Plan na pazdziernik dla grupy mlodszej.doc

(53 KB) Pobierz
PLAN WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNY NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK DLA GRUPY 3,4-LATKÓW

1

 

PLAN WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNY NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK DLA GRUPY 3,4-LATKÓW

 

 

Z PANIĄ JEST WESOŁO

 

 

 

1.     Rozmowy z dziećmi przy gazetce tematycznej „ Moja pani”

·        Dzieci wiedzą co to jest nauczyciel i jaką rolę spełnia w grupie (opieka, troska,, pomoc w trudnych sytuacjach)

·        Ufają swojej pani i potrafią zgłaszać swoje problemy

 

2.     Słuchanie wiersza pt. „ Nasza pani”

·        Dzieci potrafią podać imiona swoich pań oraz określić jaka powinna być nauczycielka w przedszkolu: dobra, miła, kochana, troskliwa...

·        Wiedzą, że pani należy słuchać oraz spełniać jej polecenia

 

Najbardziej na świecie kochamy panią

Prawie jak mamę, prawie tak samo.

Gdy mówi bajki parzymy na nią,

Gdy prosi o pomoc nie odmawiamy,

Bo my naszą panią bardzo kochamy.

 

3.     Teatrzyk kukiełkowy „ Niespodzianka dla pani”

·        Dzieci zapoznały się ze sposobem zachowania się wobec pani oraz dowiedziały się, że można pani sprawić w jakiś sposób przyjemność i odwdzięczyć się za trud

·        Wiedzą jak zachowywać się podczas teatrzyku

 

4.     Zabawa matematyczna „ Układamy kwiatki dla pani”

·        Dzieci poznają określenia „ krótkie – długie”

·        Potrafią praktycznie zastosować je w zabawie układając kwiatki do wazoników

 

5.     Zabawa matematyczna „ Kwiatki i wazoniki”

·        Wprowadzenie określeń „ dużo – mało”

·        Dzieci potrafią określić wielość przedmiotów

·        Porównują liczebność zbiorów (ocena globalna)

·        Uważnie słuchają poleceń i pytań jakie zadaje pani

 

6.     Słuchanie i nauka piosenki „ W przedszkolu” (zbiór własny)

·        Dzieci potrafią uważnie słuchać i określić treść pierwszej zwrotki (potem drugiej)

·        Śpiewając używają umiarkowanie głosu

·        Bawią się i maszerują ze śpiewem w poprawnym rytmie

 

Powiedz Jasiu, powiedz Olu,

Gdzie tak miło, gdzie tak miło

Jak w przedszkolu,

Bo przedszkole uczy, bawi nas,

Bo w przedszkolu miło płynie czas.

 

Pani patrzy na nas z boczku

Jak stawiamy, jak stawiamy

Domki z klocków,

Bo przedszkole uczy, bawi nas,

Bo w przedszkolu miło płynie czas.

 

7.     Opowieści ruchowe przy akompaniamencie instrumentu klawiszowego oraz instrumentów perkusyjnych

·        Dzieci potrafią nazwać instrument na którym gra pani oraz poznają technikę gry na tym instrumencie

·        Grają wraz z panią na instrumentach perkusyjnych  stosując się do rytmu piosenki czy melodii

·        Wyrażają ruchem opowiadanie muzyczne

 

8.     Rysowanie kredkami świecowymi na temat dowolny

·        Dzieci utrwalają kolor zielony, potrafią go porównać i określić oraz wskazać

·        Potrafią także nazwać i wskazać inne kolory z otoczenia

·        Wiedzą, że należy odłożyć kredki do pojemniczka

 

9.     Malowanie farbami plakatowymi zainspirowane oglądaniem różnorodnych kwiatów i wazoników

·        Dzieci wiedzą, że należy ostrożnie obchodzić się z pędzlem, który jest długi i cienki

·        Eksperymentują z materiałem, który umożliwia im śmiałość ekspresji

·        Przyzwyczajają się do wykorzystywania całej powierzchni kartki

 

10. Układanie z elementów geometrycznych zainspirowane oglądaniem wzorów na sukience pani (obrazek)

·        Dzieci poznają możliwość układania fantazyjnych wzorów

·        Potrafią porządkować miejsce zabawy

 

11. Ludziki z kasztanów (praca z grupką dzieci)

·        Poznanie nowego sposobu wykorzystania kasztanów

·        Radość z możliwości tworzenia ludzików

 

12. Zestaw zabaw ruchowych „ Bawimy się z panią”

·        Dzieci potrafią zawiązać koło, maszerować po obwodzie , wykonać przysiad, swobodnie zatańczyć przy muzyce...

 

13. Zabawy ortofoniczne na zgłoskach  szu, fu, zabawy dydaktyczne z grupką dzieci, zabawy gramatyczne

·        Ćwiczenie mięśni narządów mowy, poprawne stosowanie form fleksyjnych, posługiwanie się nowo wprowadzonymi nazwami

 

14. Baśnie, bajki, bajeczki, opowiadania, wierszyki

·        Dzieci potrafią skoncentrować uwagę na treściach bajek i opowiadań

·        Z radością słuchają ciekawych tekstów popartych kolorowymi obrazkami

·        Potrafią wskazać opisywane przedmioty na ilustracjach

·        Niektóre dzieci poprawnie oraz logicznie odpowiadają na pytania odnoszące się do słuchanych treści

 

 

 

 

JUŻ JEST JESIEŃ

 

 

 

1.     „ Gdzie jest jesień?”

·        dzieci potrafią wybrać odpowiednie obrazki i określić o czym opowiadają i co przedstawiają

·        wypowiadają się zrozumiale i logicznie rozumują

·        znają niektóre oznaki jesieni: spadające liście, ulewy, żółknięcie liści, zimno

·        potrafią dostrzegać piękno naszej lokalnej przyrody

 

2.     Słuchanie wiersza: „ Ulewa” – próba nauki na pamięć

·        Dzieci określają o czym jest wierszyk

·        Potrafią go powiedzieć wraz z panią a nawet samodzielnie (niektóre dzieci)

·        Utrwalają charakterystyczne jesienne zmiany w otoczeniu

 

Deszczyk pada kapu, kap

Woda chlapie chlapu, chlap

Jesień niesie deszcz i wiatr

Burzę no i czasem grad.

Mam parasol i kalosze,

Jakoś tę ulewę zniosę.

 

3.     Teatrzyk kukiełkowy „ Orzeszki”

·        Dzieci poznają i utrwalają dalsze procesy zachodzące w przyrodzie

·        Rozumieją konieczność gromadzenia zapasów na zimę przez zwierzęta i ludzi

 

4.     Zabawa dydaktyczna: „ Pokaż taki sam listek”

·        Dzieci potrafią wskazać odpowiedni kształt liści

·        Potrafią nazwać niektóre liście i dopasować do niektórych drzew, np. jarzębina..

·        Przestrzegają reguły zabawy

 

5.     Zabawa matematyczna: „ Liczymy kasztany i żołędzie”

·        Dzieci potrafią określić globalnie zgromadzone dary parku „ tyle samo, więcej, mniej

·        Prawidłowo stosują pojęcia w zabawie

·        Liczą do 5 ( niektóre dzieci dalej)

 

6.     Segregowanie okazów przyrodniczych

·        Dzieci potrafią uporządkować w koszyczki dary parku: liście, kasztany, żołędzie

·        Uważnie słuchają poleceń i stosują się do nich

 

7.     Zabawy w ogrodzie przedszkolnym, obserwowanie zmian w otoczeniu, poznawanie i dostrzeganie wizualnych zmian: szare niebo, duże chmury...

·        Dzieci wiedzą, że trzeba już ciepło się ubierać

·        Wycierają buty przed wejściem do budynku

·        Wieszają swoje rzeczy na swoim miejscu w szatni

 

8.     Układanie kompozycji z darów jesieni (liście, patyczki...)

·        Dzieci znają możliwości wykorzystanie zgromadzonych zbiorów, potrafią także nazwać swoje wytwory

 

9.     Układanie kompozycji z jesiennych liści, pobudzanie wyobraźni w tworzeniu własnych bukietów

 

10. Malowanie farba plakatowa zainspirowane oglądaniem jesiennych bukietów zrobionych wspólnie z panią

·        Dzieci znają już właściwości farb i ich zastosowanie

·        Znają niektóre kolory i potrafią je wskazać

·        Wiedzą, że nie należy dotykać pędzlem bluzki i wymachiwać i że trzeba zachować czystość na stoliku

 

11. Kolorowanie różnorodnych rodzajów liści dowolnie wybranymi przyborami

·        Dzieci znają różne przybory plastyczne: kredki olejne, kredki ołówkowe, pisaki, ołówek, farby, plastelina

·        Starsze maluchy potrafią pokolorować całą powierzchnie liści

·        Uczestniczą w wyeksponowaniu prac na korytarzu przedszkolnym i z duma pokazują swoje prace rodzicom

12. Słuchanie piosenki „ Ola i liście”  (Kalendarz muzyczny w przedszkolu – U. Smoczyńska)

·        Dzieci potrafią omówić treść piosenki używając logicznych i poprawnych wypowiedzi

·        Potrafią z użyciem instrumentów perkusyjnych rytmicznie przygrywać do akompaniamentu

·        Bawią się do słów piosenki wraz z panią

 

13. Opowieści ruchowe o jesieni przy akompaniamencie instrumentu klawiszowego

·        Dzieci reagują na umówione sygnały muzyczne oraz słowa pani

·        Powtarzają rytmicznie proste teksty: pa – da – de sz –czyk

 

14. Zabawy muzyczno-ilustracyjne do piosenki „ Ola i liście”

·        Dzieci poprawnie reagują na właściwości rytmu piosenki ruchem, zatrzymaniem ruchu, krokami, gestami....

 

15. Zestaw zabaw ruchowych „ Jesienne spacerki”

·        dzieci potrafią maszerować w kole, w rozsypce, naśladować szumiące drzewa, opadanie liści, czworakować, wykonywać siad skrzyżny.

·        reagują na umówione sygnały i polecenia

 

16. Słuchanie opowiadań, wierszy i baśni , kształtowanie poprawnej mowy dziecka oraz rozwijanie logicznego myślenia

 

17. Zabawy dydaktyczne, ortofoniczne, oddechowe i gramatyczne z dziećmi

·        Ćwiczenie mięśni warg, rozwijanie pojemności płuc, poprawne stosowanie form fleksyjnych, rodzajów w mowie potocznej, rozwijanie logicznego myślenia oraz mowy dzieci

 

18. Rozmowy połączone z działaniem, posługiwanie się nazwami przedmiotów, roślin, ludzi

 

17. Bajki, baśnie, bajeczki, opowiadania i wierszyki

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin