Plany i struktura zachowania - G. Miller, E. Galanter, K.Pribram.txt

(532 KB) Pobierz
Biblioteka     :
Psychologii
Wsp�czesnej
Galanter Eugene, psycholog ameryka�ski; wsp�tw�rca (z K. H. Pribramem
i G. A. Millerem) cybernetycznej koncepcji zachowania kontrolowanego, kt�rej
podstaw� jest pojecie sprz�enia zwrotnego (1960); obecnie jest profesorem psy-
chologii na Uniwersytecie w Waszyngtonie. Zajmuje si� psychologi� eksperymen-
taln� i matematyczn� oraz psychometri�, zw�aszcza zagadnieniami skalowania
psychofizycznego i pomiaru psychologicznego.
Dzie�a: Plans and the structure of behavior (z K. H Pribramem i G A. Millerem),
1960; Handbook of mathematical psychology (z R. D. Luce i R. R. Bushem,
red.), 1963-65; Readings in mathematical psychology (red z R D Luce
i R. R. Bushem), 1965.
Miller George A., psycholog ameryka�ski; profesor psychologii na Uniwersytecie
Rockefellera w Nowym Jorku; wsp�tw�rca (z K. H. Pribramem i E. Galanterem) cy-
bernetycznej teorii zachowania (1960); laureat dprocznej nagrody naukowej Ame
ryka�skiego Towarzystwa Psychologicznego (1963). Zajmuje si� psychologi� eks-
perymentaln�, matematyczn� i psycholingwistyk�, zw�aszcza analiz� formaln� j�zy-
k�w naturalnych oraz problematyk� prognozowania rozwoju psychologii wsp�
czesnej.
Dzie�a: Language and communication, 1951; Speech and language. W
S. S. Stevens (red.) Handbook of experimental psychology, 1951; Psycho-
logy. The science of mental life, 1962; Introductton to the forma) analysis
of natura) languages (z A. N. Chomsk/m) oraz Finitary models of language
users (z A. N. Chomsk/m). W: R. D. Luce, R. R. Bush i E. Galanter (red.) Handbook
of mathematical psychology, 1963-65; Mathematics and psychology,
1964; The genesis of language. A psycholinguistic approach (red. z F. Smi
them), 1966.
Pribram Kart H., psycholog ameryka�ski; lekarz (neurolog i neurochirurg), biolog
i neurofizjolog; 1959-1962 profesor na Wydziale Psychiatrii i Psychologii w Uni-
wersytecie Stanford, a od 1962 kierownik Laboratorium Neuropsychologii oraz
profesor nauk neurologicznych (neuroscience) w Uniwersytecie Stanford (Kalifor-
nia); cz�onek Ameryka�skiej Akademii Nauk Humanistycznych i Przyrodniczych.
Redaktor licznych czasopism naukowych, zajmuje si� neurofizjologi� i neuropsy-
chologi�. zw�aszcza badaniami nad zachowaniem, oraz psychologi� motywacji, my
sieni� i pami�ci; tw�rca holograficznej teorii pami�ci; wsp�tw�rca (z G A. Mille-
rem i E. Galanterem) cybernetycznej teorii zachowania, opartej na poj�ciu sprz�e-
nia zwrotnego (1960). Zajmuje si� tak�e psychologi� mowy (neurolingwistyk�),
psychologi� emocji oraz modyfikacjami �ycia spo�ecznego zwierz�t.
Dzie�a: Brain and behavior (red.), t. MV, 1969; The biology of learning (red.),
1969; Biology of memory (red. z D. Broadbentem), 1970; Perception and its
disorders (red. z D. A. Hamburgem i A. J. Stunkardem), 1970; Language of the
brain. Experimental paradoxes and principles in neuropsychology, 1971;
Psychophysiology of the frontal lobes (red. z A. R.�uri�), 1973.

Przedmowa do wydania polskiego
Rozprawa Mi�lera, Galantera i Pribrama o planach i struktu-
rze zachowania jest wielk� polemik� ze sposobem uprawiania
psychologii, dominuj�cym w Stanach Zjednoczonych w latach
pi��dziesi�tych. Jej adresatami s� zwolennicy behawioryzmu
oraz psychologii poznawczej. Ci pierwsi interesowali si� za-
chowaniem organizmu w odpowiedzi na okre�lone bod�ce. Je�li
nawet uwzgl�dniali w schemacie S - R wewn�trzny stan orga-
nizmu, rozumieli go jedynie jako modyfikator reaktywnego
zachowania. Autorzy ksi��ki zarzucaj� im jednostronno��
w ujmowaniu przedmiotu psychologii, przywi�zanie do upro-
szcze� oraz naiwno�� w pojmowaniu obiektywizmu nauki. Psy-
, chologowie reprezentuj�cy orientacj� poznawcz�, skupiaj�cy
si� g��wnie na badaniu struktur poj�ciowych tworz�cych re-
�prezentacj� rzeczywisto�ci w umy�le cz�owieka, oskar�eni s�
przez autor�w o zlekcewa�enie zwi�zku mi�dzy tymi struktu-
rami a instrumentalnym zachowaniem cz�owieka.
Dzi�ki po��czeniu kompetencji psychologicznych, informatycz-
nych i neurofizjologicznych uda�o si� autorom wype�ni� luk�

PLANY I STRUKTURA ZACHOWANIA
mi�dzy obrazem rzeczywisto�ci a dzia�aniem cz�owieka, pozo-
stawion� zar�wno przez behawioryzm, jak i przez psychologi�
poznawcz�. Punktem wyj�cia ich koncepcji jest prosta obser-
wacja, �e wi�kszo�� dzia�a� podejmowanych przez ludzi po-
przedza zachodz�ce w ich umys�ach planowanie, kt�re polega
na konstruowaniu obrazu po��danej sytuacji i dobieraniu ope-
racji prowadz�cych do jej osi�gni�cia. Obserwacja ta znaj-
duje pewne uzasadnienie w badaniach nad zachowaniem nor-
malnym i zaburzonym ludzi oraz zwierz�t, a tak�e w bada-
niach nad symulowaniem zachowania �ywych organizm�w za
pomoc� komputer�w.
Analiza tworzenia si� i funkcjonowania plan�w jest w uj�ciu
klasycznego behawioryzmu badaniem subiektywnych reakcji
na subiektywne bod�ce, dlatego�te� autorzy, rozwin�wszy kon-
sekwentnie sw� koncepcj�, dochodz� do wniosku, �e nale�a-
�oby j� nazwa� �subiektywnym behawioryzmem". Nie odrzu-
caj� jednak tego paradoksalnego punktu widzenia, poniewa�
pozwala on dostrzec w opisie zachowania cz�owieka aspekty
bliskie temu, co ludzie rzeczywi�cie robi� i m�wi� w r�nych
sytuacjach. Aspekty te, pomijane w tradycyjnym opisie psy-
chologicznym, opartym na danych klinicznych lub laborato-
ryjnych, obejmuj� wa�ne dziedziny aktywno�ci cz�owieka, s�a-
bo dotychczas zbadane lub te� zbadane w spos�b wysoce jedno-
stronny. S� to problemy r�nic indywidualnych w zakresie
programowania w�asnych dzia�a� przez jednostki ludzkie, pro-
blem kooperacji mi�dzy jednostkami podejmuj�cymi wsp�lne
dzia�ania, problem nast�pstw przej�ciowego lub trwa�ego za-
blokowania realizacji plan�w i wiele innych. Autorzy nie pro-
ponuj� rozwi�zania tych problem�w; zwracaj� si� raczej do
specjalist�w zajmuj�cych si� r�nymi dziedzinami teorii
i praktyki psychologicznej, postuluj�c opracowanie og�lnej
teorii wiedzy, zmodyfikowanie metod diagnozy klinicznej, me-
tod kszta�towania r�nych sprawno�ci oraz umiej�tno�ci itd.
By�oby przesad� twierdzi�, �e pojawienie si� obecnie na tere-
6 nie Stan�w Zjednoczonych i innych kraj�w, w tym tak�e

PRZEDMOWA  DO WYDANIA  POLSKIEGO
Polski, rozwini�tych teorii dotycz�cych nabywania i funkcjo-
nowania wiedzy, struktury czynno�ci, zachowania jednostek
i grup w sytuacjach zadaniowych jest rezultatem podj�cia
wyzwania Millera, Galantera i Pribrama. By�oby to przesad�
w odniesieniu do psychologii europejskiej, a szczeg�lnie ra-
dzieckiej, w kt�rej badanie poznawania rzeczywisto�ci w zwi�z-
ku z dzia�aniem postulowane by�o i realizowane od dawna,
wydaje si� jednak, �e inicjatywa tych autor�w zbieg�a si�
wyra�nie z intensywnym rozwojem pewnych trend�w w psy-
chologii, kt�rych nieuchronno�� zosta�a przez nich odkryta.
Wp�yw koncepcji plan�w na rozw�j bada� empirycznych oka-
za� si� mniej wyra�ny. Nie pojawi�y si� �adne rozwini�te pro-
cedury badawcze, uwzgl�dniaj�ce bezpo�rednio aspekt plano-
wania w zachowaniu si� ludzi. Wi��e si� to prawdopodobnie
z du�ymi trudno�ciami w operacjonalizowaniu jednostek za-
chowania TOTE (Test - Operate - Test - Exit), kt�re autorzy
chcieliby uczyni� uniwersalnymi narz�dziami opisu zachowa-
nia cz�owieka. Rozwini�ta przez nich wizja hierarchii jednostek
zachowania pozostawia nierozwi�zany problem odr�nienia po-
ziomu molarnego od molekularnego. Model hierarchiczny nie
okre�la tak�e, jak dalece mo�na si� posun�� w redukcji z�o�o-
nych form zachowania do form elementarnych, nie gubi�c przy
tym specyfiki opisywanego zjawiska. Zdaje si�, �e jedynie
lingwi�ci opisuj�c akty mowy radz� sobie z t� trudno�ci�, czy-
ni� to jednak niezale�nie od post�p�w w opisywaniu innych
form zachowania, do kt�rych nie�atwo jest zastosowa� metody
analizy lingwistycznej.
W�tpliwa jest ponadto uniwersalno�� jednostki TOTE. Za-
k�ada ona zatrzymanie operacji w momencie osi�gni�cia pe�nej
identyczno�ci pierwszego i drugiego T, czyli stanu antycypo-
wanego i otrzymanego w wyniku operacji. Dla ogromnej wi�k-
szo�ci dzia�a� podejmowanych przez cz�owieka identyczno��
taka jest wielce umowna. Zmiany w warunkach zewn�trznych
i wewn�trznych wyst�puj�ce w trakcie wykonywania operacji
(cho�by sam up�yw czasu) sprawiaj�, �e testowanie po wyko-

PLANY   I   STRUKTURA  ZACHOWANIA
naniu operacji jest por�wnywaniem wyniku ze zmienionym
standardem. Istniej� tak�e takie czynno�ci, kt�re podejmowane
s� ze wzgl�du na utrzymanie pewnego poziomu rozbie�no�ci,
stanowi�cego �r�d�o niezb�dnej dla organizmu stymulacji.
Pomimo tych ogranicze� praca Millera, Galantera i Pribrama
wydaje si� godna uwagi, poniewa� prezentuje prekursorskie
uj�cie pewnych problem�w. Jest ona tak�e cennym dokumen-
tem ukazuj�cym, w jaki spos�b tworz� si� i rozwijaj� w nauce
p�odne heurystyki. Tak te� chyba potraktowali sw� rozpraw�
sami autorzy przyznaj�c, �e jest ona niesystematyczna, s�abo
podbudowana empirycznie i prowadzi do nieco zaskakuj�cych
konkluzji. Napisali j� w spos�b bezpo�redni, dowcipny i lekki,
mimo �e niekt�re rozdzia�y nasycone s� terminologi� technicz-
n�. Przek�ad oddaje tylko w przybli�eniu niepowtarzalny styl
tego dzie�a, kt�re bez przet�umaczenia by�oby, niestety, niedo-
st�pne dla szerszego grona polskich czytelnik�w.
Warszawa, czerwiec 1979 r.
Maria Materska

Podzi�kowanie
Dla nikogo nie jest tajemnic�, �e do powstania ka�dej ksi��ki
opr�cz samych autor�w przyczynia si� wiele innych os�b.
W przypadku tej ksi��ki rol� mecenasa, opiekuna, pe�ni�a in-
stytucja. Z wielk� przyjemno�ci� mo�emy zakomunikowa�, �e
jeste�my d�u�nikami Centrum Bada� Nauk Behawioralnych
w Uniwersytecie Stanford w Kalifornii.
Dzi�kujemy dyrektorowi Centrum Dr. Ralphowi Tylerowi za
zaufanie i za to, �e pozostawi� nam swobod� w zakresie eksplo-
racji tematu. Jeste�my Mu g��boko wdzi�czni, �e znalaz� dla
nas czas i s�u�y� nam poparciem w naszej pracy i wsp�pracy
z Centrum. Samo Centrum jest czym� o wiele wi�cej ni�
instytucj�. Jest przyje...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin