INFORMACJE WSTĘPNE:
1. Klasa VI
Szkoła Specjalna dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
2. HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO
3. Edyta BOROWICZ-CZUCHRYTA
4. Zajęcia odbędą się w pracowni historycznej ze względu na charakter lekcji.
Klasa składa się z 15 uczniów. Uczniowie powinni siedzieć tak, aby podczas lekcji łatwo im było podzielić się na trzy zespoły.
I. ZAGADNIENIA PROGRAMOWE: Na książęcym zamku. Rycerze.
II. TEMAT LEKCJI: Kultura rycerska – wzorzec rycerza.
III. CELE LEKCJI:
Ø DYDAKTYCZNE: zapoznanie uczniów z kulturą i cechami prawdziwego rycerza,
Ø WYCHOWAWCZE: kształtowanie u uczniów postawy charakteryzującej się
uczciwością, szlachetnością i bezinteresownością,
Ø REWALIDACYJNE: kształtowanie umiejętności analizy tekstu literackiego oraz
zdolności samodzielnego wysnuwania wniosków.
IV. METODY NAUCZANIA: pogadanka, dyskusja, praca z tekstem, pokaz ilustracji
V. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: podręcznik, ilustracja prezentująca pasowanie rycerskie,
kartki z ćwiczeniem do uzupełnienia i wklejenia do zeszytu,
kartki z tekstem źródłowym
VI. FORMY PRACY: zbiorowa, zespołowa, indywidualna
VII. PORZĄDEK LEKCJI:
I. Czynności przygotowawcze:
Ø Powitanie uczniów i sprawdzenie listy obecności,
Ø Pogadanka – powtórzenie wiadomości o rycerzu: kim był i co należało do jego obowiązków.
Ø Wprowadzenie do tematu lekcji i zapisanie go na tablicy.
II. Czynności podstawowe:
Ø Praca z tekstem z podręcznika o obrzędzie pasowania i o honorze rycerza,
Ø Wypowiedzi uczniów na temat przeczytanych treści,
Ø Prezentacja ilustracji,
Ø Wspólne redagowanie notatki na tablicy. Uczniowie przepisują ją do zeszytów.
Ø Praca z fragmentem „Opowieści kanterberyjskich”, które uczniowie wklejają do zeszytów.
Ø Praca zespołowa. Uczniowie zapoznają się z tekstem i podkreślają w nim cnoty rycerskie ( cechy wzorowego rycerza).
Ø Poszczególne zespoły odczytują podkreślone wyrazy.
Ø Dyskusja – Co pozostało z rycerskich ideałów?
III. Czynności końcowe:
Ø Podsumowanie zajęć,
Ø Powtórzenie wiadomości o kulturze i cechach dobrego rycerza,
Ø Zadanie i omówienie pracy domowej.
Ø Porządkowanie miejsca pracy i pożegnanie uczniów.
VIII. SZCZEGÓŁOWY OPIS PRZEBIEGU LEKCJI:
q Nauczyciel wita uczniów i sprawdza listę obecności.
q Pogadanka – powtórzenie wiadomości z poprzednich lekcji o rycerzu. Nauczyciel podaje uczniom pytania, na które mają przygotować odpowiedzi. Pytania: Kim był rycerz? Co należało do jego obowiązków? Jak wyglądało wychowanie rycerza?
q Wprowadzenie uczniów do tematu lekcji i zapisanie go na tablicy.
q Uczniowie czytają na głos tekst z podręcznika o obrzędzie pasowania i o honorze rycerza,
q Po przeczytaniu tekstu mają miejsce swobodne wypowiedzi uczniów na temat przeczytanych treści,
q Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą obrzęd pasowania na rycerza. Uczniowie w oparciu o tekst opowiadają na czym polegał ten obrzęd.
q Uczniowie z pomocą nauczyciela wspólnie redagują notatkę na tablicy, po czym przepisują ją do zeszytów.
Nauczyciel zwraca uwagę na najważniejsze rzeczy. W razie trudności pomaga ułożyć treść notatki :Podczas pasowania wręczenie pasa i miecza symbolizowało przejście z wieku młodzieńczego w wiek dorosły. Świeżo pasowany rycerz przyrzekał gotowość do stawania w obronie sierot, wdów, wszystkich, którzy służą Bogu.
q Uczniowie otrzymują karteczki z fragmentem „Opowieści kanterberyjskich”, które wklejają do zeszytów.
q Praca zespołowa. W zespołach uczniowie zapoznają się z tekstem i podkreślają w nim cnoty rycerskie ( cechy wzorowego rycerza).
q Nauczyciel prosi, aby przedstawiciele poszczególnych zespołów odczytali podkreślone wyrazy.
q Dyskusja – Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Co pozostało z rycerskich ideałów? Następnie zachęca uczniów do dyskusji zachęcając ich do wypowiedzi jak oni postrzegają ten problem.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów, że to właśnie rycerstwu zawdzięczamy pojęcie honoru i dobrego zachowania. Pytając uczniów, jak oni to rozumieją.
q Nauczyciel wraz z uczniami powtarza najważniejsze wiadomości o kulturze i cechach dobrego rycerza,
q Podsumowanie zajęć: Nauczyciel wszystkie treści z dzisiejszej lekcji zbiera i ujmuje w informację: Uczciwość, szlachetność i bezinteresowne postępowanie zawsze będzie nawiązywało do rycerskości.
q Zadanie i omówienie pracy domowej: uczniowie otrzymują ćwiczenie, które wklejają do zeszytów. W domu zgodnie z poleceniem wypisują cechy, którymi odznaczali się rycerze. Następnie mają podkreślić te, które ich zdaniem powinny obowiązywać obecnie.
q Porządkowanie miejsca pracy i pożegnanie uczniów.
grudzien33