przyroda konkurs wojewódzki 06.doc

(336 KB) Pobierz

                                                        

Kod ucznia

Liczba uzyskanych punktów

 

 

 

 

 

Wojewódzki Konkurs Przyrodniczy

        - eliminacje wojewódzkie            6 marca  2006

 

 

Instrukcja dla ucznia.

 

1. Konkurs zawiera 23 różnych zadań.

2. Czas na ich wykonanie wynosi 90 minut.

3. Czytaj uważnie polecenia. Dokładnie i czytelnie zapisuj rozwiązania

    i odpowiedzi. Nie używaj korektora ani gumki.

4. Do niektórych zadań podanych jest kilka odpowiedzi.

    Nie zawsze tylko jedna jest poprawna. Wybraną odpowiedź zaznacz „X”.

    Jeśli pomylisz się, otocz ją kółkiem.

5. Odpowiedzi do pozostałych zadań wpisz w wyznaczonych miejscach.

6. Możesz uzyskać maksymalnie 36 punktów.

 

  

   

 

 

 

                                                         POWODZENIA!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.     Właściwości miedzi wskazuje odpowiedź:

a)     krucha, twarda, nie przewodzi ciepła

b)    połysk metaliczny, kowalna, przewodzi ciepło

c)     srebrzysta, kowalna, przewodzi prąd elektryczny

d)    metal, nie przewodzi ciepła, przewodzi prąd elektryczny

 

2.     Słoneczne i suche lato, deszczowa zima z dodatnimi temperaturami to

           cechy klimatu:

a)     zwrotnikowego

b)    równikowego

c)     śródziemnomorskiego

d)    umiarkowanego

3.     Do powstania pustyni na Ziemi przyczyniły się:

a)     brak roślinności

b)    wysoka temperatura i obfite opady

c)     skrajnie małe opady

d)    nieurodzajne, piaszczyste gleby

   

4.     Zaplanuj doświadczenie, w którym zbadasz czy deszcz jest kwaśny, według wzoru:

Materiały:  .................................................................................................

Wyniki:  .............................................................................................................

             ..............................................................................................................

Wniosek:  ........................................................................................................

5.     Na rysunku oznaczono literami strefy oświetlenia Ziemi. Którą literą oznaczono  strefę, gdzie Słońce zawsze wschodzi i zachodzi, dwa razy w ciągu roku Słońce  widziane jest w zenicie:

a)     K          b) L         c) Ł              d)M

           

 

 

6.     Podkreśl prawidłową odpowiedź: Dzień może trwać dłużej niż 24 godziny

     w strefie:

a)     umiarkowanej

b)    międzyzwrotnikowej

c)     podbiegunowej

d)    podbiegunowej i międzyzwrotnikowej

7.     Korzystając z rysunku uzupełnij następujące zdania:

 

      Rys. A przedstawia model.................................., ponieważ................................

      .............................................................................................................................

      Rys. B przedstawia model .................................., ponieważ..............................

     .............................................................................................................................

8.     Korzystając z danych zawartych w zestawieniu:

 

 

Substancja

Woda

Drewno bukowe

Ołów

Lód

Glin

Gęstość (g/cm3 )

1

0,7

11,3

0,9

2,7

 

 

uzupełnij tabelę, wpisując właściwe substancje.

 

Przedmioty wykonane z tych substancji pływają w wodzie

Przedmioty wykonane z tych substancji toną w wodzie

 

 

 

 

9.     Korzystając z wykresu klimatycznego wymień przynajmniej 2 cechy klimatu

okołobiegunowego.

Cechy: ..............................................................................................................

           ..............................................................................................................

 

10. Na podstawie poniższego opisu rozpoznaj i podaj nazwę przedstawionej formacji roślinnej:

Liczne rośliny tej strefy rosną w kształcie „ poduszki” co stanowi ochronę przed wiatrem. Inne przylegają do ziemi swoimi łodygami i liśćmi. Do charakterystycznych roślin tej formacji należą chrobotek reniferowy, brzoza karłowata i sosna.

Opis dotyczy ........................................

11. Jaka pora roku rozpoczyna się:

a)     21 marca na Antarktydzie.................

b)    22 grudnia w Paryżu............................

c)     22 czerwca w Moskwie.......................

d)    22 czerwca w Australii........................

12. Przeczytaj poniższe zdania dotyczące strefy umiarkowanej północnej. Jeśli zdanie jest prawdziwe zaznacz kółkiem wyraz TAK, jeśli fałszywe- wyraz NIE.

a)     21 marca i 23 września Słońce wschodzi dokładnie na wschodzie i zachodzi

     dokładnie na zachodzie         TAK    NIE

b) Słońce zakreśla największy łuk nad horyzontem 22 czerwca  TAK   NIE

c) 22 grudnia Słońce znajduje się najniżej nad horyzontem    TAK  NIE

d) 21 marca i 23 września Słońce wschodzi najwcześniej i zachodzi najpóźniej

     TAK     NIE

13. Na podstawie poniższego opisu rozpoznaj i podaj nazwy ciał niebieskich:

a)ciało niebieskie z jądrem i warkoczem-....................................................

b) ciało niebieskie obiegające planety - ....................................................

14. W pogodny dzień możemy obserwować wędrówkę Słońca na sklepieniu

     niebieskim. Dlaczego ten ruch nazywamy pozornym lub widomym?

   .....................................................................................................................

  ......................................................................................................................

15. Zaznacz nazwy substancji występujących w postaci cząsteczek dwuatomowych:

a)     tlen

b)    azot

c)     ozon

d)    siarka

16. Napisz, czym są wywoływane pływy morskie.

...........................................................................................................................

..........................................................................................................................

17. Ile gatunków nietoperzy występuje w Polsce?

a)     20

b)    22

c)     15

d)    18

 

 

 

18. Poniższe opisy dotyczą określonych form ochrony przyrody. Nazwij te formy:

a)     Tworzy się je w celu ochrony naturalnego, mało zmienionego fragmentu przyrody. Wśród nich wyróżnia się leśne, torfowiskowe, wodne. Człowiek na ich obszarze nie ingeruje w praw przyrody lub jego działalność jest ograniczona do minimum.

Jest to opis...........................................................................

b)    Pojedyncze obiekty o wartości naukowej, historyczno – pamiątkowej i krajobrazowej. Mogą to być sędziwe drzewa, wodospady, skałki, jaskinie, głazy narzutowe.

Jest to opis .....................................................................

19. Podaj konkretne 2 przykłady dowolnych form ochrony przyrody w Twoim

regionie.

Przykłady:  ...................................................................................................

                  ...................................................................................................

20. Czerwony tulipan widzimy jako czerwony, ponieważ:

a)     odbija światło czerwone

b)    pochłania światło czerwone

c)     przepuszcza przez siebie światło czerwone

d)    wszystkie tulipany są czerwone

21. Jaki wpływ na środowisko ma bromometan, stosowany na całym świecie w rolnictwie pestycyd:

a)     zanieczyszcza glebę

b)    zanieczyszcza wodę

c)     jest substancją zubożającą warstwę ozonową

d)    jego wpływ na środowisko nie jest dokładnie znany

22. Opalanie się skóry człowieka jest wynikiem działania na nią:

a)     podczerwieni

b)    ultrafioletu

c)     promieniowania rentgenowskiego

d)    promieni gamma

23. Kompas działa, ponieważ:

a)     Ziemia jest okrągła

b)    Ziemia jest wielkim magnesem

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin