AO_modul4_I-III.pdf

(246 KB) Pobierz
646941414 UNPDF
Warsztat pracy skutecznego nauczyciela —
Wsparcie ucznióW ze specyficznymi trudnościami
W uczeniu się z klas i–iii
Moduł 4
Wprowadzenie
do terapii pedagogicznej
autor:
renata czabaj
646941414.016.png 646941414.017.png 646941414.018.png 646941414.019.png
1. Pojęcie, cel i zadania terapii pedagogicznej
pomoc psychologiczno-pedagogiczna stała się w ostatnim czasie zagadnieniem, które ministerstwo
edukacji narodowej uczyniło nośnym hasłem dla swych działań. ich adresatem są wszystkie pla-
cówki w polskiej edukacji, zaczynając od przedszkola, a kończąc na szkołach ponadgimnazjalnych.
rozumiana jest jako zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży przez dosto-
sowanie wymagań edukacyjnych, wspomaganie rozwoju i procesu uczenia się oraz wyrównanie szans
edukacyjnych.
ter min terapia został zaczerpnięty z medycyny. oznacza działania mające na celu przywrócenie
zdrowia (z języka greckiego therapeia – leczenie). określenie to wykorzystała pedagogika specjalna
w dziale zajmującym się parcjalnymi zaburzeniami rozwoju (czajkowska, Herda 1996). Specjalistycz-
ną pomoc udzielaną uczniom ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania określa się
mianem „terapia pedagogiczna”.
Terapia pedagogiczna jest działaniem mającym na celu usunięcie przyczyn i objawów trudności
w uczeniu się, a w konsekwencji oddziaływań terapeutycznych – eliminowanie niepowodzeń szkolnych.
Jej efektem powinna być zmiana postawy ucznia wobec trudności w uczeniu się, wzrost motywacji do
nauki, opanowanie umiejętności poprawnego pisania i czytania, a także wyeliminowanie błędów.
działania zmierzające do poprawy funkcjonowania ucznia w nauce czytania i pisania określało się
różnymi terminami. Wcześniej używano określenia reedukacja . uważano, że jest to termin o szero-
kim zakresie znaczeniowym. W zależności od przyczyn trudności w czytaniu i pisaniu postępowanie
reedukacyjne mogło obejmować korekcję, wyrównanie oraz terapię (zakrzewska 1996). uczeń z dys-
leksją mający za sobą jakiś okres nauki, który nie dał efektów, a przeciwnie – wytworzył i utrwalił
niewłaściwe nawyki czytania, wymaga przeuczenia, czyli reedukacji. reedukować to inaczej przywra-
cać utracone umiejętności. W przypadku uczniów z dysleksją trudno mówić o przywracaniu umiejęt-
ności czytania czy pisania, gdyż wcześniej ich nie posiadali. stosowanie tego terminu w odniesieniu
do uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się jest więc niewłaściwe. nie chodzi bowiem
o przywrócenie uczniowi umiejętności czy sprawności utraconych. chodzi o korektę i kompensację.
dwuczłonowe określenie zajęcia korekcyjno-kompensacyjne zawiera korektę, czyli przywracanie
dziecka do normy przez usuwanie nieprawidłowości niesprawnego funkcjonowania oraz kompensa-
cję, czyli tworzenie nowych zdolności przystosowawczych dziecka.
terapia pedagogiczna nie została jednoznacznie zdefiniowana, jednak u podstaw różnych definicji
leży udzielanie pomocy psychopedagogicznej uczniom. Jedną z wielu propozycji podają W. Brejnak
i k.J. zabłocki (1999), opierając się na poglądach autorytetów, takich jak m. Bogdanowicz, i. czajow-
ska, k. Herda, J. Jastrząb, B. kaja i m. szurmiak: Jest to system zintegrowanych działań stymulująco-
usprawniających i korekcyjno-kompensacyjnych realizowanych przez nauczyciela terapeutę przy
współpracy z nauczycielami i rodzicami dziecka.
2
Moduł 4.
Wprowadzenie do terapii pedagogicznej
646941414.001.png 646941414.002.png 646941414.003.png
istotą oddziaływania terapeutycznego jest organizowanie aktywności ucznia w taki sposób, aby przez
zaspokojenie jego specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wywołać zmianę motywacji do
nauki, a następnie usprawnić i korygować zaburzone procesy poznawcze oraz niewykształcone lub
zniekształcone umiejętności szkolne typu czytanie i pisanie. działania terapeutyczne mają doprowa-
dzić do wytworzenia w uczniu świadomości jego mocnych stron, eliminowanie słabych, hamujących
czy utrudniających procesy uczenia się. zadaniem terapii jest kompensowanie braków w zakresie
poszczególnych funkcji w oparciu o mocne strony ucznia i umożliwienie mu wszechstronnego rozwoju
(Brejnak, zabłocki 1999).
zajęcia terapii pedagogicznej powinny mieć wpływ na stymulację ogólnego rozwoju dziecka, uspraw-
niać jego funkcje percepcyjno-motoryczne oraz koncentrację uwagi. zadaniem terapii pedagogicznej
jest nauczenie poprawnego czytania i pisania, a równocześnie zapobieganie powstawaniu zaburzeń
emocjonalnych, ewentualne ich niwelowanie oraz wypracowanie właściwej motywacji do nauki.
terapia pedagogiczna określa zasady postępowania, którymi powinien kierować się terapeuta. Jego
twórcza postawa i perfekcyjna znajomość warsztatu pracy, decydują o efektywności terapii. serdecz-
na, przyjazna atmosfera, jaka powinna panować na zajęciach, wyzwala w uczniach zaufanie, poczucie
bezpieczeństwa i przyczynia się do aktywnej pracy. dobrym początkiem w tworzeniu optymalnych
warunków pracy z uczniem jest respektowanie wypracowanych na gruncie dydaktyki zasad będących
wyznacznikiem prawidłowo prowadzonych zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. marta Bogdanowicz
(1991) podkreśla konieczność stosowania w terapii pedagogicznej tych samych zasad pedagogicz-
nych, jakie stosuje się w normalnym procesie dydaktyczno-wychowawczym.
Za szczególnie istotne w pracy z dzieckiem dyslektycznym autorka uznaje:
indywidualne dostosowanie metod i środków do rodzaju zaburzeń, poziomu zaburzonych funk-
cji oraz do ogólnego rozwoju umysłowego. oznacza to między innymi, że poziom trudności za-
dania i tempo pracy muszą być dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka, że program terapii
powinien być opracowany dla każdego dziecka z uwzględnieniem wskazań płynących z badań
diagnostycznych itd.
Łączenie usprawnienia zaburzonej funkcji ze st ymulacją funkcji niezaburzonej w celu w y t worze-
nia struktur kompensacyjnych.
systematyczne stopniowanie trudności ćwiczeń.
dobieranie ćwiczeń w taki sposób, by każde następne zadanie było ciekawsze, wewnętrznie
bardziej satysfakcjonujące od poprzednich. z tym postulatem wiąże się uatrakcyjnienie zajęć,
które niejednokrotnie powinny mieć charakter zbliżony do zabawy, szczególnie w pracy z dzieć-
mi w wieku przedszkolnym. przede wszystkim jednak obowiązuje zasada nagradzania nie tylko
wszystkich pozytywnych form zachowania i sukcesów, ale każdego wysiłku, nawet gdy począt-
kowo nie przynosi oczekiwanych efektów.
zapobieganie popełnianiu błędów przez dzieci przez umiejętne wcześniejsze przygotowywanie
i właściwą pomoc. postulat ten można by poszerzyć o wskazanie, aby wdrażać dzieci do samo-
kontroli i samodzielności.
3
Moduł 4.
Wprowadzenie do terapii pedagogicznej
646941414.004.png 646941414.005.png 646941414.006.png 646941414.007.png
doprowadzenie pracy do końca (nie za wszelką cenę, a przez zastosowanie ćwiczeń uzupełnia-
jących, zwiększających motywację).
zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa. relacja tej zasady jest uwarunkowana postawą
terapeuty wobec dziecka i własnych czynności zawodowych. Wytworzenie warunków sprzyja-
jących uczeniu się wymaga atmosfery akceptacji, pogody, pobudzenia zainteresowania, pod-
kreślenia wszystkich przejawów postępu i sukcesu, eliminowania frustracji. postawa terapeuty
musi być nacechowana optymizmem pedagogicznym.
rozsądne dawkowanie bodźców.
do wymienionych można by jeszcze dodać: pracę metodą „małych kroków”, przestrzeganie jedno-
litego systemu postępowania wobec dziecka w domu, przedszkolu i szkole, a więc współdziałanie
terapeuty, rodziców i nauczycieli.
Wśród najważniejszych zasad, jakimi powinien kierować się terapeuta w swojej pracy, znajdują się:
zasada indywidualizacji, powolnego stopniowania trudności, częstotliwości i systematyczności,
przystępności ćwiczeń oraz zasada utrzymania zainteresowania.
SPRAWDŹ SIĘ
1. Wyjaśnij, na czym polega korekta, a na czym kompensacja.
2. określ cel terapii pedagogicznej i jej zadania.
3. spośród zasad prawidłowo prowadzonych zajęć korekcyjno-kompensacyj-
nych wybierz te, które dotyczą prawidłowo prowadzonej lekcji.
2. Program pracy terapeutycznej
W myśl nowego rozporządzenia o pomocy psychologiczno-pedagogicznej zadaniem nauczyciela edu-
kacji wczesnoszkolnej jest wyłonienie uczniów mających trudności z nauką . W procesie dydaktycz-
nym nauczyciel może zaobserwować u uczniów szereg objawów wskazujących na nieharmonijny roz-
wój funkcji percepcyjno-motorycznych, warunkujących prawidłowy przebieg nauki czytania i pisania.
Jeśli dziecko nie wykazuje gotowości szkolnej, a jego rozwój jest nieharmonijny, mówimy o ryzyku
dysleksji. do wstępnej oceny rozwoju dziecka służy szereg narzędzi, przygotowanych z myślą o na-
uczycielach, na przykład:
skala ryzyka dysleksji m. Bogdanowicz,
arkusz diagnozy edukacyjnej dzieci 6-, 7-letnich rozpoczynających naukę e. tryzno,
kwestionariusz rozpoznawania ryzyka specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci roz-
poczynających naukę szkolną m. Bogdanowicz
skala gotowości szkolnej cmppp
na podstawie tych narzędzi nauczyciel wyłoni grupę uczniów, którym należy udzielić pomocy i wraz
z zespołem zaplanuje zajęcia wspierające zgodne z potrzebami każdego ucznia. W przypadku uczniów
przejawiających nasilone trudności należy skorzystać ze specjalistycznej diagnozy w poradni psycho-
4
Moduł 4.
Wprowadzenie do terapii pedagogicznej
646941414.008.png 646941414.009.png 646941414.010.png 646941414.011.png
logiczno-pedagogicznej. Badanie w kierunku ryzyka dysleksji pozwoli na zaplanowanie skutecznej
pomocy dziecku poprzez szczegółowe zalecenia do pracy w szkole i w domu lub bezpośrednią pracę
z dzieckiem w poradni pod kierunkiem odpowiedniego specjalisty.
pomoc udzielana dziecku ryzyka dysleksji w szkole może przybierać formę zajęć korekcyjno-kompen-
sacyjnych (prowadzonych przez specjalistę terapii pedagogicznej) lub zajęć dydaktyczno-wyrównaw-
czych (prowadzonych przez nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej). pomoc ta musi przejawiać się
również w indywidualizacji pracy na zajęciach obowiązkowych (dostosowaniu do potrzeb ucznia form
i metod stosowanych przez nauczyciela na lekcji) i pracy ucznia w domu pod kierunkiem rodziców.
PRZEMYŚL
1. przypomnij sobie zadania nauczyciela wynikające z nowego rozporządzenia
o pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2. Jaka jest różnica między opinią stwierdzającą ryzyko dysleksji wydaną
w pierwszym etapie edukacyjnym a opinią stwierdzającą dysleksję wydaną
w drugim etapie edukacyjnym?
pamiętając o tym, że cele realizowane w procesach edukacyjnym i terapeutycznym są zbieżne (róż-
nice dotyczą zadań szczegółowych), nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i terapeuta pedagogiczny
mogą nawzajem czerpać ze swoich doświadczeń. nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej chętnie uzu-
pełniają swoje umiejętności o kwalifikacje terapeutyczne i stanowią najliczniejszą grupę słuchaczy
studiów podyplomowych na tym kierunku. niesie to nadzieję na skuteczną pomoc uczniom ryzyka
dysleksji w kontekście nowych zadań szkoły wynikających z rozporządzenia o pomocy psychologicz-
no-pedagogicznej. z myślą o tym przedstawiamy praktyczne rozwiązania, które pomogą w organiza-
cji procesu terapeutycznego lub procesu wspierania rozwoju ucznia z trudnościami w nauce czytania
i pisania.
zasady ważne w planowaniu pracy terapeutycznej:
– integracja grupy,
– adekwatność zadań do możliwości percepcyjnych uczniów,
– przystępność podawanych treści,
– systematyczność pracy,
– indywidualizacja,
– zasada „drobnych kroków”,
– zasada świadomego i dobrowolnego udziału ucznia w zajęciach.
5
Moduł 4.
Wprowadzenie do terapii pedagogicznej
646941414.012.png 646941414.013.png 646941414.014.png 646941414.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin