Program3.doc

(34 KB) Pobierz
Program pracy korekcyjno- kompensacyjnej

Program pracy korekcyjno- kompensacyjnej

dla uczniów kl. I na r. szkolny 2003/2004

 

1. Etap przygotowawczy wstępny:

1.     Analiza i synteza mowy- wydzielanie zdań i wyrazów.

2.     Samogłoski.

 

2. Etap właściwej pracy korekcyjno - wyrównawczej:

1.     Opracowywanie lub utrwalanie podstawowych liter alfabetu.

2.     Czytanie i pisanie sylab dwuliterowych otwartych oraz tworzenie z nich wyrazów, dalej zdań i tekstów.

3.     Czytanie i pisanie tekstów z sylabami zamkniętymi w postaci odrębnych wyrazów i jako elementami składowymi wyrazów.

4.     Czytanie i pisanie tekstów z wyrazami mającymi różną ilość sylab i różną konstrukcję literowo- głoskową.

5.     Opracowywanie zasad czytania i pisania głosek specyficznych dla języka polskiego: dwuznaków, zmiękczeń.

6.     Opracowanie  zagadnienia utraty dźwięczności w środku i na końcu wyrazów.

7.     Ćwiczenia z zakresu różnicowania samogłosek nosowych ą, ę, z układami om, on, em, en.

8.     Opracowanie typowych trudności ortograficznych.

9.     Opracowanie specyficznych,  indywidualnych trudności w przebiegu procesu czytania i pisania.

 

3. Ćwiczenia procesów analizy i syntezy wzrokowej.                                      

1.              Sortowanie lub segregowanie przedmiotów, obrazków, figur, liter według określonych cech lub zasad w celu ćwiczenia umiejętności prawidłowego ich rozpoznawania, różnicowania i wyodrębniania spośród wielu różnych, a także bardzo podobnych.

2.     Identyfikowanie przedmiotów, obrazków, symboli graficznych wśród wielu różnych lub podobnych, wykorzystując loteryjki, domina, karty, zestawy obrazków.

3.     Szukanie różnic i podobieństw w przedmiotach i na obrazkach z przedmiotami i symbolami graficznym- pozornie takich samych. Odmianą tego ćwiczenia jest uzupełnianie brakujących elementów przez dorysowanie, dołożenie, itp.

4.     Składanie według wzoru:

a)     obrazka z części, przez zastosowanie układanek- rozsypanek, klocków obrazkowych,

b)    budowanie z rozmaitych klocków według wzoru,

c)     układanie według wzoru przy zastosowaniu zabawek - układanki, mozaiki, układanki wtyczkowe, przybijanki, nawlekanki magnetyczne

d)    składanie dużych figur geometrycznych z małych części geometrycznych, np. kwadratów, trójkątów, prostokątów, itp.

5.     Ćwiczenia pamięci wzrokowej:

a)     wyliczanie jak największej liczby zapamiętanych przedmiotów znajdujących się w otoczeniu lub na obrazku,

b)    zapamiętanie układu przedmiotów, ich wzajemnego położenia, liczby, kształtów,

c)     układanie lub rysowanie z pamięci demonstrowanych uprzednio wzorów.

4. Ćwiczenia orientacji czasowo- przestrzennej.

1.     Orientacja przestrzenna z zastosowaniem pojęć określających stosunki przestrzenne: nad, pod, obok, między, lewo, prawo itd.

2.     Wyrobienie zdolności rozumienia pojęć czasowych: dawno, teraz, wkrótce, niedługo, przedtem, potem, dzisiaj, jutro, wczoraj, itd.

3.     Pojęcie pór dnia, pór roku, nazw dni tygodnia, miesięcy itp.

4.     Orientacja w schemacie własnego ciała- autoorientacja.

5.     Orientacja w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciw dziecka.

6.     Określanie stosunków przestrzennych względem dziecka.

7.     Określanie stosunków przestrzennych - położenie przedmiotów w przestrzeni względem siebie i podłoża.

8.     Odwzorowywanie kształtów graficznych na polecenie z zastosowaniem pojęć przestrzennych.

9.     Rozplanowywanie kartki rysunkowej, liniatury lub kratek zeszytu.

10. Zastosowanie „Metody interkalacji w dwutorowe redukcji dysleksji” (Markowska- Zakrzewska).

11. Budowanie z klocków według wzoru.

 

5. Ćwiczenia procesów analizy i syntezy słuchowej

1.     Odtwarzanie układów rytmów przez wyklaskiwanie, wystukiwanie na instrumentach perkusyjnych, o blat stołu.

2.     Grupowanie klocków zgodnie ze słyszanymi strukturami rytmicznymi (zachowanie odpowiedniej liczby klocków i właściwych odstępów między nimi).

3.     Odgadywanie słyszanych rytmów i kojarzenie ich z zapisem graficznym.

4.     Zapisywanie układem kropek słyszanych rytmów.

5.     Segregowanie obrazków lub przedmiotów ze względu na dźwiękowe właściwości ich nazw, liczbę sylab, itp.

6.     Wychwytywanie określonego dźwięku spośród wielu słyszanych np. rozmaitych grzechotek, instrumentów perkusyjnych, śpiewu ptaków,  odgłosów ruchu ulicznego, głosu kolegów itp.

7.     Układanie z obrazków "domina dźwiękowego" tzn. dobieranie ich tak, aby np. ostatnia głoska czy sylaba stanowiła początek nazwy następnego obrazka.

8.     Dobieranie rymujących się nazw obrazków.

9.     Rysowanie przedmiotów zaczynających się określoną głoską lub inaczej zlokalizowaną w ich nazwie.

10. Układanie rymowanek.

11. Opowiadanie treści obrazków, słyszanych opowiadań, audycji radiowych i telewizyjnych, przeprowadzanie rozmów sytuacyjnych, itp.

12. Rozwiązywanie zagadek odbieranych słuchowo.

13. Nauka na pamięć wierszy, krótkich tekstów pisanych prozą.

14. Artykulacja głosek sprawiających trudności w wymowie, w izolacji oraz w mowie potocznej.

15. Ćwiczenia pamięci słuchowej bezpośredniej, powtarzanie różnych ciągów słownych, różnicowanie w nich wyrazów podobnie brzmiących.

 

6. Ćwiczenia sprawności ruchowej

1.     Ćwiczenia ruchowe ogólnorozwojowe (w tym samoobsługa).

2.     Ćwiczenia  usprawniające kończyny górne i dolne w formie gier i zabaw ruchowych.

3.     Usprawnianie manualne: wycinanie, wydzieranie, lepienie z  gliny,  plasteliny itp.  modelowanie z papieru, prace z włóczki, drutu itd. w celu wyrabiania sprawności i precyzji palców dłoni.

4.     Wykorzystanie różnych technik plastycznych do ćwiczeń rozmachowych  rozluźniających,  wyrabiających  płynny postępujący ruch pisarski.

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin