1
PLAN WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNY NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK DLA GRUPY 3,4-LATKÓW
1. Rozmowy z dziećmi przy gazetce tematycznej „ Moja pani”
· Dzieci wiedzą co to jest nauczyciel i jaką rolę spełnia w grupie (opieka, troska,, pomoc w trudnych sytuacjach)
· Ufają swojej pani i potrafią zgłaszać swoje problemy
2. Słuchanie wiersza pt. „ Nasza pani”
· Dzieci potrafią podać imiona swoich pań oraz określić jaka powinna być nauczycielka w przedszkolu: dobra, miła, kochana, troskliwa...
· Wiedzą, że pani należy słuchać oraz spełniać jej polecenia
Najbardziej na świecie kochamy panią
Prawie jak mamę, prawie tak samo.
Gdy mówi bajki parzymy na nią,
Gdy prosi o pomoc nie odmawiamy,
Bo my naszą panią bardzo kochamy.
3. Teatrzyk kukiełkowy „ Niespodzianka dla pani”
· Dzieci zapoznały się ze sposobem zachowania się wobec pani oraz dowiedziały się, że można pani sprawić w jakiś sposób przyjemność i odwdzięczyć się za trud
· Wiedzą jak zachowywać się podczas teatrzyku
4. Zabawa matematyczna „ Układamy kwiatki dla pani”
· Dzieci poznają określenia „ krótkie – długie”
· Potrafią praktycznie zastosować je w zabawie układając kwiatki do wazoników
5. Zabawa matematyczna „ Kwiatki i wazoniki”
· Wprowadzenie określeń „ dużo – mało”
· Dzieci potrafią określić wielość przedmiotów
· Porównują liczebność zbiorów (ocena globalna)
· Uważnie słuchają poleceń i pytań jakie zadaje pani
6. Słuchanie i nauka piosenki „ W przedszkolu” (zbiór własny)
· Dzieci potrafią uważnie słuchać i określić treść pierwszej zwrotki (potem drugiej)
· Śpiewając używają umiarkowanie głosu
· Bawią się i maszerują ze śpiewem w poprawnym rytmie
Powiedz Jasiu, powiedz Olu,
Gdzie tak miło, gdzie tak miło
Jak w przedszkolu,
Bo przedszkole uczy, bawi nas,
Bo w przedszkolu miło płynie czas.
Pani patrzy na nas z boczku
Jak stawiamy, jak stawiamy
Domki z klocków,
7. Opowieści ruchowe przy akompaniamencie instrumentu klawiszowego oraz instrumentów perkusyjnych
· Dzieci potrafią nazwać instrument na którym gra pani oraz poznają technikę gry na tym instrumencie
· Grają wraz z panią na instrumentach perkusyjnych stosując się do rytmu piosenki czy melodii
· Wyrażają ruchem opowiadanie muzyczne
8. Rysowanie kredkami świecowymi na temat dowolny
· Dzieci utrwalają kolor zielony, potrafią go porównać i określić oraz wskazać
· Potrafią także nazwać i wskazać inne kolory z otoczenia
· Wiedzą, że należy odłożyć kredki do pojemniczka
9. Malowanie farbami plakatowymi zainspirowane oglądaniem różnorodnych kwiatów i wazoników
· Dzieci wiedzą, że należy ostrożnie obchodzić się z pędzlem, który jest długi i cienki
· Eksperymentują z materiałem, który umożliwia im śmiałość ekspresji
· Przyzwyczajają się do wykorzystywania całej powierzchni kartki
10. Układanie z elementów geometrycznych zainspirowane oglądaniem wzorów na sukience pani (obrazek)
· Dzieci poznają możliwość układania fantazyjnych wzorów
· Potrafią porządkować miejsce zabawy
11. Ludziki z kasztanów (praca z grupką dzieci)
· Poznanie nowego sposobu wykorzystania kasztanów
· Radość z możliwości tworzenia ludzików
12. Zestaw zabaw ruchowych „ Bawimy się z panią”
· Dzieci potrafią zawiązać koło, maszerować po obwodzie , wykonać przysiad, swobodnie zatańczyć przy muzyce...
13. Zabawy ortofoniczne na zgłoskach szu, fu, zabawy dydaktyczne z grupką dzieci, zabawy gramatyczne
· Ćwiczenie mięśni narządów mowy, poprawne stosowanie form fleksyjnych, posługiwanie się nowo wprowadzonymi nazwami
14. Baśnie, bajki, bajeczki, opowiadania, wierszyki
· Dzieci potrafią skoncentrować uwagę na treściach bajek i opowiadań
· Z radością słuchają ciekawych tekstów popartych kolorowymi obrazkami
· Potrafią wskazać opisywane przedmioty na ilustracjach
· Niektóre dzieci poprawnie oraz logicznie odpowiadają na pytania odnoszące się do słuchanych treści
1. „ Gdzie jest jesień?”
· dzieci potrafią wybrać odpowiednie obrazki i określić o czym opowiadają i co przedstawiają
· wypowiadają się zrozumiale i logicznie rozumują
· znają niektóre oznaki jesieni: spadające liście, ulewy, żółknięcie liści, zimno
· potrafią dostrzegać piękno naszej lokalnej przyrody
2. Słuchanie wiersza: „ Ulewa” – próba nauki na pamięć
· Dzieci określają o czym jest wierszyk
· Potrafią go powiedzieć wraz z panią a nawet samodzielnie (niektóre dzieci)
· Utrwalają charakterystyczne jesienne zmiany w otoczeniu
Deszczyk pada kapu, kap
Woda chlapie chlapu, chlap
Jesień niesie deszcz i wiatr
Burzę no i czasem grad.
Mam parasol i kalosze,
Jakoś tę ulewę zniosę.
3. Teatrzyk kukiełkowy „ Orzeszki”
· Dzieci poznają i utrwalają dalsze procesy zachodzące w przyrodzie
· Rozumieją konieczność gromadzenia zapasów na zimę przez zwierzęta i ludzi
4. Zabawa dydaktyczna: „ Pokaż taki sam listek”
· Dzieci potrafią wskazać odpowiedni kształt liści
· Potrafią nazwać niektóre liście i dopasować do niektórych drzew, np. jarzębina..
· Przestrzegają reguły zabawy
5. Zabawa matematyczna: „ Liczymy kasztany i żołędzie”
· Dzieci potrafią określić globalnie zgromadzone dary parku „ tyle samo, więcej, mniej
· Prawidłowo stosują pojęcia w zabawie
· Liczą do 5 ( niektóre dzieci dalej)
6. Segregowanie okazów przyrodniczych
· Dzieci potrafią uporządkować w koszyczki dary parku: liście, kasztany, żołędzie
· Uważnie słuchają poleceń i stosują się do nich
7. Zabawy w ogrodzie przedszkolnym, obserwowanie zmian w otoczeniu, poznawanie i dostrzeganie wizualnych zmian: szare niebo, duże chmury...
· Dzieci wiedzą, że trzeba już ciepło się ubierać
· Wycierają buty przed wejściem do budynku
· Wieszają swoje rzeczy na swoim miejscu w szatni
8. Układanie kompozycji z darów jesieni (liście, patyczki...)
· Dzieci znają możliwości wykorzystanie zgromadzonych zbiorów, potrafią także nazwać swoje wytwory
9. Układanie kompozycji z jesiennych liści, pobudzanie wyobraźni w tworzeniu własnych bukietów
10. Malowanie farba plakatowa zainspirowane oglądaniem jesiennych bukietów zrobionych wspólnie z panią
· Dzieci znają już właściwości farb i ich zastosowanie
· Znają niektóre kolory i potrafią je wskazać
· Wiedzą, że nie należy dotykać pędzlem bluzki i wymachiwać i że trzeba zachować czystość na stoliku
11. Kolorowanie różnorodnych rodzajów liści dowolnie wybranymi przyborami
· Dzieci znają różne przybory plastyczne: kredki olejne, kredki ołówkowe, pisaki, ołówek, farby, plastelina
· Starsze maluchy potrafią pokolorować całą powierzchnie liści
· Uczestniczą w wyeksponowaniu prac na korytarzu przedszkolnym i z duma pokazują swoje prace rodzicom
12. Słuchanie piosenki „ Ola i liście” (Kalendarz muzyczny w przedszkolu – U. Smoczyńska)
· Dzieci potrafią omówić treść piosenki używając logicznych i poprawnych wypowiedzi
· Potrafią z użyciem instrumentów perkusyjnych rytmicznie przygrywać do akompaniamentu
· Bawią się do słów piosenki wraz z panią
13. Opowieści ruchowe o jesieni przy akompaniamencie instrumentu klawiszowego
· Dzieci reagują na umówione sygnały muzyczne oraz słowa pani
· Powtarzają rytmicznie proste teksty: pa – da – de sz –czyk
14. Zabawy muzyczno-ilustracyjne do piosenki „ Ola i liście”
· Dzieci poprawnie reagują na właściwości rytmu piosenki ruchem, zatrzymaniem ruchu, krokami, gestami....
15. Zestaw zabaw ruchowych „ Jesienne spacerki”
· dzieci potrafią maszerować w kole, w rozsypce, naśladować szumiące drzewa, opadanie liści, czworakować, wykonywać siad skrzyżny.
· reagują na umówione sygnały i polecenia
16. Słuchanie opowiadań, wierszy i baśni , kształtowanie poprawnej mowy dziecka oraz rozwijanie logicznego myślenia
17. Zabawy dydaktyczne, ortofoniczne, oddechowe i gramatyczne z dziećmi
· Ćwiczenie mięśni warg, rozwijanie pojemności płuc, poprawne stosowanie form fleksyjnych, rodzajów w mowie potocznej, rozwijanie logicznego myślenia oraz mowy dzieci
18. Rozmowy połączone z działaniem, posługiwanie się nazwami przedmiotów, roślin, ludzi
17. Bajki, baśnie, bajeczki, opowiadania i wierszyki
...
arwense