okultyzm próba klasyfikacji.rtf

(7 KB) Pobierz
OKULTYZM JAKO NIEWIERNOή FUNDAMENTALNA

Okultyzm - próba klasyfikacji

MAGIA (ukryte połączenia - ukryte oddziaływania):

"biała",[1]

"czarna" - maleficium (grzech ciężki) czynione zwykle z pomocą duchów.

 

WRÓŻBIARSTWO (ukryta przyszłość).

SPIRYTYZM (ukryta wiedza i moc - np. uzdrowicielska - rzekomych duchów zmarłych,[2] w tym także wiedza o przyszłości).

Nota zalicza wróżbiarstwo i spirytyzm do magii,[3] natomiast Katechizm Kościoła Katolickiego (odtąd KKK) stwierdza, że spirytyzm pociąga często za sobą praktyki wróżbiarskie i magiczne (paragraf 2117). Widać, że te rzeczywistości są między sobą powiązane niezależnie od sposobu ujęcia.[4] Można by dodać jeszcze czwarty aspekt, mianowicie:

MEDYCYNA OKULTYSTYCZNA (ukryte mechanizmy leczenia) lub magiczna, także powiązana zwykle ze spirytyzmem, co zostało potępione w Katechizmie w aspekcie wzywania złych mocy w celu leczenia (KKK, 2117; Nota, s. 135, 146).

Można używać złych mocy w celu leczenia świadomie lub nieświadomie, choćby przez ignorancję lub aroganckie lekceważenie np. biblijnych zakazów. Jest to problem ignorancji zawinionej i braku adekwatnej ostrożności w sprawach najwyższej wagi. Istnieje zawsze obiektywne niebezpieczeństwo niezależne od stopnia świadomości, gdyż szatan istnieje obiektywnie. Fakt, że korzystanie z pomocy złych duchów nastąpiło w celu leczenia i do tego było nieświadome, nie czyni leczenia z pomocą złych duchów dobrym, ani tym bardziej bezpiecznym, wręcz przeciwnie. Medycyna okultystyczna (magiczna lub spirytystyczna), niesłusznie nazywana czasem naturalną, alternatywną, holistyczną ("alternatywny" jest pojęciem szerszym od "holistyczny") lub psycho-somatyczną, jest zakazana w Katechizmie także z powodu motywacji magicznych, jak np. "chęć naturalnej władzy nad bliźnim", a zwłaszcza jeśli towarzyszy temu nieuczciwe "wykorzystywanie naiwności drugiego człowieka" (KKK, 2117), zwykle w celach zarobkowych. Istnieją też poważniejsze motywacje (dotyczące magii jako takiej) jak "chęć panowania nad czasem, nad historią i wreszcie nad ludźmi" lub też pragnienie "zjednania sobie ukrytych mocy" (KKK, 2116). Jest tu więc pokusa samoubóstwienia (idolatria).

Wszystkie te cztery wymiary okultyzmu przejawiają całą gamę rozmaitych szczegółowych manifestacji-zjawisk, nadzwyczajnych czy paranormalnych (które należy odróżnić od nadprzyrodzonych czy charyzmatycznych w sensie chrześcijańskim).

Gdy chodzi o wyjaśnienie tych nadzwyczajnych faktów (niektórzy odrzucają nawet fakty), to mamy tutaj trzy grupy hipotez wyjaśniających:

-hipoteza oszustwa,

-hipoteza naturalistyczna,

-hipoteza spirytystyczna.

Przy naturalistycznym wyjaśnieniu zjawisk (niekiedy także spirytystycznych) obstaje tzw. parapsychologia, wyrosła zresztą w dużej mierze ze spirytyzmu lub psychotronika. Wszystkie trzy hipotezy wyjaśniające w jakiejś mierze mogą być prawdziwe.

1

 


[1] Te sprawy będą wyjaśnione dalej. Por. s. 39nn.

[2] Istnieją powody, racje teologiczne, by rzekome duchy zmarłych traktować jako duchy złe, manifestujące się w ten sposób. Por. s. 85.

[3] Por. Nota s. 135n.

[4] To powiązanie widać już w jednym ze źródłowych cytatów z Pwt 18, 10-12: Nie znajdzie się pośród ciebie nikt, kto by przeprowadzał przez ogień swego syna lub córkę, uprawiał wróżby, gusła, przepowiednie i czary; nikt kto by uprawiał zaklęcia, pytał duchów i widma, zwracał się do umarłych. Obrzydliwy jest bowiem dla Pana każdy, kto to czyni.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin