globalny_biznes2.doc

(128 KB) Pobierz

BIZNES I KULTURA W PERSPEKTYWIE GLOBALNEJ

 

Wykład 2: 

WYMIARY GLOBALNEGO BIZNESU - ANALIZA PORÓWNAWCZA

 

Problematyka wykładu:

Z perspektywy kondycji i rozwoju korporacji wielonarodowych można wyodrębnić sześć podstawowych wymiarów globalnego biznesu:

1)     Globalna konkurencja

2)     Megakoncentracja własności i kapitału

3)     Współpraca między przedsiębiorstwami w skali świata

4)     Nowa polityka innowacyjna

5)     Gospodarka oparta na wiedzy i kapitale intelektualnym

6)     Rozwój zaawansowanych technologii w zakresie informacji i telekomunikacji, w tym Internet

(G. Gierszewska, B. Wawrzyniak, Globalizacja. Wyzwania dla zarządzania strategicznego, seria: Euromanagement, PFPK – Poltext, Warszawa 2001, s. 14)

 

1. Globalna konkurencja

,,Konkurencja’’ -  we współczesnym ujęciu – to rywalizacja jednostek gospodarczych o rynki zbytu, rynki surowców, siłę roboczą, wdrażanie wynalazków, innowacje.

Wbrew etymologii terminu (łac. cum petere - ,,wspólne poszukiwanie’’) – jest walką, nader często nieczystą, dopuszczającą się wielu niedozwolonych praktyk (monopolistycznych, nieuczciwej konkurencji, korupcji itp.)

Ze środka działania stała się celem, rodzajem ideologii powszechnie wyznawanej w świecie biznesu.

 

Konkurencja – rozumiana jako rywalizacja gospodarcza między krajami czy przedsiębiorstwami w skali świata - jest przedmiotem

-          dociekań teoretycznych

-          systematycznych badań, których rezultatem są coroczne raporty na temat konkurencyjności krajów

Teoretyczne modele międzynarodowej konkurencyjności:

1)     Koncepcja macierzy czynników konkurencyjności kraju – R. Farmer i B. Richman (ekonomiści amerykańscy)

2)     Koncepcja przewagi konkurencyjnej narodów – Michael E. Porter (profesor Harvard Business School)

R. Farmer i B. Richman wyszczególniają cztery podstawowe kategorie czynników konkurencyjności kraju: polityczne, prawne, społeczno-kulturowe i czysto ekonomiczne.

Ich analiza powinna być podstawą do podejmowania decyzji gospodarczych w każdej firmie globalnej, takich jak: planowanie strategiczne, marketing, produkcja, dystrybucja, innowacje itd.

(Stephane Garelli, Competitiveness of Nations: The Fundamentals) http://www02.imd.ch/wyc/fundamentals

 

Michael E. Porter lansuje tezę, że globalna przewaga konkurencyjna jest wynikiem efektywnego połączenia uwarunkowań krajowych i strategii firmy

(M. E. Porter, The Competitive Advantage of Nations, Free Press, New York 1985)

Jego teoria wyznaczników narodowej przewagi konkurencyjnej, w przeciwieństwie do przewagi komparatywnej - zwana inaczej ,,paradygmatem produktywności’’ lub popularnie ,,strukturą rombu’’ - zawiera cztery elementy:

Rysunek: Wyznaczniki narodowej przewagi konkurencyjnej

 

1) Warunki czynników produkcji – ilość i jakość zasobów, które są do dyspozycji przedsiębiorstwa w procesie wytwarzania towarów i usług:

-          podstawowe (np. tania siła robocza, sieć dróg, zasoby naturalne)

-          zaawansowane (np. wielomodalny system transportowy, nowoczesna infrastruktura telekomunikacyjna, wyspecjalizowane i dobrze wykształcone kadry)

2) Warunki popytu:

-          wymagająca klientela jest potężnym motorem zwiększania produktywności

-          za sprawą presji, jaką lokalny klient wywiera na firmę, na całą gałąź produkcji oraz na charakter rywalizacji lokalnych przedsiębiorstw, wzrasta produktywność, poprawia się jakość i zwiększa wartość produkowanych towarów

Jako przykład podaje Porter przemysł obuwniczy we Włoszech.

Włoszki, zanim zdecydują się na zakup butów, przymierzają wiele par, starannie badają jakość skóry i wykonanie, oceniają kształt i rozmiar obcasa, wygodę, wygląd oraz inne cechy towaru

3) Sektory pokrewne i wspomagające  - liczba i jakość lokalnych dostawców oraz pokrewnych gałęzi przemysłu, konkurencyjnych w skali międzynarodowej.

Konkurencyjni w skali międzynarodowej dostawcy z centrum w swoim macierzystym kraju tworzą przewagę w sektorach znajdujących się w dalszych ogniwach łańcucha wartości przynajmniej na dwa sposoby:

-          dostarczają najefektywniejsze pod względem kosztu środki produkcji w sposób sprawny, szybki, a niekiedy preferencyjny

-          zapewniają przewagę w innowacjach i doskonaleniu – przewagę wynikającą z bliskich związków

Włoskie firmy wytwarzające złotą i srebrną biżuterię zajmują czołową pozycję na świecie, po części dlatego, że inne włoskie firmy są dostawcami dwóch trzecich światowej produkcji wszystkich maszyn jubilerskich i urządzeń do wtórnego przerobu metali szlachetnych.

M. Porter opracował koncepcję tzw. ,,gron przemysłu’’ (clusters)

Grono – to zgromadzona na małej przestrzeni grupa konkurujących ze sobą firm tej samej branży oraz wielu pokrewnych i wspomagających gałęzi przemysłu i instytucji.

Komasacja w jednym miejscu dużej liczby konkurujących ze sobą podmiotów, kontrahentów oraz związanych z nimi instytucji wynika z faktu, że taka forma organizacji jest bardziej wydajna niż pozyskiwanie zasobów i koncepcji z różnych miejsc rozsianych po całym świecie – promuje bowiem innowacyjność i wdrażanie udoskonaleń

Np. producenci obuwia we Włoszech systematycznie kontaktują się z producentami skór w sprawach nowych odmian i technik produkcji i dowiadują się o nowych fakturach oraz kolorach skóry, kiedy te jeszcze są w stanie projektowania.

Producenci skór wcześnie dowiadują się o najnowszych tendencjach w modzie, co ułatwia im planowanie nowych wyrobów.

4) Strategia, struktura i rywalizacja firm – warunki w danym kraju wyznaczające sposób tworzenia i organizowania firm oraz zarządzania nimi, a także charakter rywalizacji krajowej.

Jeśli dana firma nie jest w stanie konkurować na rynku krajowym, to zamknięte pozostaną dla niej również rynki zewnętrzne.

Żaden system zarządzania nie jest uniwersalnie skuteczny.

Konkurencyjność w określonym sektorze jest wynikiem zbieżności systemów zarządzania i układów organizacyjnych preferowanych w danym kraju ze źródłami przewagi konkurencyjnej w tym sektorze.

-          W sektorach, w których czołową pozycję na świecie zajmują firmy włoskie – obuwie, meble, tkaniny wełniane, oświetlenie, maszyny pakujące – strategia firmy, w której kładzie się nacisk na koncentrację, wyroby zindywidualizowane, marketing skierowany na nisze, szybkie zmiany i daleko idącą elastyczność, jest dostosowana zarówno do dynamiki sektora, jak i do charakteru włoskiego systemu zarządzania

-          Niemiecki system zarządzania jest natomiast skuteczny w sektorach technologicznych lub inżynierskich – optyka, chemia, skomplikowane maszyny – gdzie złożone wyroby wymagają precyzji w produkcji, starannie opracowanej technologii procesów, obsługi posprzedażnej, a zatem wysoce zdyscyplinowanej struktury zarządzania.

Niemcy znacznie rzadziej osiągają powodzenie w towarach konsumpcyjnych i usługach, w wypadku których istotne znaczenie w konkurencji mają marketing oparty na wizerunku oraz szybkie wprowadzenie nowych właściwości wyrobów i zmian modeli.

 

Zdaniem M. Portera, rola rządu w podnoszeniu konkurencyjnej przewagi narodów polega na stworzeniu stabilnych i przewidywalnych warunków makroekonomicznych, politycznych oraz prawnych, aby przedsiębiorstwa mogły bez przeszkód planować długofalowe strategie i zwiększać swoją produktywność.

Aby odegrać właściwą, wspomagającą rolę w konkurencyjności narodowej, państwo powinno:

-          skupiać uwagę na tworzeniu wyspecjalizowanych czynników produkcji

-          unikać interwencji na rynkach czynników produkcji i rynkach pieniężnych

-          narzucać surowe normy jakości wyrobów, bezpieczeństwa i ochrony środowiska

-          stanowczo ograniczać bezpośrednią współpracę między rywalami w sektorze

-          zachęcać do ciągłego inwestowania w umiejętności ludzi, w innowacje i w środki trwałe

-          znosić przepisy osłabiające konkurencję

-          prowadzić stanowczą politykę antytrustową – zwłaszcza w odniesieniu do fuzji poziomych, przymierzy i zachowań o charakterze zmowy

-          rezygnować ze sterowania handlem

(M. E. Porter, Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001, s. 190-238; tenże, Postawy, wartości i przekonania a makroekonomia dobrobytu, [w:] L. E. Harrison, S. P. Huntington (red), Kultura ma znaczenie, przeł. S. Dymczyk, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2003, s. 59-77)

Ponadto, według M. Portera, poprawa szeroko rozumianej konkurencyjności danego państwa na arenie międzynarodowej zależy w dużej mierze od przemian w obrębie kultury ekonomicznej (wartości, przekonania, postawy):

,,Jesteśmy świadkami kształtowania się swoistego standardu międzynarodowej kultury ekonomicznej, który stopniowo przekracza linie tradycyjnych podziałów kulturowych i dąży do coraz szerszego upowszechnienia. Powstaje ujednolicony i powszechnie akceptowany zbiór przekonań, postaw i wartości, które wywierają pozytywny wpływ na gospodarkę, natomiast aspekty kultury, które są nieproduktywne, zostają raz na zawsze odrzucone w wyniku presji wywieranej przez gospodarkę globalną oraz za sprawą zachęt z nią związanych’’

(M. E. Porter, Postawy, wartości i przekonania a makroekonomia dobrobytu, wyd. cyt., s. 79)

W ostatecznym rozrachunku jedynie same przedsiębiorstwa mogą osiągnąć i utrzymać przewagę konkurencyjną.

W odniesieniu do przedsiębiorstwa pytanie brzmi: czy jest ono w stanie wdrożyć najbardziej efektywne metody zarządzania, zgromadzić najlepszych fachowców i zastosować najnowocześniejsze technologie, aby osiągnąć coraz wyższy poziom produktywności.

Program działania przedsiębiorstwa według M. Portera:

1)     Zmuszać do innowacji – przedsiębiorstwo powinno szukać nacisków i wyzwań, a nie ich unikać

2)     Wyszukiwać najzdolniejszych konkurentów – zdolni konkurenci i szanowani rywale, jako wspólni wrogowie, mogą motywować do zmian organizacyjnych

3)     Zbudować systemy wczesnego ostrzegania

4)     Doskonalić krajowy romb – aktywnie oddziaływać na czynniki kształtujące produkcję, na popyt w sektorze, konkurentów, a także na sektory pokrewne i wspomagające

5)     Zachęcać do krajowej rywalizacji – aby konkurować w skali globalnej, firma potrzebuje zdolnych rywali krajowych i energicznej rywalizacji krajowej

6)     Globalizować się, aby uzyskać dostęp do wybranych elementów przewagi w innych krajach – pozyskiwanie ludzi o wysokich kwalifikacjach, identyfikacja wyrafinowanych nabywców, prowadzenie R & D w tych krajach

7)     Jedynie wybiórczo korzystać z sojuszy – nie należy aliansów strategicznych traktować jako podstawy strategii, ale jako narzędzie do realizacji określonego jej aspektu

8)     Lokalizować krajową bazę tak, by wspierać przewagę konkurencyjną – przewagę konkurencyjną tworzy się w macierzystym kraju – tylko tam mogą być tworzone warunki dla innowacji. W przypadku trudności należy przenieść centrum do innego kraju, który pobudza do innowacji i zapewnia najlepsze warunki dla konkurencji globalnej

(M. E. Porter, Porter o konkurencji, wyd. cyt., s. 238-243)

 

Raporty światowej konkurencyjności krajów są od 1996 roku wydawane oddzielnie przez:

-          World Economic Forum – The Global Competitiveness Report

-          International Institute for Management Development – The World Competitiveness Yearbook

Głównym zadaniem raportu WEF jest oszacowanie potencjału gospodarek świata w celu uzyskania zrównoważonego wzrostu ekonomicznego średnio-  i długoterminowego. Twórcami raportu są:

Jeffrey Sachs i John McArthur

Raport jest opracowywany na podstawie dwóch źródeł informacji: analizy makroekonomicznej i badania ankietowego prowadzonego w krajach uczestniczących w rankingu. Uwzględnia on trzy elementy:

-          współczynnik rozwoju technologicznego (technology index)

-          jakość instytucji publicznych (public institution index)

-          otoczenie makroekonomiczne (macroeconomic environment index)

Technology Index obejmuje:

-          ICT Subindex

-          Innovation Subindex

-          Technology Transfer Subindex (out of  56 non-core economies)

Public Institution Index obejmuje:

-          Corruption Subindex

-          Contracts and Law Subindex

Macroeconomic Environment Index obejmuje:

-          Macroeconomic Stability Subindex

-          Country Credit Rating

Ponadto przy opracowywaniu raportu uwzględnia się tzw. Networked Readiness Index (stan pełnego przygotowania na funkcjonowanie w Internecie). Obejmuje on trzy współczynniki, które zawierają w sobie trzy elementy:

Environment Component Index obejmuje:

-          Market Environment Subindex

-          Political / Regulatory Subindex

-          Infrastructure Subindex

Readiness Component Index obejmuje:

-          Individual Readiness Subindex

-          Business Readiness Subindex

-          Government Readiness Subindex

Usage Component Index

-          Individual Usage Subindex

-          Business Usage Subindex

-          Government Usage Subindex

(Źródło: World Economic Forum Knowledge Navigator)

http://www.weforum.org

 

W związku ze współczynnikiem rozwoju technologicznego poddaje się także analizie poziom innowacyjności gospodarek światowych, uwzględniając czynniki decydujące o nierównym dostępie wielu krajów do najnowszych technologii: ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin