Dość rzetelnym i trafnym narzędziem pomiaru klimatu społecznego jest skala skonstruowana przez R. Moosa, zwana Social Climate Environment Scale. Wzorując się na niej autor opracował dziewięć wersji techniki badania klimatu społecznego dziewięciu typów środowisk społecznych, np.: szpitale i ośrodki lecznicze, instytucje korekcyjne, jednostki wojskowe, społeczności: studenckie, szkolne, terapeutyczne itp.
Diagnoza klimatu społecznego instytucjonalnego środowiska wychowawczego może być podstawą do formułowania praktycznych zaleceń i dyrektyw ukierunkowujących pożądane zmiany jego wychowawczych parametrów.
Według R. Moosa klimat społeczny każdej instytucji i jej środowiska ma trzy podstawowe wymiary:
1. Stosunki interpersonalne w obrębie instytucji
2. Rozwój osobisty uczestników instytucji
3. System organizacyjny.
Każdy wymiar jest charakteryzowany za pomocą kilku wskaźników inferencyjnych, którym jest przyporządkowanych po kilkanaście wskaźników empirycznych.
Typy środowisk
Wymiary klimatu społecznego
Stosunki interpersonalne
Rozwój osobisty
System organizacyjny
Szpitale
Ośrodki lecznicze
Zaangażowanie
Podtrzymywanie
Spontaniczność
Autonomia
Orientacja praktyczna
Orientacja osobista
Porządek i organizacja
Jasność
Kontrola medyczna
Instytucje wychowawczo-korekcyjne
Ekspresja
Kontrola wychowawcza
Koszary
Jednostki wojskowe
Spójność wewnątrzgrupowa
Pomoc oficerska
Status osobisty
Kontrola oficerska
Społeczności studenckie
Domy studenckie
Podtrzymywanie emocjonalne
Niezależność
Orientacja na tradycję
Współzawodnictwo intelektualne
Jasność reguł
Kontrola nauczycielska
Innowacje
Społeczności szkolne
Afiliacja
Pomoc nauczycielska
Ukierunkowanie na osiągnięcia
Współzawodnictwo
Kontrola
Społeczności terapeutyczne
Spójność grupowa
Pomoc liderów
Samopostrzeganie
Gniew i agresja
Społeczności zakładu pracy
Spójność (solidarność)
Pomoc kadry
Presja pracy
Komfort
Społeczności rodzinne (rodziny)
Emocjonalne wsparcie
Konflikt
Ukierunkowanie na intelekt, rekreację, moralność
Organizacja
Skala klimatu społecznego zawiera dziewięć podskal mierzących nasilenie, składających się na dany wymiar klimatu społecznego.
1. Podskala „Zaangażowanie” mierzy stopień zaangażowania wychowawców i wychowanków w realizację ich codziennych zadań i obowiązków.
2. Podskala „Podtrzymywanie” określa nasilenie i rodzaj zachęt stosowanych przez wychowawców w stosunku do wychowanków oraz pozwala na określenie poziomu „wsparcia emocjonalnego” wychowanków przez wychowawców.
3. Podskala „Ekspresja” umożliwia określenie stopnia swobody ekspresji, tj. zakresu swobody wychowanków w wyrażaniu uczuć, w tym także uczucia wrogości w stosunkach interpersonalnych.
4. Podskala „Autonomia” pozwala na określenie stopnia samodzielności wychowanków w codziennym postępowaniu.
5. Podskala „Orientacja praktyczna” służy do oceny działalności instytucji w zakresie rozwiązywania problemów praktycznych wychowanka, takich jak nauka szkolna czy przygotowanie zawodowe i do samodzielnego życia w społeczeństwie.
6. Podskala „Orientacja na problemy osobiste” umożliwia ocenę umiejętności wychowanków dokonywania „wglądu w siebie” i pokonywania wewnętrznych trudności motywacyjnych i emocjonalnych.
7. Podskala „ Porządek i organizacja” pozwala oszacować skłonności wychowawców do postrzegania zewnętrznych przejawów ładu i porządku oraz dyscypliny wewnątrzinstytucjonalnej.
8. Podskala „Jasność celów, zadań, regulaminów” określa stopień znajomości i zrozumienia przez wychowanków i wychowawców formalnych wymagań stawianych przez instytucję.
9. Podskala „ Kontrola wychowawcza” dostarcza informacji o poziomie skłonności wychowawców do spełniania funkcji kontrolno-opiekuńczych w procesie wychowania.
Przedstawione powyżej podskale składają się na trzy wymiary. Trzy pierwsze podskale składają się na wymiar zwany „Stosunki interpersonalne”, trzy kolejne należą do wymiaru „Rozwój osobisty”, a trzy ostanie – wymiaru „System organizacyjny”.
Według R. Moosa pozytywny klimat społeczny w opinii członków danej zbiorowości placówki sprzyja rozwojowi osobowemu wychowanków, ich samowychowaniu i samorealizacji.
Skala klimatu społecznego instytucji korekcyjnej R. Moosa jest skalą szacunkową. Zwiera ona 90 pozycji, które odnoszą się do różnych aspektów klimatu społecznego. Ich prawdziwość bądź fałszywość określa się w toku badań diagnostycznych. Każdej pozycji przypisuje się wartość 1 lub 0 w zależności od udzielonej przez badanego odpowiedzi. Za odpowiedź zgodną z kluczem kodowym badany uzyskuje 1 punkt, zaś za odpowiedź niezgodną nie otrzymuje punktu. W każdej z podskal można minimalnie otrzymać 0 punktów, a maksymalnie – 10 punktów. Zakłada się, że im wyższe są one w trzech ostatnich, tym bardziej sprzyjający jest klimat wychowawczy danej instytucji. W wyniku badań przeprowadzonych tą techniką uzyskuje się średnie miary i średnie arytmetyczne w zakresie poszczególnych podskal. Statystyczne opracowanie wyników pozwala na globalne oszacowanie jakości klimatu społecznego instytucjonalnego środowiska wychowawczego. Im większe są rozbieżności w jego ocenie dokonywanej przez wychowanków i wychowawców, tym mniejsze prawdopodobieństwo że klimat społeczny danej placówki sprzyja poprawnemu przebiegowi procesu wychowania.
Skala przedstawiona poniżej służy do pomiaru klimatu społecznego instytucji i środowisk wychowawczych, takich ja: domu dziecka, zakłady wychowawcze, ogniska wychowawcze i zakłady poprawcze.
- WG R. MOOSA
Przekład i adaptacja Lesław Pytka na pdst. Książki Rudolfa H. Moosa : Evaluating Correctional nd Community Settings. A Wiley-Interscience Publication, John Wiley and Sons, New York – London – Sydney – Toronto 1975.
Skala składa się z 9 podskal mierzących trzy wymiary: stosunki interpersonalne, orientacje kadry system organizacyjny.
Tabela podskal oraz przyporządkowanych im itemów:
Nazwa podskali
Klucz
numery pytań oraz odpowiedzi diagnostyczne
P lub F (prawda, fałsz)
1. Zaangażowanie
1p 10p 19p 28f 37p 46f 55f 64p 73f 82p
2. Podtrzymanie emocjonalne
2f 11p 20p 29p 38f 47p 56p 65f 74p 83p
3. Swoboda ekspresji
3p 12f 21p 30p 39p 48f 57f 66f 75p 84p
4. Autonomia
4p 13p 22f 31p 40f 49p 58f 67p 76f 85p
5. Orientacja praktyczna
mpwjs