M-W21_74.pdf

(270 KB) Pobierz
5307472 UNPDF
Tylko Jozue, syn Nuna, i
Kaleb, syn Jefunnego,
pozostali przy Ŝ yciu…
MąŜWaleczny
UCZESTNIKKORZENIAITŁUSZCZU
OLIWNEGOWDUCHUMESJASZA
Nr.21 (74) JESIEŃ2005
Liczb 14:38-38 …ci m ęŜ owie, którzy rozpu ś cili zł ą wie ść o ziemi, pomarli,
pora Ŝ eni przez Pana. Tylko Jozue, syn Nuna, i Kaleb, syn Jefunnego, pozostali
przy Ŝ yciu z tych m ęŜ ów, którzy poszli na zwiady do tej ziemi.
Mateusza 7:14 A ciasna jest brama i w ą ska droga, która prowadzi do Ŝ ywota; i
niewielu jest tych, którzy j ą znajduj ą .
RACHUNEK
Tak w skupieniu przed Bo Ŝ ym obliczem,
Zachwycony cudowno ś ci ą istnienia,
Coraz bardziej odczuwam samotno ść ,
Po ś ród stworze ń tego samego imienia.
Gdzie te czasy radosne, gdzie młodo ść ,
Ci ą gle czekam na spełnienie marzenia,
By radowa ć si ę obecno ś ci ą osoby,
która daje wiar ę bez w ą tpienia.
Rok za rokiem, ka Ŝ dy z nas dodaje,
Dzie ń za dniem coraz szybciej przybywa,
Wci ąŜ nasuwa si ę natr ę tne pytanie,
Czym dzi ś przegrał, czy nadal wygrywam.
Milknie rado ść i umyka wraz z przemijaniem,
A na twarzach bruzd nowych przybywa,
Z obliczania wci ąŜ na nowo zadania,
Które człowiek ś miesznie Ŝ yciem nazywa.
Chciałbym umie ć przystan ąć , tak z boku,
Wci ąŜ zwyci ęŜ a ć z rachunkiem sumienia,
Móc przybli Ŝ a ć dla ś wiata Chrystusa,
Ukazuj ą c mu drog ę zbawienia.
Gdy dla ludzi te czasy nastan ą ,
I w swym sercu głos Boga usłysz ą ,
Korzystaj ą c z tej łaski od Ojca,
Niechaj dłu Ŝ ej nie karmi ą Go cisz ą . (S.M.)
5307472.001.png
TAJEMNICE WIARY
Po wielu latach Ŝ ycia wiary mog ę napisa ć :
„Tajemnice wiary s ą tajemnicami wdzi ę cznych serc, które zanosz ą do Boga
modlitwy uwielbienia nawet wtedy, gdy ludzka ś wiadomo ść w ciele ś pi”.
Czy kiedy ś przyłapałe ś si ę na tym, Ŝ e w chwili przebudzenia, u ś wiadomiłe ś
sobie, Ŝ e przez sen modliłe ś si ę ? Je ś li tak – to bez w ą tpienia jeste ś człowiekiem
wierz ą cym.
Bóg jest Miło ś ci ą . Nasze uwielbienie wobec Boskiej Miło ś ci przejawia si ę w
modlitwie. Filozof mo Ŝ e w tym miejscu powiedzie ć , Ŝ e to jest miło ść do Ŝ ycia
„samego w sobie”. Jednak taka miło ść nie owocuje modlitw ą uwielbienia wobec
Dawcy ś ycia. Wszyscy jeste ś my bardzo przywi ą zani do Ŝ ycia „samego w
sobie”. Nawet atei ś ci. Je Ŝ eli za ś obudziłe ś si ę w modlitwie uwielbienia,
skierowanej ku Bogu, to w takiej miło ś ci obudziłe ś si ę te Ŝ do wiecznego Ŝ ycia z
Miło ś ci ą Bosk ą . B ę dziesz miłował Pana, Boga swego, z całego serca swego i z
całej duszy swojej, i z całej my ś li swojej (Mateusza 22:37). …albowiem Bóg
nie patrzy na to, na co patrzy człowiek. Człowiek patrzy na to, co jest przed
oczyma, ale Pan patrzy na serce (1.Samuela 16:7b).
Biblia, w pierwszym li ś cie do Tymoteusza 3:16, odsłania nam sze ść faktów
na temat tajemnicy mesja ń skiej pobo Ŝ no ś ci Jezusa:
Bo bezsprzecznie wielka jest tajemnica pobo Ŝ no ś ci: Ten, który…
(1) - objawił si ę w ciele,
(2) - został usprawiedliwiony w duchu,
(3) - ukazał si ę aniołom,
(4) - był zwiastowany mi ę dzy poganami,
(5) - uwierzono w niego na ś wiecie,
(6) - wzi ę ty został w gór ę do chwały.
Ka Ŝ dy z tych faktów z osobna stanowi swoist ą tajemnic ę . Duchowa tre ść tych
biblijnych tajemnic pozostaje jakby zawieszona pomi ę dzy niebem a ziemi ą .
Czytaj ą c widzimy jednak, Ŝ e tajemnice te zawarte s ą pomi ę dzy dwoma faktami
brzegowymi (1-6), podobnie jak tre ść Ś wi ę tej Ksi ę gi pomi ę dzy jej okładkami:
Objawił si ę w ciele - wzi ę ty został w gór ę do chwały.
Zatem tak Ŝ e dla nas, duchów Ŝ yj ą cych w ciałach, droga do niebia ń skiej
chwały wiedzie przez:
- usprawiedliwienie w duchu,
- nawi ą zanie społeczno ś ci ze ś wi ę tymi duchami niebia ń skimi,
2
- ujawnienie swej wiary po ś ród niewierz ą cych pogan,
- uwiarygodnienie swego u ś wi ę conego Ŝ ycia przed lud ź mi ze ś wiata.
To wszystko na pozór wydaje si ę do ść proste i oczywiste. Jednak tajemnica
mowy o krzy Ŝ u stanowi kluczowy temat na drodze do rozwikłania tajemnic
wiary ludzkich serc wywołanych z grzesznego ś wiata do wieczno ś ci. Albowiem
to w mowie o krzy Ŝ u tkwi tajemnica zrodzenia na nowo nie z krwi, ani z
cielesnej woli, ani z woli m ęŜ czyzny, lecz z Boga (Ew. Jana 1:13).
Albowiem mowa o krzy Ŝ u jest głupstwem dla tych, którzy gin ą , natomiast
dla nas, którzy dost ę pujemy zbawienia, jest moc ą Bo Ŝą (1 Koryntian 1:18).
Jak dot ą d, powszechna w ś wiecie wiedza historyczna o ukrzy Ŝ owaniu Jezusa
nie przywiodła całej ludzko ś ci do wdzi ę cznych modlitw we ś nie. Nie dlatego, Ŝ e
we współczesnym „ ś wiecie chrze ś cija ń skim” mowa o krzy Ŝ u jest głoszona z
wielkim hałasem. W istocie, nikt nie ma wymówki, Ŝ e na jawie nie słyszał.
Instytucje Ko ś cioła s ą bardzo przej ę te apostolskim nakazem misyjnym: Ale jak
maj ą wzywa ć Tego, w którego nie uwierzyli? A jak maj ą uwierzy ć w Tego, o
którym nie słyszeli? A jak usłysze ć , je ś li nie ma tego, który zwiastuje?
(Rzymian 10:14). Zatem tych, którzy zwiastuj ą profesjonalnie, jest dzi ś bardzo
wielu. O ile Ŝ bardziej wielu jest tych, którzy ko ś cielny hałas usłyszeli!
Czy ci wszyscy, którzy usłyszeli, dost ą pili zbawienia?
- We współczesnym „ ś wiecie chrze ś cija ń skim” bardzo wielu dało sobie to
wmówi ć . Lecz tych, którzy wdzi ę cznie modl ą si ę we ś nie, jest tylko garstka. A
jeszcze mniej jest tych, którzy na jawie wydaj ą namacalne owoce u ś wi ę cenia.
Zatem ko ś cielna wiedza o zbawczym dziele Mesjasza – jak wida ć – nie
przywiodła wszystkich ludzi do owocowania uczynkami miło ś ci. Nie istnieje
wi ę c „Ko ś ciół powszechny”, lecz Dom Bo Ŝ y stanowi ą serca garstki wra Ŝ liwców
wywołanych ze ś wiata; tych, którzy usłyszeli, a nast ę pnie zareagowali w gł ę bi
serca i za głosem serca weszli na strom ą , w ą sk ą drog ę do górnej chwały.
Tylko niektórzy na mow ę o krzy Ŝ u zareagowali przemian ą serca tak, Ŝ e
wdzi ę cznie modl ą si ę na jawie i we ś nie, aby ś my, czy czuwamy, czy ś pimy,
razem z Nim Ŝ yli (1.Tesaloniczan 5:10).
Czym Ŝ e wi ę c jest ta niepoj ę ta tajemnica wiary , si ę gaj ą ca do gł ę bi serca,
która pozwala nam odkry ć nasze Boskie przeznaczenie? Gdy Ŝ Bóg nie
przeznaczył nas na gniew, lecz na osi ą gni ę cie zbawienia przez Pana naszego
Jezusa Chrystusa, który umarł za nas, aby ś my, czy czuwamy, czy ś pimy, razem
z nim Ŝ yli (1.Tesaloniczan 5:9-10). A jest to Boskie przeznaczenie tajemne,
które usuwa l ę k przed ś mierci ą ! bo je ś li Ŝ yjemy, dla Pana Ŝ yjemy; je ś li
umieramy, dla Pana umieramy; przeto czy Ŝ yjemy, czy umieramy, Pa ń scy
jeste ś my (Rzymian 14:8). Apostoł Paweł nawet napisał bardzo trudne do
zrozumienia dla niewierz ą cych słowa wiary: Albowiem dla mnie Ŝ yciem jest
Chrystus, a ś mier ć zyskiem (Filipian 1:21). S ą to słowa b ę d ą ce wyrazem
3
najwy Ŝ szego uto Ŝ samienia si ę z niebia ń sk ą rzeczywisto ś ci ą Ŝ ycia w Boskiej
chwale. To nowe Ŝ ycie wiary nosi wyra ź ny akcent mesja ń ski:
Z Chrystusem jestem ukrzy Ŝ owany; Ŝ yj ę wi ę c ju Ŝ nie ja, ale Ŝ yje we mnie
Chrystus; a obecne Ŝ ycie moje w ciele jest Ŝ yciem w wierze w Syna Bo Ŝ ego,
który mnie umiłował i wydał samego siebie za mnie (Galacjan 2:20).
W tym zdaniu, jak Ŝ e bogatym w tre ść , jest zarówno współ-ukrzy Ŝ owanie, jak
te Ŝ najwy Ŝ sze uto Ŝ samienie si ę z Mesjaszem, jest Ŝ ycie w wierze, wreszcie jest
tak Ŝ e mowa o odkupieniu „ ZA MNIE ”. Owo „ ZA MNIE ” stanowi kluczowy akcent
mowy o krzy Ŝ u .
W przebogatej literaturze chrze ś cija ń skiej pojmowanie ofiary zast ę pczej nosi
cały wachlarz odcieni, jednak Ŝ e powszechnie cieszy si ę wielk ą aprobat ą . Tak Ŝ e
wielu Chrze ś cijan w swych wypowiedziach wyznaje: „Gdyby nie ś mier ć Jezusa
na krzy Ŝ u, to nie mieliby ś my zbawienia, a cały ś wiat byłby pot ę piony”. W tak
uproszczonym stwierdzeniu mo Ŝ na si ę dopatrywa ć wielu akcentów:
zarówno wielkiej wdzi ę czno ś ci wobec Mesjasza, który - jako „Baranek Bo Ŝ y”
- sam si ę na ś mier ć ofiarował „ ZA MNIE ”, jak te Ŝ
· aprobaty morderstwa dokonanego na niewinnym Jezusie, a nawet
· satysfakcji z „mechanicznego” odkupienia wszystkich nowotestamentowych
ludzi, „jak leci”, oraz
pewno ś ci, Ŝ e - Ŝ yj ą cy przed Chrystusem - Abraham, Moj Ŝ esz i Prorocy, zostali
na wieki pot ę pieni.
Takie niejednoznaczne wypowiedzi i wieloznaczne pojmowanie Odkupienia
stanowi ą powód do słusznej krytyki ze strony ludzi trze ź wo my ś l ą cych. W
naszym laicyzuj ą cym si ę społecze ń stwie takich spotykamy coraz cz ęś ciej.
Powiadaj ą oni: „niepoj ę te s ą sadystyczne instynkty waszego Boga, który dla
wzbudzenia w sobie kompensacyjnego nastroju dla udzielenia udr ę czonym
ludziom łask, odwiecznie pała rz ą dz ą przelewania niewinnej krwi tak bardzo, Ŝ e
ostatnio nawet nie oszcz ę dził własnego bezgrzesznego Syna”.
Sk ą d pochodzi takie my ś lenie?
– Z przewrotnego nauczania bezmy ś lnych owieczek przez duchowie ń stwo
bezduszne, „wierz ą ce” jedynie zarobkowo. Wszak stale u podstawy krzy Ŝ a le Ŝ y
wyrok ś mierci na Jezusa, wydany wła ś nie przez duchowie ń stwo!
A wczesnym rankiem wszyscy arcykapłani i starsi ludu powzi ę li uchwał ę
przeciwko Jezusowi, Ŝ e trzeba go zabi ć (Mateusza 27:1).
Jezus dobrze wiedział, czego mo Ŝ e si ę po nich spodziewa ć , mówi ą c:
Oto idziemy do Jerozolimy, a Syn Człowieczy b ę dzie wydany arcykapłanom
oraz uczonym w Pi ś mie i ska Ŝą go na ś mier ć (Mateusza 20:18).
4
·
·
I tak si ę stało. Dlatego powstała nauka, Ŝ e Jezus sam si ę „pchał na krzy Ŝ ”.
Natomiast – jak uczy praktyka czasów wzgl ę dnego pokoju – władza ś wiecka
(narodowa lub okupacyjna) na ogół nie ś pieszy si ę z zabijaniem niewinnych.
Piłat za ś rzekł do arcykapłanów i do tłumów: ś adnej winy w tym człowieku
nie znajduj ę (Łukasza 23:4).
...Piłat ponownie przemówił do nich, chc ą c uwolni ć Jezusa (Łukasza 23:20).
…A to rzekłszy, wyszedł znowu do ś ydów i powiedział do nich: Ja w nim
Ŝ adnej winy nie znajduj ę (Jana 18:38).
A Piłat wyszedł znowu na zewn ą trz i rzekł im: Oto wyprowadzam go do was,
aby ś cie poznali, Ŝ e w nim Ŝ adnej winy nie znajduj ę (Jana 19:4).
– Czego wi ę c maj ą duchowni naucza ć ? ś e Piłat miał wi ę cej sprawiedliwo ś ci
w sercu ni Ŝ duchowni? ś e Jezus zagra Ŝ ał ich interesom? Na to nie nale Ŝ y liczy ć .
Tedy mówili faryzeusze mi ę dzy sob ą : Widzicie, Ŝ e nic nie wskóracie, oto cały
ś wiat poszedł za nim (Jana 12:19).
W Ko ś ciele rynkowym takiej nauki nigdy nie b ę dzie! Tego nie oczekujmy! A
jednak musimy pozosta ć przy pogl ą dzie, Ŝ e Jezus sam si ę ofiarował. Wszak
czytamy słowa Jezusa nie pozostawiaj ą ce cienia w ą tpliwo ś ci:
Nikt mi go [ Ŝ ycia] nie odbiera, ale Ja kład ę je z własnej woli. Mam moc da ć
je i mam moc znowu je odzyska ć ; taki rozkaz wzi ą łem od Ojca mego (Jana
10:18).
– Czy Ŝ by my ś l ą cy, lecz niewierz ą cy szydercy mieli racj ę ? Có Ŝ innego mo Ŝ e
znaczy ć „rozkaz od Ojca”?
To echo głosu Boga jest jedn ą z tajemnic wiary, zasadzonych przez
Stwórc ę na niepoj ę tej przez człowieka glebie ludzkiego ducha.
Zatem spójrzmy w tym miejscu na tajemnic ę wiary poprzez Pawłowe współ-
ukrzy Ŝ owanie według listu do Galacjan 2:20. Czy z tego wersetu przebrzmiewa
wyraz aprobaty lub satysfakcji z faktu ś mierci Mesjasza?
– Nie! Wszak ukrzy Ŝ owanie samego siebie obok Chrystusa stanowi wyraz
najwy Ŝ szego uto Ŝ samienia si ę z Mesjaszem, a Ŝ poza granice Ŝ ycia. Jest wielk ą
tajemnic ą Ŝ ycia wiary przej ś cie poprzez własn ą ś mier ć do wiecznego Ŝ ycia w
wierze, do stanu wiary, nie podlegaj ą cego ś mierci.
Gdzie Ŝ jest, o ś mierci, zwyci ę stwo twoje? Gdzie Ŝ jest, o ś mierci, Ŝą dło twoje?
(1.Koryntian 15:55).
Owo apostolskie uto Ŝ samienie si ę z Mesjaszem w Jego ś mierci nie zawiera
ani cienia aprobaty dla aktu zamordowania niewinnego Jezusa. W tym miejscu
podeszli ś my ju Ŝ nieco bli Ŝ ej poznania tajemnicy nawrócenia. Człowiek, aby si ę
nawrócił, musi mie ć pokutnicze serce, rozerwane ś miertelnie, a Ŝ poza granice
Ŝ ycia i strachu przed ś mierci ą ! Musi prze Ŝ y ć najwy Ŝ szy, ś miertelny dramat!
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin