20 cechy wielkosciowe i 44 liczenie pieniedzy.txt

(6 KB) Pobierz
20.  Kształtowanie umiejętnoci praktycznych  liczenie pieniędzy
Wg. E. STUCKIEGO
Przeliczanie pieniędzy w klasach młodszych szkoły podstawowej obejmuje przede wszystkim treci podstawowe takie jak: liczenie pieniędzy, płacenie  oraz zamiana złotych na grosze i odwrotnie. Obliczania pieniężne pojawiajš się przy dodawaniu i odejmowaniu do 20, a następnie do 100, przy porównywaniu różnicowym i ilorazowym, oraz można na jego podstawie w bardzo łatwy i czytelny sposób zobrazować i wytłumaczyć dzieciom mnożenie oraz dzielenie. Omawiajšc ten dział pojawiajš się również takie problemy jak płacanie, wydawanie reszty, przeliczanie danej kwoty, równowartoć pieniędzy, odliczanie żšdanej kwoty. Możemy również nawišzać do pojęć takich jak: rabat, promocja, gratis, data/ termin ważnoci i produkcji, przecena itd. 
	Równowartoć pieniędzy:
Wykazujemy po zestawieniu wszystkich monet do wartoci 1 zł, następnie po zestawieniu monet i banknotów do 1 zł do 100 zł, potem do 1000 zł. Kolejnym ćwiczeniem na równowartoć pieniędzy jest ćwiczenie polegajšce na przedstawieniu banknotu czy monety o wysokim nominale, odpowiednimi nominałami o większej wartoci. Aby ułatwić dzieciom zapamiętywanie możemy stworzyć na planszach pewne układy pieniężne: rozkład większych nominałów na mniejsze (20 zł = 10 zł + 5 zł + 2 zł + 2 zł + 1 zł itd) itp. Stwarzanie sytuacji problemowych wielce ułatwia dzieciom naukę przeliczania pieniędzy oraz sprawdza na ile dzieci opanowały omawiane umiejętnoci np. ile monet potrzebujemy aby zapłacić za lalkę ,która kosztuje 10 zł (podaj najmniejszš i największš iloć nonet) itd.
	Przeliczanie pieniędzy   jest możliwe na kilka sposobów:
Zliczenie pieniędzy w dowolnej kolejnoci poprzez dodanie kolejnych sztuk. 
Grupowanie rodzajami i zliczanie kolejnych sztuk
Grupowanie, zliczanie każdej grupy osobno, dopiero dodanie grup.
Należy zwracać uwagę na rodzaj monet i ich wartoć, aby uniknšć utożsamiania liczby monet z ich wartociš. Należy pamiętać o zrównaniu miar (gr, zł) przy wykonywaniu dodawania i odejmowania.
Odliczanie: jest zależne od liczby monet i banknotów danego rodzaju.
Płacenie i wydawanie reszty: można wyjanić na dwa sposoby:
Odejmowaniu od wpłaconej kwoty kosztu rachunku, wpłacanie różnicy jako reszty
Odliczenie od kosztu towaru kwoty do stanu wpłaconej sumy i wypłaceniu jej jako reszty (różnica między kosztem towaru a wypłacana kwotš).

Dziecko potrafi:
- rozróżnić i wymienić nominały banknotów i monet
- potrafi przeliczać, wydawać resztę itd.
- zna pojęcia takie jak równowartoć pieniężna, rabat, promocja itp.

44. Kształtowanie umiejętnoci wyodrębniania i opisywania cech wielkociowych przedmiotów
Wg. E. STUCKIEGO
Przygotowanie uczniów domierzenia i porównywania różnych wielkoci przystępujemy wówczas, gdy mamy pewnoć iż dzieci majš rozszerzone i utrwalone podstawowe pojęcia w zakresie stosunków przestrzennych.
Cechy wielkociowe  to dział pomocniczy, którego zadaniem jest dalsze przygotowanie do dalszej nauki, ale także sprawdzenie i wyrównywanie braków w zakresie rozumienia i operowania pojęciami z tego zakresu, które były do opanowania w okresie przedszkolnym.
Program w przedszkolu przewidywał w tym zakresie:  dzieci 3- letnie nabyły umiejętnoci nazywania wielkoci i ciężaru przedmiotów, oraz porównaniami: Duzy - mały, długi - krótki, ciężki  lekki, gruby  cienki itd.
4- latki: różnicowały, porównywały i nazywały wielkoci przedmiotów, ich długoć, szerokoć, wysokoć, ciężar i objętoć
5- latki: porzšdkowanie przedmiotów malejšco i rosnšco, mierzyły szerokoć, wysokoć i długoć dowolna jednostkš miary, ważyły ciężar na wadze szalkowej i mierzyły objętoc wspólnš miarš
6- latki: okrelały wielkoci przedmiotów wszystkimi terminami, mierzyły dowolnie obrana jednostkš (długoć, ciężar, pojemnoć, czas)
	Dzieci, które opanowały powyższy materiał jedynie utrwalajš poznane wiadomoci, pozostałe uzupełnia braki podczas zajęć.
Pamiętajmy omawiajšc cechy wielkociowe o tak ważnych aspektach jak:
- ćwiczenia dotyczšce cech wielkociowych majš za zadanie pogłębienie rozumienia słów: : duży - mały, długi  krótki, ciężki  lekki, równy  nierówny itd. Uwzględniajšc ustawienia przedmiotów oraz względnoć sytuacji (np. wiewiórka jest większa od myszy ale mniejsza od lisa, lub dziewczynka w klasie jest wyższa do kilku chłopców ale też od kilku mniejsza itd.)
- dzieci poczštkowo powinny porównywać przedmioty pod względem 1 cechy wielkociowej, a dopiero póniej pod względem dwóch. Przykłady ćwiczeń:
a) szukanie równych kresek, listków itd.
b) szukanie 2 jednakowej wielkoci ołówków, kredek, bałwanów itd.
c) szukanie figur (kola, kwadratu itd.)  dużych i małych
d) szukanie wiekszych i miejszych, dłuższych i krótszych przedmiotów
e) dorysowywanie drugiego okrelonego jakš cechš przedmiotu do danego (miejszy do większego itd.)
f) Odpowiedzi z głowy na pytania: Co jest grubsze dynia czy pomarańcza? Co wyższe kubek czy wazon? Itp.
- dalsze ćwiczenia obejmujš 3 przedmioty coraz większe lub mniejsze itd. A następnie 3 równe aby dzieci dostrzegły pewne relacje np. ta sama długoć, wysokoć itd.
- ciekawym ćwiczeniem jest porównywanie długoci kredek, patyków itd., można je ułożyć od najkrótszej do najdłuższej i odwrotnie, w dowolnej kolejnoci itd. Ustalenie stosunków wielkociowych względem poszczególnych kredek czy patyków (czerwona krótsza od niebieskiej ale większa od żółtej itp.)
- ćwiczenia stopniowo powinny przechodzić od klasyfikowania i porównywania przedmiotów na podstawie wyodrębnionej cechy
-  ćwiczenia w wyodrębnianiu i opisywaniu cech wielkociowych majš przygotować uczniów do mierzenia i porównywania wielkoci, głównie długoci odcinków, a także wstępnego rozumienia relacji przechodnioci
- możemy wykorzystać różnorodne rodki dydaktyczne: klocki Dienesa, klocki logiczne, waę, różnej wielkoci naczynia i pojemniki, kolorowe liczby, dery natury (szyszki, patyki itd.)
- zajęcia z cech wielkociowych można łšczyć z innymi działami (ruchowymi, przyrodniczymi, zajęciami ródlekcyjnymi itd.)
Uczeń potrafi:
rozpoznaje cechy przedmiotów i porównuje wg. okrelonej cechy
podporzšdkowuje przedmioty wg. występujšcych między nimi różnic 
potrafi samodzielnie wymienić i porównać przedmioty pod względem danej cechy
Zgłoś jeśli naruszono regulamin