Liana; Inspiracje chrześcijańskie w rozwoju myśli naukowej we wczesnym średniowieczu (X- XII).pdf

(142 KB) Pobierz
252015508 UNPDF
ARTYKUŁY
ZAGADNIENIAFILOZOFICZNE
WNAUCE
XV/1993,s.23–36
ZbigniewLIANA
INSPIRACJECHRZECIJASKIEWROZWOJU
MYLINAUKOWEJWEWCZESNYM
REDNIOWIECZU(V–XIIW.)
W±ródniebywaleju»obszernejliteraturydotycz¡cejideiinspiruj¡cych
powstanienaukiwjejnowo»ytnymkształciecorazcz¦±ciejmówisi¦opo-
wa»nej,je±liniezasadniczej,roli»ydowskiejichrze±cija«skiejkoncepcji
Stworzenia.Pomijaj¡cpewneskrajnerozwi¡zania,trudnoniedostrzecra-
cjidlatakiegopostawieniasprawy.Wybieraj¡cnawetopcj¦minimum,»e
my±lchrze±cija«skaw»adnymstopniunieprzyczyniłasi¦doukształtowa-
nianaukinowo»ytnej,toitaktrzebabypowiedzie¢,i»wiarawstworzono±¢
±wiatauchroniłachrze±cija«stwoiwrazznimcał¡kultur¦europejsk¡przed
zatopieniemsi¦wewschodnimmistycyzmieignozieju»wstaro»ytno±ci.
Mistycyzuj¡capogardadla±wiataimateriib¦d¡cej principium zładopro-
wadziławokresiehellenistycznymdoupadkunaukigreckiej 1 .Tymczasem
słowazksi¦gi Genesis :„AwidziałBóg,»ewszystkobyłodobre”przypo-
minałystalechrze±cijanom,nawettym,którzymówili decontemptumundi ,
»e±wiatimateria,jakkolwiekdotkni¦teprzezgrzech,s¡ostateczniedobre,
bostworzonezmiło±ciprzezBoga.Cowi¦cej,±wiattenzostałstworzony
zgodniezpewnymplanem,zgodniezm¡dro±ci¡Bo»¡:wedługmiary,liczby
iwagi 2 .Zatempi¦knoiharmoniatego±wiatas¡±lademstwarzaj¡cegoBoga.
Posługuj¡csi¦rozumemmo»nazestworze«pozna¢Stwórc¦:Jegoistnienie
iJegoprzymioty.
UWAGA:Tekstzostałzrekonstruowanyprzypomocy±rodkówautomatycznych;mo»-
liwes¡wi¦cpewnebł¦dy,którychsygnalizacjajestmilewidziana(obi@opoka.org).Tekst
elektronicznyposiadaodr¦bn¡numeracj¦stron.
1 Zob.D.C.Lindberg, ScienceandtheEarlyChurch ,w:D.C.Lindbergand
R.L.Numbers(red.), GodandNature.HistoricalEssaysontheEncounterbetween
ChristianityandScience ,Berkeley—LosAngeles—London1986,21(przypis13po-
dajeliteratur¦).
2 Np.Kasjodor, DeArtibusacDisciplinarumLiberaliumLitterarum ,PL70,1150.
252015508.001.png
2 ZbigniewLIANA
Prawdatazawartawksi¦gachm¡dro±ciowychStaregoTestamentu,po-
twierdzonadobitnieprzez±w.Pawławli±ciedoRzymian(Rz1,19–20),zna-
lazłaswójwyrazju»uapologetówchrze±cija«skich,byrozwin¡¢si¦wmy±li
AugustynaiBoecjusza,awko«custa¢si¦cz¦±ci¡integraln¡±redniowiecz-
negodziedzictwa 3 .Wła±nietoprzekonanieb¦dziekierowałowysiłkamitak
wybitnychumysłówXIiXIIstuleciajak±w.AnzelmzCanterbury,Wilhelm
zConchesczyThierryzChartres,bypokaza¢ow¡wst¦puj¡c¡drog¦po-
znania: deinferioribusadsuperiora ,wykorzystuj¡cprzytymmaksymalnie
swoj¡znajomo±¢czytologiki,czytoczterechsztuk quadrivium .Teodoryk
pisał:
istniej¡czteryrodzajerozumowa«,któreprowadz¡człowiekado
poznaniaStwórcy:amianowicieargumentacjearytmetyki,mu-
zyki,geometriiiastronomii.Wnaszejteologii[racjonalnej—
przyp.mójL.Z.]trzebaby±mypokrótcewykorzystalitenarz¦-
dzia,bymóczobaczy¢wrzeczachtwórcz¡doskonało±¢Stwórcy
orazbywsposóbracjonalnyosi¡gn¡¢to,co±myzamierzyli 4 .
Niestetytraktaturywasi¦poomówieniuargumentuzarytmetyki.
Ozainteresowaniuproblematyk¡stworzenianajdobitniej±wiadczyjed-
nakobfitatzw.literaturaheksameralna.Byłytokomentarzedowst¦pnych
rozdziałów Genesis ,najcz¦±ciejdoopisustworzeniatzw. Hexaemeronu 5 .Po-
cz¡tkitegotypuliteraturysi¦gaj¡wiekutrzeciego.Wstaro»ytno±cipisalije
taksławniOjcowieKo±ciołajakBazyliWielki,GrzegorzzNazjanzu,Am-
bro»yczyAugustyn.Wci¡gucałegookresu±redniowieczanapisanotych
komentarzybardzodu»o,przetrwałoblisko170,przyczymniebyłoani
jednegostulecia,wktórymniepowstałobyichprzynajmniejkilka.Towa-
rzyszyłyiminne,cho¢wskromniejszejliczbie,pismazajmuj¡cesi¦proble-
memstworzeniaodstronyfilozoficznej,historycznejczynaukowej.Rzecz
3 w.Augustyn, DeTrinitate ,VI,X,12, CorpusChristianorum,SeriesLatina ,t.L,
242(tł.polskie: OTrójcywi¦tej ,tł.M.Stokowska,Pozna«1963,236–237).Zob.tak»e:
J.Seibold, Libernaturaeetliberscripturae.Doctrinapatrlstico–medieval,suinterpre-
taciónmodernaysuperspectivaactual ,„Stromata”,40,1984,61;T.Gregory, Anima
mundi.LafilosofiadiGuglielmodiConcheselascuoladiChartres ,Firenze1955,42–43,
107nn.
4 Tractatusdesexdierumoperibus ,30,w:N.M.H¨aring(red.), Commentarieson
BoethiusbyThierryofChartresandhisSchool ,Toronto1971,568.
5 Natentematzob.J.Zahlten, Creatiomundi.DarstellungdersechsSch¨opfungstage
andnaturwissenschaftlichenWeltbildimMittelalter ,StuttgarteBeitr¨agezurGeschichte
undPolitik,13,1979,86–101,202–215,284–300.
 
INSPIRACJECHRZECIJASKIEWROZWOJUMYLI... 3
znamienna,punktemkulminacyjnymwyst¦powaniatychdziełjestwiekXII
zliczb¡40komentarzyi18innychpism 6 .
Komentarzedo Hexaemeronu s¡wa»nym¹ródłemdo±redniowiecznej
historiinauki 7 .Zajmowanosi¦wnichm.in.problememcharakteruaktu
stwórczego(jednoczesnyczynie),materiipierwotnej,czterema»ywiołami,
czasem.Zasługawprowadzeniado«naukiautorówpoga«skichprzypada
wgłównejmierzeOjcomKapadockim.Równie»Augustynniestroniłodtej
praktyki.Trzebajednakpami¦ta¢,»edziałaniateniemiałynigdynacelu
rozwijanianaukijakotakiej,alebyłycałkowiciepodporz¡dkowaneteologii 8 .
Rewolucyjnymiwpodej±ciudozagadnieniastworzeniaokazalisi¦autorzy
dwunastowieczni:AdelardzBath,TeodorykzChartresiWilhelmzCon-
ches.Zakreswykorzystaniawiedzy±wieckiejprzekraczałwszystkiedotych-
czasowepróby.Wszczególno±ciTeodorykzgodniezeswymzamierzeniem
wyra»onymnawst¦pie,»ebywyja±ni¢pierwsz¡cz¦±¢ Genesis zgodniezza-
sadamifizyki( secundumphysicam ),całyprocesstwarzaniaprzypisanysze-
±ciudniomwyja±niaprzypomocygreckiejteoriiczterechelementów:ognia,
powietrza,wodyiziemiiichwzajemnychrelacji 9 ,aWilhelmzConches
tłumaczystworzenieciałaludzkiegoprzypomocyczynnikówczystonatu-
ralnych 10 .
Mówi¡cowpływieideistworzenianapowstanienaukinowo»ytnej,bli»-
szegowyja±nieniadomagasi¦przedewszystkimrolaaugusty«skiejkoncepcji
±wiatajako vestigiumDei czy signumDei orazzbli»onejdoniejtre±ciowo
koncepcjiksi¦ginatury,którejtradycjasi¦gaKlemensaAleksandryjskiego
(IIw.).W±redniowieczusamowyra»enie libernaturae ijemupokrewne
stałysi¦popularne,główniew±ródteologów,dopieropocz¡wszyodwieku
dwunastego.Mamytutajzwłaszcza±wiadectwoHugonazopactwa±w.Wik-
torawPary»uczywwiekuXIII±w.Bonawentury 11 .Jednaknajbardziej
6 Rozkładliczbowykomentarzyprzedstawiasi¦nast¦puj¡co:wiekVI—3,VII—
4,VIII—6,IX—6,X—3,XI—6,XII—40,XIII—28,XIV—21,XV—17.
Rozkładliczbowypozostałychdzieł:wiekVII—2,VIII—2,IX—3,XI—1,XII—
18,XIII—7,XIV—2.J.Zahlten, Creatiomundi... ,88–89,284–300.
7 Zob.J.Zahlten,dz.cyt.,90.
8 Zob.Y.Congar, Leth`emedeDieu–Cr´eateuretlesexplicationsdel’Hexam´erondans
latraditionchr´etienne ,w: L’hommedevantDieu.M´elangesoerts`aHenrideLubac ,
t.1,Paris1963,201–203.
9 Tractatus... ,555–566.
10 Zob.ni»ejs.34.
11 Zob.m.in.:J.H¨ubner: DieTheologieJohannesKeplerszwischenOrthodoxieund
Naturwissenschaft ,T¨ubingen1975,165,przypisn.1.;H.K.Kohlenberger, Buchder
Sch¨opfung ,w: HistorischesW¨orterbuchderPhilosophischenBegrien ,t.1,Basel—
 
4 ZbigniewLIANA
znaneokre±lenieztegookresupochodziodAlanazLille,teologa,kosmo-
logaipoetyzwi¡zanegozeszkoł¡wChartres.Wyraziłjepoetycko:
Omnismundicreatura
quasiliber,etpictura
nobisest,etspeculum 12
Jakwiadomorozró»nieniedwóchksi¡gObjawienia:ksi¦giPismawi¦-
tegoiksi¦ginaturypozwoliwdu»ejmierzeGalileuszowiiKeplerowipoł¡-
czy¢harmonijniewichwizjach±wiatanauk¦iwiar¦.B¦dziete»dlanichin-
spiracj¡dobada«naukowych 13 .Wewczesnym±redniowieczusprawaprzed-
stawiałasi¦jednakcałkiemodmiennie.Poj¦cieksi¦ginatury,nawetje±li
funkcjonujew±wiadomo±ciówczesnychautorów,towyst¦pujeraczejwkon-
tek±ciemistyczno–duchowychrozwa»a«ni»wkontek±ciebada«zjawiskna-
turalnych.Rzeczwtym,»eiwjednym,iwdrugimprzypadkuwpływy±w.
Augustynas¡niezaprzeczalne.Jegonaukabyłabowiemniejednoznaczna
ipozwalałanaskrajneinterpretacje.Zjednejstronytwierdziłon,»etrzeba
respektowa¢poznanienaturalne±wiata.Tutajjegozdaniemautorzypoga«-
scyzich±wieck¡nauk¡cz¦stodoszlidopoznaniaprawdywsposóbpewny,
zczymmusiliczy¢si¦ka»dychrze±cijanintłumacz¡cyPismowi¦te 14 .
Zdrugiejjednakstronypoprzezswoj¡teori¦znakuikoncepcj¦natury,jak
Stuttgart1971,959–960;H.M.Nobis, BuchderNatur ,tam»e,957–959;J.Seibold,
Liber... ,59–85.
12 AlanusabInsulis, Rhythmus ,PL210,579.Wtek±cietymniechodzijednakopo-
znanieBoga,leczopoznanieprzezczłowiekasamegosiebie.Natematró»nychznacze«
wyra»enia libernaturae orazró»nicpomi¦dzykoncepcj¡ksi¦ginaturyikoncepcj¡±wiata
jako±laduBogau±w.Augustynaiwnast¦pnychstuleciachzob.O.Pedersen, Ksi¦ga
natury ,„ZagadnieniaFilozoficznewNauce”,XIV,1992,19–50.
13 NatematKeplerazob.J.H¨ubner,dz.cyt.,158–268;natematGalileusza—np.
W.Seegr¨un, DiebeidenB¨ucherGottes—NaturundHeiligeSchriftimDenkenGalileis ,
w: NielsStensen:GlaubenundWissen.EinheitoderWiederspruch ,Hamburg1986,95–
123.
14 WswychObja±nieniachdoPs45,7±w.Augustynmówi,»ewprzeciwie«stwiedoko-
deksówpisanychksi¦g¦±wiatamo»eczyta¢ka»dy,nawetnieuczony( idiota )dlapoznania
dziełBo»ych.Wswymkomentarzudo Genesis ostrzegajednakchrze±cijanprzedmówie-
niemo±wiecierzeczynierozumnychzpowoływaniemsi¦naautorytetPismawi¦tego,
byniesta¢si¦powodemo±mieszeniaautorówBibliiprzedznaj¡cymisi¦narzeczypoga-
nami:„Libertibisitpaginadivina,uthaecaudias.Libertibisitorbisterrorumuthaec
videas.Inistiscodicibusnonealegunt,nisiquilitterasnoverunt;intotomundolegatet
idiota”. EnarrationesinPsalmos , CorpusChristianorum,SeriesLatina ,t.LXXXVIII,
Turnholti1956,522(tł.pol. Obja±nieniePsalmów,Ps36–57 ,Warszawa1986,188–189);
DeGenesiadLitteramlibriduodecim ,I,19,39,PL34,261.
 
INSPIRACJECHRZECIJASKIEWROZWOJUMYLI... 5
zgodniestwierdzawieluautorów,przyczyniłsi¦doskierowaniazaintereso-
wa«autorów±redniowiecznychgłównienaaspektmistyczno–symboliczny
±wiatazeszkod¡dlajegowymiarurealnego:fizyczno–historycznego.Pełna
symbolizmumetaforanaturyjakolustra( speculum )b¦dziedominowa¢wca-
łym±redniowieczu.
Znaktoco±,coodsyłabezpo±redniodoinnejrzeczywisto±ci,samnie
b¦d¡cwartuwagiwswoimwłasnymistnieniu 15 .Ju»wpó¹nejstaro»ytno-
±cipoga«skiejistniałasilnatendencjadomoralno–mistycznejinterpretacji
znaku,jakimjestnatura.Przykładytakiegopodej±ciaznał±w.Augustyn
cho¢byzPliniuszaczySolinusa.Pami¦ta¢nale»yrównie»,»ewtymokre-
sie,główniezaprzyczyn¡neoplatoników,filozofiapoga«skacorazbardziej
upodobniałasi¦doreligii,opieraj¡csi¦nanatchnionychautorach,stawia-
j¡csobiezajedenzgłównychswychcelówmistyczn¡iluminacj¡orazoso-
bistezbawienie 16 .Wiadomorównie»,»ewpływneoplatonizmuna±w.Au-
gustynabyłniemały.Wpoł¡czeniuzchrze±cija«sk¡koncepcj¡wszechmoc-
negoBogaStwórcydoprowadziłototego±wi¦tegodopoło»eniapodstaw
podsymboliczno–alegoryczn¡interpretacj¦±wiatawchrze±cija«skim±re-
dniowieczu.wiatjest vestigiumDei i signumDei podobniejakczłowiek
jestJego imagoetsimilitudo .Naturaka»dejstworzonejrzeczy,czylizasada
jejpowstawaniaizmienno±ci,zostałasprowadzonadoBo»ejwoli— volun-
tasDei 17 .Tymsamym,jakpiszeTullioGregory,„naturaznalazłaswoje
okre±lenieniewewłasnejontologicznejkonsystencji,alewzdolno±cirepre-
zentowaniaczego±innego,tak,i»ostateczniewskazywałanawol¦Boga” 18 .
Skutekbyłtaki,»ezamazałosi¦rozró»nienienato,conaturalneinadna-
turalne.Ró»nicami¦dzynaturalnymbiegiemrzeczyacudembyłaju»nie
ró»nic¡istotyajedyniestopniaipsychologicznejkategoriiprzyzwyczajenia.
Ka»de,nawetnajbardziejpowszechnezjawiskobyłocudem,tyle»e„cudem
powszednim” 19 .Dlateoretycznegouzasadnieniatychpogl¡dówposłu»yła
15 Dedoctrinachristiana—Onaucechrze±cija«skiej ,tekstłaci«sko–polski,Warszawa
1989(II,1),50–51.Zob.J.Seibold, Liber... ,60–62.
16 Zob.D.C.Lindberg, Scienceand... ,13;T.Gregory, Natur.Fr¨uhesMittelalter ,w:
HistorischesW¨orterbuchderPhilosophischenBegrie ,t.6,Basel—Stuttgart1984,
441–442.
17 w.Augustyn, DecivitateDei ,21,8,2(PL41,721),(tł.polskie Opa«stwieBo-
»ym.Przeciwpoganomksi¡gXXII ,przeło»yłiopracowałW.Kornatowski,Warszawa
1977,t.2,516—niestetyniejestonozbytwierne:„[...]skorowszakwolatakwielkiego
Stworzycielarozstrzygaonaturzeka»dejstworzonejrzeczy”).
18 T.Gregory, Natur... ,442.
19 Koncepcj¦tak¡Augustynbardzocz¦stopowtarzanp.: Epistola102 ,w: S.Aurelii
AugustiniHipponensisEpiscopiEpistulae ,rec.A.Goldbacher,Vindobonae1898,549;
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin