słoneczna matematyka z mamą(1).doc

(36 KB) Pobierz

SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH

 

Osoba prowadząca: Agnieszka Bok

Data: 15.10.2009r.

Grupa wiekowa: 5-latki

Temat kompleksowy: Moja rodzina

Temat dnia: Matematyczne pojęcia przyswajamy w słonecznych zabawach, dotyczących

          mamy.

 

Cele operacyjne: dziecko:

- posługuje się pojęciami: długi, krótki, wąski, szeroki,

- segreguje promienie według szerokości i długości,

- potrafi określić swój nastrój,

- podaje skojarzenia związane z hasłem słońcem,

- aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych,

- wykonuje twórczy taniec ze wstążką,

- układa ze wstążek postać mamy.

 

Metody:

- oparte na aktywności dziecka: swobodna wypowiedź, odpowiedzi na pytania, aktywność ruchowa, w tym taniec, śpiew, aktywność plastyczna.

- oparte na aktywności nauczyciela: zadawanie pytań, w tym problemowych, pokaz, taniec, śpiew, pochwała.

 

Formy organizacji: indywidualna, zbiorowa, grupowa.

 

Środki dydaktyczne: duży szablon słońca z promieniami różniej długości i szerokości, żółte wstążki dla każdego dziecka, piosenki: „Słoneczko uśmiechnij się” oraz „Taniec promieni słonecznych” (KLANZA), trójkąt muzyczny, karty pracy D nr 9. 

 

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

1. Słoneczne powitanie

Dzieci siedzą w kole. W środku znajduje się szablon słońca. Wypowiadają tekst wiersza
i witają się z osobami siedzącymi po prawej i lewej stronie.

 

Dziś słoneczko wita nas

Na zabawę nadszedł czas

Prawą rękę podajemy

Bo przywitać nią się chcemy

 

2. Zabawa „Moje promyki świecą dziś …”

Dzieci określają swój nastrój poprzez wybór jednego z promieni słonecznych. Wcześniej powinny ustalić z nauczycielem, że im dłuższy promień, tym samopoczucie lepsze.

 

3. Gra w skojarzenia

- słoneczko jest …

- lubię słoneczko, ponieważ …

- jestem słoneczkiem dla …

- gdyby słońce nagle przestało świecić …

 

4. Zabawa przy piosence „Słoneczko uśmiechnij się”

1. Słoneczko śpiewa na cały głos                 - kołysanie z rękami na bioderkach

Choćbyś miał nagle kłopotów sto                 - łapanie się za głowę

Słoneczko z góry uśmiecha się                 - wskazywanie palcem w górę, rysowanie uśmiechu na twarzy

Słoneczko woła przez całe dnie                 - przyłożenie rąk do ust w geście wołania

Ref: Uśmiechnij się                                             - rysowanie uśmiechu na twarzy

        Wyprostuj się                                             - postawa na baczność

        Słoneczko śpiewa i woła cię                 - obrót, ręce na bioderkach

2. Słoneczko, słonko nasz złoty brat                 - ręce uniesione w górę, wkręcanie żarówek

Wędruje ciągle przez cały świat                 - marsz w miejscu, kreślenie ręką koła

Słoneczko do nas woła zza gór                 - falowanie rękoma na głową

A wraz z słoneczkiem woła nasz chór   - falowanie rękoma na wysokości nóg

 

5. Dydaktyczna zabawa matematyczna

Omówienie wyglądu promyków słońca – ich długości i szerokości. Próby odszukania dwóch identycznych promienie, bądź różniących się jedną z omawianych cech (dłuższego, krótszego, szerszego, węższego), segregowanie pasków wg długości i szerokości.

Następnie dzieci szukają w sali rzeczy dłuższych, krótszych, węższych, bądź szerszych od wskazanego promienia. Można dokonać porównań do klocków, szarf, kredek itd.

 

6. Zabawa ruchowa ze wstążkami

Nauczyciel rozdaje dzieciom żółte wstążki – promienie słoneczne i prosi o wykonanie następujących czynności:

- kreślenie kół,

- kreślenie ósemek,

- ciągnięcie wstążek po podłodze.

 

7. Zabawa artystyczna „Słoneczna mama”

Dzieci zostają podzielone na 2 grupy. Każda ma za zadanie z otrzymanych wstążek ułożyć na dywanie postać mamy.

 

8. Taniec promyków dla mamy (wg Warsztaty Klanza: Taniec, ruch i przestrzeń w czterech porach roku, cz.2)

 

Dzieci tworzą koło, przykucają udając, że śpią. Kolejno budzą się na dźwięk trójkąta dzwoniącego za ich uchem. Po przebudzeniu wszystkich promyków łapią się za ręce, unoszą je do góry falując i wykonują przeplatankę w prawą i lewą stronę po obwodzie koła. Następnie wchodzą do środka koła (4 kroki) podnosząc ręce (zabieramy słoneczko z nieba)
i wychodzą z niego opuszczając dłonie (postawienie słońca na ziemi). Obracają się dookoła swej osi i rozpoczynają samodzielny taniec ze wstążką, rozsiewając promienie słoneczne po całej sali.

 

9. Karty pracy D nr 9 – dzieci rysują pod promieniami słońca dobre uczynki, bądź rzeczy którymi obdarowują swoje mamy.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin