20030829112835.doc

(27 KB) Pobierz
Kompleksowe pakiety usług logistycznych w sektorze transportowym

Kompleksowe pakiety usług logistycznych w sektorze transportowym.

Lata 90-te zapowiadają się na dekadę wysokiego zainteresowania logistyką i jej rozwojem, zarówno na szczeblu przedsiębiorstw, jak i w skali całego kontynentu europejskiego.

W Polsce w wyniku liberalizacji uruchomione zostały procesy wiodące do wolnej konkurencji, a w konsekwencji do obniżki kosztów transportowych i nowych wyższych jakościowo usług oferowanych przez europejskie przedsiębiorstwa logistyczne. Spadkowa tendencja kosztów transportowych może jednak także sprzyjać procesom centralizacyjnym w integrującej się Europie. Wraz z likwidowaniem składów pośrednich i obniżeniem poziomu zasobów wyrobów gotowych następuje w coraz większym stopniu przekazywanie funkcji zarządzania składowanie i transportem towarów zewnętrznym oferentom usług logistycznych. Scentralizowane systemy dystrybucyjne ze zmniejszonymi zapasami wymagają między innymi ogólnoeuropejskiego systemu transportowego, elastycznie reagującego na zmieniający się w sezonie popyt. Zachodzące równoległe procesy koncentracyjne w branży spedycyjne przynoszą w efekcie coraz więcej innowacyjnych ofert usługowych. Cechą charakteryzującą logistyczne pakiety usług jest kombinacja usług cząstkowych związanych z szeroko rozumianym przewozu i składowaniem produktów w zintegrowaną ofertę logistyczną. Rodzaje usług cząstkowych jakie znajdują się w pakiecie zależy od życzenia klienta.

Podstawowe pakiety oferowane obecnie na rynku usług logistycznych obejmują następujące grupy czynności:

·      fizyczne związane z transportem i składowaniem

·      serwisowe

·      informacyjne

·      finansowe

Centralną częścią zintegrowanych pakietów logistycznych stanowią usługi związane z zarobkowym przewozem i składowaniem przesyłek towarowych na zlecenie przemysłu i handlu. Kompleksowa oferta może obejmować także usługi np. przewóz, składowanie, konsolidację, konfekcjonowanie, obsługę JIT, przewozy specjalne, utylizację odpadów.

Do usług serwisowych zaliczyć można różnorodne usługi dodatkowe np. doradztwo, realizację zamówień, promocję sprzedaży, czynności reperacyjne, metkowanie towarów i inne mające wpływ na poziom obsługi klienta.

W ostatnich latach czołową rolę odgrywają usługi informacyjne niezbędne do zarządzania zasobami.

Obecnie do usług finansowych oprócz ubezpieczenia transportowego zalicza się np. prowadzenie ksiąg rachunkowych klienta, factoring czy wstępne finansowanie transakcji.

Ekonomiczne i technologiczne przemiany rynkowe nie umknęły też uwadze branży transportowej, która w świadomy sposób wyszła na przeciw potrzebom podwyższenia poziomy obsługi, jak również zapotrzebowania na zintegrowanie pakiety usług logistycznych. Ich obecne oferty wykraczają daleko poza tradycyjne przemieszczania ładunków środkami transportu, obejmując dodatkowo różnorodne usługi informacyjne, składowania, serwisowe itp. Przewoźnicy międzynarodowi zaczęli angażować się w maklerstwo celne, płacenie za klientów podatków i załatwianie innych opłat oraz wiele innych usług związanych z obsługą handlu międzynarodowego. Wielu z nich oferuje swym klientom możliwość przejęcia kompleksowego zarządzania systemami logistycznymi ich przedsiębiorstw, co z reguły wiąże się z rozszerzeniem zarządzania logistycznego w porównaniu z wykonywanymi dotychczas przez wewnętrzne służby przedsiębiorstwa. Do takich dodatkowych usług można np. zaliczyć kompleksową obsługą transportową systemów JIT, analizy lokalizacji składów i centów dystrybucji, zarządzanie taborem własnym klientów, koordynację międzynarodowych przepływów towarowych, a nawet kierowanie na zlecenie klienta jego towarów dla innych przewoźników. Do właśnie dzięki tak rozległej ofercie przedsiębiorstwa przewozowe zdominowały rynek kompleksowych usług logistycznych w wielu krajach. Rola spedytorów na rynku zintegrowanych usług logistycznych jest szczególnie znacząca właśnie w Europie. Wielkie koncerny spedycyjne już wiele lat temu doszły do wniosku; że w sferze oferty kompleksowej obsługi logistycznej (full service) rozstrzygnie się wraz z likwidacją narodowych systemów taryfowych i globalizacją rynku europejskiego. Rynek zintegrowanych usług logistycznych to domena działania potężnych koncernów spedycyjnych. Dla sprzedawców mniejszych pozostaje możliwość pogłębiania kooperacji z dużymi przedsiębiorstwami lub między sobą. Dla niektórych szansę stwarzają nie zagospodarowane przez wielkich spedytorów nisze rynkowe. Jeszcze innych stać jest jedynie na zmiany nazwy swych tradycyjnych usług.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin