CAROL TAVRIS, CAROLE WADE Psychologia podej�cia oraz koncepcje Zarys tre�ci Cz�� I. Zaproszenie do psychologii Rozdzia� 1. Wyja�nianie zachowa� cz�owieka Rozdzia� 2. Badania nad zachowaniem cz�owieka Cz�� II. Podej�cie biologiczne Rozdzia� 3. Genetyka zachowania Rozdzia� 4. Neurony, hormony i przeka�niki nerwowe Ocena podej�cia biologicznego Cz�� III. Podej�cie teorii uczenia Rozdzia� 5. Uczenie si� przez warunkowanie Rozdzia� 6. Spo�eczne i poznawcze teorie uczenia Ocena podej�cia teorii uczenia Cz�� IV. Podej�cie poznawcze Rozdzia� 7. My�lenie i rozumowanie Rozdzia� 8. Pami�� Ocena podej�cia poznawczego Cz�� V. Podej�cie spo�eczno-kulturowe Rozdzia� 9. Kontekst spo�eczny Rozdzia� 10. Kontekst kulturowy Ocena podej�cia spo�eczno-kulturowego Cz�� VI. Podej�cie psychoanalityczne Rozdzia� 11. �ycie wewn�trzne Ocena podej�cia psychoanalitycznego Cz�� VII. Zestawienie podej�� Rozdzia� 12. Ca�y s�o� 23 25 51 85 87 119 159 177 179 212 239 257 259 290 321 339 341 371 401 417 419 445 Szczeg�owy spis tre�ci Do wyk�adowc�w Do student�w O autorkach Cz�� I. Zaproszenie do psychologii Rozdzia� 1. Wyja�nianie zachowa� cz�owieka Pseudonauka i psychopaplanina My�lenie krytyczne i tw�rcze Psychologia wczoraj i dzi� Podej�cia w psychologii Podej�cie biologiczne 41. Podej�cie teorii uczenia 42. Podej�cie poznawcze 44. Podej�cie spo�eczno-kulturowe 44. Podej�cie psychoanalityczne 46. O ksi��ce Rozdzia� 2. Badania nad zachowaniem cz�owieka Co stanowi o naukowo�ci bada� Badania opisowe .-1 � Studium przypadku 56. Obserwacja 57. Testy 58. Sonda�e 62. Badania korela- cji 63. Badania eksperymentalne Podstawowy model eksperymentu 67. Warunki kontrolne 68. Wp�yw ekspe- rymentatora 69. Dlaczego psychologia pos�uguje si� statystyk� Statystyka opisowa: pytanie o fakty 72. Wnioskowanie statystyczne: pytanie o wnios- ki 72. Interpretacja rezultat�w 74. Ocena metod badawczych: nauka pod lup� Nadu�ywanie test�w psychologicznych 78. Etyka bada� naukowych 78. Znacze- nie wiedzy 80. Cz�� II. Podej�cie biologiczne Rozdzia� 3. Genetyka zachowania Co si� zawiera w genach Dziedziczenie u cz�owieka �r�d�a spostrzegania 93. Oblicza emocji 98. Wi�zi i towarzysko�� 99. Pos�ugi- wanie si� j�zykiem 101. Genetyka r�nic Na tropie dziedziczno�ci 107. Dziedziczno�� a inteligencja 108. Geny a oso- 11 19 21 25 26 28 35 41 49 51 52 55 66 71 77 87 89 91 Szczeg�owy spis tre�ci 8 bowo�� 112. Interpretacja bada� nad genetycznymi uwarunkowaniami zachowa- nia 116. Pochwa�a ludzkiej r�norodno�ci 117 Rozdzia� 4. Neurony, hormony i przeka�niki nerwowe 119 Szkic uk�adu nerwowego 120 Komunikacja w uk�adzie nerwowym 8 ' 123 Budowa neuronu 124. W jaki spos�b neurony komunikuj� si� ze sob� 126. Przeka�niki chemiczne w uk�adzie nerwowym 128 Przeka�niki nerwowe: przeka�niki uniwersalne 128. Endorfiny: naturalne opiaty m�zgowe 130. Hormony: przeka�niki d�ugodystansowe 131. M�zg 134 Mapowanie m�zgu 134. Zwiedzanie m�zgowia 136. Rozszczepienie m�zgu, czy- li dom podzielony 142. Biologia pami�ci 146 Zmiany w neuronach i synapsach 147. Lokalizacja pami�ci 148. Pami�� a hor- mony 150. Biologia snu i marze� sennych 152 Dlaczego �pimy 152. Obszary snu 153. Marzenia senne 155. �' - � �; Najstarsze pytanie ?; " ^ , 157 Ocena podej�cia biologicznego 159 Osi�gni�cia i nadu�ycia podej�cia biologicznego 159 Hormony, nastr�j i zachowanie 166. Socjobiologia i przymus genetyczny 168. Leczenie umys�u 171. ; ?r Cz�� III. Podej�cie teorii uczenia : Rozdzia� 5. Uczenie si� przez warunkowanie 179 Warunkowanie klasyczne 180 Warunkowanie klasyczne w realnym �wiecie 184 Przyzwyczajenie do smaku 184. Uczenie si� mi�o�ci i sympatii 185. Uwarunko- wania l�kowe 186. Warunkowanie instrumentalne 188 Wzmacnianie i karanie 189. Metody warunkowania instrumentalnego 193. Warunkowanie instrumentalne w realnym �yciu 200 Problem kary 200. Problem z nagrod� 203. �wiat w oczach behawioryst�w 205 Przes�dy 206. Wgl�d 207. L�k przed roz��k� 209. Rozdzia� 6. Spo�eczne i poznawcze teorie uczenia 212 ... Poza behawioryzmem 214 Uczenie si� przez obserwacj� 215. Procesy poznawcze 217. Przekonania moty- wuj�ce 219. Uczenie si� r�l p�ci 224 Uczenie si� przez warunkowanie 225. Schematy p�ci 227. Sytuacje szczeg�lne 230. Uczenie si� bycia moralnym 231 Teorie behawioralne i poznawcze 232. Teorie spo�ecznego uczenia si� 234. Ocena podej�cia teorii uczenia 239 Osi�gni�cia i nadu�ycia podej�cia teorii uczenia 240 Psychoterapia 245. O�wiata 248. Wychowywanie dzieci 251. Cz�� IV. Podej�cie poznawcze Rozdzia� 7. My�lenie i rozumowanie 259 Jak jest pomy�lana �wiadomo�� 261 Rozumowanie i kreatywno�� 263 Rozw�j my�lenia i rozumowania 266 Stadia rozwoju wed�ug Piageta: jak my�l� dzieci 267. Poza Piagetem: jak my�l� doro�li 271. Bariery logicznego i tw�rczego my�lenia 274 Tendencyjno�� poznawcza 274. Sztywno�� psychiczna i sposoby jej pokonywa- nia 282. Umys� zwierz�t 284 Rozdzia� 8. Pami�� 290 Rekonstrukcja przesz�o�ci 291 Wytwory pami�ci 292. Kiedy nie mo�na wierzy� w�asnym oczom 295. Mierzenie pami�ci 297 Modele pami�ci ,,-, ; ;. 299 Model trzech magazyn�w 303 Pami�� sensoryczna 303. Pami�� kr�tkotrwa�a 304. Pami�� d�ugotrwa�a 306. Jak zapami�tywa� 310 Dlaczego zapominamy 313 Teorie zapominania 313. Amnezja dzieci�ca 317. Pami�� i opowiadanie historii w�asnego �ycia 319 Ocena podej�cia poznawczego 321 Osi�gni�cia i nadu�ycia podej�cia poznawczego 321 Poprawianie inteligencji 325. Psychoterapia poznawcza a samopoczucie emocjo- nalne 328. Zeznania dzieci jako naocznych �wiadk�w 331. Cz�� V. Podej�cie spo�eczno-kulturowe Rozdzia� 9. Kontekst spo�eczny 341 Role i regu�y ,342 Si�a oddzia�ywania roli 343. Rola w�adzy 348. Grupy 352 Konformizm i my�lenie grupowe 353. Anonimowo�� a odpowiedzialno�� 356. Warunki sprzyjaj�ce dzia�aniu niezale�nemu 358. Spo�eczne �r�d�a postaw : ; x 360 �agodna perswazja 361. Przymus psychologiczny 363. Spo�eczne �r�d�a motywacji 365 Warunki pracy 365. Wsp�zawodnictwo i wsp�praca 367. Pytanie o ludzk� natur� 369 Rozdzia� 10. Kontekst kulturowy 371 Szczeg�owy spis tre�ci Szczeg�owy spis tre�ci Regu�y kulturowe 375 Kontekst a komunikacja 375. Organizacja czasu 378. Osobowo�� i poczucie to�- samo�ci 380. Sprawno�ci intelektualne 383. �r�d�a kultury 388 Stosunki mi�dzykulturowe 393 Etnocentryzm i stereotypy 394. Uprzedzenia 396. , Czy kultury mog� �y� w zgodzie 400 Ocena podej�cia spo�eczno-kulturowego 401 Osi�gni�cia i nadu�ycia podej�cia spo�eczno-kulturowego 401 Testy inteligencji 407. Czynniki spo�eczne i kulturowe w psychoterapii 409. Re- dukowanie uprzedze� 412. Cz�� VI. Podej�cie psychoanalityczne Rozdzia� 11. �ycie wewn�trzne 419 Freud i psychoanaliza 422 Struktura osobowo�ci 423. Rozw�j osobowo�ci 427. �Kuracja mow�" 429. Wcze�ni odst�pcy 431 Karen Horney 431. Alfred Adler 432. Carl Jung 434. P�niejsi nast�pcy ' 435 Psychospo�eczna teoria Eriksona 436. Teoria zwi�zk�w z obiektem 438. Psycho- logia egzystencjalna 441. Paradoksy podej�cia psychoanalitycznego 442 Ocena podej�cia psychoanalitycznego 445 Osi�gni�cia i nadu�ycia podej�cia psychoanalitycznego 446 Ocena terapii psychoanalitycznej 453. Problem odtwarzania wspomnie� 456. Cz�� VII. Zestawienie podej�� Rozdzia� 12. Ca�y s�o� 467 U�ywanie i nadu�ywanie narkotyk�w 467 Podej�cie biologiczne 471. Podej�cie teorii uczenia 473. Podej�cie poznaw- cze 476. Podej�cie spo�eczno-kulturowe 477. Podej�cie psychoanalityczne 479. Po��danie i reakcje seksualne 481 Podej�cie biologiczne 481. Podej�cie teorii uczenia 484. Podej�cie poznaw- cze 486. Podej�cie spo�eczno-kulturowe 488. Podej�cie psychoanalityczne 490. Refleksje o psychologii 491 Aneks. Streszczenia rozdzia��w i podstawowe poj�cia 495 S�ownik 535 Bibliografia v 544 Za ka�dym razem, gdy spotykaj� si� wyk�adowcy wst�pu do psychologii, s�yszymy znan� litani� skarg: # � � Mam zaledwie dziesi�� (czterna�cie czy pi�tna�cie) tygodni na om�wienie osiemnastu temat�w. To niemo�liwe. � Wyrzuci�em z programu cztery tematy, ale teraz �a�uj�. � M�wi si�, �e wst�p do psychologii ma by� czym� w rodzaju szwedzkiego sto�u, tymczasem moim studenci zasypywani s� dziesi�tkami potraw i ca�y posi�ek staje si� niestrawny. � Studenci skar�� si�, �e w psychologii brak ca�o�ciowego uj�cia. W jaki spo- s�b mo�na by nasze wyk�ady usystematyzowa�? Prawie wszystkie dost�pne na rynku podr�czniki stanowi�ce wst�p do psycho- logii � ��cznie z naszym � u�o�one s� tematycznie: jeden rozdzia� o m�zgu, je- den o emocjach, jeden o rozwoju dziecka itd. Takie �encyklopedie psychologiczne" z pewno�ci� s� potrzebne; z naszej jeste�my bardzo zadowolone! Wielu wyk�adow- com uj�cie konwencjonalne przysparza jednak coraz wi�cej problem�w. Wraz z no- wymi odkryciami w psychologii i wyodr�bnieniem wielu specjalistycznych zagad- nie� podr�czniki staj� si� coraz grubsze. Jedynym wyj�ciem wydawa�y si� dot�d wersje skr�cone czy elementarne, kt�re z grubsza omawiaj� g��wne has�a, odrzu- caj�c szczeg�y i pomijaj�c z�o�ono�� zagadnie� oraz wiele istotnych szczeg��w. Naszym zdaniem nadszed� czas, aby na nowo przemy�le� koncepcj� wst�pnych kur- s�w psychologii i stworzy� rzeczywist� alternatyw� dla tradycyjnego podzia�u tema- tycznego. Z tak� opini� zgadza si� wielu naukowc�w i nauczycieli. Kilka lat temu Ameryka�skie Towarzystwo Popierania Nauki opracowa�o Projekt 2061, w kt�rym pr�buje si� okre�li� optymalne zasady opracowywania podr�cznik�w. W tym celu zlecono Pa�stwowej Radzie Edukacji Naukowej i Technicznej zebranie opinii kil- kuset naukowc�w, in�ynier�w i nauczycieli oraz sformu�owanie raportu na pod- stawie ich wskaz�wek. Opublikowany w rezultacie tych konsultacji dokument pod nazw� �Science for Ali Americans" zaleca wyk�adowcom kurs�w pod...
irq65