Scenariusz - historia - up. lekkie.doc

(29 KB) Pobierz
KONSPEKT LEKCJI

KONSPEKT LEKCJI

 

INFORMACJE WSTĘPNE:

1.      Klasa VI 

Szkoła Specjalna dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim

 

2.      HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO

3.      Edyta BOROWICZ-CZUCHRYTA

4.      Zajęcia odbędą się w pracowni historycznej ze względu na charakter lekcji.

Klasa składa się z 15 uczniów. Uczniowie powinni siedzieć tak, aby podczas lekcji łatwo im było podzielić się na trzy zespoły.

 

I. ZAGADNIENIA PROGRAMOWE: Na książęcym zamku. Rycerze.

II. TEMAT LEKCJI: Kultura rycerska – wzorzec rycerza.

III. CELE LEKCJI:

Ø      DYDAKTYCZNE:     zapoznanie uczniów z kulturą i cechami prawdziwego rycerza,

Ø      WYCHOWAWCZE:  kształtowanie u uczniów postawy charakteryzującej się

                                          uczciwością, szlachetnością i bezinteresownością,

Ø      REWALIDACYJNE: kształtowanie umiejętności analizy tekstu literackiego oraz

                                          zdolności samodzielnego wysnuwania wniosków.

IV. METODY NAUCZANIA: pogadanka, dyskusja, praca z tekstem, pokaz ilustracji

V. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: podręcznik, ilustracja prezentująca pasowanie rycerskie,

                                                      kartki z ćwiczeniem do uzupełnienia i wklejenia do zeszytu,

                                                      kartki z tekstem źródłowym

VI. FORMY PRACY: zbiorowa, zespołowa, indywidualna

VII. PORZĄDEK LEKCJI:

I. Czynności przygotowawcze:

Ø      Powitanie uczniów i sprawdzenie listy obecności,

Ø      Pogadanka – powtórzenie wiadomości o rycerzu: kim był i co należało do jego obowiązków.

Ø      Wprowadzenie do tematu lekcji i zapisanie go na tablicy.

 

II. Czynności podstawowe:

Ø      Praca z tekstem z podręcznika o obrzędzie pasowania i o honorze rycerza,

Ø      Wypowiedzi uczniów na temat przeczytanych treści,

Ø      Prezentacja ilustracji,

Ø      Wspólne redagowanie notatki na tablicy. Uczniowie przepisują ją do zeszytów.

Ø      Praca z fragmentem „Opowieści kanterberyjskich”, które uczniowie wklejają do zeszytów.

Ø      Praca zespołowa. Uczniowie zapoznają się z tekstem i podkreślają w nim cnoty rycerskie ( cechy wzorowego rycerza).

Ø      Poszczególne zespoły odczytują podkreślone wyrazy.

Ø      Dyskusja – Co pozostało z rycerskich ideałów?

III. Czynności końcowe:

Ø      Podsumowanie zajęć,

Ø      Powtórzenie wiadomości o kulturze i cechach dobrego rycerza,

Ø      Zadanie i omówienie pracy domowej.

Ø      Porządkowanie miejsca pracy i pożegnanie uczniów.

 

VIII. SZCZEGÓŁOWY OPIS PRZEBIEGU LEKCJI:

I. Czynności przygotowawcze:

q       Nauczyciel wita uczniów i sprawdza listę obecności.

q       Pogadanka – powtórzenie wiadomości z poprzednich lekcji o rycerzu. Nauczyciel podaje uczniom pytania, na które mają przygotować odpowiedzi. Pytania: Kim był rycerz? Co należało do jego obowiązków? Jak wyglądało wychowanie rycerza?

q       Wprowadzenie uczniów do tematu lekcji i zapisanie go na tablicy.

 

II. Czynności podstawowe:

q       Uczniowie czytają na głos tekst z podręcznika o obrzędzie pasowania i o honorze rycerza,

q       Po przeczytaniu tekstu mają miejsce swobodne wypowiedzi uczniów na temat przeczytanych treści,

q       Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą obrzęd pasowania na rycerza. Uczniowie w oparciu o tekst opowiadają na czym polegał ten obrzęd.

q       Uczniowie z pomocą nauczyciela wspólnie redagują notatkę na tablicy, po czym przepisują ją do zeszytów.

Nauczyciel zwraca uwagę na najważniejsze rzeczy. W razie trudności pomaga ułożyć treść notatki :Podczas pasowania wręczenie pasa i miecza symbolizowało przejście z wieku młodzieńczego w wiek dorosły. Świeżo pasowany rycerz przyrzekał gotowość do stawania w obronie sierot, wdów, wszystkich, którzy służą Bogu.

q       Uczniowie otrzymują karteczki z fragmentem „Opowieści kanterberyjskich”, które wklejają do zeszytów.

q       Praca zespołowa. W zespołach uczniowie zapoznają się z tekstem i podkreślają w nim cnoty rycerskie ( cechy wzorowego rycerza).

q       Nauczyciel prosi, aby przedstawiciele poszczególnych zespołów odczytali podkreślone wyrazy.

q       Dyskusja – Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Co pozostało z rycerskich ideałów? Następnie zachęca uczniów do dyskusji zachęcając ich do wypowiedzi jak oni postrzegają ten problem.

Nauczyciel zwraca uwagę uczniów, że to właśnie rycerstwu zawdzięczamy pojęcie honoru i dobrego zachowania. Pytając uczniów, jak oni to rozumieją.

 

III. Czynności końcowe:

q       Nauczyciel wraz z uczniami powtarza najważniejsze wiadomości o kulturze i cechach dobrego rycerza,

q       Podsumowanie zajęć: Nauczyciel wszystkie treści z dzisiejszej lekcji zbiera i ujmuje w informację: Uczciwość, szlachetność i bezinteresowne postępowanie zawsze będzie nawiązywało do rycerskości.

q       Zadanie i omówienie pracy domowej: uczniowie otrzymują ćwiczenie, które wklejają do zeszytów. W domu zgodnie z poleceniem wypisują cechy, którymi odznaczali się rycerze. Następnie mają podkreślić te, które ich zdaniem powinny obowiązywać obecnie.

q       Porządkowanie miejsca pracy i pożegnanie uczniów.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin