13.doc

(54 KB) Pobierz
Kanały dystrybucji są to zbiory wzajemnie zależnych od siebie różnych organizacji, instytucji i podmiotów za pośrednictwem których przepływa strumień produktów, usług i informacji do użytkownika, konsumenta lub do

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KANAŁY DYSTRYBUCJI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Każdy produkt, usługa przechodzi kreśloną drogę od wytwórcy przez pośredników oraz różne instytucje zanim trafi do odbiorcy. Cały ten proces odbywa się za pomocą kanałów dystrybucji, które czasami określa się

Też jako łańcuchy dystrybucji.

 

Kanały dystrybucji są to zbiory wzajemnie zależnych od siebie różnych organizacji, instytucji i podmiotów za pośrednictwem których przepływa strumień produktów, usług i informacji do użytkownika, konsumenta lub do

finalnego odbiorcy. Przepływ tych dóbr obejmuje fizyczne przemieszczanie się  produktów do odbiorcy a także przepływ pieniądza  /zapłata za nabywane produkty/ oraz komunikowanie się różnych podmiotów.

 

Typowy kanał dystrybucji  to:

 

Producent     Þ    Hurtownik     Þ     Detalista

 

Według mojej oceny nie jest to pełen kanał dystrybucji ponieważ brakuje tu

konsumenta /klienta/.

Prawidłowo  tak powinien wyglądać kanał dystrybucyjny:

 

Producent     Þ    Hurtownik     Þ     Detalista    Þ   Klient

 

 

Uważam iż można modyfikować kanały dystrybucji przedstawiony

wyżej ponieważ dystrybucja nie odbywa się tylko od producenta przez hurtownika do detalisty ale także bezpośrednio do klienta

 

Producent       Þ     Klient

 

gdzie z dystrybucji zostali wyeliminowani hurtownicy i detaliści. Przykładem takiej sytuacji mogą być hotele  które oferują swoje produkty  bezpośrednio  odbiorcy /klientowi/.

Dystrybucja odbywać się może także bez udziału hurtownika

 

Producent     Þ        Detalista    Þ   Klient

 

Sytuacja taka może mieć miejsce kiedy producent przejmuje rolę hurtownika i producenta w jednej „osobie” lub kiedy  producent dostarcza swoje  wyroby bezpośrednio do odbiorców detalicznych z pominięciem hurtownika.

Zapewnić to może wyższe przychody dla producenta ponieważ  pochłania zysk hurtownika lub niższą cenę dla detalisty a w konsekwencji i dla klienta, albo obie te sytuacje mogą wystąpić razem.

 

Kolejna możliwość to brak detalisty w kanale dystrybucyjnym .

 

Producent     Þ    Hurtownik     Þ       Klient

 

Sytuacja taka ma miejsce kiedy role detalisty przejmuje hurtownik.

Analogicznie w jak w poprzedniej sytuacji.

 

              Występuje jeszcze sytuacje w których następuje odwrócenie kanału dystrybucji w stronę producenta

 

Producent     Ü      Klient

 

Sytuacja taka ma miejsce w procesie recyklingu czyli wtórnego odzyskiwania surowców. Klient poprzez punkty skupu surowców wtórnych staje się dostawcą dla producenta. Chociaż całe to przedsięwzięcie z punktu widzenia ekologii jest

ważnym zadaniem i możliwym pod względem technicznym do wykonania to

jednak jest mało dochodowe lub wręcz deficytowe.

 

Podmioty biorące udział w dystrybucji usług, produktów realizują różne zadania marketingowe

 

   FIZYCZNE                            PROMOCJA                     PODEJMOWANIE



WŁADANIE                                                                                                                RYZYKA





 

 

 

 

 

  INFORMACJA                           ZADANIA                                 NEGOCJACJE





                                             MARKETINGOWE









 

 

 

 

 

 

 

ZAMÓWIENIA           PRAWO            FINANSOWANIE             PŁATNOŚCI

                                  WŁASNOŚCI

 

Ø     Informacja : zbieranie i przekazywanie informacji uzyskanych z badań

     marketingowych dotyczących potencjalnych  i bieżących    

     nabywców, konkurentów oraz innych uczestników rynku.

 

 

Ø     Promocja:    rozwój o przekazywanie przekonywujących informacji na    

                         temat oferty przedstawionej w celu zdobycia nabywców.

 

Ø     Negocjacje:  próba zawarcia końcowego porozumienia dotyczącego ceny   

                          i innych warunków, w  celu rozpoczęcia współpracy

 

Ø     Zamówienia: przekazywanie informacji dostawcy o chęci dokonania

                           zakupu.

 

Ø     Finansowanie: przyjęci i alokacja środków pieniężnych niezbędnych

                   dla sfinansowania zapasów na różnych szczeblach

kanałów dystrybucji.

 

Ø     Podejmowanie: przyjmowanie ryzyka związanego z

ryzyka               realizacją funkcji danego kanału

 

Ø     Fizyczne         magazynowanie i fizyczne przemieszczanie produktu

władanie         we wszystkich etapach procesu   produkcyjnego do odbiorców

                       finalnych.

 

Ø     Płatności:  regulowanie należności przez nabywców za pomocą rożnych

                       instytucji finansowych.

 

 

Ø     Prawa własności : fizyczne przekazanie prawa własności od jednego

                                   uczestnika rynku dla drugiego.

 

Podczas dystrybucji  produktów, usług dochodzi do konfliktów w kanałach.

Źródłami tych konfliktów mogą być:

 

Ø     Nadużywanie władzy przez liderów kanału

Ø     Sprzeczności w zakresie ustalania celów i oczekiwań

Ø     Nie jasny podział ról i czynności, kosztów i korzyści między poszczególnych uczestników

Ø     Zmiany postanowień umowy

Ø     Zakłócenia bądź też świadome zakłócanie przepływu informacji

 

Konflikty zakłócają współpracę przedsiębiorstw produkcyjnych z przedsiębiorstwani  hurtowymi i handlu detalicznego  w  efektywnym i szybkim dostarczeniu dóbr i usług do finalnego odbiorcy. Wróżnić możemy:

 

Ø     konflikty pionowe

Ø     konflikty poziome

Ø     konflikty między kanałowe

 

 

 

KONFLIKTY  PIONOWE                                                                   KONFLIKTY POZIOME

 





 

 

 

 

 

                                                                           KONFLIKTY

 



 

 

 

 

 

                                          KONFLIKTY  MIEDZY  KANAŁOWE

 

 

 

 

Konflikty pionowe powstają pomiędzy uczestnikami różnych szczebli w tym samym kanale, miedzy uczestnikami na tym samym szczeblu kanału / konflikty poziome / lub pomiędzy rożnymi kanałami dystrybucji utworzonymi do sprzedaży tych samych produktów na tym samym rynku / konflikty między kanałowe/.

 

Sprawcą konfliktów występujących w poziomym układzie kanałów dystrybucyjnych jest dążenie ich uczestników do maksymalizacji sprzedaż a przez to i zysków oraz zdobywania nowych rynków zbytu i nowych klientów   kosztem innych uczestników kanału.

Konflikty w układzie pionowym mogą powstawać z ambicji do podporządkowania sobie detalistów przez hurtowników, wywierania wpływu na producentów  przez duże sieci hipermarketów, w których dba się o markę handlową a nie o markę produktów.

Producenci natomiast dążą do eliminowana z kanałów dystrybucji pośredników jakimi są hurtownicy  poprze bezpośrednie dostawy do sieci  handlu detalicznego swoich produktów raz umacnianie ich marki.

 

Kanały dystrybucji  z klasyfikować można według

 

 

q       Rodzajów uczestników                                                               bezpośrednie

pośrednie

 

 

q       Liczba szczebli pośrednich                                                        krótkie

długie

 

q       Liczba pośredników na tym samym                            wąskie

Szczeblu                                                                                                  szerokie

 

 

q       Rodzaj przepływających strumieni                                          transakcyjne

rzeczowe

 

q       Stopień integracji uczestników                                          konwencjonalne

kanału                                                                                                  integrowane pionowo

 

 

 

System bezpośredni polega na sprzedaży produktu przez samego producenta

natomiast system pośredni wykorzystuje pośredników w procesie dystrybucji do końcowego odbiorcy. W kanałach jako pośrednicy występują

 

Ø     Hurtownicy o szerokim zakresie funkcji hurtowych

 

Ø     Hurtownicy o  ograniczonym zakresie  funkcji hurtowych

 

Ø     Agenci producentów

 

Ø     Agenci do spraw sprzedaży

 

Ø     Detaliści

 

Krótkie kanały dystrybucji mają małą liczbę ogniw uczestników natomiast długie kanały składają się z wielu ogniw. Wąskie kanały charakteryzują się małą liczbą uczestników a szerokie kanały dużą liczbą uczestników.

 

              Wszystkie wyżej wymienione kanały mogą występować w różnych kombinacjach np.: krótkie i wąskie, długie i szerokie. Wybór rodzajów kanałów dla przedsiębiorstwa może decydować o wynikach ekonomicznych. Wpływ na rodzaj kanału  wywiera przede wszystkim segment rynku na którym dane przedsiębiorstwo chce zaistnieć, ilość i jakość oferowanych produktów, doświadczenie, koszty dystrybucji, wielkość rynku oraz konkurencja.

 

Uważam że, wyżej przedstawione zmiany w kanałach dystrybucyjnych wnikać mogą z faktu  iż gospodarki przechodzą  różnego rodzaju transformacie gospodarczo - społeczne, ale przede wszystkim z powodu rozwoju technologii komputerowych  i informatyzacji społeczeństw.

 

Rozwój handlu za pomocą internetu zdecydowanie wywiera wpływ na modyfikowanie i zmiany w kanałach dystrybucji towarów  a także na  przyzwyczajenia i sposoby dostarczania produktów. Głównymi obszarami w których jest to widoczne są:

 

Ø     Zmiana form dostaw towarów do tradycyjnych detalistów

 

Ø     Zwiększenie znaczenia firm kurierskich

 

Ø     Sprzedaż poprzez internet produktów i usług - możemy tu już chyba mówić o elektronicznych kanałach dystrybucji

 

Nowy sposób handlu a raczej możemy powiedzieć e-hadlu powoduje, że inaczej postrzegany jest sposób  dystrybucji dóbr. Oczekujemy coraz częściej że, zamówiony towar dostaniemy prosto pod drzwi. Producenci, sieci handlowe

zaczynają dostosowywać się do nowych wymagań współczesnego rynku. Uruchamiają sprzedaż produktów on line gdzie klient może beż wychodzenia z domu zamówić wybrany przez siebie towar. Dzięki nowym technikom sprzedaży wykształcają  się nowe, nie spotykane dotąd kanały dystrybucji, postrzegane jako  bardziej atrakcyjne. Z czasem coraz większe znaczenie nabiorą elektroniczne formy oferowania towarów. Zmienią się relacje B2B,

B2C poprzez możliwość zleceń on line, możliwość śledzenia zamówionego towaru, sprawdzanie stanu rozrachunków itp.

 

 

 

 

Bibliografia

 

 

1 . Altkorn J.: Marketing w Turystyce

2 . Kotler P.: Marketing

3 . Penc J.: Leksykon biznesu

4 . Sztucki T.: Encyklopedia marketingu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin