jacy_jestesmy_rozwazania_o_polakach.pdf

(89 KB) Pobierz
JACY JESTEŚMY
JACY JESTEŚMY? – ROZWAŻANIA O POLAKACH
I. GŁÓWNE ZAGADNIENIA LEKCJI
Zajęcia dotyczą zagadnień związanych z konstrukcją felietonu, z wykorzystywanymi
w nim środkami językowymi. Stanowią punkt wyjścia do debaty i ćwiczeń warsztatowych w
pisaniu felietonu.
II. CELE LEKCJI
Uczeń powinien:
-określać cechy gatunkowe felietonu na przykładzie tekstu Stefana Kisielewskiego (ze
zwróceniem szczególnej uwagi na jego warstwę językową: rozpoznawać cechy stylu
potocznego, określać funkcje zdań pytajnych, cudzysłowu i nawiasu)
-zajmować stanowisko w debacie na temat obrazu współczesnych Polaków
przedstawionego w felietonie Stefana Kisielewskiego
-dobierać właściwe argumenty w czasie dyskusji
-kulturalnie dyskutować
-redagować notatkę z lekcji
III. UWAGI DOTYCZĄCE REALIZACJI LEKCJI
Zajęcia realizowane są w ciągu dwóch godzin lekcyjnych bez przerwy. Nauczyciel
metodę heurezy łączy z debatą 1 . Ławki najlepiej ustawić w dwu rzędach stojących naprzeciw
siebie. Felieton Stefana Kisielewskiego uczniowie czytają w domu.
IV. ŚRODKI DYDAKTYCZNE
1. Magdalena Danielewiczowa: Mowa polska. II , s. 115–118.
2. Słownik języka polskiego.
3. Kartony do zapisywania argumentów, grube mazaki.
V. POJĘCIA I TERMINY
Felieton, styl potoczny, znaczenia i zakres wyrazu, związek wyrazowy
VI. PRZEBIEG LEKCJI
Część I
1. Wprowadzenie
Nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji; prosi uczniów, aby podzielili się swoimi
refleksjami na temat cech Polaków i pierwszymi wnioskami wynikającymi z lektury felietonu
Stefana Kisielewskiego. Klasa przedstawia swoje propozycje tytułów, które pasowałyby do
treści tekstu. Następnie wykonuje ćwiczenie 4 ze strony 117 (podaje znaczenia słów:
polskość, Polska, polszczyzna, spolszczyć i wskazuje ich podstawy słowotwórcze) i
weryfikuje wyniki ćwiczenia, pracując ze słownikiem języka polskiego.
(Ok. 15 minut).
2. Rozwinięcie
Uczniowie odnajdują w tekście felietonu przymiotniki i rzeczowniki będące nazwami
cech i zastanawiają się, dlaczego jest ich tak dużo (np. wiąże się to z satyrycznym
zabarwieniem tekstu, autor wyraża subiektywne opinie na temat rodaków). Następnie
omawiają elementy wizerunku Polaków stworzonego przez Stefana Kisielewskiego
(zachowanie Polaków w kraju i zagranicą, różnice pomiędzy zachowaniem Polaków w czasie
wojny i okupacji, a ich postępowaniem w okresie pokoju i wolności) i wykonują ćwiczenia 5,
1 Metoda opracowana w materiałach metodycznych Fundacji Edukacji dla Demokracji.
45941876.001.png
6 i 7 ze strony 117 (dwa pierwsze za pomocą tabelki z nagłówkami: Przywary Polaków,
Ludzkie zalety , trzecie – wykresu, którego wzór znajduje się w podręczniku na stronie 37).
Z kolei młodzież określa cechy języka felietonu (np. ekspresyjność; wyrażenia
potoczne i pospolite; aktywizujące czytelników pytania; wtrącenia w nawiasie; ironia
wyrażana słowami i zwrotami wziętymi w cudzysłów) i wykonuje ćwiczenia: 9 ze strony 118
(znowu dobrze jest wykorzystać tabelę, tym razem z hasłami: Wyrażenia potoczne i pospolite
z felietonu , Odpowiedniki tych wyrażeń w polszczyźnie literackiej ) oraz 8 i 10 (pracując ze
słownikiem języka polskiego).
(Ok. 30 minut).
Uczniowie zapoznają się z notką na temat felietonu i wskazują cechy tego gatunku w
tekście Stefana Kisielewskiego.
(Ok. 10 minut).
Część II
1. Wprowadzenie
Nauczyciel podaje temat debaty ( Czy osąd Polaków dokonany przez Stefana
Kisielewskiego jest właściwy? ), dzieli klasę na dwa zespoły (pierwszy – zgadza się z opinią
autora felietonu, drugi – polemizuje z nią) 2 i ustala czas na przygotowanie argumentów
(10 minut).
Uczniowie zapisują argumenty na planszach papieru (potem kartony umieszcza się na
tablicy, co ułatwia ich prezentację). Prowadzący podaje zasady debaty: grupy będą
wypowiadały się na przemian, każda z nich otrzyma głos dwukrotnie, a łączny czas
wypowiedzi jednego zespołu to 10 minut.
(Ok. 5 minut).
2. Rozwinięcie
Nauczyciel daje sygnał do rozpoczęcia debaty, udziela głosu oraz mierzy czas
wypowiedzi dyskutujących grup.
(Ok. 30 minut).
3. Podsumowanie
Każda z grup znajduje wśród argumentów zespołu przeciwnego chociaż jeden,
który mogłaby zaakceptować. Nauczyciel ocenia pracę klasy.
(Ok. 5 minut).
2 Metoda debaty jest idealna w sytuacji, kiedy trzeba spojrzeć na ten sam problem z różnych punktów widzenia.
Zadaniem uczniów jest zaprezentowanie w przyjazny sposób argumentów „za” i „przeciw” oraz przekonanie do
swoich poglądów za pomocą owych argumentów, a nie ataków słownych (nie wolno dopuszczać do ataków
personalnych). Każda grupa ma takim sam czas łączny wypowiedzi. Wprowadzając tę metodę, nauczyciel musi
się liczyć z subiektywnym przedstawieniem poglądów.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin