ZARZADZANIE- proces uzyskiwania, rozmieszczania i stos. Wielu zasobow dla osiagniecia celow organiazacji. 1 z istotnych zasobow organiz. Sa pracownicy.
MENEDZER – kierownik o odpowiednich kwalifik.wyspecjaliz. w zarzadzaniu wielkim, malym przedsieb., grupa czynnosci.jego podst zad. jest realizacja procesu zarzadz. Planuja, kieruja i kontrol prace wykon. Przez zasoby ludzkie.Kieruja praca innych niż wyk. Sama prace.
Prezes, glowny kier. Wlasciciel
Sredni szczebel – kier. Dzialu, prod. Handlowy
Pierwszej lini – kontroler, pelen nadzor
PLANOWANIE –proces ustalania celow i srodkow do ich realizacji
ORGANIZOWANIE – kto co powinien robic , m sa odpowiedz. za ustalanie zadan i obowiaz. M ustala hierarchie miedzy stanowiskami a zadaniami.
ZATRUDNIANIE – znajduja odpow. Ludzi na te stanowiska
KIEROWANIE – po ustaleniu planow stworz. Organizacji obsadzeniu stanowisk organizacja czeka na sygnal do startu.
KONTROLOWANIE – kiedy wyk. Planow jest zagrozone i daleko do osiagn rezultatow musi podjac konieczne dzialania korekcyjne.
PROCES ZARZADZ. - na niego sklada się: opracowyw. planow, organiz. instytucji, zatrudnienie, kierowanie kontrolujac jej cel.
ROLE MENEDZ. –
Interpersonalna - m wystepuje jako reprezen. Organizacji, lacznik miedzy dzialami lub jako inspirujacy przywodca
Informacyjna – m jest zrodlem waznych inf. I przekaznikiem, rzecznik
Decyzyjnej – kieruje kryzysem lub konflikt., negocjator miedzy firma a dostawcami. Rozdziela zasoby
Koncepcyjne – analizuje i interpret. Rozwiaz. Problemy
Stos. Miedzyludz
Roznia się natura i intensywnoscia
Techniczne –odnosza się do okresl. Wymagan. Na nizszych szczebl.umiejetn techn sa wazniejsze
KONWERSJA – (transformacja)
m. kieruja procesem, który zamienia zasoby w rezultaty lub naklady w wyniki.
ZASOBY – pomieszczenia, wyposaz (biurka, maszyny)
Energia (cieplo, swiatlo,woda)
Mater. Zaopatrz – (cz.zamienne, mat. Ekspolatac.kleje, tasmy
Pieniadze i kapital – zasoby finans.dostepne dla wspierania innych zasobow.
REZULTATY -
Proces koncowy konwersji, skutki procesu zarzadz zalezne od tego czy m. Pozyskal i wykorzyst. Zsobydla osiagn celow org.
Rezulataty powinny osiagac lub przekraczac cele org.
REZULTATY – produkt lub usluga (dostarcz. Pewnej il. Pracy dziennie, tyg, miesieczn.)
Jakosc – kunszt, tj. il. Usterek, pomylek, skarg
Ogranicz kosztow- to miara stopnia efektywn. jaka osiagnieto rezultaty ilosciowo i jakoscio.
Rentownosc,koszt uslug i wyfajnosc – to ostateczna miara efektywnosci
ZARZADZ. SYTUACYJNE – uniwers. teorie nie maja zastosow. Ponieważ kazda organiz. Jest 1 w swoim rodzaju
ZARZADZ. UWARUNKOWAN
SYSTEM – wspolzalezny zbior elem.funkcjonuj, jako calosc. Kazda czesc jest zalezna od pozostalych, zmiana wplywa na inna.
S. WEWN. – m.może dowolnie manipul. Jest panem nad Kazdym elem.wewn. zamknietego.
S. OTWARTY –
m. musi reagowac na Wplyw srodowiska
WPLYWY – strategiczn. – emanuja od m. Najwyzsz. Szczebla. Postrzegaja szerszy obraz i patrza ku dalekim horyzontom. Ustalaja nawazniejsza strateg.która wyznacza cele organizacji
Splywaja od m. Sredniego szcz.okresl plany i procedury które kieruja praca nadzoru na szcz operacyjnym
Operacyjne – koncentruja się na planach i procedurach przekaz. Z wyzszych szcz.
Maja oni bezposr. Wplyw na pracownikow wykonawczych w organizacji
OTOCZ. BEZPOSR.
(specyficzne)
Klienci, odbiorcy -
To firmy zakupuj. Produkty i uslugi wytwarz przez organizacje
Zwiazana z zasobami, zal się do nich: surowce, pieniadze, prace
OTOCZ.POSRED.
(ogolne)
gospodarka – wolna od wplywow m., nieprzewidywalna, jej stan wplywa na wydatki konsumentow.
Technologia – nowa techn to koniecznosc zmian ale tez przewaga nad konkurencja
Powiekszajaca się pajeczyna uregulowan i restrykcji
Szybkie zmiany w przyzwyczajen. Konsum.sa wynikiem oddzialywania tych sil
Pogoda, zrodla energ. Woda
miedzynarodowe
w czasach gdy male i duze panstwa konkuruja ze soba na rynku, swiat wkracza w sfere dzialan m.
POKONYWANIE GRANIC rozpoznanie zmieniajacych się warunkow. Wymaga ono 3 zadan:
Kontrol. Zadan – musi wychwytywac inform. Wiadomosc. Które wskazuja na nadchodzace zmiany w: potrzebach klientow, ocenach i terminach dostaw, praktykach, podejsciu konkurencji
Utrzymanie i rozwijanie kontakt. – wymiana inf.
Przystosow. Do zmian – czujnosc
wobec zmian
ZARZADZ. NAUKOWE
(klasyczne , tradycyjne) oparte na:- unikaniu zalozen przed dokon. Pomiarow i badan - dazenie do minimaliz. Czasu i energii potrz. Do wyk. Zadania
- opieraniu się na procedurach i kontrolach
- wierze ze sila napedowa i motywujaca sa place
ZARZ. BEHAWIOR.
Okres; jako podejscie „stos. Miedzyludz.” Jeśli trakt się ludzi odpowiednio to zareaguja oni wydajnoscia to jest jednak slabe oparcie, wielu tak nie czynilo
ZARZ.OPTYMALIZUJ. LUB ILOSCIOWE – polega na kompiteryzacji procesow decyzyjnych.opieraja się na matematyc. Były niepraktyczne gdy nie było komputerow, pomocne przy np harmonogramach prac
OCZEKIWANIA DOT. PRACY – obecnosc i punktualnosc
- wysilek( zaangazowanie)
- rezultaty
- wyniki ( jak wiele jak duzo)
- czas i jakosc(jak dobrze)
PERCEPCJA jak postrzega się swiat
POTENCJAL- uzdolnienia
OSOBOWOSC- kto kim jest, co czyni
PODEJMOW.RYZYKA- czy podejmie trudne zadanie czy się wycofa
SAMODYSCYPLINA
Odpowiedz. Sa za zadaniabedea robic cos nawet jeśli ktos im czegos nie zleci
TOLERANCJA NIEPEWNOSCI
Wykjazywanie elastycznosci
EGOCENTRYZM
Dba tylko o wlasne interesy
Nie lubia pracowac,sa pasywni, mowi się im co maja robic, trzeba ich zmuszac lub kontrolowac, pieniadze jedyny bodziec na jaki zareaguja pracownicy
Satysfakcja z pracy i checi, lubia się angazowac.
MC Grogor – uwazal ze pracownicy sa Y, m nie maja wplywu na place wiec posiadaja nikla kontrole nad teoria X, maja wiekszy dostep do bodzcow w teorii Y.
MOTYWATORY wg.Herzberga
Praca dajaca wyzwanie, cos zanczy; rozwoj i wykorzyst. Umiejetnosci; zaangazow. W decyzje oraz w planowane cele.
Teria 2 czynnikowa: motywow. Poprzez wzbogacanie pracy ( Y)
Niezadowol gdy potrzeby te nie sa realizow. ( X)
GRUPY:
Formalne- kto co robi i w stos. Do kogo: oddzial, komisja, dzial
Nieformalne- kolezenskie, wspolnych interesow. Cele niekoniecznie zwiazane z praca.
Homogenizowane- jednorodne odporne na wplywy zewn.
Stabilne – charakter. Się zmianami w czlonkostwie domagaj się od czlonkow lojalnosci.
Niestabilne – wieksza otwartosc lecz trudiej przewidywac jej zachowania
(Cegielki) wywier. Na organiz. Duzy wplyw pozyt. Lun negat., obojetme wobec dzialan innych
Ewoluuja wewn.g, przestrzeg tych norm wzamacnia spojnosc (podobny ubior)
ROLE – odgrywane w interesie jednostki lub organizacji,nieformalne, pojawia się gdy g. Przypis. je posczeg czlonkom
jelonka72