Zagadnienie 34.
Wprowadzenie niewiadomej i równania w klasie I dla poszerzenia możliwości wykonywania obliczeń oraz dla dalszych sposobów rozwiązywania zadań tekstowych. Metody rozwiązywania równań.
Równanie w klasach I-III powinno być dla ucznia zagadką, polegającą na poszukiwaniu nieznanej liczby. Jego rozwiązanie ma służyć pogłębianiu rozumienia liczb i działań na liczbach. Na tym etapie nauczania nie chodzi o opanowanie umiejętności rozwiązywania i przekształcania równań.
Rozwiązywanie równań powinno się rozpocząć w klasie I, rozpoczynając od ćwiczeń słownych typu:
· Do pewnej liczby dodałem 5 i otrzymałem 8. Jaka to liczba?
· Myślę o liczbie, która jest o 6 większa od 2. Jaka to liczba?
Potem zapisywanie przy użyciu grafów, drzewek, a na końcu dopiero zapisy przy użyciu symboli działań.
· tradycyjnie z użyciem znaku =
3 + ... = 11
3 + ? = 11
3 + x = 11
Słownie wypowiadamy je w następujący sposób: Jaką liczbę dodam do 3, aby otrzymać 11.
· za pomocą grafu
Czytamy go zgodnie ze zwrotem strzałki.
· za pomocą drzewka
a) rozwiązywanie przez symulację – w tej metodzie wykorzystujemy:
· konkretne przedmioty – jest to tzw. symulacja manipulacyjna
· schematy graficzne – wówczas mamy do czynienia z symulacją graficznaą
PRZYKŁAD:
Miałem pięć modeli samochodów. Na imieniny dostałem jeszcze kilka. Teraz mam 13 modeli. Ile modeli dostałem na imieniny?
· symulacja manipulacyjna
Uczeń symuluje przedstawioną sytuację na patyczkach. Po prawej stronie układa 13 patyczków. Następnie po lewej kładzie 5 i dosuwa tyle, aby po prawej i po lewej miał po tyle samo. Zauważa, że musiał dosunąć 8.
׀׀׀׀׀ + ׀׀׀׀׀׀׀׀ = ׀׀׀׀׀׀׀׀׀׀׀׀׀
5 x 13
· symulacja graficzna
●●●●● ○○○○○○○○ = ○○○○○○○○○○○○○
W każdym przypadku dla danego równania uczeń buduje model symulacyjny, rozwiązuje go i rozwiązanie to przenosi na właściwe zadanie.
b) rozwiązywanie za pomocą grafu
x + 8 = 13
x = 13 – 8
c) rozwiązywanie za pomocą tabelki funkcyjnej
Konstruujemy tabelę podwójną. W pierwszym rzędzie piszemy kolejne liczby: 0, 1, 2, 3, ……… Przy strzałce z boku piszemy drugi składnik.
Analizując tabelę uczeń dochodzi do wniosku, że sumę 13 uzyskuje dodając 8 do
liczby 5, a więc x = 5
d) Rozwiązywanie w oparciu o prawa działań
Równania możemy tez rozwiązywać, korzystając ze związków między działaniami: dodawaniem i odejmowaniem oraz mnożeniem i dzieleniem. Równanie x + 8 = 13 rozwiążemy wykorzystując związki między dodawaniem i odejmowaniem. Uczeń rozumuje tak: jeśli do pewnej liczby dodam 8 i otrzymam 13, to odejmując od 13 liczbę 8 otrzymam szukaną liczbę, ponieważ odejmowanie jest odwrotne do dodawania i aby obliczyć niewiadomy składnik należy od sumy odjąć składnik, który znamy.
Zapisujemy: x + 8 = 13
więc: 13 – 8 = x
5 = x
x = 5
Inne metody rozwiązywania równań poznają uczniowie w dalszym etapie kształcenia.
1
ela.su