OPRACOWANIE wyk 2012.docx

(673 KB) Pobierz

1. Wprowadzenie do zarządzania projektami. Warstwy zarządzania i role w projekcie. WBS.

 

Podstawowe cechy projektu:

- tymczasowość – każdy projekt ma określone terminy rozpoczęcia i zakończenia, czyli ograniczony czas trwania

- unikalność – produkt lub usługa różnią się pod pewnymi względami od innych produktów lub usług, mogą posiadać cechy powtarzalne

- zakończenie projektu – osiągnięcie jego celów, wygaśnięcie przyczyny dla której rozpoczęto projekt

- stopniowe doprecyzowywanie – na początku projektu własności wyróżniające produkt określa się w ogólnym zakresie, w miarę postępu badań następuje definiowanie szczegółowych własności

 

Zarządzanie projektami [Kerzner H.]:

- planowanie,

- organizowanie,

- kierowanie,

- kontrolowanie,

zasobów organizacji przydzielonych do konkretnego projektu dla zapewnienia osiągnięcia jego celów.

 

Struktura organizacyjna projektu

• Warstwy zarządzania projektem

– zarząd organizacji

– rada projektu

– kierownik projektu

– kierownik zespołu

• Liczba warstw i zespołów zależy od

– wielkości i kosztu przedsięwzięcia

– technicznej złożoności produktu

– znaczenia przedsięwzięcia

– dostępności personelu

 

Podstawowe role w przedsięwzięciu

informatycznym

• sponsor/klient

• użytkownik

• kierownik przedsięwzięcia/zespołu

• specjalista ds. jakości, ryzyka

• Role techniczne

– analityk

– projektant

– programista

– administrator

– dokumentalista

 

WBS:

 

WBS (Work Breakdown Structure)

• Struktura podziału pracy definiuje pracę do wykonania w

celu ukończenia projektu

• Stanowi zestawienie składników projektu ze względu na

jego główne produkty

 

 

 

podejścia:

zstępujące: od uogólnienia do

szczegółów, od celu projektu do

pojedynczych zadań

• wstępujące: od szczegółów do

uogólnienia, od zadań do celu

 

pojęcia WBS:

składnik pracy – dyskretny wynik pracy (produkt lub

usługa) lub agregacja logicznie zgrupowanych

wyników

• poziom WBS – lokalizacja składnika pracy w

hierarchicznej strukturze, unikalny numeryczny kod

składnika pracy

• pakiet roboczy – wynik pracy na najniższym

poziomie WBS, główny punkt zarządzania WBS

(np. planowanie zasobów, zapewnianie jakości)

konto kosztowe – sumaryczny składnik pracy o

jeden poziom wyżej niż pakiet (jeden lub kilka

pakietów), określany jako punkt kontrolny

• gałąź – wszystkie składniki pracy poniżej poziomu

0, gałęzie mogą mieć różne długości

 

Podstawy tworzenia WBS

• Zakres projektu: lista głównych produktów i ich

opis

• Przepływ pracy: sekwencja wykonywania

produktów

• Dostępne zasoby

• Oczekiwania klienta (szybkość realizacji,

podwykonawcy)

• Położenie projektu: niezależność albo priorytet w

grupie projektów

 

2. Modele cyklu życia produktu i projektu. Kluczowe produkty etapów przedsięwzięcia

informatycznego.

 

Model kaskady

Analiza i definiowanie wymagań -->  Projektowanie systemu i oprogramowania --> Programowanie i testowanie jednostek (implementacja) --> Integracja i testowanie systemu -->  Instalacja i utrzymanie systemu

Zalety i wady modelu kaskadowego

·         Zalety:

-        Podejście sekwencyjne

-        Dzieli złożony proces na kilka kroków

-        Ułatwia śledzenie i kontrolę postępów: każdy krok posiada kryteria przyjęcia i przejścia do następnego kroku

-        Zapewnia komplet dokumentów

-        Ogniskuje uwagę na produktach pośrednich

-        Odpowiedni dla krótko trwających procesów

·         Wady:

-        Brak weryfikacji między etapami

-        Duży odstęp czasu od zakończenia specyfikacji wymagań do wdrożenia

-        Założenie o wykonaniu poprawnej specyfikacji wymagań na początku prac – eliminuje model z zastosowania do procesu o nieznanych na początku wymaganiach

-        Nie można przejść do następnej fazy przed zakończeniem poprzedniej

Zalety i wady modelu V

·         Sprzężenie procesów weryfikacji i walidacji z etapami podstawowymi

·         Sekwencyjne etapy, których rozpoczęcie zależy od zakończenia poprzedniego

WADY:

-nie uwzględnia optymalności czasowej

Podejście iteracyjne

·         Wymagania i projekt są modyfikowane poprzez serie iteracji prowadzących do otrzymania systemu satysfakcjonującego rozwijające się potrzeby klienta

·         Sesje „sprzężenia zwrotnego” i zasada wzajemnego uczenia się

 

·         Zwiększenie zrozumienia definicji wymagań

·         Łatwiejsze zarządzanie zmianami

·         Umożliwienie rozpoczęcia tworzenia aplikacji dla podzbioru wymagań - analiza dla każdego produktu częściowego

·         Wczesna neutralizacja zagrożeń

·         Zwiększenie możliwości ponownego użycia kodu

·         Łatwiejsze dostosowanie końcowego produktu do zmieniających się wymagań

Podejście ewolucyjne

·         powtarzalność faz procesu, umożliwiająca uzyskanie w kolejnych wersjach kompletnego oprogramowania

·         uzyskanie działającego produktu w każdej wersji rozszerzenia począwszy od rdzenia

·         uwzględnienie częstych zmian wymagań – ewolucyjna natura oprogramowania

·         umożliwia zrozumienie trudnych szczegółów wymagań

·         umożliwia wydanie ograniczonej wersji produktu w przypadku presji czasu, niedostatecznej liczby pracowników

Podejście prototypowania

·         Metoda identyfikowania wymagań stawianych oprogramowaniu

·         Prototyp jest częściową implementacją systemu, wyrażoną logicznie lub fizycznie, prezentowany za pomocą zewnętrznego interfejsu

·         Może składać się z ekranów, raportów i menu systemu, faktycznie nie wykonuje wszystkich funkcji systemu

Zalety:

·         Na etapie analizy pozwala na ustalenie prawdziwych potrzeb klienta, wspomaga weryfikację specyfikacji wymagań,

·         Na etapie projektowania wspomaga podjęcie decyzji projektowych

Wady:

·         Trudności w zastosowaniu do dużych systemów lub na poziomie podsystemów

·         Trudności w określeniu liczby iteracji

·         Niebezpieczeństwo pozostawienia tymczasowych rozwiązań

Zalety i wady modelu spiralnego

·         Model ewolucyjny, powtarzalność oparta na prototypowaniu

·         Zastosowanie - do dużych projektów

·         Każde okrążenie dotyczy jednego elementu produktu: koncepcja, wymagania, projekt, kod

·         Umożliwia zmiany w rozwoju produktu – zarządzanie zmianami

·         Konieczność zarządzania ryzykiem

·         Wczesna eliminacja błędów

·         Powtórne wykorzystanie wcześniej wykonanych części

·         Każdy cykl zakończony przeglądem wykonanym przez kluczowych członków zespołu

·         Wymaga dużej wiedzy i doświadczenia od kierownika procesu

·         Trudności w opracowaniu i kontroli kontraktu

·         Wielokrotne powtarzanie ekspertyz analizy ryzyka

Model przyrostowy

Wielokrotne wykonywanie liniowych procesów

Model komponentowy

Komponent

·         jednostka programistyczna wykonywalna, która jest niezależnie:

-        produkowana

-        sprzedawana

-        rozbudowywana

·         posiadająca określone interfejsy i jawne zależności kontekstowe

·         odpowiada klasie lub zbiorowi kilku klas w programowaniu obiektowym

Składanie z powtarzalnych komponentów

·         Technika zakłada istnienie gotowych części systemu, nazywanych komponentami

·         Wykorzystanie podobieństwa tworzonego oprogramowanie do posiadanych komponentów

·         Możliwość zastosowania na etapie analizy i projektowania narzędzi CASE, a szczególnie na etapie implementacji

·         Zmniejszenie w znacznym stopniu ryzyka

·         Zapewnienie standardów

·         Redukcja nakładów, skrócenie procesu wytwórczego

·         Konieczność rozwiązywania problemów integracji

Fazy etapu tworzenia w modelu komponentowym

1.       Identyfikacja odpowiednich komponentów

2.       sprawdzenie dostępności komponentów

3.       Wybór dostępnych komponentów

4.       Wytworzenie niedostępnych komponentów

5.       Dodanie nowych komponentów do biblioteki

6.       Konstrukcja n-tej iteracji systemu

RAD

·         szybkie wytworzenie kompletnego produktu

·         podejście liniowe z iteracją, możliwość wykorzystania prototypowania

·         wprowadzenie do zarządzania projektem powiązania kwalifikacji i motywacji zespołu z celami uzyskiwanymi w określonym czasie

Fazy RAD

·         Modelowanie działalności – opis procesu biznesowego

·         Modelowanie danych – szczegółowy opis danych

·         Modelowanie procesów – opracowanie procedur tworzenia, modyfikowania i usuwania obiektów

·         Generowanie aplikacji – zastosowanie technik czwartej generacji

·         Testowanie i wdrożenie – testowanie nowych komponentów

Zastosowanie i wymagania RAD

·         Zastosowanie

-        szybko zmieniające się wymagania

-        ograniczony czas wykonania

-        do wybranych części aplikacji

·         Nie należy stosować do przedsięwzięć

-        związanych z dużym ryzykiem technicznym, np. nowa technologia,

-        z wymaganiem wysokiej efektywności

·         Wymagania

-        modułowość systemu

-        zastosowanie narzędzi CASE, gotowych komponentów wielokrotnego użycia

-        zwiększenie produktywności zespołu

-        wysoka jakość zasobów

-        duże zaangażowanie użytkownika w przeglądy

 

 

Techniki czwartej generacji (4GL)

• Narzędzia programistyczne umożliwiające definiowanie różnych cech oprogramowania na wysokim poziomie abstrakcji w celu późniejszego automatycznego wygenerowania

– kodu programu

– struktury bazy danych

– okienkowych systemów interakcji

– dokumentacji

• Pozwalają na skrócenie procesu wytwórczego i zwiększenie wydajnoś...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin