Elżbieta Burczyk
Temat: Emocje i maniery.
Cele ogólny:
· Stwarzanie nowych sytuacji problemowych, wyzwalających u dzieci potrzebę samodzielnego rozwiązywania;
· Wzbogacanie słownictwa;
· Rozpoznawanie, nazywanie i wyrażanie podstawowych uczuć i emocji;
· Rozumienie konieczności przestrzegania przyjętych form grzecznościowych;
· Budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby;
· Stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia;
Cele operacyjne ( dziecko):
· Uczy się umiejętności wyrażania swoich emocji;
· Potrafi nazywać i rozpoznawać własne uczucia;
· Rozróżnia dobre i złe emocje;
· Bierze udział we zabawie relaksacyjnej kształtującej pamięć dotykową;
· Wypowiada się na temat emocji;
· Rozumie i akceptuje uczucia innych;
· Potrafi wyrazić emocje w formie plastycznej;
· Rozumie konieczność przestrzegania form towarzyskich i reguł grzecznościowych;
Metody pracy:
· słowna, czynna, zadań do wykonania;
· metody autorskie: dr I.Majchrzak, M.Bogdanowicz,
Formy pracy:;
· grupowa;
· zespołowa;
· indywidualna;
Pomoce:
· muzyka na CD do zabaw ruchowych ( powitanie, pożegnanie, „Głowa, ramiona…” ) i piosenki „Śmieszny portret”;
· ilustracje przedstawiające ludzi wyrażających rozmaite emocje;
· sylwety twarzy przedstawiające emocje;
· kolorowe kartoniki;
· karteczki dla każdego dziecka z nazwami emocji;
· kartki formatu a-4 z przygotowanym owalem głowy;
· ilustracje przedstawiające właściwe i niewłaściwe sposoby zachowań;
· Utwór wierszowany B.Piergi pt.: „Dobre maniery na wesoło”;
Uczestnicy : I – III
Przebieg zajęć:
1. Przywitanie się z dziećmi piosenką: „Na powitanie wszyscy razem” ( wg M.Bogdanowicz )
„Na powitanie wszyscy razem, hip, hip, hura, hip, hip, hura, hip, hip,hura!
Z całego serca pełnym gazem: witamy was, witamy was, witamy was!”
Dzieci ustawione są w kole, gestykulują do słów piosenki: podskakują w górę krzycząc „hura” , kręcą się w kółko i kłaniają na koniec.
2. Rozmowa z dziećmi nt. emocji: Co to są emocje? Po czym można poznać, że ktoś jest zły, wesoły, smutny, boi się? Czy zdarzyło wam się kiedyś być złym, wesołym – co było powodem? Które uczucia są miłe a które nie?
3. Pokazywanie ilustracji prezentujących rozmaite stany emocjonalne ludzi: nazywanie ich, opisywanie w jaki sposób wyraża się dane emocje, np.: „Śmiejesz się gdy jest ci wesoło, gdy odczuwasz radość.”
4. „Emocjonalne buzie” – dwuetapowe przyporządkowywanie nazw emocji do sylwety twarzy ( wg dr I.Majchrzak ). I etap: za pomocą przymiotników typu- radosny, zadowolony, wesoły, smutny, zły, zagniewany, obrażony, zdziwiony, wystraszony; II etap: za pomocą rzeczowników radość, złość, smutek, zdziwienie, obraza, strach.
5. Zabawa relaksacyjna „Masaż pleców”: dzieci ustawiają się w szeregu jedno za drugim, wychowawca zaczyna masować plecy ostatniej osobie w szeregu. Rozpoczyna masaż w okolicach barków, porusza się powoli w dół pleców, a potem znowu do góry do ramion. Osoba ta próbuje możliwie jak najdokładniej naśladować wszystko to co czuje. W ten sposób masaż wędruje od każdego dziecka do następnego, aż dociera do pierwszej osoby z szeregu.
6. „Kolory emocji” – próba podzielenia emocji na trzy grupy kolorów zgodnie ze stanem odczuwania danej emocji: kolor czerwony oznacza emocje pozytywne, dobre; kolor czarny emocje negatywne, złe; kolor niebieski – emocje neutralne czyli ani złe ani dobre. Dzieci przypinają pod daną emocją kartonik w odpowiednim kolorze i uzasadniają swój wybór.
7. Skierowanie tematu na zagadnienie dobrych manier: rozmowa z dziećmi
na temat wpływu naszego stanu emocjonalnego na nasze zachowanie się.
8. Praca z obrazkami prezentującymi różne formy zachowania: wspólne analizowanie i ocenianie sytuacji poprzez narysowanie smutnej lub uśmiechniętej buzi.
9. Formy grzecznościowe : zadaniem każdej z grup jest wybranie spośród rozsypanki wyrazowej zwrotów związanych z uprzejmością i dobrym wychowaniem a następnie wyjaśnienie ich.
10. Podziękowanie za uczestnictwo w zajęciu dzieciom.
zadowolenie
smutek
złość
obrażenie
zdziwienie
1
radość
radosny
zadowolony
wesoły
smutny
zły
zagniewany
obrażony
zdziwiony
zawstydzony
wystraszony
strach
wstyd
UCZUCIA
EMOCJE
pozytywny
negatywny
neutralny
grudzien33