świat multimediów (10).pdf

(1286 KB) Pobierz
141528303 UNPDF
P RZESTRZEŃ DŹWIĘKOWA
Elementarne wiadomości
o optymalizacji słuchu
ta nie zdadzą się na nic w niedob−
rym pomieszczeniu. Pojawienie się
nowych cyfrowych korektorów amplitudo−
wo−częstotliwościowych przyniosło możli−
wości wygładzania nieregularności charak−
terystyk. Jeszcze inne korektory pozwalają
na głębszą ingerencję w obszar charaktery−
styk czasowych. Ale przed zastosowaniem
tak kosztownych środków aktywnych war−
to przy pomocy zdrowego rozsądku lepiej
rozmieścić kolumny Hi−Fi czy kina domo−
wego i usunąć defekty rozchodzenia się
dźwięków, ich barwy, czytelności itp.
Proste szkice i charakterystyki są lepiej zro−
zumiałe niż długi wykład.
E LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 3/99
67
N awet najwspanialsze kolumny świa−
141528303.510.png
 
141528303.724.png 141528303.754.png 141528303.001.png 141528303.010.png 141528303.021.png 141528303.032.png 141528303.043.png 141528303.054.png 141528303.065.png 141528303.076.png 141528303.087.png 141528303.098.png 141528303.109.png 141528303.118.png 141528303.126.png 141528303.135.png 141528303.143.png 141528303.151.png 141528303.160.png 141528303.171.png 141528303.182.png 141528303.192.png 141528303.201.png 141528303.212.png 141528303.223.png 141528303.234.png 141528303.245.png
 
141528303.263.png 141528303.271.png 141528303.280.png 141528303.289.png 141528303.300.png 141528303.311.png 141528303.322.png
 
141528303.339.png 141528303.350.png 141528303.360.png
 
141528303.381.png 141528303.392.png 141528303.403.png 141528303.414.png 141528303.423.png 141528303.433.png 141528303.444.png 141528303.455.png 141528303.466.png 141528303.477.png 141528303.488.png 141528303.499.png 141528303.511.png 141528303.522.png 141528303.533.png 141528303.544.png 141528303.555.png 141528303.566.png 141528303.576.png 141528303.586.png 141528303.597.png
MULTIMEDIA • MULTIMEDIA • MULTIMEDIA • MULTIMEDIA • MULTIMEDIA
Zgromadziliśmy kilka typo−
wych przykładów rozmie−
szczenia kolumn głośniko−
wych w mieszkaniu, zilustro−
wanych schematycznymi ry−
sunkami, którym towarzyszą
spodziewane w miejscu od−
słuchu charakterystyki
częstotliwościowe. Bardzo
często oczekiwania akusty−
czne albo nie dają się zrealizo−
wać, albo okazują się sprze−
czne z innymi funkcjami poko−
ju. Musi wtedy dojść do kom−
promisu, a użytkownik zdecy−
duje, czy taki kompromis jest
dla niego akceptowalny i co
będzie musiał poświęcić.
Głośniki w małych zamkniętych obudowach, umie−
szczone na podłodze w narożnikach pokoju. Takie
rozmieszczenie należy wykluczyć. Ściany i podłoga
tworzą tubę, wyraźnie uwydatniającą górne basy i
niskie tony średnie w obszarze 80−120Hz, co jest wi−
doczne na charakterystyce obok. Dźwięki nabierają
głębokiej, nienaturalnej i matowej barwy, czemu to−
warzyszy przeciąganie. Słyszane w tym zakresie in−
strumenty (gitara basowa, kontrabas) gubią ciągłość
melodyczną i rytmiczną. Uwydatnienie górnych ba−
sów pociąga za sobą maskowanie niskich tonów śre−
dnich ze szkodą dla czytelności dźwięków.
Te same głośniki umieszczone przy samej ścianie na
podstawach o wysokości 50−60cm nad podłogą. Nie
jest to rozmieszczenie idealne, ale w przypadku ma−
łych głośników, którym brakuje niskich tonów, ten
niedostatek może zostać w pewnym stopniu skom−
pensowany. Efekt maskowania niskich tonów śre−
dnich nie jest już tak silny, jak przy umieszczeniu
głośników w narożnikach, a charakterystyka w zakre−
sie tonów niskich, pomiędzy 60Hz i 150Hz, zostaje
nieco podwyższona (zob. wykres obok). Podstawy
głośników winny być mechanicznie solidne, ciężkie i
stabilnie opierać się o podłogę. Nie mogą podlegać
żadnym rezonansom. Można je wykonać na przykład
z odcinków rury wypełnionych piaskiem.
68
E LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 3/99
141528303.608.png 141528303.618.png 141528303.627.png 141528303.638.png 141528303.649.png 141528303.660.png 141528303.670.png 141528303.681.png 141528303.692.png 141528303.702.png 141528303.713.png 141528303.725.png 141528303.736.png 141528303.746.png 141528303.747.png 141528303.748.png 141528303.749.png 141528303.750.png 141528303.751.png 141528303.752.png 141528303.753.png 141528303.755.png 141528303.756.png 141528303.757.png 141528303.758.png 141528303.759.png 141528303.760.png 141528303.761.png
 
141528303.762.png 141528303.763.png 141528303.002.png 141528303.003.png 141528303.004.png 141528303.005.png 141528303.006.png
 
141528303.007.png 141528303.008.png 141528303.009.png
 
141528303.011.png 141528303.012.png 141528303.013.png 141528303.014.png 141528303.015.png 141528303.016.png 141528303.017.png 141528303.018.png 141528303.019.png 141528303.020.png 141528303.022.png 141528303.023.png 141528303.024.png 141528303.025.png 141528303.026.png 141528303.027.png 141528303.028.png 141528303.029.png 141528303.030.png 141528303.031.png 141528303.033.png 141528303.034.png 141528303.035.png 141528303.036.png 141528303.037.png 141528303.038.png 141528303.039.png 141528303.040.png 141528303.041.png 141528303.042.png 141528303.044.png 141528303.045.png 141528303.046.png 141528303.047.png 141528303.048.png 141528303.049.png 141528303.050.png 141528303.051.png 141528303.052.png 141528303.053.png 141528303.055.png 141528303.056.png 141528303.057.png 141528303.058.png 141528303.059.png 141528303.060.png 141528303.061.png 141528303.062.png 141528303.063.png 141528303.064.png 141528303.066.png 141528303.067.png 141528303.068.png 141528303.069.png 141528303.070.png 141528303.071.png 141528303.072.png 141528303.073.png 141528303.074.png 141528303.075.png 141528303.077.png 141528303.078.png 141528303.079.png 141528303.080.png 141528303.081.png 141528303.082.png 141528303.083.png 141528303.084.png 141528303.085.png 141528303.086.png 141528303.088.png 141528303.089.png 141528303.090.png 141528303.091.png 141528303.092.png 141528303.093.png 141528303.094.png 141528303.095.png 141528303.096.png 141528303.097.png 141528303.099.png 141528303.100.png 141528303.101.png 141528303.102.png 141528303.103.png 141528303.104.png 141528303.105.png 141528303.106.png 141528303.107.png 141528303.108.png
 
141528303.110.png 141528303.111.png 141528303.112.png 141528303.113.png 141528303.114.png 141528303.115.png
 
141528303.116.png 141528303.117.png 141528303.119.png
 
141528303.120.png 141528303.121.png 141528303.122.png
 
141528303.123.png 141528303.124.png 141528303.125.png
 
141528303.127.png 141528303.128.png 141528303.129.png
 
141528303.130.png 141528303.131.png 141528303.132.png
 
141528303.133.png 141528303.134.png 141528303.136.png
 
141528303.137.png 141528303.138.png 141528303.139.png
 
141528303.140.png 141528303.141.png 141528303.142.png
 
141528303.144.png 141528303.145.png 141528303.146.png
 
141528303.147.png
 
141528303.148.png
 
141528303.149.png 141528303.150.png 141528303.152.png 141528303.153.png 141528303.154.png
 
141528303.155.png
MULTIMEDIA • MULTIMEDIA • MULTIMEDIA • MULTIMEDIA • MULTIMEDIA
Te same głośniki na podstawach odsunięte od ściany
na 50−80cm. Jest to jedno z najlepszych rozmie−
szczeń głośników małych, zdolnych jednak do odtwa−
rzania, choć mało wydajnie, tonów niskich. Są one
wtedy właściwie artykułowane, nie słyszy się już
“szczekania”. Poziom charakterystyki w obszarze to−
nów niskich jest niższy, niż gdy głośniki znajdują się
przy samej ścianie. Linia na wykresie obok łagodnie
schodzi poniżej 80Hz. Ciśnienie akustyczne w tym
zakresie jest odczuwane słabiej, a wpływ pomie−
szczenia w obszarze górnych basów i niskich tonów
średnich jest silniejszy.
Głośniki w małych obudowach zostały umieszczone
na półce biblioteki pomiędzy książkami. Odradzamy
ich ustawiania w takim miejscu, chyba że znajdą się
na wysokości uszu siedzących słuchaczy. Taka konfi−
guracja akcentuje zakres tonów 80−120Hz. Jej cha−
rakterystyka częstotliwości jest zazwyczaj bardzo
nierówna w obszarze tonów niskich, niskich średnich
i średnich, wskutek przypadkowych odbić od poblis−
kich książek i przedmiotów. Powstaje wiele tonacji.
Nuty niektórych instrumentów (organów, gitary baso−
wej i in.) zostają przesadnie wzmocnione. Jeżeli obu−
dowy głośnikowe są zbyt wsunięte w głąb półki, nie−
równości charakterystyki rozszerzają się na tony śre−
dnie i wysokie średnie, a pasożytnicze poziome i pio−
nowe odbicia wywołują niestabilność obrazu stereo−
fonicznego dźwięku.
Małe kolumny głośnikowe zostały umieszczone na
podstawach o tak dobranej wysokości, że głośniki
wysokotonowe znajdują się dokładnie na poziomie
uszu słuchaczy. Podstawy zostały unieruchomione za
pomocą dwustronnej taśmy samoprzylepnej, a najle−
piej za pomocą specjalnej pasty “Blue Tack”. Nie do−
puszcza to do strat energii akustycznej na mikroprze−
sunięcia kolumn. Bez takiego unieruchomienia zosta−
je zakłócona reakcja głośników na pobudzanie impul−
sowe. Obok przedstawiono tę reakcję w funkcji cza−
su – na górnym wykresie kolumny głośnikowej ze−
spolonej z podstawą i podłożem, a na dolnym wykre−
sie kolumny swobodnej.
E LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 3/99
69
141528303.156.png
 
141528303.157.png 141528303.158.png 141528303.159.png 141528303.161.png 141528303.162.png 141528303.163.png 141528303.164.png 141528303.165.png 141528303.166.png 141528303.167.png 141528303.168.png 141528303.169.png 141528303.170.png 141528303.172.png 141528303.173.png 141528303.174.png 141528303.175.png 141528303.176.png 141528303.177.png 141528303.178.png 141528303.179.png 141528303.180.png 141528303.181.png 141528303.183.png 141528303.184.png 141528303.185.png 141528303.186.png
 
141528303.187.png 141528303.188.png 141528303.189.png 141528303.190.png 141528303.191.png 141528303.193.png 141528303.194.png
 
141528303.195.png 141528303.196.png 141528303.197.png
 
141528303.198.png 141528303.199.png 141528303.200.png 141528303.202.png 141528303.203.png 141528303.204.png 141528303.205.png 141528303.206.png 141528303.207.png 141528303.208.png 141528303.209.png 141528303.210.png 141528303.211.png 141528303.213.png 141528303.214.png 141528303.215.png 141528303.216.png 141528303.217.png 141528303.218.png 141528303.219.png 141528303.220.png 141528303.221.png 141528303.222.png 141528303.224.png 141528303.225.png 141528303.226.png 141528303.227.png 141528303.228.png 141528303.229.png 141528303.230.png 141528303.231.png 141528303.232.png 141528303.233.png 141528303.235.png 141528303.236.png 141528303.237.png 141528303.238.png 141528303.239.png 141528303.240.png 141528303.241.png 141528303.242.png 141528303.243.png 141528303.244.png 141528303.246.png 141528303.247.png 141528303.248.png 141528303.249.png 141528303.250.png 141528303.251.png 141528303.252.png 141528303.253.png
 
141528303.254.png 141528303.255.png 141528303.256.png
 
141528303.257.png 141528303.258.png 141528303.259.png
 
141528303.260.png 141528303.261.png 141528303.262.png
 
141528303.264.png 141528303.265.png 141528303.266.png
 
141528303.267.png 141528303.268.png 141528303.269.png
 
141528303.270.png 141528303.272.png 141528303.273.png
 
141528303.274.png 141528303.275.png 141528303.276.png
 
141528303.277.png 141528303.278.png 141528303.279.png
 
141528303.281.png 141528303.282.png 141528303.283.png
 
141528303.284.png 141528303.285.png 141528303.286.png 141528303.287.png 141528303.288.png 141528303.290.png 141528303.291.png 141528303.292.png 141528303.293.png 141528303.294.png 141528303.295.png 141528303.296.png 141528303.297.png 141528303.298.png 141528303.299.png 141528303.301.png 141528303.302.png 141528303.303.png 141528303.304.png 141528303.305.png 141528303.306.png 141528303.307.png 141528303.308.png 141528303.309.png 141528303.310.png 141528303.312.png 141528303.313.png 141528303.314.png 141528303.315.png 141528303.316.png 141528303.317.png 141528303.318.png 141528303.319.png 141528303.320.png 141528303.321.png 141528303.323.png 141528303.324.png 141528303.325.png 141528303.326.png 141528303.327.png 141528303.328.png 141528303.329.png 141528303.330.png 141528303.331.png 141528303.332.png
 
141528303.333.png 141528303.334.png 141528303.335.png
 
141528303.336.png 141528303.337.png
 
 
141528303.338.png 141528303.340.png 141528303.341.png 141528303.342.png 141528303.343.png 141528303.344.png 141528303.345.png 141528303.346.png 141528303.347.png 141528303.348.png 141528303.349.png 141528303.351.png 141528303.352.png 141528303.353.png 141528303.354.png 141528303.355.png 141528303.356.png 141528303.357.png 141528303.358.png 141528303.359.png
 
141528303.361.png 141528303.362.png 141528303.363.png 141528303.364.png 141528303.365.png 141528303.366.png 141528303.367.png 141528303.368.png 141528303.369.png 141528303.370.png 141528303.371.png 141528303.372.png 141528303.373.png 141528303.374.png 141528303.375.png 141528303.376.png 141528303.377.png 141528303.378.png 141528303.379.png 141528303.380.png 141528303.382.png 141528303.383.png 141528303.384.png
MULTIMEDIA • MULTIMEDIA • MULTIMEDIA • MULTIMEDIA • MULTIMEDIA
Rozmieszczenie podobne do poprzedniego, różniące
się tym, że kolumny kontaktują się z podstawami za
pośrednictwem specjalnych stożków lub kolców,
uniemożliwiających jakikolwiek poślizg. Jest to bar−
dzo dobre rozwiązanie, zapewnia bowiem pełną sta−
bilność kolumn i oczyszcza niskie tony średnie. Tony
niskie tracą jednak przy tym nieco na energii. W taki
sam sposób można także oddzielić podstawy głośni−
ków od podłogi. Podwójne zastosowanie kolców po−
woduje dalsze osłabienie niskich tonów. Charaktery−
stykę takiej konfiguracji, o nieco zbyt lekkim brzmie−
niu, pokazuje wykres obok. Przeprowadzenie odsłu−
chów układu z pojedynczą i podwójną izolacją pozwo−
li wybrać lepsze w danych warunkach brzmienie.
Duże kolumny umieszczone na podłodze w narożni−
kach pokoju. Jest to konfiguracja fatalna, zwłaszcza
gdy zastosowana do kolumn bass−reflex z kanałami
skierowanym do tyłu. Uwypuklenie tonów niskich i
niskich średnich jest zbyt silne (efekt tubowy ścian i
podłogi w narożnikach), podobnie jak w przypadku ta−
kiego samego rozmieszczenia głośników w małych o−
budowach, nawet gdy głośniki wysokotonowe znaj−
dują się na wysokości uszu słuchaczy. Głos staje się
matowy, a charakterystyka w zakresie tonów niskich
i niskich średnich, 80 do 200Hz, jak na przykładowym
wykresie obok, staje się nierówna.
Wyjątek od tej reguły stanowią kolumny Klipsh Horn,
specjalnie przystosowane do umieszczenia w naroż−
nikach. Zawierają one początek tuby basowej niskich
tonów średnich, skierowanej do tyłu skrzynki i na bo−
ki. Ściany przedłużają tę tubę i zapewniają optymalne
obciążenie przetwornika basów.
Kolumny ustawione bezpośrednio przy ścianie.
Szczególnej uwagi wymagają kolumny bass−reflex z
otwartym wyjściem. Jeżeli promieniują one w tył, zo−
stają zamienione w kolumny zamknięte, z obniże−
niem niskich basów, a podwyższeniem wysokich. Je−
żeli kolumny promieniują w przód, basy i basy wyso−
kie zostaną uwydatnione (zob. wykres obok). Zaró−
wno głosy kobiece jak i męskie nabiorą charakteru
“beczkowatego”, a na skutek efektu maskowania
znikną szczegóły w zakresie niskich tonów średnich.
W brzmieniu niektórych instrumentów, jak kontrabas,
gitara basowa czy organy, pojawią się efekty warko−
tu przy braku subtelności i zróżnicowania wysokości
nut poniżej 150Hz. Konfiguracja ta nie jest zalecana
w większości wypadków, chyba że kolumnom wyraź−
nie brakuje energii basów i zrównoważenia charakte−
rystyki w zakresie tonów wysokich średnich i wyso−
kich.
70
E LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 3/99
141528303.385.png 141528303.386.png 141528303.387.png 141528303.388.png 141528303.389.png 141528303.390.png 141528303.391.png 141528303.393.png 141528303.394.png 141528303.395.png 141528303.396.png 141528303.397.png 141528303.398.png 141528303.399.png 141528303.400.png 141528303.401.png 141528303.402.png 141528303.404.png 141528303.405.png 141528303.406.png 141528303.407.png 141528303.408.png 141528303.409.png 141528303.410.png 141528303.411.png 141528303.412.png 141528303.413.png 141528303.415.png
 
141528303.416.png 141528303.417.png 141528303.418.png 141528303.419.png 141528303.420.png 141528303.421.png 141528303.422.png
 
141528303.424.png 141528303.425.png 141528303.426.png
 
141528303.427.png 141528303.428.png 141528303.429.png 141528303.430.png 141528303.431.png 141528303.432.png 141528303.434.png 141528303.435.png 141528303.436.png 141528303.437.png 141528303.438.png 141528303.439.png 141528303.440.png 141528303.441.png 141528303.442.png 141528303.443.png 141528303.445.png 141528303.446.png 141528303.447.png 141528303.448.png 141528303.449.png 141528303.450.png 141528303.451.png 141528303.452.png 141528303.453.png 141528303.454.png 141528303.456.png 141528303.457.png 141528303.458.png 141528303.459.png 141528303.460.png 141528303.461.png 141528303.462.png 141528303.463.png 141528303.464.png 141528303.465.png 141528303.467.png 141528303.468.png 141528303.469.png 141528303.470.png 141528303.471.png 141528303.472.png 141528303.473.png 141528303.474.png 141528303.475.png 141528303.476.png 141528303.478.png 141528303.479.png 141528303.480.png 141528303.481.png 141528303.482.png 141528303.483.png 141528303.484.png 141528303.485.png 141528303.486.png 141528303.487.png 141528303.489.png 141528303.490.png 141528303.491.png 141528303.492.png 141528303.493.png 141528303.494.png 141528303.495.png 141528303.496.png 141528303.497.png 141528303.498.png 141528303.500.png 141528303.501.png 141528303.502.png 141528303.503.png 141528303.504.png 141528303.505.png 141528303.506.png 141528303.507.png 141528303.508.png 141528303.509.png 141528303.512.png 141528303.513.png 141528303.514.png 141528303.515.png 141528303.516.png 141528303.517.png 141528303.518.png 141528303.519.png 141528303.520.png 141528303.521.png 141528303.523.png 141528303.524.png 141528303.525.png 141528303.526.png 141528303.527.png 141528303.528.png 141528303.529.png 141528303.530.png 141528303.531.png 141528303.532.png 141528303.534.png 141528303.535.png 141528303.536.png 141528303.537.png 141528303.538.png 141528303.539.png 141528303.540.png 141528303.541.png 141528303.542.png 141528303.543.png 141528303.545.png 141528303.546.png 141528303.547.png 141528303.548.png 141528303.549.png 141528303.550.png 141528303.551.png 141528303.552.png 141528303.553.png 141528303.554.png 141528303.556.png 141528303.557.png 141528303.558.png 141528303.559.png 141528303.560.png 141528303.561.png 141528303.562.png 141528303.563.png 141528303.564.png 141528303.565.png 141528303.567.png 141528303.568.png 141528303.569.png 141528303.570.png 141528303.571.png 141528303.572.png 141528303.573.png
 
141528303.574.png 141528303.575.png 141528303.577.png 141528303.578.png 141528303.579.png 141528303.580.png 141528303.581.png
MULTIMEDIA • MULTIMEDIA • MULTIMEDIA • MULTIMEDIA • MULTIMEDIA
Kolumny odsunięte na pewną odległość od ściany.
Poziom basów i wysokich basów zależy od tej odleg−
łości, eksperymentując można więc dobrać odpowia−
dający słuchaczowi kompromis pomiędzy czytelnoś−
cią, artykulacją wysokich basów, przejrzystością nis−
kich tonów średnich bez chrypiącej toniki głosu i po−
ziomem basów. Odległość kolumn od ściany jest
szczególnie istotna w przypadku kolumn bass−reflex
z otworem promieniującym w tył. Promieniowanie to
ulega odbiciu. Trzeba dobrać właściwe proporcje po−
między poziomem basów i przejrzystością wysokich i
średnich basów bez efektu piszczałki.
Kolumny umieszczone w znacznej odległości od ścia−
ny i odizolowane stożkami lub kolcami od podłogi.
Izolacja ta przydaje się, gdy podłoga jest przykryta dy−
wanem, lub gdy jest z parkietu. Dzięki temu uzysku−
je się oczyszczenie górnych basów i osłabienie rezo−
nansu wokół 80Hz. Jeżeli podłoga jest kamienna lub
z terakoty, kolce mogą przenosić bardzo nieprzyjem−
ne mikrodrgania i wywołać zbytnie izolowanie śre−
dnich basów przy brzmieniach bez treści. Dla uzyska−
nia dobrej stabilności mechanicznej można w takim
przypadku umieścić na podłodze pod kolumnami wy−
kładzinę przeciwpoślizgową.
Czasami na kolumnach umieszcza się bibeloty lub
wazony z kwiatami, jest to jednak niedopuszczalne.
Przedmioty takie często podlegają rezonansom z nie−
którymi częstotliwościami, co odbija się negatywnie
na czystości odtwarzania, wywołuje niemiłe refleksy
i seplenienie w tonach średnich i wysokich. Poza tym
nieuniknione w końcu rozlanie wody może skończyć
się fatalnie dla kolumny i głośników. Kolumn nie na−
leży oczywiście przyozdabiać żadnymi serwetkami,
które wprowadzają dodatkowe tłumienie w zakresie
tonów średnich i wysokich.
E LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 3/99
71
141528303.582.png
 
141528303.583.png 141528303.584.png 141528303.585.png 141528303.587.png 141528303.588.png 141528303.589.png 141528303.590.png 141528303.591.png 141528303.592.png 141528303.593.png 141528303.594.png 141528303.595.png 141528303.596.png 141528303.598.png 141528303.599.png 141528303.600.png 141528303.601.png 141528303.602.png 141528303.603.png 141528303.604.png 141528303.605.png 141528303.606.png 141528303.607.png 141528303.609.png 141528303.610.png 141528303.611.png 141528303.612.png
 
141528303.613.png 141528303.614.png 141528303.615.png 141528303.616.png 141528303.617.png 141528303.619.png 141528303.620.png
 
141528303.621.png 141528303.622.png 141528303.623.png
 
141528303.624.png 141528303.625.png 141528303.626.png 141528303.628.png 141528303.629.png 141528303.630.png 141528303.631.png 141528303.632.png 141528303.633.png 141528303.634.png 141528303.635.png 141528303.636.png 141528303.637.png 141528303.639.png 141528303.640.png 141528303.641.png 141528303.642.png 141528303.643.png 141528303.644.png 141528303.645.png 141528303.646.png 141528303.647.png 141528303.648.png 141528303.650.png 141528303.651.png 141528303.652.png 141528303.653.png 141528303.654.png 141528303.655.png 141528303.656.png 141528303.657.png 141528303.658.png 141528303.659.png 141528303.661.png 141528303.662.png 141528303.663.png 141528303.664.png 141528303.665.png 141528303.666.png 141528303.667.png
 
141528303.668.png 141528303.669.png 141528303.671.png 141528303.672.png 141528303.673.png 141528303.674.png 141528303.675.png 141528303.676.png 141528303.677.png 141528303.678.png 141528303.679.png 141528303.680.png 141528303.682.png 141528303.683.png 141528303.684.png 141528303.685.png 141528303.686.png 141528303.687.png 141528303.688.png 141528303.689.png 141528303.690.png 141528303.691.png 141528303.693.png 141528303.694.png
 
141528303.695.png 141528303.696.png 141528303.697.png 141528303.698.png 141528303.699.png 141528303.700.png 141528303.701.png 141528303.703.png 141528303.704.png 141528303.705.png 141528303.706.png 141528303.707.png 141528303.708.png 141528303.709.png 141528303.710.png 141528303.711.png 141528303.712.png 141528303.714.png 141528303.715.png 141528303.716.png 141528303.717.png 141528303.718.png 141528303.719.png 141528303.720.png 141528303.721.png 141528303.722.png 141528303.723.png 141528303.726.png 141528303.727.png 141528303.728.png 141528303.729.png 141528303.730.png 141528303.731.png 141528303.732.png 141528303.733.png 141528303.734.png 141528303.735.png 141528303.737.png 141528303.738.png 141528303.739.png 141528303.740.png 141528303.741.png 141528303.742.png 141528303.743.png 141528303.744.png 141528303.745.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin