SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
Osoba prowadząca: Agnieszka Bok
Data: 15.10.2009r.
Grupa wiekowa: 5-latki
Temat kompleksowy: Moja rodzina
Temat dnia: Matematyczne pojęcia przyswajamy w słonecznych zabawach, dotyczących
mamy.
Cele operacyjne: dziecko:
- posługuje się pojęciami: długi, krótki, wąski, szeroki,
- segreguje promienie według szerokości i długości,
- potrafi określić swój nastrój,
- podaje skojarzenia związane z hasłem słońcem,
- aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych,
- wykonuje twórczy taniec ze wstążką,
- układa ze wstążek postać mamy.
Metody:
- oparte na aktywności dziecka: swobodna wypowiedź, odpowiedzi na pytania, aktywność ruchowa, w tym taniec, śpiew, aktywność plastyczna.
- oparte na aktywności nauczyciela: zadawanie pytań, w tym problemowych, pokaz, taniec, śpiew, pochwała.
Formy organizacji: indywidualna, zbiorowa, grupowa.
Środki dydaktyczne: duży szablon słońca z promieniami różniej długości i szerokości, żółte wstążki dla każdego dziecka, piosenki: „Słoneczko uśmiechnij się” oraz „Taniec promieni słonecznych” (KLANZA), trójkąt muzyczny, karty pracy D nr 9.
Przebieg zajęć:
1. Słoneczne powitanie
Dzieci siedzą w kole. W środku znajduje się szablon słońca. Wypowiadają tekst wiersza i witają się z osobami siedzącymi po prawej i lewej stronie.
Dziś słoneczko wita nas
Na zabawę nadszedł czas
Prawą rękę podajemy
Bo przywitać nią się chcemy
2. Zabawa „Moje promyki świecą dziś …”
Dzieci określają swój nastrój poprzez wybór jednego z promieni słonecznych. Wcześniej powinny ustalić z nauczycielem, że im dłuższy promień, tym samopoczucie lepsze.
3. Gra w skojarzenia
- słoneczko jest …
- lubię słoneczko, ponieważ …
- jestem słoneczkiem dla …
- gdyby słońce nagle przestało świecić …
4. Zabawa przy piosence „Słoneczko uśmiechnij się”
1. Słoneczko śpiewa na cały głos - kołysanie z rękami na bioderkach
Choćbyś miał nagle kłopotów sto - łapanie się za głowę
Słoneczko z góry uśmiecha się - wskazywanie palcem w górę, rysowanie uśmiechu na twarzy
Słoneczko woła przez całe dnie - przyłożenie rąk do ust w geście wołania
Ref: Uśmiechnij się - rysowanie uśmiechu na twarzy
Wyprostuj się - postawa na baczność
Słoneczko śpiewa i woła cię - obrót, ręce na bioderkach
2. Słoneczko, słonko nasz złoty brat - ręce uniesione w górę, wkręcanie żarówek
Wędruje ciągle przez cały świat - marsz w miejscu, kreślenie ręką koła
Słoneczko do nas woła zza gór - falowanie rękoma na głową
A wraz z słoneczkiem woła nasz chór - falowanie rękoma na wysokości nóg
5. Dydaktyczna zabawa matematyczna
Omówienie wyglądu promyków słońca – ich długości i szerokości. Próby odszukania dwóch identycznych promienie, bądź różniących się jedną z omawianych cech (dłuższego, krótszego, szerszego, węższego), segregowanie pasków wg długości i szerokości.
Następnie dzieci szukają w sali rzeczy dłuższych, krótszych, węższych, bądź szerszych od wskazanego promienia. Można dokonać porównań do klocków, szarf, kredek itd.
6. Zabawa ruchowa ze wstążkami
Nauczyciel rozdaje dzieciom żółte wstążki – promienie słoneczne i prosi o wykonanie następujących czynności:
- kreślenie kół,
- kreślenie ósemek,
- ciągnięcie wstążek po podłodze.
7. Zabawa artystyczna „Słoneczna mama”
Dzieci zostają podzielone na 2 grupy. Każda ma za zadanie z otrzymanych wstążek ułożyć na dywanie postać mamy.
8. Taniec promyków dla mamy (wg Warsztaty Klanza: Taniec, ruch i przestrzeń w czterech porach roku, cz.2)
Dzieci tworzą koło, przykucają udając, że śpią. Kolejno budzą się na dźwięk trójkąta dzwoniącego za ich uchem. Po przebudzeniu wszystkich promyków łapią się za ręce, unoszą je do góry falując i wykonują przeplatankę w prawą i lewą stronę po obwodzie koła. Następnie wchodzą do środka koła (4 kroki) podnosząc ręce (zabieramy słoneczko z nieba) i wychodzą z niego opuszczając dłonie (postawienie słońca na ziemi). Obracają się dookoła swej osi i rozpoczynają samodzielny taniec ze wstążką, rozsiewając promienie słoneczne po całej sali.
9. Karty pracy D nr 9 – dzieci rysują pod promieniami słońca dobre uczynki, bądź rzeczy którymi obdarowują swoje mamy.
kort