Scenariusz zajęć przeprowadzonych metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne w grupie 3-4 latków.
Temat : „Wesołe zabawy” –ćwiczymy razem.
Cele ogólne :
- wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka
- kształtowanie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji samego siebie
- integrowanie się z grupą
- wyczucie własnego ciała
- rozwijanie sprawności ruchowej
- kształtowanie pozytywnych odczuć w kontakcie z innym dzieckiem
Cele operacyjne ( dziecko ) :
- kontroluje własne zachowania
- współdziała w grupie
- swobodnie wykonuje postawione przed nim zadania
- współpracuje z partnerem
- akceptuje siebie i innych
- bezpiecznie zachowuje się podczas ćwiczeń
- odczuwa radość ze wspólnej zabawy
Forma – zajęcie z całą grupą Środki dydaktyczne – magnetofon, płytka CD „ Muzyka relaksacyjna”
Literatura :
Ruch rozwijający dla dzieci – W. Sherborne
Metoda W. Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka – M. Bogdanowicz, M. Przysnyska
Przebieg :
1. Powitanie : dzieci witają się różnymi częściami ciała : łokciami, kolanami, głowami, barkami itd.
2. Ćwiczenia prowadzące do wyczucia własnego ciała :
- leżenie na plecach i jazda na podłodze
- ślizganie się na brzuchu po podłodze
- siedząc – kręcenie się w kółko na pośladkach
- turlanie się po podłodze
- chodzenie i bieganie na sztywnych nogach
- maszerowanie z podnoszeniem kolan
3 .Ćwiczenia z partnerem :
- „ Mosty ‘’ – jedno dziecko robi mostek, a drugie dziecko przechodzi wokół, nad, pod
- „ Paczka” – jedno dziecko zwija się w kłębek, mocno splata dłonie, a współćwiczący próbuje rozwiązać paczkę
- „ Ciężar” – jedno dziecko leży nieruchomo na brzuchu na podłodze, a drugie stara się je przewrócić na plecy lub poruszyć
- „ Huśtawka” – dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym twarzą odwrócone do siebie trzymając się za dłonie, jedno dziecko huśta drugie
- „ Waga” – dzieci stoją naprzeciw siebie i chwytają się za ręce, wykonują na przemian przysiady
- „ Przepychanki” - dzieci siedzą w siadzie odwrócone do siebie plecami i przepychają się
4. Ćwiczenia wyciszające – dzieci kładą się na plecach, zamykają oczy, słuchają muzyki relaksacyjnej.
5. Ćwiczenia w czwórkach :
- „ Kołysanka” – troje dzieci wykonuje klęk podparty w rzędzie, a czwarte kładzie się na plecach i jest kołysane
6. Ćwiczenia w grupie :
- „ Zwijamy dywan” – dzieci kładą się ciasno na podłodze jedno obok drugiego.
Pierwsze dziecko kładzie się na dywanik i turla się po nim, aż do końca dywanu, następne dziecko itp.
7. Pożegnanie w kręgu – „ Iskierka” uścisk dłoni.
nauczycielkakredka