ANTROPOLOGICZNA FILOZOFIA KULTURY – czyli filozofia spraw ludzkich – Arystoteles – filozofia praktyczna.
Filozofia kultury cały czas się kształtuje.
Filozofia kultury jest filozofią.
Każda filozofia jest filozofią kultury, wyrasta z kultury, jest metefilozofią.
Filozofia kultury nie daje wiedzy o kulturze, ale wzrost samoświadomości.
1. Sprawa definicji.
2. Filozofia kultury jako filozofia praktyczna.
3. Filozofia kultury jako propeneutyka.
W kulturoznawstwie dominuje wyliczająca definicja kultury.
Doświadczenie jest warunkiem dobrego sądu, jest poznaniem poszczególnych przypadków (źródłem wiedzy). Nie można posiadać rozsądku nie będąc dzielnym etycznie.
ćwiczenia
Filozofia
| filozofia kultury
Kultura = źródło filozofii
Sytuacja kulturowa – określenie pierwotne. Człowiek i kultura są sytuacją nierozdzielną
Narodziny i śmierć wyznaczają granice kultury.
Wszelkie przeżywanie jest doświadczeniem kulturowym.
Ciało nie należy do natury w pełni, tylko do kultury.
Człowiek ukrywa się poza fakty – sytuacja kulturowa.
Podmiot jest aksjologicznie uwrażliwiony – reagujemy wrażliwością na filozofię kultury.
Szczerość, trafność, słuszność to słabe pojęcia prawdy.
Europa jest projektem hermeneutycznym (kształtowanym przez samorozumienie) – dynamicznym i niedomkniętym – to warunkuje dialogowo – kryzysowy charakter.
Czym jest Europa? Sokrates jest ojcem europejskich filozofów. „Jestem filozofem, kim jestem?” – projekcja postaci. Mamy wspólną z Grekami kulturę. Rozum filozoficzny, samorefleksja.
Zachwyt nad pięknem i współczucie – wspólne dla Greków.
1870 Nietzsche – Sokrates to człowiek teoretyk (w znaczeniu negatywnym) – nienasycony pęd do wiedzy apraktycznej – tu się zaczyna Europa – rozłam (człowiek teoretyk vs. poznanie dionizyjskie, tragiczne).
Europa heterogeniczna – niejednorodna, rozłupana (pojawia się świadomość tego).
Niezbędna jest sztuka, która odrywa nas od pędu do wiedzy.
Identyfikujemy się z kulturą grecką, ale powinniśmy się identyfikować z Chrześcijaństwem, mitami prawosławnymi. Mamy też niechęć do Greków, chcemy uwolnić się od ich ideału. Grecki ideał budzi podziw i protest.
Samorozumienie wymuszające krytyczną refleksję.
1912 Jung – dwa typy myślenia w kulturze:
Myślenie logiczne – myślenie z uwagą ukierunkowaną – myślenie językowe – przystosowanie się do rzeczywistości zewnętrznej.
Myślenie fantazyjne – używa i produkuje symbole i mity, łatwe i niewymagające wysiłku – nieproduktywne.
Konfliktów egzystencjalnych nie jesteśmy w stanie rozwiązać, możemy je tylko przesunąć.
1935 Husserl – u Greków pojawiło się nastawienie teoretyczne skierowane przeciwko nastawieniu praktycznemu. Przyglądamy się światu, to czyni człowieka innym.
1965 Kołakowski – pień technologiczny i mitologiczny – te pnie są konfliktowe ze sobą, oba chcą zagarnąć całą kulturę. Synteza i poniechanie woli syntezy byłoby śmiercią kultury.
Określenia negatywne:
- powołaniem Europy jest wieczyste panowanie nad światem;
- brak zainteresowania innymi kulturami
- samowystarczalność
- autonomiczność
- wyższość nad innymi kulturami
Afirmacja europocentryzmu:
- nie można logicznie uznawać równości różnych kultur;
- uniwersalizm – przekonanie, że wszystkie cywilizacje są równe.
- samokwestionowanie
Barbarzyńca to ktoś, kto szuka wyłączności, posiada prawdę którą narzuca.
Chrześcijaństwo – seminarium (kolebka) ducha europejskiego (duch ukołysany w chrześcijaństwie).
- dynamiczna struktura przedstawiająca się w herezjach –> zdolność kultury europejskiej do samokwestionowania.
- nieufność wobec świata rzeczywistego, ale nie na tyle, aby się od niego oderwać.
- rzeczy tworzące jedność w chrześcijaństwie są dla nas intuicyjnie rozłączne np. człowiek – Bóg, kościół widzialny – kościół niewidzialny, prawo – miłość, litera – duch, państwo – kościół.
Sceptycyzm niekonsekwentny – nie prowadzący do milczenia, coś w rodzaju metadialogu.
Po raz pierwszy użył słowa Matuszewski w 1902 r w znaczeniu secesji, dekadencji.
Postmodernizm jako ruch intelektualny zmierzający do przemyślenia zasad i wartości.
Modernizm
Postmodernizm
1. Koncepcja natury: mechanistyczna, atomistyczna
1. animalistyczna, holistyczna ziemia „gaja”
2. Wiara w poznanie naukowe, prawdziwe poznanie.
2. Wiara w szczerość, intuicję i uczucia.
MASKA – aporie.
fałsz
prawda
nie ja
ja
udawanie
szczerość
sobowtór
człowiek autentyczny
zewnętrzne
wewnętrzne
iluzja, kultura
okrucieństwo życia
forma
niedojrzałość
Maska wyraża rozłupanie kultury europejskiej.
Człowiek potrzebuje bycia tożsamym i jednocześnie bycia kimś innym.
Autentyczne życie duchowe zawsze będzie przedstawiane w kategorii maski.
7 masek Sokratesa: ironista (skromność i dostosowanie do rozmówcy), drętwik (drętwa – ryba która powoduje odrętwienie), sylen (na zewnątrz, inny niż w środku), wiatr, przeciętniak, miłośnik, położnik.
Maski graniczne – śmierć i bezkształtny chaos.
To jaką maskę wybieramy może świadczyć o nas.
isabela3