linki i pancerze.txt

(5 KB) Pobierz
Linki i pancerze - budowa, konserwacja i wymiana.
hudy, czerwiec 08 2006 - 13:13:25 
6. LINKI I PANCERZE

6.1 Budowa
6.2 Przycinanie pancerzy
6.3 Dobieranie d�ugo�ci
6.4 Konserwacja i wymiana


6.1 Budowa

Linki i pancerze o tych najta�szych do tych najdro�szych r�ni� si� mi�dzy sob� do�� znacznie, ale maj� wsp�lne punkty konstrukcyjne.
I tak oto linka hamulcowa ma �rednic� 1,6 mm, a linka przerzutkowa 1,2 mm. Oczywist� r�nic� jest ko�c�wka.
Na rynku znajdziemy linki zrobione ze stali ocynkowanej (cynk si� wyciera i linka mo�e korodowa�) lub nierdzewnej. W wy�szej p�ce cenowej ci�gna pokrywan� s� warstw� teflonu, kt�ra zmniejsza tarcie. Ju� niemal standardem jest szlifowanie linek. Nadaje si� im w ten sposob okr�g�y kszta�t.
Wi�kszo�� linek jakie mo�emy spotka� na rynku wykonana jest w splocie 1x19. Znaczy to, �e nasza linka sk�ada si� z 19 skr�conych ze sob� mniejszych drucik�w. Linki najwy�szej jako�ci posiadaj� splot 7x7. Najpierw z 7 drucik�w skr�canych jest 7 mniejszych linek i dopiero one skr�cone ze sob� tworz� link�.

Pancerze do przerzutek posiadaj� mniejsz� wewn�trzn� �rednic� od pancerzy hamulcowych. S� te� od nich sztywniejsze. Wi��e si� to z ich konstrukcj�.
Pancerze przerzutkowe wykoanane s� z plastikowej wk�adki otoczonej wzd�u�nie u�o�onymi, lekko skr�caj�cymi drutami. Ca�o�� oblana jest plastikiem.
Pancerz hamulcowy musi przenosi� znacznie wi�ksze obci��enia ni� przerzutkowy wi�c jest on zrobiony z szerokiej na par� milimetr�w i bardzo d�ugiej blachy, kt�ra jest zawinieta w spiral�. Wewn�trz spirali znajduje si� wk�adka z plastiku. O ile nie wolno stosowa� pancerzy przerzutkowych do hamulcy (po prostu si� rozlec� po pewnym czasie) nie widz� przeciwwskaza� �eby pancerzy hamulcowych u�y� do prowadzenia ci�gna od przerzutki.
Teraz ju� wi�kszo�� pancerzy ma wk�adk� pokryt� teflonem, kt�ra zmniejsza tarcie wewn�trz pancerze.

Dodatkowo te dro�sze pancerze wyposa�one s� w rozmaite systemy uszczelniaj�ce, kt�re maj� za zadanie ochroni� ich wn�trze przed wszechobecnym kurzem czy b�otem. O ile obowi�zkiem jest u�ywanie pancerzy z teflonem i nierdzewnych, szlifowanych linek to decyzj� o stosowaniu dro�szych system�w pozostawiam czytelnikowi.

6.2 Przycinanie pancerzy

Do prawid�owego przyci�cia pancerza potrzebne nam b�d�: obcinaki do pancerza lub obc�gi czo�owe, pilnik do metalu, n�, stara linka i olej do �a�cucha.

Pancerz obcinamy obcinakami lub obc�gami czo�owymi. Cz�sto przy przecinaniu zdarza si�, �e zgnieciemy teflonow� wk�adk�. Nale�y wtedy z drugiej strony w�o�y� link� i przepcha� j� przez zgniecony otw�r, a kr�c�c link� na boki mo�emy nada� mu okr�g�y kszta�t. Sprawd�my czy ko�c�wka obci�tego pancerza nie jest ostra, sprawd�my czy linka nie zahacza o niego. Je�li tak u�yjmy pilnika do spi�owania go. Czas na za�o�enie ko�c�wek. Je�li metalowa ko�c�wka nie chce wej��, mo�emy zeskroba� troch� plastikowej otoczki z pancerza, ale nie zapominajmy, �e nie powinna te� sama spada�. Kiedy ju� za�o�ymy (wciskajcie najmocniej jak mo�ecie, cho� pancerz i tak si� jeszcze u�o�y i regulacj� przerzutek i hamulc�w b�dziemy musieli powtarza�) ko�c�wk� to mo�emy j� lekko �cisn�� obcinaczem. Do tak przygotowanego pancerza mo�emy wpu�ci� kilka kropel oleju, kt�ry zmniejszy tarcie w pancerzu.

6.3 Dobieranie d�ugo�ci

Pancerze nie mog� by� zbyt kr�tkie (nie b�dziemy mogli go ko�ca skr�ci� kierownicy, jak ju� to zrobimy to rower mo�e zacz�� sam hamowa� lub zmienia� biegi), ani zbyt d�ugie (pancerze wtedy zaczn� stawia� wi�kszy op�r lince, a tak�e �atwiej b�dzie o co� zahaczy� i je zerwa�). Mo�emy dobra� d�ugo�� pancerzy przycinaj�c je odpowiednio na tak� d�ugo�� jak� mia�y poprzednie.

Mo�emy te� dobra� d�ugo�� samemu, nie jest to trudna czynno��.

Na pocz�tek musimy dobrze wiedzie� jak b�d� przebiega�y pancerze, szczeg�lnie przy kierownicy. Warto spojrze� jak to jest zrobione w rowerach firmowych. Je�li mamy przelotki umieszczone na g�rnej rurze to najodpowiedniejsze wydaje mi si� nast�puj�ce ustawienie: linka od przerzutki tylnej nie otacza g��wki ramy i trafia do przelotki po prawej stronie, linka od tylnego hamulca otacza g��wk� ramy i trafia do �rodkowej przelotki, a linka od przerzutki tylnej trafia do lewej przelotki nie otaczaj�c g��wki. Takie ustawienie zapobiega krzy�owaniu si� linek przy przelotkach i powoduje, �e linki nie uderzaj� za bardzo o siebie.

D�ugo�� pancerza dobierzmy tak �eby w skrajnych po�o�eniach kierownicy (tak samo nale�y uwzgl�dni� skrajne po�o�enia zawieszenia, zar�wno z ty�y jak i z przodu roweru) nie by� zbyt napi�ty, ani mocno pozaginany, do takiej d�ugo�ci dodajemy 2, 3cm. Nie ma problemu z pancerzem mi�dzy nieruchomymi elementami, ale te� dodaj do d�ugo�ci takiego pancerza 1cm. Pancerz biegn�cy do przerzutki tylnej powinien zatacza� w miar� �agodny �uk (no chyba, �e masz przerzutk� Sram, lub k�ko Avid Rollamajig).

Je�li zmontujemy ju� ca�y zestaw to pami�tajmy �eby nie ucina� zbyt kr�tko linek, utrudni to regulacj�. Zostawmy z 6, 7cm linki. �atwo j� wtedy b�dzie chwyci� kombinerkami. Przykr�caj�c link� �rubami zwr��my uwag� �eby by�� po�o�ona jak najbli�ej gwinty �ruby, lub je�li jest wy��obiony odpowiedni rowek to �eby si� tam znajdowa�a, zapobiegnie to rozszczepieniu linki. Za��my ko�c�wki linek i gotowe.

6.4 Konserwacja i wymiana

Kiedy przerzutki zaczynaj� ci�ko chodzi�, a i hamowanie si� pogarsza mo�e to oznacza�, �e nadszed� czas wymieni� linki. Niestety mo�e si� zda�y� tak, �e chwilowo nie mamy funduszy. Pozostaje wi�c nam pr�ba reanimacji tego uk�adu ci�gien, kt�ry mam, tak, �eby wytrzyma� do wymiany. W tym celu musimy wyj�� linki i dok�adnie je wyczy�ci� w benzynie ekstrakcyjnej, a je�li zajdzie potrzeba to r�wnie� w jakim� odrdzewiaczu. Posmarujmy nast�pnie linki smarem sta�ym. Nast�pnie umie�cmy je z powrotem w pancerzach i zamontujmy do roweru. Tam, gdzie linka jest ods�oni�ta wytrzyjmy j� dok�adnie ze smaru.
W ten spos�b przed�u�yli�my nieznacznie �ywotno�� naszych pancerzy. Nie uchroni nas to jednak przez zbli�aj�c� si� zmian�.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin