Marcowa pogoda – co to takiego.doc

(58 KB) Pobierz

Joanna Budzyńska

PWiP, gr. B

Konspekt zajęć

 

Placówka: Przedszkole nr 1 im. Krasnala Hałabały w Gryfinie

Grupa: 5-latki

Nauczyciel prowadzący: Marianna Feller

 

Temat bloku: W marcu jak w garncu.

Temat dnia aktywności: Marcowa pogoda – co to takiego?

Temat do dziennika: Wypowiedzi na temat marcowej pogody przy pomocy symboli pogody oraz własnego doświadczenia. Rysowanie pracy plastycznej na temat: „Marcowa pogoda”.

 

Cele ogólne:

- zapoznanie z pojęciem – marcowa pogoda.

Cele operacyjne:

dziecko:

- wyjaśnia, na czym polega marcowa pogoda;

- wie, jak można przedstawić na obrazku: burzę, deszcz, śnieg, słońce, zachmurzenie;

- wypowiada się na temat wykonanej przez siebie pracy.

 

Metody:

- metody oparte na słowie: dyskusja;

- metody oparte na obserwacji: metoda pokazu;

- metody oparte na działalności praktycznej uczniów: metoda zajęć praktycznych

(wg Cz. Kupisiewicza).

 

Środki dydaktyczne:

- obrazki z symbolami pogody: deszcz, śnieg, słońce, zachmurzenie, burza;

- stroje gimnastyczne, woreczki, tamburyno, obręcz;

- kartki formatu A4, farby plakatowe, kubki z wodą, pędzle, ściereczki.

 

Formy organizacyjne: indywidualna, zbiorowa.

 

Czas trwania: 90 min.

 

Literatura:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szczegółowy przebieg zajęć:

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

 

CZYNNOŚCI

UCZNIÓW

 

ŚRODKI

DYDAKTYCZNE

1.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci na dywanie, przywitanie się);

- prośba o wybranie przez dzieci bajki;

- czytanie wybranej przez dzieci bajki;

 

- zadawanie pytań do obrazków znajdujących się w książce oraz do tekstu czytanej bajki.

2.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci w kole na dywanie);

- rozmowa wprowadzająca w dzisiejszy temat:

(1) czy zastanawialiście się, co to jest pogoda?

(2) jaką pogodę najbardziej lubicie… dlaczego?

(3) czy ważne jest to, aby wiedzieć wcześniej o tym, jaka będzie pogoda?... dlaczego?

(4) komu potrzebne są takie wiadomości?... gdzie można je usłyszeć?

(5) czy wiecie jak można przedstawić na obrazku: burzę, wiatr, deszcz, śnieg, słońce, zachmurzenie?

(6) zaprezentowanie obrazków z symbolami pogody: deszcz, śnieg, słońce, wiatr, zachmurzenie, burza, grad;

(7) zadanie dzieciom zagadki („Mówią, że w nim jak w garncu, nieustanna zmiana. Słońce grzeje w południe, mrozek szczypie z rana, a do tego jeszcze przelatują deszcze”) – marzec;

(8) które z symboli pogody pasują do pogody marcowej? (prośba o wybranie przez dzieci odpowiednich symboli).

(9) na czym więc polega marcowa pogoda?

3.

- czynności organizacyjne (rozdanie dzieciom strojów gimnastycznych na przebranie, prośba o wzięcie przez każde z dzieci jednego woreczka, zebranie dzieci w rozsypce na dywanie);

- zapoznanie dzieci z ich zadaniami:

(1) przygotowanie;

 

 

(2) zabawa pt.: „Kto umie słuchać”;

 

 

 

 

 

 

(3) ćwiczenie tułowia;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) skłony boczne tułowia;

 

 

 

 

 

 

 

 

(5) ćwiczenie mięśni brzucha: „Przenieś woreczek za głowę”;

 

 

 

 

 

 

 

 

(6) ćwiczenie równowagi;

 

 

 

 

 

(7) ćwiczenie tułowia – skrętoskłony;

 

 

 

 

 

 

 

 

(8) rzuty (ułożenie obręczy w środku koła utworzonego przez dzieci);

 

(9) ćwiczenie nóg;

 

 

 

 

(10) podskoki (utworzenie dwóch kół wg kolorów woreczków. Woreczki leżą w odstępie jednego kroku);

 

(11) ćwiczenie stóp;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(12) ćwiczenie mięśni grzbietu;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- czynności organizacyjne (prośba o przebranie się dzieci w strój codzienny oraz o odłożenie woreczków, zebranie strojów gimnastycznych).

4.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci przy stolikach, rozdanie dzieciom kartek formatu A4, farb plakatowych, kubków z wodą, pędzli, ściereczek);

- przypomnienie dzieciom zasad obowiązujących podczas wykonywania pracy plastycznej oraz po jej wykonaniu;

- prośba o powtórzenie przez dzieci omówionych zasad;

- zapoznanie dzieci z tematem pracy plastycznej („Marcowa pogoda”);

- pomoc w odłożeniu prac do wyschnięcia oraz w uporządkowaniu miejsc pracy.

5.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci w kole na dywanie z wykonanymi przez siebie pracami);

- prośba o ułożenie przez dzieci swoich prac w środku koła;

- zapoznanie dzieci z ich zadaniem;

- wyznaczanie kolejno dzieci;

 

 

- zadawanie pytań do pracy.

 

- dzieci siadają w kole na dywanie, witają się z nauczycielem;

- dzieci wybierają bajkę do przeczytania;

- dzieci uważnie słuchają bajki czytanej przez nauczyciela;

- dzieci odpowiadają na stawiane przez niego pytania.

 

 

 

- dzieci siadają w kole na dywanie;

 

- dzieci odpowiadają na postawione przez nauczyciela pytania;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- dzieci odpowiadają na zadaną przez nauczyciela zagadkę;

 

 

 

 

- dzieci spośród przedstawionych symboli pogody wybierają te, które pasują do pogody marcowej.

 

 

 

 

- dzieci przebierają się w stroje gimnastyczne, biorą po jednym woreczku i rozstawiają się w rozsypce na dywanie;

 

 

 

 

- dzieci rozkładają woreczki na podłodze po całej sali stają przy swoim woreczku;

- dzieci chodzą po sali, rzucają woreczkami w górę i łapią. Na sygnał zatrzymują się i stoją bez ruchu. Woreczki mogą spaść na podłogę, a dzieci czekają, aż drugi sygnał pozwoli im na ruch;

- dzieci ustawiają się parami w rozsypce, stoją w rozkroku, tyłem do siebie, w odległości jednego kroku. Wykonują skłon w przód i kilkakrotnie przesuwają woreczek po podłodze w bramce utworzonej w rozkroku (jedno dziecko przesuwa woreczek drugiemu), następnie wykonują wyprost – krótki odpoczynek;

- dzieci stają w rozkroku, kładą woreczek na lewym barku oraz wykonują skłon tułowia w lewo – woreczek spada na podłogę. Następnie podnoszą woreczek, kładą go na prawym barku i wykonują skłon tułowia w prawą stronę;

- dzieci wykonują siad skulny, wkładają woreczek między stopy i przechodzą do leżenia tyłem. Przenoszą woreczek za głowę i podają go do wyciągniętych rąk. Następnie stopy wracają do leżenia i z powrotem wracają za głowę, aby można było rękoma włożyć woreczek ponownie między stopy;

- dzieci stoją w rozsypce, każde trzyma woreczek, podnosi wysoko kolano i przerzuca woreczek pod kolanem w górę oraz łapie go w powietrzu (zmiana nogi);

- dzieci stoją w rozsypce w małym rozkroku, woreczek trzymają oburącz w górze, lekko w przód w skos. Skłaniają się do lewej nogi i kładą woreczek na stopie. Następnie na sygnał, podrzucają stopą woreczek w górę i łapią go oburącz (zmiana stopy);

- dzieci tworzą koło. Na sygnał dzieci rzucają woreczki do obręczy (dzieci celują prawą i lewą ręką);

- dzieci stoją w rozsypce. Trzymając woreczek między kolanami wykonują przysiad, klęk podparty i ponownie powstają;

- dzieci skaczą obunóż przez woreczki. Po obejściu w ten sposób koła wykonują siad skulny za woreczkiem, twarzą do środka;

- dzieci leżą tyłem z nogami zgiętymi w kolanach. Stopy stoją na podłodze, woreczek leży przy stopach. Dzieci chwytają woreczek palcami lewej stopy, podnoszą w górę, zakładają nogę na nogę (lewa na prawą) i puszczają woreczek. Następnie prawa stopa chwyta woreczek i przekłada przez lewe kolano;

- dzieci wykonują siad skrzyżny, ręce kładą na kolanach, woreczek wkładają pod brodę i mocno trzymają. Następnie wykonują skłon tułowia w przód (plecy proste), puszczenie woreczka na podłogę i wyprost tułowia. Dzieci podnoszą woreczek rękoma i ponownie wkładają go pod brodę, powtarzając to samo ćwiczenie.

- dzieci odkładają woreczki na swoje miejsce oraz przebierają się w strój codzienny.

 

 

 

- dzieci siadają przy stolikach;

 

 

 

 

- dzieci uważnie słuchają zasad obowiązujących podczas wykonywania pracy plastycznej oraz po jej wykonaniu;

- dzieci powtarzają omówione zasady;

- dzieci wykonują prace plastyczną pt. „Marcowa pogoda”;

- dzieci odkładają swoje pracy plastyczne do wyschnięcia oraz porządkują swoje stanowisko pracy.

 

- dzieci siadają w kole na dywanie z wykonanymi przez siebie pracami;

 

- dzieci układają swoje prace w środku koła;

 

 

 

- wyznaczone dzieci wypowiadają się na temat wykonanej przez siebie pracy plastycznej;

- dzieci odpowiadają na pytania postawione przez nauczyciela.

 

 

 

 

- książka z bajkami dla dzieci (znajduje się w sali).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- obrazki z symbolami pogody: deszcz, śnieg, słońce, zachmurzenie, burza.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- stroje gimnastyczne, woreczki, tamburyno;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin