polaczenia z masa.pdf
(
189 KB
)
Pobierz
1
© Hella Polska Sp. z o.o.
Informacje techniczne
01.08.2005
1
Wykrywanie usterek
Połączenie z masą (31)
Luźne lub utlenione połączenia z masą prowadzą zawsze do
złego działania zespołów elektrycznych i elektronicznych.
Szczególnie dotyczy to zespołów umieszczonych poza
wnętrzem pojazdu, np.: alternator, rozrusznik, akumulator,
ABS, instalacja zapłonowa i wtryskowa (elektroniki silnika).
Diagnostyka rozpoczyna się przez sprawdzenie napięcia
zasilania. Jednak często poświęca się przy tym mniejszą
uwagę połączeniom masowym z nadwoziem, silnikiem czy
akumulatorem. Są one jednak tak samo ważne. Już
niewielkie zanieczyszczenia przyłączeń mogą mieć znaczne
konsekwencje - duży opór na złączach powoduje znaczne
spadki napięcia i powstawanie prądów pełzających. To z
kolei prowadzi do złego działania i błędnych diagnoz. Dlatego
należy sprawdzać połączenia z masą pod kątem ich
czystości i zamocowania. Połączenia te muszą być metalicz-
nie czyste, bez zanieczyszczeń, farby i utlenienia. Do ich
ochrony należy stosować specjalne środki chemiczne. –
dostępne w handlu. Następnie należy sprawdzić zakończenia
kabli, zamocowane do wtyczek i oczek. Mogą być one
obluzowane w wyniku wahań temperatury i wibracji. Woda
wnikająca do kabla może prowadzić do „korozji wewnętrznej“
i związanych z tym zakłóceń. Pomiar oporu przy pomocy
miernika uniwersalnego uzupełnia pomiar spadku napięcia
wykonywany pod obciążeniem.
Poniższy przegląd podaje kilka wskazówek dotyczących
oporu przewodów, przekrojów, maksymalnego prądu stałego
i spadków napięcia:
2
© Hella Polska Sp. z o.o.
Informacje techniczne
01.08.2005
2
Przekrój przewodu
Opór maksymalny / mb (20°C)
Dopuszczalny prąd stały
mm²
A
m
Ω
/m
1
18,5
10
1,5
12,7
20
2,5
7,6
25
4
4,71
35
6
3,14
50
10
1,82
65
16
1,16
85
25
0,743
120
35
0,527
160
50
0,368
200
70
0,259
250
95
0,196
300
120
0,153
350
Maksymalne, dopuszczalne spadki napięcia w instalacji 12 V (przykład)
Rozrusznik
Alternator
Oświetlenie
Między obudową rozrusznika
a nadwoziem, wzgl. blokiem
silnika:
Między obudową alternatora
a nadwoziem wzgl. blokiem
silnika:
Spadek napięcia w przewodzie
dodatnim (w całym obwodzie):
0,1 V
0,1 V
między wyłącznikiem świateł
(zacisk 30) a żarówkami <15W:
Między zaciskiem ujemnym
akumulatora a nadwoziem wzgl.
blokiem silnika:
Między zaciskiem ujemnym
akumulatora a nadwoziem wzgl.
blokiem silnika:
0,1 V (0.6 V)
między wyłącznikiem świateł
(zacisk 30) a żarówkami >15W:
0,2 V
0,2 V
0,5 V (0.9 V)
Między zaciskiem ujemnym
akumulatora a obudową
rozrusznika:
Między zaciskiem ujemnym
akumulatora a obudową
alternatora:
między wyłącznikiem świateł
(zacisk 30) a reflektorami:
0,3 V
0,3 V
0,3 V (0.6 V)
Między zaciskiem dodatnim
akumulatora a głównym
przyłączeniem rozrusznika:
Między zaciskiem dodatnim
akumulatora a głównym
przyłączeniem alternatora:
0,5 V
0,4 V
Główne przyłączenie rozrusznika
pod obciążeniem (przy urucha-
mianiu):
3,5V
Między wyłącznikiem zapłonu
a przyłączeniem sterującym
rozrusznika:
1,5 V
* = napięcie akumulatora nieobciążonego przy wszystkich pracach diagnostycznych co najmniej 12,4 V
Plik z chomika:
dawidom123
Inne pliki z tego folderu:
czujnik temperatury silnika.pdf
(205 KB)
CAB-bus.pdf
(321 KB)
TI_EL kody szestnastkowe.pdf
(116 KB)
czujnik cisnienia-MAP.pdf
(482 KB)
czujnik poziomu oleju.pdf
(121 KB)
Inne foldery tego chomika:
Porady Czujnik halla
Porady techniczne
Specyfikacje czujników
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin