Badanie neurologiczne dobre.doc

(181 KB) Pobierz
Badanie neurologiczne

                 BADANIE NEUROLOGICZNE

 

  1. R. M              azur „Neurologia – myślenie kliniczne”
  2. W. Jakimowicz – „Neurologia kliniczna”
  3. G. Fuller – „Badanie neurologiczne – to proste”
  4. A.Prusiński – „Neurologia praktyczna”

 

WYWIAD: w przypadku gdy pacjent sam nie jest w stanie podać wszystkich szczegółów należy zebrać wywiad od innych np. rodziny, świadków

 

· główna skarga chorego:

-         trzeba dokładnie ustalić co pacjent rozumie pod danym pojęciem

-         określić zasięg objawów ubytkowych np. czy niedowład uniemożliwia wykonywanie jakiejś czynności

· początek choroby:

-         jak zaczęła się choroba?

-         czy nagle ,w ciągu sekund, minut, godzin, dni, tygodni,miesięcy, lat?

· dynamika rozwoju objawów :

-         czy choroba postępuje, stopniowo, czy skokowo ?

-         czy po okresie pogorszenia nastąpiła stabilizacja ?

-         czy dolegliwości powracają co jakiś czas ?

-         które objawy były wcześniej, a które później ?

-         jeśli objawy występują co pewien czas, spytać jak często się pojawiają i jak długo utrzymują

-         używać pojęć czynnościowych np.może chodzić, biegać,chodzić o lasce

· czynniki wyzwalające i przynoszące ulgę:

· dotychczasowe leczenie i wykonywane badania:

· inne objawy neurologiczne:

-         obecnie i przeszłości

-         bóle  głowy szczególnie z tow. nudnościami i wymiotami

-         napady drgawek

-         omdlenia

-         krótkoterminowa utrata przytomności

-         drętwienie, mrowienie kończyn

-         osłabienie siły mięśniowej któreś z kończyn

-         zaburzenia czynności zwieraczy (nietrzymanie moczu, stolca, zatrzymanie moczu, zaparcia)

-         zaburzenia wzroku:

®    podwójne widzenie

®    widzenie zamglone

®    utrata wzroku

®    zaburzenia w polu widzenia

-         zawroty głowy z uczuciem wirowania otoczenia

-         niemożność utrzymania równowagi

-         ruchy mimowolne

-         zaburzenia pojmowania, pamięci, zapamiętywania

-         niemożność mówienia, lub rozumienia mowy

-         osłabienie ostrości słuchu

-         bóle kręgosłupa

-         bóle twarzy

-         zab. połykania

-         zab. snu

-         zmiany nastroju

-         upośledzenie zdolności do pracy

· obecny stan neurologiczny:

-         jakie czynności pacjent jest w stanie obecnie wykonać

-         czy potrafi samodzielnie jeść, umyć się, iść do ubikacji itp.

· przebyte choroby:

-         urazy czaszkowo-mózgowe

-         zapalenie opon i mózgu

-         nadciśnienie tętnicze, ChNS, miażdżyca

-         cukrzyca

-         nowotwory

-         kiła, gruźlica

-         stosowanie używek (nikotyna, alkohol)

-         narażenie na działanie trucizn

·  wywiad okołoporodowy:

-         w czasie ciąży i porodu występowały jakieś nieprawidłowości

· wywiad rodzinny i środowiskowy:

-         czy ktoś z rodziny cierpi, lub leczył się na podobne dolegliwości

-         warunki życiowe

 

 

MODELOWA OCENA WYWIADU: Po zebraniu wywiadu od chorego i ew. od jego otoczenia staramy się ułożyć ze zbioru uzyskanych informacji model wywiadu charakterystyczny dla danej grupy chorobowej

 

· model naczyniowy:

-         nagłe objawy

-         deficyt neurologiczny (niedowład połowiczy, afazja, zab. czucia, zawroty głowy)

-         często obecność ChNS, miażdżycy, nadciśnienia, cukrzycy

· model zapalny:

-         ogólna infekcja z temperaturą często poprzedzjąca objawy neurologiczne

-         ostry ból głowy

-         cechy zespołu wzmożonego ciśnienia śródczaszkowego

-         deficyt neurologiczny

-         częste ilościowe i jakościowe zab. świadomości

-         objawy oponowe wczesne (przeczulica) i późne (sztywność karku)

· model nowotworowy:

-         wolno narastające objawy często poprzedzone ogniskowym napadem padaczkowym

-         wolniej, lub szybciej nasilający się deficyt neurologiczny

-         w końcowej fazie zesp. wzmożonego ciśnienia śródczaszkowego

-         utrata m.c

· model urazowy:

-         wywiad wypadkowy

-         w okresie ostrym zab. przytomności, nudności, wymioty, bóle i zawroty głowy, często tow. deficyt neurologiczny (zab. Kontaktu słownego, zab. motoryki ogólnej, anizokoria)

-         w okresie późnym narastająca męczliwość, zaburzenia pamięci, otępienie, objawy piramidowe, móżdżkowe, pozapiramidowe

· model zwrodnieniowy:

-         wolno narastające (szereg lat) objawy ogniskowe

-         często dominują zab. pamięci, otępienie

-         mogą towarzyszyć obj. piramidowe, móżdżkowe, pozapiramidowe

· model toksyczny:

-         wywiad świadczący o możliwości zatrucia

-         w okresie ostrym:

®    nudności, wymioty

®    biegunka

®    zab. kontaktu

-         w okresie póżnym:

®    objawy rzekomonerwicowe (bóle i zawroty głowy)

®    obj. encefalopatyczne (osłabienie, drażliwość, zab. snu i pamięci)

®    obj. polineuropatyczne (bóle i parestezje kończyn)

 

 

BADANIE GŁOWY:

· oglądanie :

-   kształt

-   symetria czaszki, proporcje poszscz. części

-   owłosienie

-   zmiany barwnikowe

-   obecność zranień, blizn i ubytków

-   obecność zgrubień kostnych

· badanie palpacyjne:

-   zgrubienia i nierówności

· opukiwanie:

-   mocno

-   miejscowa bolesność :

®    złamania

®    ogniskowe procesy mózgowe

-   zmiany odgłosu opukowego:

®    rozstęp szwów

· osłuchwanie:

-   szmer synchroniczny z tętnem, słabnie, lub znika po uciśnięciu t. szyjnej, chory słyszy szmer :

®    naczyniaki tętniczo-żylne

®    guzy obficie unaczynione

 

 

BADANIE NERWÓW CZASZKOWYCH:

Uszkodzenia nn. czaszkowych mogą być wynikiem:

®    uszkodzenia w obrębie nerwu

®    uszkodzenia w obrębie jądra nerwu

®    zmian w obrębie szlaków prowadzących do kory i z kory mózgu, międzymózgowia, móżdżku, pnia mózgu

®    uogólnionych zmian chorobowych dot. nerwów, lub mięśni

 

BADANIE NERWU WĘCHOWEGO (I):

· badanie:

-   sprawdzić drożność nosa

-   polecamy choremu wąchać z otwartej buteleczki różne wonne substancje (ale nie substancje silnie drażniące tj. amoniak, HCl, bo one podrażniają n.V)

-   każdy nerw badamy oddzielnie zaciskając palcem drugi otwór nosa

· odchylenia:

-   anosmia – zniesienie węchu, chory w ogóle nie odróżnia zapachów

-   hyposmia – upośledzenie węchu, chory podaje,że czuje zapach, ale nie potrafi go zidentyfikować

®    może wystąpić w zmianach miejscowych np. nieżyt nosa

-   najczęstszymi przyczynami hyposmii i anosmii są :

®    zmiany zapalne części węchowej błony śluzowej jamy ustnej

®    złamania w obrębie przedniego dołu czaszki (przerwanie nitek węchowych, stłuczenie opuszki)

®    upadek na tyłogłowie (uszkodzenie opuszki w mechaniźmie przeciwuderzenia)

®    guz przedniego dołu czaszki (oponiak rynienki nerwowej, glejak opuszki, lub płata czołowego, tętniak)

®    zmiany zapalne (kiła, zapalenie opon mózgowych)

®    krwotok podpajęczynówkowy

®    cukrzyca

®    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin