13 Sztuka wczesnochrzescijanska w Rawennie.doc

(53 KB) Pobierz
13

13. Sztuka wczesnochrześcijańska w Rawennie-architektura i mozaiki V-VI wieku.

 

 

·         w 402 r. do Rawenny przenosi się cesarz Honoriusz – rozpoczyna się okres świetności Rawenny (od V w. ważny ośrodek sztuki)

·         budownictwo ceglane – technika przejęta z Mediolanu

·         Kościół Santa Croce

§         bazylika transeptowa

§         obok samodzielne mauzoleum Galii Placydii

·         Mauzoleum Galii Placydii

§         424 r.

§         inaczej kościół św. Wawrzyńca

§         forma grobowca i kościoła

§         plan krzyża greckiego, jedno ramię nieco przedłużone

§         na skrzyżowaniu naw – kopuła, nawy kryte kolebką

§         z zewnątrz skromny wygląd; cegła, płaska artykulacja ścian; piękne, bogate wnętrze

§         kopuła ukryta w podwyższonym murze (obudowana)

§         zarówno sztuka chrześcijańska jak i schyłek sztuki antycznej

§         mozaiki:

§         w lunecie nad wejściem Dobry Pasterz na tle pejzażu (forma nawiązuje do antycznej, stylizacja chrześcijańska); Chrystus (w typie hellenistycznym) siedzi w nieco skręconej pozycji, w ręce trzyma krzyż, drugą rękę wyciąga do owieczki

§         luneta – św. Wawrzyniec – niesie krzyż, na środku umieszczony ruszt; szaty w delikatnym ruchu, delikatna głębia – cechy antyczne

§         kolejne lunety – dwa jelenie pijące wodę, z ornamentem

§         kopuła – rozgwieżdżone niebo, z Crux Gemmata pośrodku; w narożach kopuły 4 ewangelistów

§         na lunetach kopuły – 8 apostołów (Piotr i Paweł – ściana wschodnia)

·         Bazylika San Giovanni (św. Jana Ewangelisty)

§         fund. Galii Placydii

§         cegła, dość surowa forma zewnętrzna

§         greckie proporcje – szeroka nawa główna; apsyda

·         od 493 Rawenna pod panowaniem Ostrogotów (Rawenna stolicą państwa Ostrogotów); Teodory Wielki fundatorem wielu budowli; Ostrogoci byli arianami

·         Mauzoleum Teodoryka Wielkiego w Rawennie

§         520-26

§         na wzór rzymski

§         wapienne ciosy bez zaprawy

§         2 kondygnacje

§         plan krzyża greckiego w parterze

§         na pierwszym piętrze wieloboczne pomieszczenie

§         kopułka na szczycie (lecz nie konstrukcyjna)

§         fryz ciągły z motywem celtycko-germańskim

·         Kościół San Apollinare Nuovo

§         493

§         fund. Teodoryka

§         kościół starszy od San Apollinare in Classe

§         detal architektoniczny grecki i syryjski

§         dodana później campanilla (dzwonnica)

§         bazylika 3-nawowa, beztranseptowa (cechy rzymskie)

§         kapitele importowane z Konstantynopola

§         wystrój mozaikowy pochodzący z czasów Justyniana à późniejszy!:

§         jednolity ciąg mozaik biegnący wzdłuż ścian (pochodzący z ok. 550 r.)

§         poniżej okien – pochody Męczenników i Męczennic (Męczennicy wychodzą z pałacu Justyniana i idą w stronę tronującego Chrystusa; Męczennice wychodzą z portu In Classe i idą w kierunku Marii z Dzieciątkiem); postacie izokefaliczne; stylistyka bizantyńska

§         ponad oknami – Ciąg Chrystologiczny (ściana północna – życie i cuda; ściana południowa – męka i zmartwychwstanie); sceny ustawione wbrew narracji; stylistyka wczesnochrześcijańska

·         Baptysterium Ortodoksów

§         400-450

§         plan centralny, oktogonalny; ośmiobok z eksedrami

§         zbudowane przy katedrze katolickiej

§         surowa szata muru ceglanego; bogate wnętrze

§         pośrodku ośmioboczna piscine - basen

§         wnętrze podzielone na 3 strefy:

§         dół – 8 arkad z bogatą dekoracją

§         środek – strefa okienna – każda część składała się z 3 arkad ze stiukiem, większa środkowa arkada obejmująca okno; w płytkich aediculach postacie proroków w małych arkadach

§         kopuła – mozaika – część centralna – Chrzest Chrystusa w Jordanie, z ukazaniem personifikacji boga-rzeki; dookoła pas z przedstawieniem 12 apostołów w białych tunikach, kroczących w stronę głónego przedstawienia; niżej symboliczna kompozycja z 4 tronów (Etimasii) i 4 ołtarzy ustawionych na zmianę (na ołtarzach otwarte księgi 4 ewangelii)

·         Baptysterium Arian

§         493-526

§         podobne do baptysterium ortodoksów

§         plan ośmioboczny

§         w centrum Chrzest Chrystusa, niżej apostołowie idący w stronę tronu

§         inna stylistyka mozaik – jednolite złote tło, szaty mniej rozwiane, większa statyczność

·         San Vitale w Rawennie

§         jedyna budowla poza Konstantynopolem, która w pełni realizuje założenia Justyniańskie

§         nawiązanie do kościoła Sergiusza i Bachusa w Konstantynopolu

§         ukończenie budynku 546; 546-48 – mozaiki

§         plan centralny, oktogonalny; wnętrze otoczone wieńcem eksedr („płynąca przestrzeń”); na osi prezbiterium poprzedzone prostokątnym przęsłem, zakończone apsydą, flankowane okrągłymi pomieszczeniami z prostokątnymi aneksami

§         ceglana elewacja;

§         kopuła, od zewnątrz ukryta

§         eksedry dwukondygnacyjne – z emporami

§         mozaiki zachowane w przęśle prezbiterium i apsydzie:

§         na sklepieniu konchy apsydy – Chrystus „z dworem” (dwór niebiański) – Chrystus na błękitnym globie, w tle rajski pejzaż, obok niego 2 aniołów, św. Witalis i fundator kościoła Eklezjusz

§         na lewej ścianie apsydy – Justynian z dworem – pierwsze bizantyńskie przedstawienie cesarza (wzór dla późniejszych); Justynian z głową otoczoną nimbem, wokół niego 3 dostojników kościelnych, 3 dworzan, 5 żołnierzy; w ręku trzyma patenę; idea cezaropapizmu – podkreślana np. symbolem Chrystusa na tarczach żołnierzy

§         na prawej ścianie apsydy – Teodora z dworem – 2 dworzan i 7 dwórek; niesie w rękach kielich

§         cechy formalne przedstawień: hieratyzm, izokefalizm, gruby kontur, dekoracyjność, nasycone kolory, dominacja złota, szaty kształtują postać, typizacja twarzy, płaska plama barwna;

§         część prezbiterialna – lewa ściana dwie sceny z życia Abrahama – ugoszczenie 3 aniołów przez Abrahama, ofiara Izaaka; powyżej 2 aniołów z krzyżem oraz prorocy – Jeremiasz i Mojżesz, wyżej ewangeliści Łukasz i Jan

§         część prezbiterialna – prawa ściana – ofiara Melchizedeka, ofiara Abla, powyżej 2 aniołów z krzyżem oraz Izajasz i Mojżesz, wyżej ewangeliści Mateusz i Marek

§         przedstawienia ofiar – nawiązania do eucharystii

§         sklepienie prezbiterium – baranek paschalny w wieńcu kwiatów trzymanym przez 4 anioły

§         łuk wejściowy – szereg 15 medalionów – głowa Chrystusa, 12 apostołów i 2 świętych

·         Kościół San Apollinare in Classe

§         ukończ. 549

§         wpływy bizantyńskie

§         3-nawowa bazylika

§         prezbiterium zamknięte wielobocznie, flankowane przez 2 pastoforia

§         otwarta więźba dachowa

§         proporcje greckie

§         mozaika w apsydzie – Przemienienie na górze Tabor

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin