SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE DRUGIEJ
DO PODRĘCZNIKA ZROZUMIEĆ SŁOWO A. GIS, WYDAWNICTWO ARKA
Autor: Sylwia Huebner
Temat: Uczucia ojca po stracie dziecka w „Trenie VII” Jana Kochanowskiego
(ćw. słownikowe)
1 jednostka lekcyjna
Cele:
Uczeń:
- nazywa stany emocjonalne,
- doskonali czytanie interpretacyjne utworu poetyckiego,
- bogaci czynny i bierny słownik,
- doskonali umiejętności wypowiadania się,
- doskonali umiejętność słuchania utworów muzycznych,
- współpracuje w grupie,
- wskazuje i określa rolę środków poetyckich,
- odczytuje przenośnie,
- posługuje się terminami literackimi,
- kształci umiejętności korzystania ze źródeł,
- pracuje ze słownikiem wyrazów bliskoznacznych,
- rozpoznaje u siebie uczucia współczucia i żalu.
Pomoce dydaktyczne:
- tekst „Trenu VII” Jana Kochanowskiego,
- muzyka żałobna, np. „Bema pamięci żałobny rapsod” w wyk. Cz. Niemena,
- fragment „Mitologii” J. Parandowskiego,
- słownik wyrazów bliskoznacznych,
- zestaw kartek z zapisanym pionowo słowem cierpienie.
Metody:
- praca z tekstem poetyckim,
- praca ze słownikiem,
- metoda ćwiczeń praktycznych.
Formy pracy: praca w grupach, zespołowa i indywidualna.
Przebieg lekcji:
1. Wysłuchanie muzyki żałobnej (stworzenie odpowiedniego nastroju) – około trzech minut.
2. Uczniowie nazywają uczucia, które kojarzą się z nastrojem słuchanej muzyki.
(np. smutek, melancholia, rozpacz, załamanie, bunt)
3. Praca w 4-osobowych grupach. Uczniowie otrzymują kartkę z zapisanym słowem cierpienie. Dopisują słowa kojarzące się z tym wyrazem.
np. ROZPACZ
ŚMIERĆ
BOLEŚĆ
STRATA
PŁACZ
NIESZCZĘŚCIE
LAMENT
BUNT
NIEPOKÓJ
NIEMOC
4. Odczytanie prac i krótkie uzasadnienie przez młodzież swoich propozycji.
5. Nauczyciel wprowadza w nastrój. Przedstawia sytuację:
Jest wieś Czarnolas. Jesień... W ogrodach kwitną astry, chryzantemy. Wieje silny wiatr. Po krótkiej chorobie zmarła Urszulka, ukochana córka Jana Kochanowskiego. Co dzieje się w domu poety po śmierci córki?
6. Uczniowie udzielają krótkich odpowiedzi na zadane pytanie.
7. Nauczyciel informuje o trenach (19 utworów).
8. Czytanie przez uczniów „Trenu VII” – ciche i głośne. Zapoznanie się z archaizmami.
9. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela analizują i interpretują wiersz:
· określają nastrój (rozpaczy...),
· nazywają podmiot liryczny – zbolały ojciec, który nie może się pogodzić ze śmiercią córeczki,
Tu nauczyciel podaje temat lekcji: Uczucia ojca po stracie dziecka w „Trenie VII” Jana
Kochanowskiego (ćw. słownikowe).
· nazywają cechy ojca - podmiotu lirycznego (dobierają przymiotniki, imiesłowy przymiotnikowe)
ojciec – zbolały, cierpiący, smutny, rozpaczający, niepocieszony, przygnębiony, znękany, itd.
Uczniowie korzystają ze słownika wyrazów bliskoznacznych, dobierając właściwe
synonimy.
· wskazują adresata wypowiedzi,
· Wyjaśniają, w jaki sposób podmiot liryczny wyraża swój żal po stracie dziecka.
· Uczniowie określają rolę środków poetyckich:
- apostrofy- potrzeba nawiązania kontaktu,
- wykrzyknienia – podkreślają napięcie emocjonalne,
- powtórzenia - wzmacniają uczucia,
- pytania retoryczne,
- epitety,
- metonimia – unikanie wyrazów z kręgu śmierci (interpretacja wyrażenia sen żelazny, twardy = śmierć)
10. Wnioski. Uczniowie dostrzegają problematykę „Trenu VII”. Zauważają, że pogrzeb Urszulki jest porównany do ceremonii ślubnej. Uświadamiają sobie daremność ludzkich planów.
11. Podsumowanie. Skorzystanie z kontekstów interpretacyjnych. Nauczyciel rozdaje uczniom kserokopie fragmentu „Mitologii” J. Parandowskiego.
„Tanatos, syn Nocy, bliźni brat boga snu, zlatuje na czarnych skrzydłach, wchodzi niepostrzeżony
do pokoju i złotym nożem odcina konającemu pukiel włosów. W ten sposób, niby kapłan umarłych, poświęca człowieka na ofiarę bóstwom podziemnym i na zawsze odrywa od ziemi(...). Zrazu wyobrażany jako piękny, silny mężczyzna, zmienił się następnie w chłopca podobnego do Erosa.
Ma skrzydła u ramion i pochodnię w ręce; stoi cichutki i smutny z pochyloną głową, jakby opłakiwał nieboszczyka, nad którym mu czuwać kazano.”
· Nauczyciel zadaje pytanie: Jak starożytni Grecy i Rzymianie wyobrażali sobie śmierć?
· Uczniowie udzielają odpowiedzi.
Praca domowa:
a) dla wszystkich: W imieniu Jana Kochanowskiego napiszę list, w którym wyrażę uczucia po śmierci ukochanej Urszulki.
b) dla chętnych: Co łączy podmiot liryczny „Trenów” z podanymi niżej bohaterami
mitów greckich i z twórcami literatury greckiej?
Wybierz 3 postacie i sporządź w zeszycie krótką notatkę.
malpielew