J%eazykoznawstwo%20og%f3lne_A_deskryptywizm.pdf

(57 KB) Pobierz
(Microsoft PowerPoint - J\352zykoznawstwo og\363lne_A_deskryptywizm)
Deskryptywizm (szkoła
ameryka ı ska)
Deskryptywizm (szkoła
ameryka ı ska)
Behawiorystyczne tezy o jħzyku:
• zachowanie jħzykowe jest reakcjĢ na
bodziec (A. widzi jabłko na drzewie i mówi
Jabłko )
• zachowanie jħzykowe jest bodŅcem (B.
słyszy Jabłko , zrywa je z drzewa i podaje
A)
• tylko zachowania sĢ obserwowalne –
znaczenie wyrazów tylko jako zachowanie.
• Prekursorzy – antropologowie, np. Boas.
• Podstawowe prace:
– Bloomfield Language ;
– Skinner Verbal behavior
Deskryptywizm (szkoła
ameryka ı ska)
Dwa rodzaje „zachowaı jħzykowych” i
wypowiedzi:
• takty – nazywanie obiektów w
rzeczywistoĻci
• mandy – działanie na odbiorcħ (np.
rozkazy, proĻby, pytania)
• W przykładzie powyŇej zachowanie A
moŇe byę taktem albo mandem
Deskryptywizm (szkoła
ameryka ı ska)
• NiesprawdzalnoĻę semantyki
• WieloĻę jħzyków
• „ZałoŇenia i oczekiwania” opisujĢcego
(Pierwsze opisy jħzyków – przyrównujĢce do
łaciny/greki/angielskiego – np. „odkrycie”
klasyfikatorów w trobriandzkim –
Malinowski)
Deskryptywizm (szkoła
ameryka ı ska)
• Jħzykoznawstwo ma za zadanie opisaę
jħzyk „od zera”
• Niezbħdne : korpus tekstów i informator
(moŇe znaę jħzyk badacza)
• Opis – uzyskanie inwentarza jednostek i
reguł ich łĢczenia -- stĢd nazwy
„deskryptywizm, dystrybucjonizm”
Deskryptywizm (szkoła
ameryka ı ska)
Przyjħcie wielopoziomowoĻci jezyka:
• poziom fonetyczny
• poziom morfologiczny
• poziom składniowy
opis od jednostek najmniejszych – fonemów
i głosek
1
4845448.001.png
Deskryptywizm (szkoła
ameryka ı ska)
Deskryptywizm (szkoła
ameryka ı ska)
Na poziomie fonologicznym:
1. Segmentacja tekstu (wyodrħbnienie głosek)
• przykłady zjawisk utrudniajĢcych segmentacjħ:
– wymowa asynchroniczna nosówek (polski)
– zwarta + szczelinowa vs. zwartoszczelinowa
– dyftongi
• kryteria – wystħpowanie segmentów osobno,
zmiana kolejnoĻci segmentów
Procedury:
Stworzenie korpusu:
– Praca z informatorem – dwa moŇliwe pytania:
– „Czy tak moŇna powiedzieę w twoim jħzyku?”
– „Czy xxx znaczy to samo co yyyy?”
– (Hocket dopuszcza takŇe „Jak powiedzieę
„człowiek” w twoim jħzyku?”)
Deskryptywizm (szkoła
ameryka ı ska)
Przykłady za Hockettem
Deskryptywizm (szkoła
ameryka ı ska)
2. Opis dystrybucji i wnioskowanie z
dystrybucji:
• ‘kobieta’ [múga]? [múȳa]?
• ‘koperta’ [múga]
Typy dystrybucji:
• komplementarna
• swobodna
• kontrastowa
• ‘mħŇczyzna’ [tɕáli], [tɕári]
• ‘płotka’ [tóna], [dóna]
• ‘ale’ [pɕélo]
• ‘pies’ [pɕéro]
Dystrybucja komplementarna
Dystrybucja swobodna
2
4845448.002.png
Dystrybucja kontrastowa
Deskryptywizm (szkoła
ameryka ı ska)
Przykłady :
• Komplementarna : ang. [h] i [Ǜ], polskie [Ǚ]
i [Ǜ]
• Swobodna: polskie [r] i [ɶ]
• Kontrastowa: polskie [s] i [z]
Deskryptywizm (szkoła
ameryka ı ska)
Ustalanie inwentarza fonemów:
• głoski w dystrybucji kontrastowej naleŇĢ do
odrħbnych fonemów;
• głoski w pozostałych dystrybucjach – do jednego
fonemu
„Podobieıstwo fonetyczne” – tylko, Ňeby
zadecydowaę, do którego,
np. ang. aspirowane zwarte bezdŅwiħczne (tylko
przed samogłoskĢ): [pɕ, tɕ, kɕ], np. put, take, cut;
[ pɕ ]w dystrybucji komplementarnej do [p],[ t] [k] –
ale łĢczymy z [p]
Deskryptywizm (szkoła
ameryka ı ska)
Na poziomie morfologicznym – analogicznie
• Ale:
• morfemy swobodne i zwiĢzane
• klasy substytucyjne morfemów
Przykłady analizy:
maj Ģ c, daj Ģ c, ….zaj Ģ c => maj-, daj-, zaj-, - Ģ c
maj Ģ cy, daj Ģ cy … ; *zaj Ģ cy
maj Ģ c// daj Ģ c co Ļ do zrobienia,… ; *zaj Ģ c co Ļ do
zrobienia
Deskryptywizm (szkoła
ameryka ı ska)
Przykład za Hockettem:
• /nkՂšatՂs/ ‘jestem szczħĻliwy’
• /kěiman/ ‘twoja łódka’
• /kkՂšatՂs/ ‘jesteĻ szczħĻliwy’
Deskryptywizm (szkoła
ameryka ı ska)
• Efekt – sam inwentarz jednostek
morfologicznych (morfemów)
• Wspólne dla poziomu fonologicznego i
morfologicznego:
• Przeciwstawienie fonemów alofonom,
morfemów alomorfom
3
4845448.003.png
Deskryptywizm (szkoła
ameryka ı ska)
Na poziomie składniowym:
Podział na składniki bezpoĻrednie – handout
a) przykład zdania hiszpaıskiego
b) oryginalny przykład Hocketta
Literatura:
• J. Apresjan, Koncepcje i metody współczesnej
lingwistyki strukturalnej , Warszawa 1971, PIW, cz. I,
rozdział 3.
• Ch. Hockett Kurs j ħ zykoznawstwa współczesnego ,
Warszawa, 1968, PWN, rozdział: „Analiza fonologiczna”,
czħĻci: „Fonologia i gramatyka: poziomy modelowania”,
„Systemy gramatyczne” (4 pierwsze rozdziały)
• R. S. Wells, „Składniki bezpoĻrednie” (w:) H. Kurkowska,
A. Weinsberg (red.) J ħ zykoznawstwo strukturalne,
Warszawa PWN 1979
Oraz prace Saloniego i ĺwidziıskiego wymienione w
informatorze
Zasady podziału – Wells; zawsze na ciĢgi o
najwiħkszej klasie substytucyjnej
4
4845448.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin