Rutkowski Logistyka dystrybucji. Specyfika. Tendencje rozwojowe. Dobre praktyki. 2005.pdf

(26898 KB) Pobierz
LO STYKA
DYSTRYBUCJI
Specyfika.
Tendencj
e
ozwoj
owe.
Dot
ę
pr
akt
yk
raca
zbiorowa
pod
redakcją
Krzysztofa
Rutkowskiego
O
5
9«Sfe
1
*>ŁA
Gt
óWr
Si
S
801282297.002.png
P
LOGISTYKA
|p
DYSTRYBUCJI
Specyfika. Tendencje rozwojowe. Dotrę praktyki
Praca zbiorowa pod redakcją
Krzysztofa Rutkowskiego
SZKOŁA GŁÓWNA HANDLOWA W WARSZAWIE
WARSZAWA 2005
801282297.003.png
SPIS
TREŚCI
*
4.1. Zmienność popytu a zarządzanie łańcuchem dostaw
1
9
4.2. Niepewność popytu a stabilizatory łańcucha dostaw
31
»*
0
4.3. Metody ograniczania efektu byczego bicza
i
3a
20
1
43.L Przejrzystość informacji w łańcuchu dostaw
j
i
20
43J2. Koordynowanie działań w łańcuchu dostaw .
....
——
20
433. Skracanie czasu realizacji zamówienia
,
2 ®^
43.4* Eliminowanie ogniw pośrednich
Przedmowa
13
^rrtł^T,^
•—
43.5. Inne metody ograniczania efektu byczego bicza
•— 205
1
i
5. Wnioski końcowe
Krzysztof Rutkowski
Rozdział I. Wprowadzenie do dystrybucji towarów
17
Aneta Pluta-Zaremba, Krzysztof Rutkowski
211
1. Marketingowe kanały dystrybucji
17
Rozdział V. Logistyka dystrybucji w erze Internetu
1 Wpływ e-biznesu na zarządzanie łańcuchem dostaw
1.1. Rola pośredników w dystrybucji towarów
17
1
1
.
217
1.2. Handel hurtowy
21
2. Elektroniczne kanały dystrybucji
-
~
2.1. Rola Internetu w dystrybucji produktów
••
1.3. Handel detaliczny
«*.
22
2.2. Struktura elektronicznych kanałów dystrybucji
m
1.4. Długość i szerokość kanału dystrybucji
26
23. Wirtualni detaliści a systemy wielokanałowe
3. Korzyści i wyzwania związane z handlem elektronicznym B2C
2. Tendencje rozwojowe handlu detalicznego
5
30
1
22
2.1. Zmiany zachowań konsumenckich i rosnąca siła nabywcza
30
3.1. Korzvści ze sprzedaży internetowej dla kupujących i sprzedających
*
2.2. Internacjonalizacja i globalizacja gospodarki
32
3.2. Wyzwania, jakim muszą sprostać internetowi sprzedawcy
———
2.3. Procesy konsolidacyjne
38
5
4. System logistyki dystrybucji w handlu elektronicznym B2C
22
5
•££,4. Rozwój technologiczny
...
39
4.1. Modele fizycznej dystrybucji sklepu internetowego
22
7
3. Rozwój dystrybucji w Polsce
43
4.2. Proces realizacji elektronicznego zamówienia
-—-—
22
9
43. Logistyka zwrotna w e-handlu
«
22
3.1. Uwagi ogólne
43
SL Jak doreczvć fizycznie zamawiane elektronicznie towary finalnemu klientowi —
problem „ostatniej mili"
3.2. Ewolucja rynku hurtowego
44
3.3. Ewolucja rynku detalicznego
48
KrzysztofRutkowski
Rozdział VI. Koncepcja efektywnej obsługi konsumenta (ECR)
Krzysztof Rutkowski
243
Rozdział II. Zarządzanie logistyczne dystrybucją towarów
L Geneza koncepcji ECR ..
—-
243
2. Ogólna charakterystyka koncepcji ECR
,... L ,, ,, ., -.
1. Podstawowe struktury systemów fizycznej dystrybucji
towarów
245
3. Zarządzanie podażą w strategii ECR
256
2. Koncepcja fizycznej dystrybucji
towarów
4. Ocena wdrażania koncepcji ECR w latach 2004-2005
271
3. Od fizycznej dystrybucji
towarów ku zintegrowanemu
zarządzaniu
logistycznemu
Marcin Zaremba
4* Koncepcja łańcucha dostaw
Rozdział VII. CPFR - koncepcja pogłębionej współpracy w planowaniu
biznesu, prognozowaniu popytu i zamówień oraz w uzupełnianiu zapasów .
5. Kształtowanie się relacji producent-detalista w łańcuchu dostaw i jej
wpływ
277
na system logistyki dystrybucji
1. Uwagi wstępne
J
|g|
M
277
5.1. Wzrost roli detalistów w łańcuchach dostaw
2. CPFR - historia i znaczenie terminologiczne
J
278
801282297.004.png
3. Specyfika współpracy opartej na CPFR
282
ftozdzial I
WPROWADZENIE DO DYSTRYBUCJI TOWARÓW
4. Potencjał usprawnieniowy oraz warunki efektywności programów CPFR
294
4.1. Zapewnianie porównywalności danych jako determinanta efektywności
procesu CPFR
296
1. Marketingowe kanały dystrybucji
5. Perspektywy rozwojowe CPFR
300
1.1. Rola pośredników w dystrybucji towarów
Aneta Pluta-Zaremba
Rozdział VIII. Problemy do samodzielnego rozwiązania - przypadek Wincanton.. 307
Realizacja celów przedsiębiorstw produkcyjnych, produkcyjno-handlowych czy han*
dlowych wymaga, aby produkt przeznaczony na sprzedaż dotarł do punktu sprzedaży
detalicznej i został zaoferowany konsumentowi we właściwej ilości i jakości, we właści-
Iwym miejscu, we właściwym czasie i po akceptowalnych kosztach. Jest to warunkiem
\ slne q ua non zadowolenia klienta, a w konsekwencji jego pozyskania czy utrzymania, co
z kolei jest kwintesencją współczesnego biznesu.
Dystrybucja jest swoistym ogniwem pośrednim między produkcją a konsumpcją
i jej zadaniem musi być wypełnianie różnych luk dzielących te dwie sfery. Do luk tych
należą 1 :
• Luka czasowa. Konsumenci dokonują różnych zakupów określonych pozycji w bar­
dziej lub mniej nieciągły sposób - w pewnych odstępach czasu, podczas gdy większość
firm prowadzi produkcję na zasadzie ciągłości, aby osiągnąć oszczędności w kosztach
produkcji. Szczególnie dotyczy to ńrm działających na rynkach dóbr częstego zaku­
pu.
• Luka przestrzenna. Konsumenci są zazwyczaj rozproszeni na rynku, podczas gdy
producenci są zlokalizowani w niewielu miejscach, a więc dzieli ich zawsze pewna
odległość.
• Luka ilościowa. W określonym czasie firmy wytwarzają wielkie ilości produktów,
podczas gdy konsumenci potrzebują ich w znacznie mniejszych, niekiedy minimal­
nych ilościach.
• Luka w asortymencie. Asortyment produktów wytwarzanych przez firmę jest ogra­
niczony, podczas gdy konsumenci mają wiele potrzeb, do zaspokojenia których wy­
magane jest ich duże zróżnicowanie.
7
Przypadek 1. Planowanie operacji
30
3
Przypadek 2. Harmonogramy transportowe
32
0
Przypadek 3. Nadzór operacji
33
337
Bib! liografia
M, Chrijtopher, Strategia zarządzania dystrybucją, Agencja Wydawnicza „Plad^^w^nawa 1996,
*-151-152.
Ar
(•BłBUOlKAt
801282297.005.png
18
Krzysztof Rutkow^
Wprowadzenie do dystrybucji towarów
19
. Uika informacyjna. Konsumenci nie zawsze wiedza o dostępności bądźoźródlem.
bycia produktów, jakich potrzebują. Producenci natomiast mogą często nie wiedzieć,
kin sa i gdzie się znajdują ich potencjalni klienci.
Dotarcie do przyszłych nabywców, bezpośrednio lub pośrednio, jest warunkiem ko.
atocznym prowadzenia przez firmę skutecznych działań marketingowych. W większo­
ści branż współczesnej gospodarki produkty nie są sprzedawane bezpośrednio finalnym
nabywcom, lecz różnym pośredni kom handlowym. Pośrednicy ci tworzą kanał dystry­
bucji, nazywany także kanałem marketingowym lub rynku.
Jedna z najpopularniejszych definicji kanału dystrybucji, sformułowana przez Ster­
na i EI-Ansaryego, definiuje kanały marketingowe jako zbiór wzajemnie zależnych od
siebie organizacji współuczestniczących w procesie dostarczania produktu lub usługi
do użytkownika lub konsumenta. Zgodnie z tą definicję można wyróżnić podmiotową
strukturę kanału dystrybucji, którą tworzą 2 :
• uczestnicy, którzy dokonują sprzedaży i zakupu produktów, przejmując i przekazu­
jąc przy tym prawo własności do towarów - producenci, hurtownicy oraz nabywcy
indywidualni i instytucjonalnie
• pośrednicy handlowi o ograniczonym zakresie usług nieprzejmujący prawa własno­
ści do dystrybuowanych towarów, lecz aktywnie wspomagający proces jego przeka­
zywania - agenci i brokerzy,
• instytucje świadczące różnego rodzaju usługi na rzecz pozostałych uczestników ka­
nału, wspomagające ich działania - banki, firmy ubezpieczeniowe, przewoźnicy, spe­
dytorzy, agencje reklamowe czy wywiadownie handlowe.
Marketingowy kanał dystrybucji lub po prostu kanał marketingowy składa się z indy­
widualnych firm włączonych w procesy dostarczania wytworzonego produktu lub usłu­
gi konsumentom lub użytkownikom. Kanały marketingowe mogą być porównywane do
rurociągu, przez który płynie woda od źródła do kranu 3 . Kanały marketingowe umożli­
wiają przepływ towarów od producenta, poprzez pośredników, do kupującego. Podmio­
towa st ruktura kanału marketingowego wygląda z reguły inaczej w przypadku artykułów
przemysłowych i konsumpcyjnych (por. rysunki 1.1 i 1.2), Pośrednicy są określani różny­
mi terminami i wykonują różne funkcje. Do podstawowych z nich należy zaliczyć 4 :
• pośrednik - każde ogniwo pośrednie między producentem a końcowymi klientami;
• hurtownik - pośrednik, który sprzedaje innym pośrednikom, zwykle detalistom; z re­
guły występuje na rynku towarów konsumpcyjnych;
Producent
A
>duc(-nl
fi
General
Motor*
Pmdui en!
C
Stak* F,iMr>n<'i
Company
Producent
D
Manur
Products
IBM
Agent
Attwit
Dystrybutor
instytucjonalny
Dystrybutor
instytucjonalny
1
liny
Rysunek LI. Kanały marketingowe dla produktów i usług przemysłowych
Źródło: K. Przybyłowski, S.W. Hartley, R.A. Kcrin, W. Rudelius, Marketing, op.clt., a. 409.
Nabywca
instytucjonalny
Nabywca
instytucjonalny
Nabywca
Instytucjonalny
Nabywa
instytut jon
Producent
B
General
Motors
Producent
C
Master Foods
Producent
Producent
D .
Manur
Products
PKO BP
1
Polska
|
Agent
Hurtownik
Hurtownik
j
Dclałlsla
Detaltsu
Detaliita
Konsument
Konsument
Konsument
Konsument
Rysunek 1.2. Kanały marketingowe dla wyrobów konsumpcyjnych i usług
Źródło: ibidem, s. 408.
• detalista - pośrednik, który sprzedaje konsumentom;
• dystrybutor - niezbyt precyzyjny termin używany zwykle do określenia pośrednika,
który spełnia różnorodne funkcje dystrybucyjne, związane min. ze sprzedażą, udzie­
laniem kredytów, utrzymywaniem zapasów; termin często stosowany na rynkach wy­
robów przemysłowych, odnoszony niekiedy do hurtowników,
• dealer - termin jeszcze mniej precyzyjny, może oznaczać to samo co dystrybutor, de­
talista, hurtownik itp.; w zasadzie jest synonimem pośrednika.
• IMi. Stern, AJ. fil-Anitry, Marketing Channets, Prentke-Hall, EngJewood Cliffs, NJ 1977, s. 5.
3 X. Przybylowski, S.W. Hartley, R.A. Kerin, W. Rudelius, Marketing, Dom Wydawniczy ABC, War-
tum 199*,* 404.
801282297.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin