zrozumiec_nowa_ere.pdf

(73 KB) Pobierz
zrozumiec_nowa_ere
KLUCZ DO ZROZUMIENIA 'NOWEJ ERY'
L'Osservatore Romano 3/1999
Kto próbuje przyjrzeć się bliŜej róŜnym formom kultury, religijności, technik terapeutycznych i twórczości
artystycznej, odwołującym się do symbolu „Nowej Ery” lub „Ery Wodnika", i stara się dostrzec w nich jakieś
wspólne elementy, moŜe doznać uczucia zagubienia, jak gdyby wchodził do labiryntu. Nie mają one Ŝadnej
struktury jednoczącej ani wspólnego źródła inspiracji, a mimo to wydają się w jakiś sposób spokrewnione
i posługują się wspólnymi środkami propagandy, połączonymi w rozbudowaną „sieć” o zasięgu planetarnym.
Jako punkt wyjścia moŜemy przyjąć definicję, wedle której „Nowa Era” (po angielsku New Age ) to pewien
nurt kulturowy, zakorzeniony w XIX-wiecznym ezoteryzmie zachodnim i rozpowszechniony w drugiej połowie
XX w., odwołujący się do astralnego mitu Wodnika. Jak pisze Jean Yernette, idea centralna polega na tym,
iŜ u progu roku 2000 ludzkość wkracza w nową erę - erę nowej świadomości duchowej, ogarniającej całą
planetę, erę harmonii i światłości. Niektórzy twierdzą, Ŝe zbliŜa się drugie przyjście Chrystusa, którego
energie juŜ rzekomo działają wśród nas, ujawniając się w róŜnych formach poszukiwań duchowych
i w licznych ruchach religijnych (J. Vernette, Le Nouvel Age , Téqui, Paris 1990, s. 7).
Korzenie
Określenia „Nowa Era” i „Era Wodnika” zrodziły się na przełomie XIX i XX wieku w środowiskach
europejskich i amerykańskich praktykujących ezoteryzm, które posługiwały się naukowymi kategoriami
ewolucjonizmu do opisu psychologicznej i duchowej historii ludzkości oraz głosiły, Ŝe naleŜy oczekiwać
jakiejś radykalnej przemiany. Oczekiwanie to uzasadniano takŜe spekulacjami astrologicznymi.
Jedną z podstawowych publikacji jest ksiąŜka L'Ere du Verseau , wydana w 1937 r. przez francuskiego
ezoterystę Paula Le Coura. Opierając się na staroŜytnych teoriach astrologicznych, wedle których słońce
zmienia znak zodiaku mniej więcej co 2169 lat, Le Cour twierdził, Ŝe zbliŜa się ku końcowi Era Ryb,
rozpoczęta 21 marca pierwszego roku ery chrześcijańskiej, i słońce wejdzie wkrótce w znak Wodnika. Co
więcej, podczas gdy era Ryb była okresem wielkiej nędzy i niezliczonych wojen, era Wodnika będzie czasem
obfitości, czego symbolem jest właśnie mityczna postać Wodnika - młodego Ganimedesa, który wylewa
z dzbana strumień wody.
Aby zrozumieć nurt kulturowy ukształtowany nieco później, w latach 1960-1980, trzeba zatem przyjrzeć się
jego pierwotnej matrycy, którą znajdujemy w tradycji ezoteryczno-teozoficznej, rozpowszechnionej
w europejskich środowiskach intelektualnych w XVIII i XIX w., a zwłaszcza w kręgach kulturowych
związanych z masonerią, spirytyzmem, okultyzmem i teozofią. Kręgi te łączyła pewna forma kultury
ezoterycznej, w której moŜna wyróŜnić (według francuskiego badacza Antoine'a Faivre'a, Access to Western
Esotericism , Sunny Press, Albany 1994, s. 10-15) następujące elementy:
·
między wszechświatem widzialnym a niewidzialnym istnieje cały szereg powiązań, analogii,
wzajemnych wpływów między mikrokosmosem a makrokosmosem, między metalami a planetami
i z kolei między tymi ostatnimi a róŜnymi częściami ludzkiego ciała, między kosmosem, który
widzimy, a niewidzialnymi sferami rzeczywistości;
·
natura jest Ŝywą istotą, sprzęŜoną więziami sympatii i antypatii, oŜywianą przez ukrytą światłość
i płomień, które człowiek stara się kontrolować;
·
dzięki wyobraźni, która jest organem ducha, człowiek moŜe nawiązać kontakt ze światem wyŜszym
lub niŜszym, w czym pomagają mu pośrednicy (aniołowie, duchy, demony) lub odpowiednie rytuały;
·
człowiek moŜe wejść na drogę duchowej przemiany, która wprowadzi go w tajemnice kosmosu,
Boga i własnej istoty i pozwoli mu osiągnąć gnosis - wyŜszą wiedzę, która jest toŜsama ze
zbawieniem;
·
poszukuje się tradycji filozoficznej (filozofia ponadczasowa) i religijnej (teologia pierwotna)
wcześniejszej i doskonalszej od wszystkich ludzkich tradycji filozoficznych i religijnych - „tajemnej
doktryny", stanowiącej klucz do wszystkich tradycji „egzoterycznych", to znaczy powszechnie
dostępnych;
·
ezoteryczna wiedza jest przekazywana przez mistrza uczniowi w procesie stopniowej inicjacji.
 
Według holenderskiego badacza Hanegraaffa ezoteryzm XIX-wieczny jest „zeświecczony": połączył on
ezoteryzm tradycyjny (przejawiający się w alchemii, magii, astrologii), który podkreślał znaczenie osobistego
doświadczenia religijnego i poszukiwał jednolitej wizji wszechświata, z pewnymi elementami kultury
nowoŜytnej: naukowym poszukiwaniem praw przyczynowości, ewolucjonizmem, nową psychologią, studium
religii (W. J. Hanegraaff, New Age Religion and Western Culture. Esotericism In the Mirror of Secular
Thought , Brill, Leiden-New York-Kóln 1996, s. 411-524).
To połączenie jest wyraźnie widoczne zwłaszcza w dziełach Madame Blavatsky, „medium” pochodzenia
rosyjskiego, która wraz z amerykańskim spirytystą Henrym Olcottem załoŜyła Towarzystwo Teozoficzne
(Nowy Jork, 1875 r.), próbując połączyć w ramach ewolucjonistycznego spirytyzmu tradycje Wschodu
i Zachodu. Cel Towarzystwa Teozoficznego był trojaki:
1. stworzyć zaląŜek braterstwa wszystkich ludzi bez względu na róŜnice rasy, wyznania, pochodzenia
społecznego czy koloru skóry (odrzucając tradycyjne chrześcijaństwo jako sekciarskie
i nietolerancyjne);
2. rozwijać porównawcze studium religii, filozofii i nauki, aby dotrzeć do „tradycji pierwotnej";
3. badać nieznane dotąd prawa natury i ukryte moce człowieka.
W swoich dziełach Madame Bla-vatsky występuje jako rzeczniczka emancypacji kobiet, atakując
wszechwładzę „Boga-męŜczyzny", wyznawanego przez Ŝydów, chrześcijan i muzułmanów. Proponuje
powrót do religii hinduistycznej z jej kultem bogini-matki i praktyką cnót kobiecych. Ten feministyczny nurt
działalności Towarzystwa Teozoficznego będzie rozwijany pod przewodnictwem Annie Besant, która naleŜy
do awangardy ruchu feministycznego.
Niektóre ugrupowania, które wyłoniły się z Towarzystwa Teozoficznego, połączyły ezoteryzm
z chrześcijaństwem, idąc szlakiem przetartym juŜ w XVIII w. przez Emanuela Swedenborga. NaleŜy do nich
Liberalny Kościół Katolicki C. W. Leadbeatera i J. l. Wedgwooda, Szkoła Tajemna Alice Bailey i Antropozofia
Rudolfa Steinera.
Powstanie ruchu kulturowego
Jako masowy ruch kulturowy „Nowa Era” zyskała realny kształt mniej więcej w latach 1960-1980 w dwóch
środowiskach inspirowanych przez Towarzystwo Teozoficzne: w utopijnej wspólnocie w Findhorn (Szkocja)
oraz w Instytucie Rozwoju Potencjału Ludzkiego w Esalen w Kalifornii.
Zgodnie z tym, co powiedzieliśmy wcześniej, ruch ten przyjął za swój symbol astralny mit Wodnika. Jak
wyjaśnia Massimo lntrovigne ( Mille e non più di mille. Millenarismo e nuove religioni alle soglie del Duemila ,
Gribaudi, Milano 1995, s. 206), mit ten, znany początkowo tylko w kręgach astrologicznych, w latach
sześćdziesiątych stał się popularny w Stanach Zjednoczonych w środowiskach kontrkultury młodzieŜowej,
zaś młodzieŜ na całym świecie poznała go w 1968 r. dzięki musicalowi Ha/r, który głosił pochwałę Ery
Wodnika. Był to okres studenckiej rewolty, obiecującej radykalne przemiany. Po nieuniknionych
rozczarowaniach wielu młodych zwróciło się ku wschodniemu mistycyzmowi i okultyzmowi, niektórzy zaś
szukali w narkotykach „krótszej drogi” do całkowicie odmiennego świata.
W 1980 r. amerykańska dziennikarka Marilyn Ferguson, która prowadziła badania nad ruchem „potencjału
ludzkiego", przyczyniła się do rozpowszechnienia tego sposobu myślenia poza środowiskami kontrkultury
młodzieŜowej, publikując ksiąŜkę The Aquarian Conspiracy. Personal and Social Transformation in the
1980's . Zasadnicza teza tej ksiąŜki głosi, Ŝe ludzkość stoi na progu wielkiej przemiany, cichej rewolucji, jaka
dokonuje się za sprawą coraz większej liczby ludzi, którzy dzięki osobistej przemianie przyczyniają się
do stworzenia nowej cywilizacji. Autorka analizuje róŜne obszary kultury - psychologię, religię, wychowanie,
pracę, medycynę, politykę - by wskazać w nich znaki zapowiadające i urzeczywistniające tę przemianę.
Stara się teŜ przekonać o istnieniu „konspiracji” (w etymologicznym sensie „wspólnego oddychania"),
do której moŜe naleŜeć kaŜdy, kto pragnie rozpowszechniać - w łączności z innymi - ten nowy „paradygmat",
nową wizję rzeczywistości. Ferguson nie przywiązuje większego znaczenia do mitu Wodnika: jest to tylko
symbol - twierdzi - który zapoŜyczono z masowej kultury amerykańskiej, aby wyrazić oczekiwanie na nową
erę.
Rozwój masowy
Idee te rozpowszechniły się bardzo szybko, takŜe na skalę międzynarodową. Według amerykańskiego
specjalisty Gordona Meltona ( New Age Encyclopedia , Gale Research Inc., Detroit 1990, s. XXVI), gdy
w Stanach Zjednoczonych pojawiła się idea Nowej Ery Wodnika, społeczność „okultystyczno-metafizyczna",
złoŜona z setek grup magiczno-ezoterycznych, przyjęła tę nową perspektywę z entuzjazmem. Poparcie ze
strony ugrupowań spirytystycznych, teozoficznych itp. wyjaśnia, dlaczego nowy paradygmat rozpowszechnił
się tak szybko. Nie brak teŜ oznak zainteresowania świata masońskiego, zwłaszcza jego środowisk
okultystycznych, które dąŜą do rozwoju ukrytych mocy ludzkiego umysłu lub samego człowieka, aby mógł on
osiągnąć pełnię doskonałości.
Innym czynnikiem sprzyjającym temu procesowi - wedle cytowanego autora - było powstanie światowych
„sieci” łączących grupy zainteresowane „globalną przemianą” (finansowane przez mecenasów świata
ezoterycznego). Zrodziło się w ten sposób poczucie wspólnoty między „prorokami” a małymi ugrupowaniami
i ukształtował się obraz ruchu zataczającego coraz szersze kręgi, zdolnego oddziaływać na całe
społeczeństwo, takŜe poza ścisłym środowiskiem wyznawców. Ten sposób porozumiewania się umoŜliwił
dialog między zwolennikami ruchu a innymi osobami i ugrupowaniami na płaszczyźnie jednego lub kilku
ideałów Nowej Ery (pokój, ekologia, feminizm, medycyna naturalna, mistyka międzyreligijna) (tamŜe, s. 316).
Prędko teŜ zainteresowały się zjawiskiem środowiska biznesu i środki przekazu.
Porównując ogólne zarysy nurtu kulturowego, ukształtowanego w latach 1960-1980, z myślą Towarzystwa
Teozoficznego, francuska badaczka Francoise Champion wskazuje na następujące róŜnice: oczekiwanie na
nowe czasy, związane z Erą Wodnika; dąŜenie nie tylko do doskonałości osobistej, ale i do przemiany
społecznej; synkretyzm, który nie ogranicza się juŜ do kultury wschodniej i ezoteryzmu zachodniego,
ale nawiązuje do wszystkich tradycji religijnych i ezoterycznych oraz do teorii i spekulacji w sferze
psychologii, nauk przyrodniczych, medycyny alternatywnej, rzeczywistości paranormalnej; zatarcie granic
między sferą religijną a niereligijną; tendencja „demokratyczna", której towarzyszy odrzucenie „mistrzów”
i tworzenie bardziej elastycznych form łączności, takich jak wspomniane wyŜej „sieci” (" networks ") ( Le
Nouvel-Age: recomposition ou decomposition de la tradition „theo-spiritualiste"? , „Politica Hermetica", n.
7/1993, s. 118).
Czy moŜna powiedzieć, Ŝe ruch Nowej Ery jest wciąŜ Ŝywy i rozwija się takŜe w ostatnich latach XX w.?
Wydaje się, Ŝe na kontynencie amerykańskim - według niektórych tamtejszych ekspertów - stracił juŜ część
swego uroku, natomiast w innych regionach nadal się rozwija. Słuszniejsze jednak wydaje się stwierdzenie,
Ŝe Nowa Era zbladła nieco jako mit i jako utopia łącząca ludzi, natomiast rozwija się nurt ezoteryczny przez
nią spopularyzowany i oŜywiony, i to zarówno na płaszczyźnie kulturowej, jak i komercyjnej. Niektórzy juŜ
dziś próbują przeciwdziałać kryzysowi „New Age” tworząc nowy termin: „The Next Age” ("Następna Era")...
Centralne idee „New Age"
Pod sztandarem „New Age” występuje wiele bardzo róŜnych ruchów, niełatwo jest zatem określić ściśle jego
doktrynę. PoniewaŜ jednak mają one wspólne podłoŜe kulturowe, znajdujemy w nich pewne idee centralne,
które uznaliśmy za typowe dla myśli ezoterycznej:
·
kosmos jest postrzegany jako organiczna całość;
·
oŜywia go Energia, która jest utoŜsamiana z boskim Duchem;
·
wyznawcy „New Age” wierzą w pośrednictwo róŜnych istot duchowych;
·
wierzą w przechodzenie ludzi do wyŜszych, niewidzialnych sfer oraz w moŜliwość kontrolowania
swojego Ŝycia po śmierci;
·
wierzą w istnienie „Odwiecznej mądrości", starszej i doskonalszej niŜ wszystkie religie i kultury;
·
kierują się nauczaniem oświeconych mistrzów...
Bardziej szczegółowo moŜemy opisać doktrynę „New Age", omawiając jej aspekt naukowy i psychologiczny,
jej stosunek do religii lub duchowości, wreszcie jej wizję człowieka i społeczeństwa.
a) Aspekt naukowy
Jak pisze Piersandro Vanzan (Contestualizzazione socioculturale e discernimento teologico-pastorale del
„New Age", w: E. Fizzotti [red.], La dolce seduzione dell'Acquario, Las, Roma 1996, s. 87-88), „New Age”
zainspirował się zmianą „paradygmatu", jaka dokonała się we współczesnej nauce. Fizyka mianowicie
odeszła od modelu „mechanicystycznego", związanego z klasyczną fizyką newtonowską - opisującą
wszechświat jako ogromną maszynę, której elementy oddziałują na siebie nawzajem, przez co zachowują
stan równowagi i utrzymują świat w ruchu - i przyjęła model „holistyczny” (całościowy), wypracowany przez
nowoczesną fizykę atomową i subatomową, według którego materia nie składa się z cząsteczek, ale z fal
i energii.
Tak więc wedle „New Age” świat to „ocean energii", który nie jest postrzegany w sposób mechanicystyczny,
ale jako całość, jako totalna sieć powiązań. Wszechświat (Bóg-człowiek-kosmos) jest organizmem
zespolonym, Ŝyjącym, złoŜonym z ciała i duszy (energia utoŜsamia się z duchem). Im głębiej schodzi się
w poszukiwaniu wspólnego korzenia, tym bardziej wszystko się jednoczy i upraszcza. Bóg i świat, duch
i materia, dusza i ciało, inteligencja i uczucia, niebo i ziemia to ogromna wibracja energii, w której wszystko
jest połączone.
b) Aspekt psychologiczny
W dąŜeniu do rozszerzenia świadomości stosuje się techniki psychologii transpersonalnej i próbuje się
wywołać doświadczenia „mistyczne". Na przykład przez praktykę jogi i zenu, medytacji transcendentalnej
i buddyzmu tantrycznego dąŜy się do doświadczenia samorealizacji czy oświecenia. Szuka się takŜe
doświadczeń ekstremalnych ( peak experiences ) przez powtórne przeŜycie procesu narodzin ( rebirth ),
docieranie do granicy śmierci, stymulacje elektryczne ( biofeedback ), a takŜe przez taniec czy narkotyki.
Wszystko to, co moŜe wywołać „zmienione stany świadomości", jest uwaŜane za przydatne jako droga
do duchowego doświadczenia jedności, czyli oświecenia.
Szczególną praktyką jest channeling : skoro wszyscy ludzie są częścią jednego Umysłu, mogą działać jako
„kanały” prowadzące do innych istot wyŜszych: kaŜda część jedynej Istoty moŜe uzyskać dostęp do reszty
swojego Ja.
c) Jaki jest stosunek „New Age” do religii?
Choć niektórzy przedstawiciele „New Age", jak na przykład Alice Bailey, widzą w nim początek nowej religii
światowej, inni raczej niechętnie przedstawiają go jako „religię", gdyŜ ten termin zbyt mocno kojarzy im się
z instytucją i dogmatami. Dla tych ostatnich „New Age” to zasadniczo pewna „nowa duchowość". „Nowa",
chociaŜ wiele jej idei zostało zaczerpniętych ze staroŜytnych religii i kultur: jej nowość polega raczej na
świadomym poszukiwaniu wizji alternatywnej w stosunku do religii Ŝydowsko-chrześcijańskiej
oraz do inspirowanej przez nią kultury zachodniej. Ta duchowość pojmowana jest jako wewnętrzne
doświadczenie harmonii i jedność z całą rzeczywistością, które uzdrawia człowieka z wszelkiego poczucia
niedoskonałości czy ograniczoności. Człowiek odkrywa, Ŝe jest głęboko związany z uniwersalną Mocą
czy Energią, która jest święta i stanowi źródło wszelkiego Ŝycia. To odkrycie otwiera mu drogę
do doskonałości, dzięki czemu człowiek moŜe uporządkować swoje Ŝycie osobiste i relacje ze światem,
znaleźć swoje miejsce w powszechnym „stawaniu się” i przyczyniać się jako współstwórca do nowego
stworzenia.
Prowadzi to - jak pisze abp Carlo Maccari ( La „mistica cosmica” del New Age , w: „Religioni e sètte nel
mondo", n. 2/1996, s. 16-36) - do mistyki kosmicznej, opartej na świadomości, Ŝe wszechświat jest
przeniknięty dynamicznymi energiami. Energia kosmiczna-wibracja-światłość-Bóg-miłość - a takŜe wyŜsze
Ja - to przejawy tej samej rzeczywistości, która jest zarazem pierwotnym źródłem i obecnością immanentną
w kaŜdej istocie.
W opisie tej duchowości moŜna by wyróŜnić aspekt metafizyczny i psychologiczny. Pierwszy wywodzi się
z korzeni ezoteryczno-teozoficznych i jawi się jako nowa forma gnozy. Dostęp do rzeczywistości boskiej
uzyskuje się przez poznanie ukrytych tajemnic; jak pisze Jean Vernette ( L'avventura spirituale dei figli
dell'Acquario , w: „Religioni e sètte nel mondo", n. 2/1996, s. 42-43), jest to poszukiwanie „Rzeczywistości
przesłoniętej przez pozory, Początku ukrytego w czasie, Transcendencji poza przemijaniem, Tradycji
pierwotnej pod warstwą tradycji doraźnych, Innego przesłoniętego przez ‚ja', iskry kosmicznego Bóstwa poza
wcieloną jednostką". Duchowość ezoteryczna - dodaje ten sam autor - jest „poszukiwaniem Bytu, które
przekracza podziały między bytami, jest jakby tęsknotą za utraconą Jednością".
Aspekt psychologiczny powstał ze skrzyŜowania kultury ezoterycznej z poszukiwaniami psychologicznymi.
Na tej płaszczyźnie „New Age” staje się doświadczeniem psychiczno-duchowej przemiany osobistej
(porównywanej do doświadczenia religijnego). Według niektórych ta przemiana ma postać głębokiego
doświadczenia mistycznego, osiągniętego w następstwie osobistego kryzysu i długiego poszukiwania
duchowego. Według innych przemiana dokonuje się dzięki zastosowaniu technik medytacyjnych
lub terapeutycznych, albo teŜ dzięki doświadczeniom paranormalnym, które pozwalają intuicyjnie dostrzec
jedność rzeczywistości.
d) Jaka jest jego wizja człowieka?
PodłoŜem tego nurtu kulturowego jest zatem dąŜenie do doskonałości i wywyŜszenia człowieka. Przychodzi
tu na myśl „nadczłowiek” zapowiadany przez Nietzschego pod koniec XIX w. Według tego filozofa, który
zarzucał chrześcijaństwu, Ŝe nie dopuściło do objawienia się prawdziwej wielkości człowieka, doskonałość
człowieka polega na doprowadzeniu do pełni własnego „ja", zgodnie z systemem wartości, który on sam
sobie stwarza i realizuje dzięki własnej „woli mocy": jest to zatem „ja", które tworzy samo siebie.
W wielu formach „New Age” znaleźć moŜna analogiczne przekonania. Według niektórych wizjonerów - jak
pisze Claude Labrecque ( Une religion américaine . Pistes de discernement chrétien sur les courants
populaires du „Nouvel-Age", Médiaspaul, Montreal 1994, s. 13) - róŜnice między człowiekiem obecnym
a tym, który zdoła w pełni zrealizować swój potencjał fizyczny i psychiczny, będą większe niŜ obecne róŜnice
między człowiekiem a zwierzętami człekokształtnymi. Postuluje się zatem eksplorację wszelkich dróg, które
pozwalają człowiekowi przekraczać samego siebie.
MoŜna by tu wprowadzić rozróŜnienie między drogą ezoteryczną - o której juŜ mówiliśmy i która jest
zasadniczo dąŜeniem do wiedzy - a drogą magiczną, czyli okultystyczną, która jest przede wszystkim
dąŜeniem do władzy: człowiek czuje się tu niczym demiurg zdolny kontrolować świat wyŜszych mocy
i uzyskiwać dobra, których pragnie. JednakŜe te dwa dąŜenia - do wiedzy i do władzy - często są ze sobą
powiązane jako teoria i praktyka, przez co wiele grup ma jednocześnie charakter ezoteryczny
i okultystyczny.
Istotę okultyzmu stanowi wola mocy pobudzana przez marzenie o boskości. Celem wielu technik
rozszerzania świadomości - ujawnianym dopiero po długim procesie inicjacji - jest objawienie człowiekowi,
Ŝe posiada boską moc, którą powinien wykorzystywać, aby przygotować drogę dla Ery Oświecenia.
O jakim oświeceniu tu mowa? Nie chcemy formułować uogólnień dotyczących całego „New Age", nie
moŜemy jednak pominąć spekulacji przedstawicieli tego nurtu (takich jak Alice Bailey, David Spangler,
Benjamin Creme) na temat Lucyfera jako postaci wprowadzającej w „nową erę” (niektóre teksty
wymienionych autorów są cytowane w dokumencie Komisji Teologicznej Episkopatu Irlandii A New Age of
the Spirit? A Catholic Response to the New Age Phenomenon (Veritas, Dublin 1994, 33-37). Dokument
wskazuje teŜ, Ŝe źródłem tych idei jest „tajemna doktryna” Madame Blavatsky. Potrzebne są pogłębione
badania, aby stwierdzić, w jakiej mierze te spekulacje inspirują zorganizowane ruchy satanistyczne
lub pewne formy kultury, szerzone zwłaszcza w środowiskach młodzieŜowych.
e) Jaką przemianę społeczną proponuje?
Zastanawiając się nad społecznymi skutkami kultury ezoterycznej upowszechnianej przez „New Age",
dostrzegamy, Ŝe mit nadczłowieka takŜe dzisiaj jest inspiracją dla prawicowych i ultraprawicowych ruchów
politycznych i ugrupowań alternatywnych. Ale jest teŜ obecny w sferze nauki, na przykład w eksperymentach
w dziedzinie inŜynierii genetycznej, które czasem zdają się kierować dąŜeniem - Ŝywym w środowiskach
okultystycznych - do ponownego stworzenia człowieka przez dekodyfikację i modyfikacje naturalnych praw
płodności, aby przekroczyć granice śmierci.
Pod tym samym sztandarem „New Age” znaleźć moŜna takŜe nurty diametralnie przeciwne (na przykład
ruch ekologiczno-feministyczny), szerzące się raczej w środowiskach lewicowych i rozpowszechniane przez
międzynarodowe „sieci", które stawiają sobie za cel edukacje „globalną” i zrównowaŜony rozwój ziemi. Mimo
ogromnej róŜnorodności odcieni, ich wspólnym motywem wydaje się poszukiwanie dróg alternatywnych,
nawet za cenę globalnego przewrotu społecznego, co uwaŜa się za nieodzowny warunek nadejścia nowej
ery.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin