ĆWICZENIA NAD ROZWOJEM SŁOWNIKA:
· poszukiwanie wyrazów określających: rzeczy, czynności, kolory, ubiory, zwierzęta, drzewa, kwiaty, imiona, samochody przedmioty gospodarstwa domowego itp.
· szukanie słów na daną literę,
· zabawa pt. Coś w pobliżu na literę...
· jakie odgłosy wydają zwierzęta np. koń (rży), pies (szczeka), kot (miauczy), kogut (pieje), kaczka (kwacze), kura (gdacze), baran (beczy),
· szukanie rymów do słów: czapka (łapka) słońce (gorące, mieniące, śmiejące) jagoda (przygoda, wygoda, uroda, moda, woda) domek (Tomek, Romek) bajka (fajka, jajka)
· kończenie rymowanych zdań: Ten kwiatek nazywa się ...(bratek). Wskocz do wody dla... (ochłody). Mała Ania nie jadła dzisiaj ...(śniadania). Beata podłogę miotłą...(zamiata). Różowy słonik trzyma w ręku...(balonik). Wlazł kotek na...(płotek). Zróbmy koło, będzie...(wesoło). Koło choinki stoją trzy...(dziewczynki). Ryby pływają a ptaki...(fruwają). Kwitną na łące kwiatki...(pachnące). Abecadło z pieca...(spadło).
· kończenie rozpoczętego zdania np. Kasia idzie... Moja lalka ma... Jutro będzie... W lecie...
· układanie zdań z danym wyrazem np. długopis, pies, telewizja,
· poszukiwanie przymiotników określających dany przedmiot np. but, długopis, książka, telewizja, dom,
· próba nazywania emocji i określenia cech charakterystycznych dla danego stanu emocjonalnego,
· układanie zdań z rozsypanki wyrazowej,
6. W przypadku dzieci upośledzonych intelektualnie należy szczególną uwagę zwrócić na językową sprawność sytuacyjną, która wyraża się umiejętnością posługiwania się językiem w konkretnych sytuacjach społecznych np. w sklepie, urzędzie. Drugą ważną zdolnością jest językowa sprawność społeczna, która u dzieci upośledzonych nie zawsze wykształca się w dostatecznym stopniu. Dzieci te nie potrafią np. zachować dystansu wobec osób dorosłych, traktując ich jak rówieśników. Zaburzone tez jest wykształcanie się językowej sprawności pragmatycznej - często dzieci te mają dużą trudność rozumienia pojęć wartościujących i określających stany i uczucia np. dziecko zamiast prosić, żąda. Cele ćwiczeń:
· wykształcenie zdolności formułowania pytań, próśb, poleceń
· nabycie umiejętności sygnalizowania własnych potrzeb, życzeń, pretensji,
· umiejętność nawiązywania i prowadzenia rozmowy,
· nabycie umiejętności odpowiadania na pytania,
PRZYKŁADY CWICZEŃ:
· zabawa pacynkami - próba przeprowadzenia dialogu na zadany temat,
· zabawa w sklep - dokonywanie zakupów w różnych sklepach: spożywczym, obuwniczym, kosmetycznym, gospodarstwa domowego, z upominkami, w aptece,
· odgrywanie scenek: u fryzjera, w urzędzie w banku na poczcie przy kasie biletowej w restauracji u lekarza
7. Umiejętność opisu i opowiadania stosujemy w ciągu całego życia podczas swobodnych wypowiedzi na różne tematy, rozmowy z kolegami, znajomymi, dzielenia się wrażeniami i spostrzeżeniami. Cel zajęć:
· wyrobienie umiejętności opisu i opowiadania
ĆWICZENIA:
· opowiadanie historyjek obrazkowych,
· podejmowanie próby opisu ilustracji,
· słuchanie wierszyków J. Brzechwy: "Samochwała", "Leń", " Jajko", "Kaczka - dziwaczka", próba opowiadania ich własnymi słowami,
asia2593