Psychologia - podejścia oraz koncepcje - C. Tavris, C. Wade.txt

(1911 KB) Pobierz
CAROL TAVRIS, CAROLE WADE
Psychologia podej�cia oraz koncepcje

Zarys tre�ci

Cz�� I. Zaproszenie do psychologii
Rozdzia� 1. Wyja�nianie zachowa� cz�owieka
Rozdzia� 2. Badania nad zachowaniem cz�owieka
Cz�� II. Podej�cie biologiczne
Rozdzia� 3. Genetyka zachowania
Rozdzia� 4. Neurony, hormony i przeka�niki nerwowe
Ocena podej�cia biologicznego
Cz�� III. Podej�cie teorii uczenia
Rozdzia� 5. Uczenie si� przez warunkowanie
Rozdzia� 6. Spo�eczne i poznawcze teorie uczenia
Ocena podej�cia teorii uczenia
Cz�� IV. Podej�cie poznawcze
Rozdzia� 7. My�lenie i rozumowanie
Rozdzia� 8. Pami��
Ocena podej�cia poznawczego
Cz�� V. Podej�cie spo�eczno-kulturowe
Rozdzia� 9. Kontekst spo�eczny
Rozdzia� 10. Kontekst kulturowy
Ocena podej�cia spo�eczno-kulturowego
Cz�� VI. Podej�cie psychoanalityczne
Rozdzia� 11. �ycie wewn�trzne
Ocena podej�cia psychoanalitycznego
Cz�� VII. Zestawienie podej��
Rozdzia� 12. Ca�y s�o�

23
25
51
85
87
119
159
177
179
212
239
257
259
290
321
339
341
371
401
417
419
445

Szczeg�owy spis tre�ci

Do wyk�adowc�w
Do student�w
O autorkach
Cz�� I. Zaproszenie do psychologii
Rozdzia� 1. Wyja�nianie zachowa� cz�owieka
Pseudonauka i psychopaplanina
My�lenie krytyczne i tw�rcze
Psychologia wczoraj i dzi�
Podej�cia w psychologii
Podej�cie biologiczne 41. Podej�cie teorii uczenia 42. Podej�cie poznawcze 44.
    Podej�cie spo�eczno-kulturowe 44. Podej�cie psychoanalityczne 46.
O ksi��ce
Rozdzia� 2. Badania nad zachowaniem cz�owieka
Co stanowi o naukowo�ci bada�
Badania opisowe	.-1   �
Studium przypadku 56. Obserwacja 57. Testy 58. Sonda�e 62. Badania korela-
cji 63.
Badania eksperymentalne
Podstawowy model eksperymentu 67. Warunki kontrolne 68. Wp�yw ekspe-
rymentatora 69.
Dlaczego psychologia pos�uguje si� statystyk�
Statystyka opisowa: pytanie o fakty 72. Wnioskowanie statystyczne: pytanie o wnios-
ki 72. Interpretacja rezultat�w 74.
Ocena metod badawczych: nauka pod lup�
Nadu�ywanie test�w psychologicznych 78. Etyka bada� naukowych 78. Znacze-
nie wiedzy 80.
Cz�� II. Podej�cie biologiczne
Rozdzia� 3. Genetyka zachowania
Co si� zawiera w genach
Dziedziczenie u cz�owieka
�r�d�a spostrzegania 93. Oblicza emocji 98. Wi�zi i towarzysko�� 99. Pos�ugi-
wanie si� j�zykiem 101.
Genetyka r�nic
Na tropie dziedziczno�ci 107. Dziedziczno�� a inteligencja 108. Geny a oso-

11
19
21
25
26
28
35
41
49
51
52
55
66
71
77
87
89
91

Szczeg�owy spis tre�ci
8

bowo�� 112. Interpretacja bada� nad genetycznymi uwarunkowaniami zachowa-
nia 116.
Pochwa�a ludzkiej r�norodno�ci	117
Rozdzia� 4. Neurony, hormony i przeka�niki nerwowe	119
Szkic uk�adu nerwowego	120
Komunikacja w uk�adzie nerwowym	8     '	123
Budowa neuronu 124. W jaki spos�b neurony komunikuj� si� ze sob� 126.
Przeka�niki chemiczne w uk�adzie nerwowym	128
Przeka�niki nerwowe: przeka�niki uniwersalne 128. Endorfiny: naturalne opiaty
m�zgowe 130. Hormony: przeka�niki d�ugodystansowe 131.
M�zg	134
Mapowanie m�zgu 134. Zwiedzanie m�zgowia 136. Rozszczepienie m�zgu, czy-
li dom podzielony 142.
Biologia pami�ci	146
Zmiany w neuronach i synapsach 147. Lokalizacja pami�ci 148. Pami�� a hor-
mony 150.
Biologia snu i marze� sennych	152
Dlaczego �pimy 152. Obszary snu 153. Marzenia senne 155.	�' - �     �;
Najstarsze pytanie	?;  "     ^ ,       157
Ocena podej�cia biologicznego	159
Osi�gni�cia i nadu�ycia podej�cia biologicznego	159
Hormony, nastr�j i zachowanie 166. Socjobiologia i przymus genetyczny 168.
Leczenie umys�u 171.	;
?r	Cz�� III. Podej�cie teorii uczenia	:
Rozdzia� 5. Uczenie si� przez warunkowanie	179
Warunkowanie klasyczne	180
Warunkowanie klasyczne w realnym �wiecie	184
Przyzwyczajenie do smaku 184. Uczenie si� mi�o�ci i sympatii 185. Uwarunko-
wania l�kowe 186.
Warunkowanie instrumentalne	188
    Wzmacnianie i karanie 189. Metody warunkowania instrumentalnego 193.
Warunkowanie instrumentalne w realnym �yciu	200
Problem kary 200. Problem z nagrod� 203.
�wiat w oczach behawioryst�w	205
Przes�dy 206. Wgl�d 207. L�k przed roz��k� 209.
Rozdzia� 6. Spo�eczne i poznawcze teorie uczenia	212
... Poza behawioryzmem	214
Uczenie si� przez obserwacj� 215. Procesy poznawcze 217. Przekonania moty-
wuj�ce 219.
Uczenie si� r�l p�ci	224
    Uczenie si� przez warunkowanie 225. Schematy p�ci 227. Sytuacje szczeg�lne 230.
Uczenie si� bycia moralnym	231
Teorie behawioralne i poznawcze 232. Teorie spo�ecznego uczenia si� 234.

Ocena podej�cia teorii uczenia	239
Osi�gni�cia i nadu�ycia podej�cia teorii uczenia	240
Psychoterapia 245. O�wiata 248. Wychowywanie dzieci 251.
Cz�� IV. Podej�cie poznawcze
Rozdzia� 7. My�lenie i rozumowanie	259
Jak jest pomy�lana �wiadomo��	261
Rozumowanie i kreatywno��	263
Rozw�j my�lenia i rozumowania	266
Stadia rozwoju wed�ug Piageta: jak my�l� dzieci 267. Poza Piagetem: jak my�l�
doro�li 271.
Bariery logicznego i tw�rczego my�lenia	274
Tendencyjno�� poznawcza 274. Sztywno�� psychiczna i sposoby jej pokonywa-
nia 282.
Umys� zwierz�t	284
Rozdzia� 8. Pami��	290
Rekonstrukcja przesz�o�ci	291
Wytwory pami�ci 292. Kiedy nie mo�na wierzy� w�asnym oczom 295.
Mierzenie pami�ci	297
Modele pami�ci                             ,,-,	; ;.          299
Model trzech magazyn�w	303
Pami�� sensoryczna 303. Pami�� kr�tkotrwa�a 304. Pami�� d�ugotrwa�a	306.
Jak zapami�tywa�	310
Dlaczego zapominamy	313
Teorie zapominania 313. Amnezja dzieci�ca 317.
Pami�� i opowiadanie historii w�asnego �ycia	319
Ocena podej�cia poznawczego	321
Osi�gni�cia i nadu�ycia podej�cia poznawczego	321
Poprawianie inteligencji 325. Psychoterapia poznawcza a samopoczucie emocjo-
nalne 328. Zeznania dzieci jako naocznych �wiadk�w 331.
Cz�� V. Podej�cie spo�eczno-kulturowe
Rozdzia� 9. Kontekst spo�eczny	341
Role i regu�y	,342
    Si�a oddzia�ywania roli 343. Rola w�adzy 348.
Grupy	352
Konformizm i my�lenie grupowe 353. Anonimowo�� a odpowiedzialno�� 356.
    Warunki sprzyjaj�ce dzia�aniu niezale�nemu 358.
Spo�eczne �r�d�a postaw	:    ;  x        360
    �agodna perswazja 361. Przymus psychologiczny 363.
Spo�eczne �r�d�a motywacji	365
    Warunki pracy 365. Wsp�zawodnictwo i wsp�praca 367.
Pytanie o ludzk� natur�	369
Rozdzia� 10. Kontekst kulturowy	371

Szczeg�owy spis tre�ci

Szczeg�owy spis tre�ci

Regu�y kulturowe	375
Kontekst a komunikacja 375. Organizacja czasu 378. Osobowo�� i poczucie to�-
samo�ci 380. Sprawno�ci intelektualne 383.                                	
�r�d�a kultury	388
Stosunki mi�dzykulturowe	393
Etnocentryzm i stereotypy 394. Uprzedzenia 396.	,
Czy kultury mog� �y� w zgodzie	400
Ocena podej�cia spo�eczno-kulturowego	401
Osi�gni�cia i nadu�ycia podej�cia spo�eczno-kulturowego	401
Testy inteligencji 407. Czynniki spo�eczne i kulturowe w psychoterapii 409. Re-
dukowanie uprzedze� 412.
Cz�� VI. Podej�cie psychoanalityczne
Rozdzia� 11. �ycie wewn�trzne	419
Freud i psychoanaliza	422
Struktura osobowo�ci 423. Rozw�j osobowo�ci 427. �Kuracja mow�" 429.
Wcze�ni odst�pcy	431
Karen Horney 431. Alfred Adler 432. Carl Jung 434.
P�niejsi nast�pcy	'	435
Psychospo�eczna teoria Eriksona 436. Teoria zwi�zk�w z obiektem 438. Psycho-
logia egzystencjalna 441.
Paradoksy podej�cia psychoanalitycznego	442
Ocena podej�cia psychoanalitycznego	445
Osi�gni�cia i nadu�ycia podej�cia psychoanalitycznego	446
Ocena terapii psychoanalitycznej 453. Problem odtwarzania wspomnie� 456.
Cz�� VII. Zestawienie podej��
Rozdzia� 12. Ca�y s�o�	467
U�ywanie i nadu�ywanie narkotyk�w	467
Podej�cie biologiczne 471. Podej�cie teorii uczenia 473. Podej�cie poznaw-
cze 476. Podej�cie spo�eczno-kulturowe 477. Podej�cie psychoanalityczne 479.
Po��danie i reakcje seksualne	481
Podej�cie biologiczne 481. Podej�cie teorii uczenia 484. Podej�cie poznaw-
cze 486. Podej�cie spo�eczno-kulturowe 488. Podej�cie psychoanalityczne 490.
Refleksje o psychologii	491
Aneks. Streszczenia rozdzia��w i podstawowe poj�cia	495
S�ownik	535
Bibliografia	v	544

Za ka�dym razem, gdy spotykaj� si� wyk�adowcy wst�pu do psychologii, s�yszymy
znan� litani� skarg:	#	�
� Mam zaledwie dziesi�� (czterna�cie czy pi�tna�cie) tygodni na om�wienie
osiemnastu temat�w. To niemo�liwe.
� Wyrzuci�em z programu cztery tematy, ale teraz �a�uj�.
� M�wi si�, �e wst�p do psychologii ma by� czym� w rodzaju szwedzkiego
sto�u, tymczasem moim studenci zasypywani s� dziesi�tkami potraw i ca�y
posi�ek staje si� niestrawny.
� Studenci skar�� si�, �e w psychologii brak ca�o�ciowego uj�cia. W jaki spo-
s�b mo�na by nasze wyk�ady usystematyzowa�?
   Prawie wszystkie dost�pne na rynku podr�czniki stanowi�ce wst�p do psycho-
logii � ��cznie z naszym � u�o�one s� tematycznie: jeden rozdzia� o m�zgu, je-
den o emocjach, jeden o rozwoju dziecka itd. Takie �encyklopedie psychologiczne"
z pewno�ci� s� potrzebne; z naszej jeste�my bardzo zadowolone! Wielu wyk�adow-
com uj�cie konwencjonalne przysparza jednak coraz wi�cej problem�w. Wraz z no-
wymi odkryciami w psychologii i wyodr�bnieniem wielu specjalistycznych zagad-
nie� podr�czniki staj� si� coraz grubsze. Jedynym wyj�ciem wydawa�y si� dot�d
wersje skr�cone czy elementarne, kt�re z grubsza omawiaj� g��wne has�a, odrzu-
caj�c szczeg�y i pomijaj�c z�o�ono�� zagadnie� oraz wiele istotnych szczeg��w.
Naszym zdaniem nadszed� czas, aby na nowo przemy�le� koncepcj� wst�pnych kur-
s�w psychologii i stworzy� rzeczywist� alternatyw� dla tradycyjnego podzia�u tema-
tycznego. Z tak� opini� zgadza si� wielu naukowc�w i nauczycieli. Kilka lat temu
Ameryka�skie Towarzystwo Popierania Nauki opracowa�o Projekt 2061, w kt�rym
pr�buje si� okre�li� optymalne zasady opracowywania podr�cznik�w. W tym celu
zlecono Pa�stwowej Radzie Edukacji Naukowej i Technicznej zebranie opinii kil-
kuset naukowc�w, in�ynier�w i nauczycieli oraz sformu�owanie raportu na pod-
stawie ich wskaz�wek. Opublikowany w rezultacie tych konsultacji dokument pod
nazw� �Science for Ali Americans" zaleca wyk�adowcom kurs�w pod...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin