świat multimediów (10).pdf
(
1286 KB
)
Pobierz
141528303 UNPDF
P
RZESTRZEŃ DŹWIĘKOWA
Elementarne wiadomości
o optymalizacji słuchu
ta nie zdadzą się na nic w niedob−
rym pomieszczeniu. Pojawienie się
nowych cyfrowych korektorów amplitudo−
wo−częstotliwościowych przyniosło możli−
wości wygładzania nieregularności charak−
terystyk. Jeszcze inne korektory pozwalają
na głębszą ingerencję w obszar charaktery−
styk czasowych. Ale przed zastosowaniem
tak kosztownych środków aktywnych war−
to przy pomocy zdrowego rozsądku lepiej
rozmieścić kolumny Hi−Fi czy kina domo−
wego i usunąć defekty rozchodzenia się
dźwięków, ich barwy, czytelności itp.
Proste szkice i charakterystyki są lepiej zro−
zumiałe niż długi wykład.
E
LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 3/99
67
N
awet najwspanialsze kolumny świa−
MULTIMEDIA • MULTIMEDIA • MULTIMEDIA • MULTIMEDIA • MULTIMEDIA
Zgromadziliśmy kilka typo−
wych przykładów rozmie−
szczenia kolumn głośniko−
wych w mieszkaniu, zilustro−
wanych schematycznymi ry−
sunkami, którym towarzyszą
spodziewane w miejscu od−
słuchu charakterystyki
częstotliwościowe. Bardzo
często oczekiwania akusty−
czne albo nie dają się zrealizo−
wać, albo okazują się sprze−
czne z innymi funkcjami poko−
ju. Musi wtedy dojść do kom−
promisu, a użytkownik zdecy−
duje, czy taki kompromis jest
dla niego akceptowalny i co
będzie musiał poświęcić.
Głośniki w małych zamkniętych obudowach, umie−
szczone na podłodze w narożnikach pokoju. Takie
rozmieszczenie należy wykluczyć. Ściany i podłoga
tworzą tubę, wyraźnie uwydatniającą górne basy i
niskie tony średnie w obszarze 80−120Hz, co jest wi−
doczne na charakterystyce obok. Dźwięki nabierają
głębokiej, nienaturalnej i matowej barwy, czemu to−
warzyszy przeciąganie. Słyszane w tym zakresie in−
strumenty (gitara basowa, kontrabas) gubią ciągłość
melodyczną i rytmiczną. Uwydatnienie górnych ba−
sów pociąga za sobą maskowanie niskich tonów śre−
dnich ze szkodą dla czytelności dźwięków.
Te same głośniki umieszczone przy samej ścianie na
podstawach o wysokości 50−60cm nad podłogą. Nie
jest to rozmieszczenie idealne, ale w przypadku ma−
łych głośników, którym brakuje niskich tonów, ten
niedostatek może zostać w pewnym stopniu skom−
pensowany. Efekt maskowania niskich tonów śre−
dnich nie jest już tak silny, jak przy umieszczeniu
głośników w narożnikach, a charakterystyka w zakre−
sie tonów niskich, pomiędzy 60Hz i 150Hz, zostaje
nieco podwyższona (zob. wykres obok). Podstawy
głośników winny być mechanicznie solidne, ciężkie i
stabilnie opierać się o podłogę. Nie mogą podlegać
żadnym rezonansom. Można je wykonać na przykład
z odcinków rury wypełnionych piaskiem.
68
E
LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 3/99
MULTIMEDIA • MULTIMEDIA • MULTIMEDIA • MULTIMEDIA • MULTIMEDIA
Te same głośniki na podstawach odsunięte od ściany
na 50−80cm. Jest to jedno z najlepszych rozmie−
szczeń głośników małych, zdolnych jednak do odtwa−
rzania, choć mało wydajnie, tonów niskich. Są one
wtedy właściwie artykułowane, nie słyszy się już
“szczekania”. Poziom charakterystyki w obszarze to−
nów niskich jest niższy, niż gdy głośniki znajdują się
przy samej ścianie. Linia na wykresie obok łagodnie
schodzi poniżej 80Hz. Ciśnienie akustyczne w tym
zakresie jest odczuwane słabiej, a wpływ pomie−
szczenia w obszarze górnych basów i niskich tonów
średnich jest silniejszy.
Głośniki w małych obudowach zostały umieszczone
na półce biblioteki pomiędzy książkami. Odradzamy
ich ustawiania w takim miejscu, chyba że znajdą się
na wysokości uszu siedzących słuchaczy. Taka konfi−
guracja akcentuje zakres tonów 80−120Hz. Jej cha−
rakterystyka częstotliwości jest zazwyczaj bardzo
nierówna w obszarze tonów niskich, niskich średnich
i średnich, wskutek przypadkowych odbić od poblis−
kich książek i przedmiotów. Powstaje wiele tonacji.
Nuty niektórych instrumentów (organów, gitary baso−
wej i in.) zostają przesadnie wzmocnione. Jeżeli obu−
dowy głośnikowe są zbyt wsunięte w głąb półki, nie−
równości charakterystyki rozszerzają się na tony śre−
dnie i wysokie średnie, a pasożytnicze poziome i pio−
nowe odbicia wywołują niestabilność obrazu stereo−
fonicznego dźwięku.
Małe kolumny głośnikowe zostały umieszczone na
podstawach o tak dobranej wysokości, że głośniki
wysokotonowe znajdują się dokładnie na poziomie
uszu słuchaczy. Podstawy zostały unieruchomione za
pomocą dwustronnej taśmy samoprzylepnej, a najle−
piej za pomocą specjalnej pasty “Blue Tack”. Nie do−
puszcza to do strat energii akustycznej na mikroprze−
sunięcia kolumn. Bez takiego unieruchomienia zosta−
je zakłócona reakcja głośników na pobudzanie impul−
sowe. Obok przedstawiono tę reakcję w funkcji cza−
su – na górnym wykresie kolumny głośnikowej ze−
spolonej z podstawą i podłożem, a na dolnym wykre−
sie kolumny swobodnej.
E
LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 3/99
69
MULTIMEDIA • MULTIMEDIA • MULTIMEDIA • MULTIMEDIA • MULTIMEDIA
Rozmieszczenie podobne do poprzedniego, różniące
się tym, że kolumny kontaktują się z podstawami za
pośrednictwem specjalnych stożków lub kolców,
uniemożliwiających jakikolwiek poślizg. Jest to bar−
dzo dobre rozwiązanie, zapewnia bowiem pełną sta−
bilność kolumn i oczyszcza niskie tony średnie. Tony
niskie tracą jednak przy tym nieco na energii. W taki
sam sposób można także oddzielić podstawy głośni−
ków od podłogi. Podwójne zastosowanie kolców po−
woduje dalsze osłabienie niskich tonów. Charaktery−
stykę takiej konfiguracji, o nieco zbyt lekkim brzmie−
niu, pokazuje wykres obok. Przeprowadzenie odsłu−
chów układu z pojedynczą i podwójną izolacją pozwo−
li wybrać lepsze w danych warunkach brzmienie.
Duże kolumny umieszczone na podłodze w narożni−
kach pokoju. Jest to konfiguracja fatalna, zwłaszcza
gdy zastosowana do kolumn bass−reflex z kanałami
skierowanym do tyłu. Uwypuklenie tonów niskich i
niskich średnich jest zbyt silne (efekt tubowy ścian i
podłogi w narożnikach), podobnie jak w przypadku ta−
kiego samego rozmieszczenia głośników w małych o−
budowach, nawet gdy głośniki wysokotonowe znaj−
dują się na wysokości uszu słuchaczy. Głos staje się
matowy, a charakterystyka w zakresie tonów niskich
i niskich średnich, 80 do 200Hz, jak na przykładowym
wykresie obok, staje się nierówna.
Wyjątek od tej reguły stanowią kolumny Klipsh Horn,
specjalnie przystosowane do umieszczenia w naroż−
nikach. Zawierają one początek tuby basowej niskich
tonów średnich, skierowanej do tyłu skrzynki i na bo−
ki. Ściany przedłużają tę tubę i zapewniają optymalne
obciążenie przetwornika basów.
Kolumny ustawione bezpośrednio przy ścianie.
Szczególnej uwagi wymagają kolumny bass−reflex z
otwartym wyjściem. Jeżeli promieniują one w tył, zo−
stają zamienione w kolumny zamknięte, z obniże−
niem niskich basów, a podwyższeniem wysokich. Je−
żeli kolumny promieniują w przód, basy i basy wyso−
kie zostaną uwydatnione (zob. wykres obok). Zaró−
wno głosy kobiece jak i męskie nabiorą charakteru
“beczkowatego”, a na skutek efektu maskowania
znikną szczegóły w zakresie niskich tonów średnich.
W brzmieniu niektórych instrumentów, jak kontrabas,
gitara basowa czy organy, pojawią się efekty warko−
tu przy braku subtelności i zróżnicowania wysokości
nut poniżej 150Hz. Konfiguracja ta nie jest zalecana
w większości wypadków, chyba że kolumnom wyraź−
nie brakuje energii basów i zrównoważenia charakte−
rystyki w zakresie tonów wysokich średnich i wyso−
kich.
70
E
LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 3/99
MULTIMEDIA • MULTIMEDIA • MULTIMEDIA • MULTIMEDIA • MULTIMEDIA
Kolumny odsunięte na pewną odległość od ściany.
Poziom basów i wysokich basów zależy od tej odleg−
łości, eksperymentując można więc dobrać odpowia−
dający słuchaczowi kompromis pomiędzy czytelnoś−
cią, artykulacją wysokich basów, przejrzystością nis−
kich tonów średnich bez chrypiącej toniki głosu i po−
ziomem basów. Odległość kolumn od ściany jest
szczególnie istotna w przypadku kolumn bass−reflex
z otworem promieniującym w tył. Promieniowanie to
ulega odbiciu. Trzeba dobrać właściwe proporcje po−
między poziomem basów i przejrzystością wysokich i
średnich basów bez efektu piszczałki.
Kolumny umieszczone w znacznej odległości od ścia−
ny i odizolowane stożkami lub kolcami od podłogi.
Izolacja ta przydaje się, gdy podłoga jest przykryta dy−
wanem, lub gdy jest z parkietu. Dzięki temu uzysku−
je się oczyszczenie górnych basów i osłabienie rezo−
nansu wokół 80Hz. Jeżeli podłoga jest kamienna lub
z terakoty, kolce mogą przenosić bardzo nieprzyjem−
ne mikrodrgania i wywołać zbytnie izolowanie śre−
dnich basów przy brzmieniach bez treści. Dla uzyska−
nia dobrej stabilności mechanicznej można w takim
przypadku umieścić na podłodze pod kolumnami wy−
kładzinę przeciwpoślizgową.
Czasami na kolumnach umieszcza się bibeloty lub
wazony z kwiatami, jest to jednak niedopuszczalne.
Przedmioty takie często podlegają rezonansom z nie−
którymi częstotliwościami, co odbija się negatywnie
na czystości odtwarzania, wywołuje niemiłe refleksy
i seplenienie w tonach średnich i wysokich. Poza tym
nieuniknione w końcu rozlanie wody może skończyć
się fatalnie dla kolumny i głośników. Kolumn nie na−
leży oczywiście przyozdabiać żadnymi serwetkami,
które wprowadzają dodatkowe tłumienie w zakresie
tonów średnich i wysokich.
E
LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 3/99
71
Plik z chomika:
roman61
Inne pliki z tego folderu:
gigantyczny zegar 2.zip
(7 KB)
gadająca kostka.zip
(2 KB)
elektroniczna maszyna do pisania.zip
(3 KB)
efekt dyskotekowy - skaner sterowany cyfrowo.zip
(2 KB)
dialer na AT90S2313.zip
(1 KB)
Inne foldery tego chomika:
• Katalog półprzewodników VRT DVD2009 +crack
• Katalogi - Układy scalone
• Katalogi - Układy scalone(1)
• Katalogi - Wielka baza układów scalonych
• Katalogi - Wielka baza układów scalonych(1)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin