Liana; Inspiracje chrześcijańskie w rozwoju myśli naukowej we wczesnym średniowieczu (X- XII).pdf
(
142 KB
)
Pobierz
252015508 UNPDF
ARTYKUŁY
ZAGADNIENIAFILOZOFICZNE
WNAUCE
XV/1993,s.23–36
ZbigniewLIANA
INSPIRACJECHRZECIJASKIEWROZWOJU
MYLINAUKOWEJWEWCZESNYM
REDNIOWIECZU(V–XIIW.)
W±ródniebywaleju»obszernejliteraturydotycz¡cejideiinspiruj¡cych
powstanienaukiwjejnowo»ytnymkształciecorazcz¦±ciejmówisi¦opo-
wa»nej,je±liniezasadniczej,roli»ydowskiejichrze±cija«skiejkoncepcji
Stworzenia.Pomijaj¡cpewneskrajnerozwi¡zania,trudnoniedostrzecra-
cjidlatakiegopostawieniasprawy.Wybieraj¡cnawetopcj¦minimum,»e
my±lchrze±cija«skaw»adnymstopniunieprzyczyniłasi¦doukształtowa-
nianaukinowo»ytnej,toitaktrzebabypowiedzie¢,i»wiarawstworzono±¢
±wiatauchroniłachrze±cija«stwoiwrazznimcał¡kultur¦europejsk¡przed
zatopieniemsi¦wewschodnimmistycyzmieignozieju»wstaro»ytno±ci.
Mistycyzuj¡capogardadla±wiataimateriib¦d¡cej
principium
zładopro-
wadziławokresiehellenistycznymdoupadkunaukigreckiej
1
.Tymczasem
słowazksi¦gi
Genesis
:„AwidziałBóg,»ewszystkobyłodobre”przypo-
minałystalechrze±cijanom,nawettym,którzymówili
decontemptumundi
,
»e±wiatimateria,jakkolwiekdotkni¦teprzezgrzech,s¡ostateczniedobre,
bostworzonezmiło±ciprzezBoga.Cowi¦cej,±wiattenzostałstworzony
zgodniezpewnymplanem,zgodniezm¡dro±ci¡Bo»¡:wedługmiary,liczby
iwagi
2
.Zatempi¦knoiharmoniatego±wiatas¡±lademstwarzaj¡cegoBoga.
Posługuj¡csi¦rozumemmo»nazestworze«pozna¢Stwórc¦:Jegoistnienie
iJegoprzymioty.
UWAGA:Tekstzostałzrekonstruowanyprzypomocy±rodkówautomatycznych;mo»-
liwes¡wi¦cpewnebł¦dy,którychsygnalizacjajestmilewidziana(obi@opoka.org).Tekst
elektronicznyposiadaodr¦bn¡numeracj¦stron.
1
Zob.D.C.Lindberg,
ScienceandtheEarlyChurch
,w:D.C.Lindbergand
R.L.Numbers(red.),
GodandNature.HistoricalEssaysontheEncounterbetween
ChristianityandScience
,Berkeley—LosAngeles—London1986,21(przypis13po-
dajeliteratur¦).
2
Np.Kasjodor,
DeArtibusacDisciplinarumLiberaliumLitterarum
,PL70,1150.
2 ZbigniewLIANA
Prawdatazawartawksi¦gachm¡dro±ciowychStaregoTestamentu,po-
twierdzonadobitnieprzez±w.Pawławli±ciedoRzymian(Rz1,19–20),zna-
lazłaswójwyrazju»uapologetówchrze±cija«skich,byrozwin¡¢si¦wmy±li
AugustynaiBoecjusza,awko«custa¢si¦cz¦±ci¡integraln¡±redniowiecz-
negodziedzictwa
3
.Wła±nietoprzekonanieb¦dziekierowałowysiłkamitak
wybitnychumysłówXIiXIIstuleciajak±w.AnzelmzCanterbury,Wilhelm
zConchesczyThierryzChartres,bypokaza¢ow¡wst¦puj¡c¡drog¦po-
znania:
deinferioribusadsuperiora
,wykorzystuj¡cprzytymmaksymalnie
swoj¡znajomo±¢czytologiki,czytoczterechsztuk
quadrivium
.Teodoryk
pisał:
istniej¡czteryrodzajerozumowa«,któreprowadz¡człowiekado
poznaniaStwórcy:amianowicieargumentacjearytmetyki,mu-
zyki,geometriiiastronomii.Wnaszejteologii[racjonalnej—
przyp.mójL.Z.]trzebaby±mypokrótcewykorzystalitenarz¦-
dzia,bymóczobaczy¢wrzeczachtwórcz¡doskonało±¢Stwórcy
orazbywsposóbracjonalnyosi¡gn¡¢to,co±myzamierzyli
4
.
Niestetytraktaturywasi¦poomówieniuargumentuzarytmetyki.
Ozainteresowaniuproblematyk¡stworzenianajdobitniej±wiadczyjed-
nakobfitatzw.literaturaheksameralna.Byłytokomentarzedowst¦pnych
rozdziałów
Genesis
,najcz¦±ciejdoopisustworzeniatzw.
Hexaemeronu
5
.Po-
cz¡tkitegotypuliteraturysi¦gaj¡wiekutrzeciego.Wstaro»ytno±cipisalije
taksławniOjcowieKo±ciołajakBazyliWielki,GrzegorzzNazjanzu,Am-
bro»yczyAugustyn.Wci¡gucałegookresu±redniowieczanapisanotych
komentarzybardzodu»o,przetrwałoblisko170,przyczymniebyłoani
jednegostulecia,wktórymniepowstałobyichprzynajmniejkilka.Towa-
rzyszyłyiminne,cho¢wskromniejszejliczbie,pismazajmuj¡cesi¦proble-
memstworzeniaodstronyfilozoficznej,historycznejczynaukowej.Rzecz
3
w.Augustyn,
DeTrinitate
,VI,X,12,
CorpusChristianorum,SeriesLatina
,t.L,
242(tł.polskie:
OTrójcywi¦tej
,tł.M.Stokowska,Pozna«1963,236–237).Zob.tak»e:
J.Seibold,
Libernaturaeetliberscripturae.Doctrinapatrlstico–medieval,suinterpre-
taciónmodernaysuperspectivaactual
,„Stromata”,40,1984,61;T.Gregory,
Anima
mundi.LafilosofiadiGuglielmodiConcheselascuoladiChartres
,Firenze1955,42–43,
107nn.
4
Tractatusdesexdierumoperibus
,30,w:N.M.H¨aring(red.),
Commentarieson
BoethiusbyThierryofChartresandhisSchool
,Toronto1971,568.
5
Natentematzob.J.Zahlten,
Creatiomundi.DarstellungdersechsSch¨opfungstage
andnaturwissenschaftlichenWeltbildimMittelalter
,StuttgarteBeitr¨agezurGeschichte
undPolitik,13,1979,86–101,202–215,284–300.
INSPIRACJECHRZECIJASKIEWROZWOJUMYLI... 3
znamienna,punktemkulminacyjnymwyst¦powaniatychdziełjestwiekXII
zliczb¡40komentarzyi18innychpism
6
.
Komentarzedo
Hexaemeronu
s¡wa»nym¹ródłemdo±redniowiecznej
historiinauki
7
.Zajmowanosi¦wnichm.in.problememcharakteruaktu
stwórczego(jednoczesnyczynie),materiipierwotnej,czterema»ywiołami,
czasem.Zasługawprowadzeniado«naukiautorówpoga«skichprzypada
wgłównejmierzeOjcomKapadockim.Równie»Augustynniestroniłodtej
praktyki.Trzebajednakpami¦ta¢,»edziałaniateniemiałynigdynacelu
rozwijanianaukijakotakiej,alebyłycałkowiciepodporz¡dkowaneteologii
8
.
Rewolucyjnymiwpodej±ciudozagadnieniastworzeniaokazalisi¦autorzy
dwunastowieczni:AdelardzBath,TeodorykzChartresiWilhelmzCon-
ches.Zakreswykorzystaniawiedzy±wieckiejprzekraczałwszystkiedotych-
czasowepróby.Wszczególno±ciTeodorykzgodniezeswymzamierzeniem
wyra»onymnawst¦pie,»ebywyja±ni¢pierwsz¡cz¦±¢
Genesis
zgodniezza-
sadamifizyki(
secundumphysicam
),całyprocesstwarzaniaprzypisanysze-
±ciudniomwyja±niaprzypomocygreckiejteoriiczterechelementów:ognia,
powietrza,wodyiziemiiichwzajemnychrelacji
9
,aWilhelmzConches
tłumaczystworzenieciałaludzkiegoprzypomocyczynnikówczystonatu-
ralnych
10
.
Mówi¡cowpływieideistworzenianapowstanienaukinowo»ytnej,bli»-
szegowyja±nieniadomagasi¦przedewszystkimrolaaugusty«skiejkoncepcji
±wiatajako
vestigiumDei
czy
signumDei
orazzbli»onejdoniejtre±ciowo
koncepcjiksi¦ginatury,którejtradycjasi¦gaKlemensaAleksandryjskiego
(IIw.).W±redniowieczusamowyra»enie
libernaturae
ijemupokrewne
stałysi¦popularne,główniew±ródteologów,dopieropocz¡wszyodwieku
dwunastego.Mamytutajzwłaszcza±wiadectwoHugonazopactwa±w.Wik-
torawPary»uczywwiekuXIII±w.Bonawentury
11
.Jednaknajbardziej
6
Rozkładliczbowykomentarzyprzedstawiasi¦nast¦puj¡co:wiekVI—3,VII—
4,VIII—6,IX—6,X—3,XI—6,XII—40,XIII—28,XIV—21,XV—17.
Rozkładliczbowypozostałychdzieł:wiekVII—2,VIII—2,IX—3,XI—1,XII—
18,XIII—7,XIV—2.J.Zahlten,
Creatiomundi...
,88–89,284–300.
7
Zob.J.Zahlten,dz.cyt.,90.
8
Zob.Y.Congar,
Leth`emedeDieu–Cr´eateuretlesexplicationsdel’Hexam´erondans
latraditionchr´etienne
,w:
L’hommedevantDieu.M´elangesoerts`aHenrideLubac
,
t.1,Paris1963,201–203.
9
Tractatus...
,555–566.
10
Zob.ni»ejs.34.
11
Zob.m.in.:J.H¨ubner:
DieTheologieJohannesKeplerszwischenOrthodoxieund
Naturwissenschaft
,T¨ubingen1975,165,przypisn.1.;H.K.Kohlenberger,
Buchder
Sch¨opfung
,w:
HistorischesW¨orterbuchderPhilosophischenBegrien
,t.1,Basel—
4 ZbigniewLIANA
znaneokre±lenieztegookresupochodziodAlanazLille,teologa,kosmo-
logaipoetyzwi¡zanegozeszkoł¡wChartres.Wyraziłjepoetycko:
Omnismundicreatura
quasiliber,etpictura
nobisest,etspeculum
12
Jakwiadomorozró»nieniedwóchksi¡gObjawienia:ksi¦giPismawi¦-
tegoiksi¦ginaturypozwoliwdu»ejmierzeGalileuszowiiKeplerowipoł¡-
czy¢harmonijniewichwizjach±wiatanauk¦iwiar¦.B¦dziete»dlanichin-
spiracj¡dobada«naukowych
13
.Wewczesnym±redniowieczusprawaprzed-
stawiałasi¦jednakcałkiemodmiennie.Poj¦cieksi¦ginatury,nawetje±li
funkcjonujew±wiadomo±ciówczesnychautorów,towyst¦pujeraczejwkon-
tek±ciemistyczno–duchowychrozwa»a«ni»wkontek±ciebada«zjawiskna-
turalnych.Rzeczwtym,»eiwjednym,iwdrugimprzypadkuwpływy±w.
Augustynas¡niezaprzeczalne.Jegonaukabyłabowiemniejednoznaczna
ipozwalałanaskrajneinterpretacje.Zjednejstronytwierdziłon,»etrzeba
respektowa¢poznanienaturalne±wiata.Tutajjegozdaniemautorzypoga«-
scyzich±wieck¡nauk¡cz¦stodoszlidopoznaniaprawdywsposóbpewny,
zczymmusiliczy¢si¦ka»dychrze±cijanintłumacz¡cyPismowi¦te
14
.
Zdrugiejjednakstronypoprzezswoj¡teori¦znakuikoncepcj¦natury,jak
Stuttgart1971,959–960;H.M.Nobis,
BuchderNatur
,tam»e,957–959;J.Seibold,
Liber...
,59–85.
12
AlanusabInsulis,
Rhythmus
,PL210,579.Wtek±cietymniechodzijednakopo-
znanieBoga,leczopoznanieprzezczłowiekasamegosiebie.Natematró»nychznacze«
wyra»enia
libernaturae
orazró»nicpomi¦dzykoncepcj¡ksi¦ginaturyikoncepcj¡±wiata
jako±laduBogau±w.Augustynaiwnast¦pnychstuleciachzob.O.Pedersen,
Ksi¦ga
natury
,„ZagadnieniaFilozoficznewNauce”,XIV,1992,19–50.
13
NatematKeplerazob.J.H¨ubner,dz.cyt.,158–268;natematGalileusza—np.
W.Seegr¨un,
DiebeidenB¨ucherGottes—NaturundHeiligeSchriftimDenkenGalileis
,
w:
NielsStensen:GlaubenundWissen.EinheitoderWiederspruch
,Hamburg1986,95–
123.
14
WswychObja±nieniachdoPs45,7±w.Augustynmówi,»ewprzeciwie«stwiedoko-
deksówpisanychksi¦g¦±wiatamo»eczyta¢ka»dy,nawetnieuczony(
idiota
)dlapoznania
dziełBo»ych.Wswymkomentarzudo
Genesis
ostrzegajednakchrze±cijanprzedmówie-
niemo±wiecierzeczynierozumnychzpowoływaniemsi¦naautorytetPismawi¦tego,
byniesta¢si¦powodemo±mieszeniaautorówBibliiprzedznaj¡cymisi¦narzeczypoga-
nami:„Libertibisitpaginadivina,uthaecaudias.Libertibisitorbisterrorumuthaec
videas.Inistiscodicibusnonealegunt,nisiquilitterasnoverunt;intotomundolegatet
idiota”.
EnarrationesinPsalmos
,
CorpusChristianorum,SeriesLatina
,t.LXXXVIII,
Turnholti1956,522(tł.pol.
Obja±nieniePsalmów,Ps36–57
,Warszawa1986,188–189);
DeGenesiadLitteramlibriduodecim
,I,19,39,PL34,261.
INSPIRACJECHRZECIJASKIEWROZWOJUMYLI... 5
zgodniestwierdzawieluautorów,przyczyniłsi¦doskierowaniazaintereso-
wa«autorów±redniowiecznychgłównienaaspektmistyczno–symboliczny
±wiatazeszkod¡dlajegowymiarurealnego:fizyczno–historycznego.Pełna
symbolizmumetaforanaturyjakolustra(
speculum
)b¦dziedominowa¢wca-
łym±redniowieczu.
Znaktoco±,coodsyłabezpo±redniodoinnejrzeczywisto±ci,samnie
b¦d¡cwartuwagiwswoimwłasnymistnieniu
15
.Ju»wpó¹nejstaro»ytno-
±cipoga«skiejistniałasilnatendencjadomoralno–mistycznejinterpretacji
znaku,jakimjestnatura.Przykładytakiegopodej±ciaznał±w.Augustyn
cho¢byzPliniuszaczySolinusa.Pami¦ta¢nale»yrównie»,»ewtymokre-
sie,główniezaprzyczyn¡neoplatoników,filozofiapoga«skacorazbardziej
upodobniałasi¦doreligii,opieraj¡csi¦nanatchnionychautorach,stawia-
j¡csobiezajedenzgłównychswychcelówmistyczn¡iluminacj¡orazoso-
bistezbawienie
16
.Wiadomorównie»,»ewpływneoplatonizmuna±w.Au-
gustynabyłniemały.Wpoł¡czeniuzchrze±cija«sk¡koncepcj¡wszechmoc-
negoBogaStwórcydoprowadziłototego±wi¦tegodopoło»eniapodstaw
podsymboliczno–alegoryczn¡interpretacj¦±wiatawchrze±cija«skim±re-
dniowieczu.wiatjest
vestigiumDei
i
signumDei
podobniejakczłowiek
jestJego
imagoetsimilitudo
.Naturaka»dejstworzonejrzeczy,czylizasada
jejpowstawaniaizmienno±ci,zostałasprowadzonadoBo»ejwoli—
volun-
tasDei
17
.Tymsamym,jakpiszeTullioGregory,„naturaznalazłaswoje
okre±lenieniewewłasnejontologicznejkonsystencji,alewzdolno±cirepre-
zentowaniaczego±innego,tak,i»ostateczniewskazywałanawol¦Boga”
18
.
Skutekbyłtaki,»ezamazałosi¦rozró»nienienato,conaturalneinadna-
turalne.Ró»nicami¦dzynaturalnymbiegiemrzeczyacudembyłaju»nie
ró»nic¡istotyajedyniestopniaipsychologicznejkategoriiprzyzwyczajenia.
Ka»de,nawetnajbardziejpowszechnezjawiskobyłocudem,tyle»e„cudem
powszednim”
19
.Dlateoretycznegouzasadnieniatychpogl¡dówposłu»yła
15
Dedoctrinachristiana—Onaucechrze±cija«skiej
,tekstłaci«sko–polski,Warszawa
1989(II,1),50–51.Zob.J.Seibold,
Liber...
,60–62.
16
Zob.D.C.Lindberg,
Scienceand...
,13;T.Gregory,
Natur.Fr¨uhesMittelalter
,w:
HistorischesW¨orterbuchderPhilosophischenBegrie
,t.6,Basel—Stuttgart1984,
441–442.
17
w.Augustyn,
DecivitateDei
,21,8,2(PL41,721),(tł.polskie
Opa«stwieBo-
»ym.Przeciwpoganomksi¡gXXII
,przeło»yłiopracowałW.Kornatowski,Warszawa
1977,t.2,516—niestetyniejestonozbytwierne:„[...]skorowszakwolatakwielkiego
Stworzycielarozstrzygaonaturzeka»dejstworzonejrzeczy”).
18
T.Gregory,
Natur...
,442.
19
Koncepcj¦tak¡Augustynbardzocz¦stopowtarzanp.:
Epistola102
,w:
S.Aurelii
AugustiniHipponensisEpiscopiEpistulae
,rec.A.Goldbacher,Vindobonae1898,549;
Plik z chomika:
jelonka72
Inne pliki z tego folderu:
Rorty, R. (1984), Habermas and Lyotard on Post-Modernity.pdf
(905 KB)
Habermas; Making Sens of the UE- Toward A Cosmopolitan Europe.pdf
(797 KB)
Habermas, Jurgen - Theory And Practice(1).pdf
(14337 KB)
Habermas - Uniwersalistyczne roszczenie hermeneutyki.pdf
(2575 KB)
Habermas; Modernity Versus Postmodernity.pdf
(1800 KB)
Inne foldery tego chomika:
ALFABET FILOZOFICZNY
Arystoteles
Ayurveda
BARUCH SPINOZA
Bergson Henri
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin