Określenie rodzaju mowy:
1. sądowy- przeszłość; obalenie argumentów, potwierdzenie argumentów, ocena projektu prawa, wspólne miejsca; wypowiedzi perswazyjne dot. czasu przeszłego, które oskarżają lub bronią, dowodzą prawdy/nieprawdy.
2. doradczy – przyszłość; wymyślone opowiadanie, krótkie przypomnienie danego tematu dla jakiegoś określonego celu, zwięzłe zdanie; wypowiedzi perswazyjne dot. czasu przyszłego, doradzanie/odradzanie;
3. pochwalny (inaczej demonstratywny, popisowy) – teraźniejszość, pochwala, nagana, porównanie, przedstawienie charakterów, często mowa popisowa, zwracająca uwagę słuchacza na styl; wypowiedzi perswazyjne dot. teraźniejszości, oceniające, ale też „demonstrujace”, także popisowy (mowy żartobliwe zawsze należą do tego rodzaju, ponieważ żartobliwość – jako cecha stylu ma bawić i zwracać uwagę na styl właśnie);
Określenie statusu, przedmiot sporu:
1. status coniecturalis (domysł): czy popełnił? sprawdzian przez domysł;
2. status finitionis (definicja): co popełnił? sprawdzian przez definicję;
3. status qualitatis (wartościowanie): jakie były motywy? sprawdzian przez wartościowanie
4. status translationis (wnioskowanie): czy jest to właściwy sąd do rozpatrzenia sprawy? sprawdzian przez analizę kompetencji;
Kwestia:
- ocena komplikacji sprawy:
1. kwestia prosta – dot. jednej rzeczy
2. kwestia złożona – sprzęgnięcie kilku rzeczy
3. kwestia porównawcza – dwu lub wieloczłonowa alternatywa;
- stopień wiarygodności sprawy:
1. rodzaj uczciwy = genus honestus; sprawa wydaje się godna zwalczania lub obrony i nie wymaga wstępu;
2. rodzaj wątpliwy = genus dubium; sprawa ma charakter mieszany, np. godna osoba, a nieuczciwa sprawa;
3. rodzaj zdumiewający = genus admirabilis vel turpe; przedmiot wywołuje zdziwienie, że można podjąć się np. jego obrony;
4. rodzaj niski = genus humilis; osoby, które oskarżamy lub których bronimy, są prostymi ludźmi, którzy, jak i przedmiot sprawy, nie wydają się godni uwagi;
5. rodzaj niezrozumiały = genus obscurum; przedmiot sprawy jest zawikłany i mało zrozumiały;
Funkcje retoryczne:
1. referencyjna à docere; sprowadza się do przekazania odbiorcy treści informacji; wypowiedź powinna być rzeczowa, najwyższą wartość ma argumentacja oparta na Widzy prawdziwej;
2. sugestywnaà movere; odnosi się do emocji odbiorcy; wypowiedź powinna poruszyć emocjonalnie adresata tak, by zmienił swój sposób wartościowania, przyjął argumenty i zaaprobował tezy przekonującego;
3. estetyczna à delectare; wiąże się z odwołaniem do „uczuć” odbiorcy i zjednaniem go m.in. odpowiednią formą w celu osiągnięcia sukcesu perswazji.
Etos mówcy to obraz mówcy, którego nośnikiem jest mowa; wrażenia własnej osoby, które przekazuje mówca za pomocą swoich słów; nie należy go mylić z autorytetem, który pochodzi spoza sprawy, może poprzedzać wypowiedź, czasem – być rezultatem skutecznej perswazji (autorytet może być rzeczywisty – uzależniony od zbiorowości, pozorowany – np. przez to, że gwarancją wiarygodności mówcy i jego zalet, sa jego słowa; a. może służyć kreowaniu etosu); etos jest konstruowany przez: wybór argumentów i ich słowny wyraz; gesty; ton głosu; strój; miejsce wygłaszania mowy;
-może być też konstruowany jako autorytet („ja jako”, powoływanie się na cudzy autorytet w celu tworzenia swego wizerunku);
Taktyki autoprezentacyjne:
-atrybucyjne – mają na celu przekazanie informacji, że człowiek ma pewne cechy;
-repudiacyjne – mają przekazać informację, że pewnych cech się nie posiada;
Językowe sposoby budowania etosu: mówienie o sobie, mówienie „do rzeczy”, z którego pośrednio wyłoni się wizerunek;
Etos „minimum”- człowiek, który mówi i chce być zrozumiany. stąd konieczna wspólnota pojęciowa;
Typowe zabiegi:
-retoryczny gest odrzucenia kostiumu jako kreowania etosu szczerości, mówienia tylko o faktach;
-identyfikacja z określonym systemem wartości;
-wykorzystanie języka audytorium jako sygnał podjęcia wysiłku zrozumienia go i wyraz szacunku do niego;
-utożsamienie się z audytorium za pomocą zaimków;
Warunkiem przekonania jest zdobycie zaufania słuchaczy przez okazanie: rozsądku, szlachetności, życzliwości;
Audytorium = publiczność= tych, których mówca chce przekonać; konieczna jest analiza audytorium.:
· pod względem demograficznym: wiek (jaki?, jeśli zróżnicowany, jakie istnieją relacje między słuchaczami?), płeć (zw. z nią role społ. i stereotypy), wykształcenie (zasób wiedzy, umiejętność przyswajania nowych informacji), przynależność grupowa (organizacje, kościoły, subkultury), środowisko kulturowe (zwyczaje, wzorce zachowań);
· pod względem psychologicznym: przekonania (sądy oparte na faktach i opiniach, jesli sa trwałe – wpływ mówcy znikomy), postawy (pozytywne lub negatywne reakcje na...), wartości (są fundamentem dla poprzednich; mówca musi określić, co może stanowić płaszczyznę wspólnych wartości);
Dyspozycja
Wydzielenie wstępu i zakończenia, stosowność poszczególnych części → porządek argumentacji zmienia audytorium: inne jest na początku, inne na końcu; można na ten problem patrzeć z 3 perspektyw:
1. sytuacji argumentacyjnej (wpływ wcześniejszych stadiów dyskusji, już zaakceptowanych przesłanek, możliwości argumentacji otwierających się przed mówcą)
2. stanu audytorium, zmiany jego nastawiania w trakcie mówienia;
3. reakcji okazywanych przez audytorium;
propozycja = temat mowy; to, co mówca zamierza udowodnić;
porządek mowy (nie mylić z porządkiem argumentów)- mowa może być chaotyczna, niespójna, nieuporządkowana; jeśli jest uporządkowana – należy napisać, w jaki sposób, np. dzięki wcześniejszej enumeracji (i trzymaniu się jej), ułożeniu mowy na zasadzie antytez itp.
Porządek argumentacji:
-ordo naturalis- jedyny dostępny jako osadzony w rzeczywistości to porządek chronologiczny;
-ordo artificialis – świadome i mające na względzie utilitas odstępstwo: efekt estetyczny, wrażenie sztuczności;
układ argumentów:
-porządek wstępujący (od najsłabszych do najsilniejszych)
-porządek zstępujący (od najsilniejszego do najsłabszego argumentu)
-„szyk nestoriański” (użycie najsilniejszych argumentów na początku i na końcu)
-porządek liniowy (wyeliminowanie argumentów słabych i skupienie się tylko na mocnych)
-wykorzystanie podziału (antyteza)
-dylemat (konstrukcja za i przeciw)
-„pasożytniczy” (wykorzystuje strukturę czyjejś wypowiedzi)
-figuralny
sygnały tranzycji to np., jak już mówiłem, a teraz przejdę do...
refutacja- odparcie zarzutów – w jaki sposób? jakie argumenty?; trzeba pamiętać, że refutacja – jeśli wyst. w mowie pochwalnej musi być odparciem potencjalnych zarzutów (tzn. przy pochwale ktoś mówi, jakich argumentów mogliby użyć przeciwnicy i obala je);
funkcje wstępu:
1. attendum parare – przyciągnąć uwagę słuchacza (np. prośba o uwagę, zapewnianie o krótkości mówienia, poparte jego oznakami, ukazanie, że sprawa jest bliska słuchaczom, sprawa nowa, niezwykła, wielka, ważna);
2. docilem parare – uczynić słuchacza otwartym na zrozumienie sprawy (wyliczenie przedmiotów mowy, pouczenie, jasne sformułowanie sprawy);
3. benevolentium parare – pozyskać życzliwość słuchacza (mówca – topika skromności, podjęcie się temetu ze względu na prośbę kogoś większego, mówienie bez przygotowania; do słuchacza – umiarkowana pochwała, sprawienie przyjemności estetycznej; dot. sprawy – szlachetna)
Amplifikacja: z łac. amplifico, -are, ozn.: rozszerzać, rozprzestrzeniać, podwyższać, wzmacniać, podnosić, wyróżniać. Jako element inwencji a. jest podporządkowana przekonywaniu, służy wzmacnianiu argumentów, zaś umieszczona w ramach dyspozycji staje się przede wszystkim środkiem rozbudowywania i wzbogacania mowy, wpływania na uczucia słuchaczy i ozdabiania wypowiedzi.
-a. horyzontalna – polega na dodawaniu, rozszerzaniu, wykorzystywaniu wielości;
-a. wertykalna – wyolbrzymienie polegające na wzmocnieniu, powadze, wzniosłości, odwołujące się do metaforycznego rozumienia terminu wielkości.
-a. elokucyjna – poziom słów
-a. inwencyjna – poziom myśli
· Kwintylian – klasyfikacja metod osiągania amplifikacji--> genera aplificationis:
1. incrementum – w inwencji: stopniowanie; w dyspozycji: gdy stosuje argumenty, przykłady, obrazy;
2. comparatio – porównanie: najskuteczniejszy jest schemat zestawiający przypadki nierówne: od mniejszego do większego; najważniejszy dla osiągnięcia efektu powiększenia wydaje się wybór podstawy porównania;
3. ratiocinatio – wnioskowanie, rozumowanie (określa aktywną postawę odbiorcy, który sam, dokonując odpowiedniej operacji myślowej, musi dojść do przedmiotu amplifikacji); jest amplifikacją nie wprost (np. chcąc chwalić Cezara, nalezy podkreślić potegę pokonanych przez niego Gallów);
4. congeries – w inwencji (jako figura myśli): nagromadzenie synonimicznych slów i zdań; nie wymaga specjalnego wewnętrznego uporządkowania; - w dyspozycji (jako figura słów):nagromadzenie nie dotyczy powtarzanej myśli, ale zestawienia wielu rzeczy; jedną z najczęściej spotykanych c. jesr zestawienie 3 składników (np. veni, vidi, vici); często bywa uporządkowana wew.
Zakończenie:
1. dowiedzenie, że wykonano to, co zostało zapowiedziane;
2. streszczenie, podkreślenie, wyolbrzymienie głównych punktów perswazji;
3. powinno wywołać wzruszenie odbiorcy;
4. powinno się wyróżniać; szczególna dbałość o ozdobność;
Inwencja
Rodzaje dowodów:
I. Nieartystyczne (do ich odkrycia nie potrzeba sztuki retorycznej):
1. zeznania świadków (testimonia)
2. wcześniejsze orzeczenia (preiudica): utwierdza się je przez autorytet orzekających i prawdopodobieństwo sprawy;
II. Artystyczne (odkrycie ich następuje tylko przez zastosowanie sztuki retorycznej):
1. wynikające z charakteru mówcy (etos) – dowody „etyczne”
2. wynikające z nastawienia słuchacza (patos) – dowody „patetyczne”
3. wynikające z samej mowy ze względu na rzeczywiste lub pozorne dowodzenie (logos) – dowody źródłowe, „logiczne::
a) signa – znaki percypowalne dla zmysów, które jako wcześniejsze, równoczesne lub późniejsze, towarzyszą sprawie i można na ich podstawie wyciągnąć wnioski co do faktów; ich związek z faktami opiera się na procesie poznawczym („mowa ciała”):
- signa necessaria: znaki pewne
- signa non necessaria: znaki niepewne, wątpliwe; często wymagają podniesienia wiarygodności za pomocą innych znaków;
b)argumenta – dowody wynajdowane przez racjonalną dedukcję z faktów danej sprawy; metodą dowodzenia jest sylogizm i entymemat:
- klasyfikacja wg ich zawartości: tzn. argumenty wyprowadzane są z poszczególnych loci;
- klasyfikacja formalna wg stopni pewności konkluzji;
c) exempla – przykłady opierające się na podobieństwie ze sprawą; metodą dowodzenia jest indukcja;
Czy mamy do czynienia z argumentacją (sylogizmem, entymematem)?
a)możliwość analizy: co jest tezą?, jakie są przesłanki?, czy przesłanki są prawdziwe?, czy wynika z nich teza?
b) wskazówki: wprost deklaracje nadawcy, wyrażenia wskaźnikowe: ponieważ, zatem, wnioskując. okoliczności wypowiedzi (dyskusja, konieczność podjęcia decyzji, obrona), struktura logiczna, ujawniająca cel, uzasadnienie jakiegoś stanowiska;
c) nie należą do argumentacji: fragmenty irrelewantne dla zasadniczego toku myślowego, ozdobniki, dygresje, powtórzenia, elementy kurtuazyjne i konwencjonalne;
Zasada życzliwości: tekst stanowi argumentację, jeżeli największą wartość ma wtedy, gdy jest tak traktowany; właściwa interpretacja związków między składnikami tekstu jest ta, która czyni argumentację bardziej przekonywującą;
Rodzaje argumentów:
a)konkluzja uzasadniona bezpośrednio:
-a. prosty – jedna przesłanka wspiera tezę; A-T
-a. równoległy – każda przesłanka z osobna w jakimś stopniu wspiera tezę; A i B i C i D – T
-a. szeregowy – tylko przesłanki razem wzięte mogą być traktowane jako uzasadnienie tezy; A+B+C+D-T
b) konkluzja uzasadniona pośrednio, w przejściu od przesłanek do wniosku pośredniczą dodatkowe zdania, przesłanki najpierw same wymagają uzasadnienia, czyli są konkluzją jakiejś (równoległej lub szeregowej) argumentacji --> a. złożony, np. A+[B+C-T]+E+FiG-T
Formy dowodzenia dedukcyjnego.
Sylogizm: schemat wnioskowania logicznego, w którym występują 2 przesłanki i konkluzja – jeżeli obydwie przesłanki są prawdziwe, prawdziwa jest również konkluzja; np. Kwintylian: W: Tylko to jest dobrem czego nikt nie może użyć jako zła; M: nikt nie może cnoty użyć jako zła, Wn: a więc cnota jest dobrem;
Entymemat: skrócony sylogizm, w którym nie ujawnia się wszystkich przesłanej koniecznych dla jego poprawności; wniosek wynika logicznie z wypowiedzianych przesłanek dopiero po dodaniu do nich przesłanek domyślnych (entymematycznych), nie przytaczanych – najczęściej ze względu na ich oczywistość; np. W: Błądzić jest cechą ludzką; [M: biskup jest człowiekiem], Wn.: nawet biskup czasem się myli;
Dylemat: sylogizm dwurożny, obok 2 zdań warunkowych jako trzecia przesłanka występuje zd. alternatywne; efektem jego użycia jest jakby uderzenie przeciwnika z dwu stron, zdaje się pozostawiać go bez wyboru; w argumentacji retorycznej bywa rozwijany przez wyjaśnienie obydwu członów; np. Kalif Omar: Książki biblioteki [aleksandryjskiej] są zgodne z Koranem lub z nim niezgodne; jeśli są zgodne z Koranem, to są zbyteczne; jeśli niezgodne, to są szkodliwe – i w pierwszym, i w drugim przypadku, należy je spalić”;
Błąd dylematu polega na nieuwzględnieniu jego odwracalności: matka do syna: :Albo będziesz dobrze sprawował urząd publiczny, albo źle. Jeśli dobrze, to nie spodobasz się ludziom; jeśli źle, to nie spodobasz się bogom, więc w żadnym wypadku nie przyjmuj urzędu publicznego”. Odwrócenie: „Jeżeli go będę dobrze sprawował, spodobam się bogom; jeśli źle – spodobam się ludziom, więc w każdym razie powinienem wziąć ten urząd”.
Epichejremat: rozszerzona postać entymematu, w której dołączone zostają dodatkowe uzasadnienia do przesłanek; np. Każdy morderca zasługuje na śmierć [w], bo prawo natury i prawo ludzkie wyraźnie o tym świadczą [m1]. Otóż Klodiusz jest mordercą, bo dowodzą tego świadkowie [m2]. Więc Klodiusz powinien ponieść karę śmierci [wn].
Formy dowodzenia indukcyjnego
- indukcja enumeracyjna właściwa, tzn. niepełna: jej elementy nie wyczerpują całego zbioru, więc wniosek jest tylko bardziej lub mniej prawdopodobny;
-wnioskowanie statystyczne: na podstawie cech niektórych el. zbioru wnioskuje się o statystycznych własnościach całego zbioru; wniosek o określonym prawdopodobieństwie;
-wnioskowanie redukcyjne: przesłanki wynikają z wniosku, ale wniosek nie wynika z przesłanek, a więc wniosek jest tylko uprawdopodobniony;
-wnioskowanie przez analogię: od szczegółu do szczegółu, czyli na podstawie stwierdzenia podobieństwa między przedmiotami wyprowadza się wniosek o jeszcze większym ich podobieństwie; tylko uprawdopodabnia wniosek;
Egzeplum...
szemmkel