liczydlo-SCENARIUSZ ZAJĘĆ MATEMATYCZNYCH W KL.I.doc

(143 KB) Pobierz
SCENARIUSZ ZAJĘĆ MATEMATYCZNYCH W KL

SCENARIUSZ ZAJĘĆ MATEMATYCZNYCH W KL.I

 

MATEMATYCZNA GRA PLANSZOWA „MISTRZ LICZYDEŁKO”

 

 

Umiejętność kluczowa:

 

Liczenie w zakresie 20, dodawanie w zakresie 20, odejmowanie w zakresie 20, umiejętność reagowania na polecenia nauczyciela.

 

Umiejętności operacyjne:

 

Uczeń:

·        liczy w pamięci w zakresie 10,

·        porządkuje liczby w zakresie 20,

·        porównuje liczby w zakresie 20,

·        rozkłada liczby na składniki,

·        dodaje w zakresie 20 bez przekroczenia progu dziesiątkowego,

·        odejmuje w zakresie 20 bez przekroczenia progu dziesiątkowego,

·        dodaje w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego,

·        odejmuje w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego,

·        rozwiązuje proste zadania tekstowe,

·        rozwiązuje zadanie na podstawie ilustracji,

·        układa zadania tekstowe do formuły matematycznej.

 

Środki dydaktyczne: lizaki matematyczne, planszowa gra matematyczna, pionki do gry z imieniem każdego ucznia, koperty zawierające kartoniki z liczbami do zadania 2, karty pracy ucznia do zadań 3, 5, 7 i 8, tabliczki i pisaki, ilustracja do zadania 7, odznaki MISTRZ LICZYDEŁKO.

 

 

RACHUNEK PAMIĘCIOWY:

 

·        Zabawa matematyczna „Łańcuszek”

·        Zabawa „TAK, NIE” (uczniowie, przy użyciu lizaków matematycznych, oceniają prawdziwość podanego działania na dodawanie lub odejmowanie w zakresie 10)

 

 

OBJAŚNIENIE ZASAD MATEMATYCZNEJ GRY PLANSZOWEJ:

 

·        Uczniowie indywidualnie wykonują kolejne polecenia, zdobywając określoną liczbę punktów,

·        Za poszczególne zadania otrzymują punkty:

 

Zad.1     0-2 pkt.

Zad.2     0-3 pkt.

Zad.3     0-4 pkt.

Zad.4     0-3 pkt.

Zad.5     0-4 pkt.

Zad.6     0-3 pkt.

Zad.7     0-2 pkt.

Zad.8     0-5 pkt.

 

·        Zdobyte punkty zaznaczają poprzez odpowiednie przesunięcie swojego pionka na planszy gry.

 

·        Plansza gry podzielona jest na 6 odcinków. Ukończenie gry na danym odcinku określa pozycję graczy (poziom ich umiejętności):

 

1.     Musisz jeszcze ćwiczyć liczenie!

2.     Pokaż, na co Cię stać!

3.     Idzie Ci całkiem nieźle!

4.     Potrafisz dobrze liczyć!

5.     Jesteś bardzo dobrym matematykiem!

6.     BRAWO! Zdobywasz tytuł MISTRZA LICZYDEŁKO!

 

 

 

 

 

POTRAFISZ DOBRZE LICZYĆ!

 

IDZIE CI CALKIEM NIEŹLE!

15

16

17

18

19

 

14

 

JESTES BARDZO DOBRYM MATEMATY KIEM!

20

 

13

21

 

12

22

 

MUSISZ JESZCZE ĆWICZYĆ LICZENIE!

7

8

9

10

11

 

 

23

24

25

26

6

POKAŻ, NA CO CIĘ STAĆ!

 

BRAWO! ZDOBYWASZ  TYTUŁ MISTRZA LICZYDEŁKO!

5

 

4

 

3

 

2

 

1

 

 

START

 

 

 

 

PRZEBIEG GRY:

 

ZADANIE 1

 

W kopercie znajdują się kartoniki z liczbami. Wybierz kolorowe kartoniki                     i dopasuj do nich karteczki z liczbami, które są ich sąsiadkami.

 

1

 

 

 

 

10

 

 

 

6

 

 

 

 

20

 

ZADANIE 2

 

Na tablicy przedstawione są pary liczb. Należy je porównać, pokazując odpowiednio znak <, >, = za pomocą własnego ciała.

 

6 ...  9                  11 ...14

20... 10                   8 ... 0

13... 18                  15...15

 

ZADANIE 3

 

Na kartach pracy, które otrzymałyście, należy uzupełnić działania odpowiednimi liczbami tak, aby te działania były prawdziwe.

 

12 = __ + __

 

10 = __ + __ + __

 

8 = __ + __ + __

 

20 = __ + __

 

ZADANIE 4

 

Na tablicy przedstawionych będzie kolejno 6 grafów strzałkowych.

Wasze zadanie polega na obliczeniu działania na grafie i przedstawieniu jego wyniku na swojej tabliczce.









+ 5

- 2

             







+ 4

- 4



 

+ 1

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin