STILO 1.2 16v ELEMENTY WIELOFUNKCYJNE 5505A
Węzeł BODY COMPUTER steruje częścią funkcji instalacji elektrycznej samochodu.
NBC znajduje się pod deską rozdzielczą obok kolumny kierownicy, dokładnie w środku funkcji, którymi steruje.
Węzeł Body Computer (NBC) razem z Centralą Deski Rozdzielczej (CPL) tworzą Węzeł Deski Rozdzielczej (NPL), w którym pierwsza część (NBC) jest częścią elektroniczną, a druga (CPL) jest częścią elektromechaniczną.
W CPL zamontowane są bezpieczniki i zdalne wyłączniki, natomiast w NBC znajduje się złącze elektryczne stałe EOBD stosowane do wykonywania diagnostyki poprzez linie K układu NCM, NFR, NCR, CAB.
To złącze elektryczne służy ponadto do komunikowania się z sieciami B -CAN i C - CAN, które służą zarówno do diagnostyki, jak i do ewentualnego programowania w linii.
NBC spełnia następujące funkcje:
· Otrzymuje i przesyła informacje w sieci B - CAN (np.: diagnostyka, lampki sygnalizacyjne, komendy, dane);
· Odbiera i przesyła informacji poprzez sieć C-CAN
· Łączy się z wiązkami przewodów elektrycznych deski (przednimi i tylnymi)
· Pozwala na połączenie celem wykonania diagnostyki (EOBD)
· Łączy się z CPL, aby uzyskać dostęp do zasilania / sygnałów i móc sterować przekaźnikami
Jeśli chodzi o szczegóły, spełnia następujące funkcje:
· steruje przednią środkową lampką oświetlenia wnętrza samochodu (20W) poprzez wyłącznik czasowy
· steruje dwoma światłami spot (10W) poprzez wyłącznik czasowy;
· steruje wyjściami on/off na przekaźniku: pompy spryskiwaczy reflektorów, świateł drogowych, przednich świateł przeciwmgielnych, świateł mijania, urządzeń 2, szyby tylnej ogrzewanej,
· steruje on/off przekaźnika podczas skręcania w prawo/w lewo lub światłami awaryjnymi dla dźwiękowego sygnału zwrotnego
· steruje wyjściami on/off bezpośrednio na odbiorniki i funkcje diagnostyczne: światła pozycyjne przednie (prawe i lewe) i tylne (prawe i lewe), światła kierunkowskazów przednie (prawe i lewe), tylne (prawe i lewe) i boczne (prawe i lewe), oświetlenie tablicy (prawe i lewe), światła stop (prawe i lewe), światła tylne przeciwmgielne (prawe i lewe);
· steruje wyjściami on/off bezpośrednio na odbiornik: dioda szyby tylnej ogrzewanej, dioda świateł awaryjnych, sterowanie dachem otwieranym;
· powtórzenie sygnału o prędkości samochodu
· steruje driverem oświetlenia ideogramów (15W)
· zarządzanie driverem do SBMT (35W)
· steruje linią szeregową recovery prowadzącą do centralki sterowania silnikiem (immobilizer)
· steruje linią szeregową prowadzącą do czujników wolumetrycznych, syreny, urządzenia przeciw pochylaniu się, czujnika deszczu, czujnika zmierzchu, zespołu przekaźników pod kierownicą, centralki ciśnienia w oponach.
· stanowi część podstawową systemu: sterowanie IFR w węzłach podrzędnych podlegających systemowi bezpośrednio oraz monitorowanie IFR przez inne węzły główne, monitorowanie i sterowanie błędami protokołu, sterowanie wyłącznikami czasowymi;
· diagnostyka systemu: zbieranie informacji diagnostycznych, sterowanie diagnostyką za pośrednictwem Fiat Lancia Tester
· zabezpieczenie antywłamaniowe: sterowanie odbiornikiem pilota (RF) (z wyjątkiem wersji NBC192-FULL), połączenie z czujnikami wolumetrycznymi, syrena i urządzenie zabezpieczające przed pochyleniem się
· immobilizer: sterowanie kodem kluczyka z ewentualnym zablokowaniem włączenia silnika
· przyjmowanie sygnałów on/off: sterowanie światłami mijania, drogowymi, otwarciem zamka bagażnika, zablokowaniem zamka bagażnika, hamulca postojowego, światłami awaryjnymi, światłami przeciwmgielnymi tylnymi lewymi i prawymi, przekaźnikiem świateł przeciwmgielnych przednich, świateł kierunkowskazów lewych, świateł kierunkowskazów prawych, świateł postojowych, świateł pozycyjnych, sterownikiem ''city'', sterownikiem auto zespołu przełączników pod kierownicą, spryskiwaczem reflektorów, sterownikiem FIS, przyciskiem pokrywy bagażnika, przyciskiem pokrywy silnika, zużyciem klocków hamulcowych przednich (prawych i lewych), poziomem płynu hamulcowego, włączeniem biegu wstecznego;
· przyjmowanie sygnałów analogowych: poziom paliwa, napięcie w alternatorze, (D+), napięcie na akumulatorze, rozpoznanie stanu bezpiecznika świateł stop, sterowanie środkową lampką oświetlenia wnętrza samochodu, sterowanie światłami spot prawymi i lewymi, sterowanie światłami stop
· przyjęcie sygnału o prędkości samochodu
· przyjęcie sygnałów z czujników zamka drzwi
1 - Węzeł Body Computer (NBC)
2 - Centralka deski rozdzielczej (CPL)
NBC+CPL = NPL
.
A - Węzeł Body Computer (NBC) widok z przodu
B - Węzeł Body Computer (NBC) widok z tyłu
1 - Złącze elektryczne M01F 20 STYKOWE
2 - Złącze elektryczne M01E 40 STYKOWE
3 - Złącze elektryczne M01G gniazdka diagnostycznego EOBD
4 - Złącze elektryczne M01A 40 STYKOWE
5 - Złącze elektryczne M01B
6 - Złącze elektryczne M01C
7 - Złącze elektryczne M01D
Złącze
Wtyk
Funkcja
M01F
1
+30 z F-38 do motoreduktora odblokowania bagażnika
2
Wejście sygnału o stanie przycisku na pedale hamulca
3
Wejście sygnału o stanie przycisku włączania świateł cofania (połączenie z M01A 1)
4
Brak połączenia
5
Linia CAN niskiej prędkości (połączenie z M01G 6, M01D 6, M01A 27, M01C 24)
6
Wyjście sygnału sterowania przekaźnikiem szyby tylnej ogrzewanej
7
Linia CAN niskiej prędkości (połączenie z M01G 14, M01D 5, M01A 26, M01C 25)
8
Wyjście sygnału sterowania przekaźnikiem świateł mijania
9
Tor z magistrali F51 i wejście sygnału o położeniu wyłącznika zapłonu (połączenie z M01F 15)
10
Przystosowanie do zablokowania bagażnika
11
Sterowanie motoreduktora odblokowania bagażnika
12
Wejście sygnałów o położeniu wyłącznika zapłonu w warunkach postoju
13
INT z F-37 dla NQS, CPS, CPD i wejście sygnałów o stanie bezpiecznika świateł stop (połączenie z M01B 31, M01A 10)
14
Wyjście sygnałów przekaźnika układów pomocniczych
15
Tor z magistrali F51 i wejście sygnału o położeniu wyłącznika zapłonu (połączenie z M01F 9)
robert.wojtek