M-W21_74.pdf
(
270 KB
)
Pobierz
5307472 UNPDF
Tylko Jozue, syn Nuna, i
Kaleb, syn Jefunnego,
pozostali przy
Ŝ
yciu…
MąŜWaleczny
UCZESTNIKKORZENIAITŁUSZCZU
OLIWNEGOWDUCHUMESJASZA
Nr.21
(74)
JESIEŃ2005
Liczb 14:38-38
…ci m
ęŜ
owie, którzy rozpu
ś
cili zł
ą
wie
ść
o ziemi, pomarli,
pora
Ŝ
eni przez Pana. Tylko Jozue, syn Nuna, i Kaleb, syn Jefunnego, pozostali
przy
Ŝ
yciu z tych m
ęŜ
ów, którzy poszli na zwiady do tej ziemi.
Mateusza 7:14
A ciasna jest brama i w
ą
ska droga, która prowadzi do
Ŝ
ywota; i
niewielu jest tych, którzy j
ą
znajduj
ą
.
RACHUNEK
Tak w skupieniu przed Bo
Ŝ
ym obliczem,
Zachwycony cudowno
ś
ci
ą
istnienia,
Coraz bardziej odczuwam samotno
ść
,
Po
ś
ród stworze
ń
tego samego imienia.
Gdzie te czasy radosne, gdzie młodo
ść
,
Ci
ą
gle czekam na spełnienie marzenia,
By radowa
ć
si
ę
obecno
ś
ci
ą
osoby,
która daje wiar
ę
bez w
ą
tpienia.
Rok za rokiem, ka
Ŝ
dy z nas dodaje,
Dzie
ń
za dniem coraz szybciej przybywa,
Wci
ąŜ
nasuwa si
ę
natr
ę
tne pytanie,
Czym dzi
ś
przegrał, czy nadal wygrywam.
Milknie rado
ść
i umyka wraz z przemijaniem,
A na twarzach bruzd nowych przybywa,
Z obliczania wci
ąŜ
na nowo zadania,
Które człowiek
ś
miesznie
Ŝ
yciem nazywa.
Chciałbym umie
ć
przystan
ąć
, tak z boku,
Wci
ąŜ
zwyci
ęŜ
a
ć
z rachunkiem sumienia,
Móc przybli
Ŝ
a
ć
dla
ś
wiata Chrystusa,
Ukazuj
ą
c mu drog
ę
zbawienia.
Gdy dla ludzi te czasy nastan
ą
,
I w swym sercu głos Boga usłysz
ą
,
Korzystaj
ą
c z tej łaski od Ojca,
Niechaj dłu
Ŝ
ej nie karmi
ą
Go cisz
ą
. (S.M.)
TAJEMNICE WIARY
Po wielu latach
Ŝ
ycia wiary mog
ę
napisa
ć
:
„Tajemnice wiary s
ą
tajemnicami wdzi
ę
cznych serc, które zanosz
ą
do Boga
modlitwy uwielbienia nawet wtedy, gdy ludzka
ś
wiadomo
ść
w ciele
ś
pi”.
Czy kiedy
ś
przyłapałe
ś
si
ę
na tym,
Ŝ
e w chwili przebudzenia, u
ś
wiadomiłe
ś
sobie,
Ŝ
e przez sen modliłe
ś
si
ę
? Je
ś
li tak – to bez w
ą
tpienia jeste
ś
człowiekiem
wierz
ą
cym.
Bóg jest Miło
ś
ci
ą
. Nasze uwielbienie wobec Boskiej Miło
ś
ci przejawia si
ę
w
modlitwie. Filozof mo
Ŝ
e w tym miejscu powiedzie
ć
,
Ŝ
e to jest miło
ść
do
Ŝ
ycia
„samego w sobie”. Jednak taka miło
ść
nie owocuje modlitw
ą
uwielbienia wobec
Dawcy
ś
ycia. Wszyscy jeste
ś
my bardzo przywi
ą
zani do
Ŝ
ycia „samego w
sobie”. Nawet atei
ś
ci. Je
Ŝ
eli za
ś
obudziłe
ś
si
ę
w modlitwie uwielbienia,
skierowanej ku Bogu, to w takiej miło
ś
ci obudziłe
ś
si
ę
te
Ŝ
do wiecznego
Ŝ
ycia z
Miło
ś
ci
ą
Bosk
ą
.
B
ę
dziesz miłował Pana, Boga swego, z całego serca swego i z
całej duszy swojej, i z całej my
ś
li swojej
(Mateusza 22:37).
…albowiem Bóg
nie patrzy na to, na co patrzy człowiek. Człowiek patrzy na to, co jest przed
oczyma, ale Pan patrzy na serce
(1.Samuela 16:7b).
Biblia, w pierwszym li
ś
cie do Tymoteusza 3:16, odsłania nam sze
ść
faktów
na temat tajemnicy mesja
ń
skiej pobo
Ŝ
no
ś
ci Jezusa:
Bo bezsprzecznie wielka jest tajemnica pobo
Ŝ
no
ś
ci: Ten, który…
(1) - objawił si
ę
w ciele,
(2) - został usprawiedliwiony w duchu,
(3) - ukazał si
ę
aniołom,
(4) - był zwiastowany mi
ę
dzy poganami,
(5) - uwierzono w niego na
ś
wiecie,
(6) - wzi
ę
ty został w gór
ę
do chwały.
Ka
Ŝ
dy z tych faktów z osobna stanowi swoist
ą
tajemnic
ę
. Duchowa tre
ść
tych
biblijnych tajemnic pozostaje jakby zawieszona pomi
ę
dzy niebem a ziemi
ą
.
Czytaj
ą
c widzimy jednak,
Ŝ
e tajemnice te zawarte s
ą
pomi
ę
dzy dwoma faktami
brzegowymi (1-6), podobnie jak tre
ść
Ś
wi
ę
tej Ksi
ę
gi pomi
ę
dzy jej okładkami:
Objawił si
ę
w ciele - wzi
ę
ty został w gór
ę
do chwały.
Zatem tak
Ŝ
e dla nas, duchów
Ŝ
yj
ą
cych w ciałach, droga do niebia
ń
skiej
chwały wiedzie przez:
- usprawiedliwienie w duchu,
- nawi
ą
zanie społeczno
ś
ci ze
ś
wi
ę
tymi duchami niebia
ń
skimi,
2
- ujawnienie swej wiary po
ś
ród niewierz
ą
cych pogan,
- uwiarygodnienie swego u
ś
wi
ę
conego
Ŝ
ycia przed lud
ź
mi ze
ś
wiata.
To wszystko na pozór wydaje si
ę
do
ść
proste i oczywiste. Jednak tajemnica
mowy o krzy
Ŝ
u
stanowi kluczowy temat na drodze do rozwikłania tajemnic
wiary ludzkich serc
wywołanych
z grzesznego
ś
wiata do wieczno
ś
ci. Albowiem
to w
mowie o krzy
Ŝ
u
tkwi tajemnica
zrodzenia na nowo
nie z krwi, ani z
cielesnej woli, ani z woli m
ęŜ
czyzny, lecz z Boga
(Ew. Jana 1:13).
Albowiem mowa o krzy
Ŝ
u jest głupstwem dla tych, którzy gin
ą
, natomiast
dla nas, którzy dost
ę
pujemy zbawienia, jest moc
ą
Bo
Ŝą
(1 Koryntian 1:18).
Jak dot
ą
d, powszechna w
ś
wiecie wiedza historyczna o ukrzy
Ŝ
owaniu Jezusa
nie przywiodła całej ludzko
ś
ci do wdzi
ę
cznych modlitw we
ś
nie. Nie dlatego,
Ŝ
e
we współczesnym „
ś
wiecie chrze
ś
cija
ń
skim” mowa o krzy
Ŝ
u jest głoszona z
wielkim hałasem. W istocie, nikt nie ma wymówki,
Ŝ
e na jawie nie słyszał.
Instytucje Ko
ś
cioła s
ą
bardzo przej
ę
te apostolskim nakazem misyjnym:
Ale jak
maj
ą
wzywa
ć
Tego, w którego nie uwierzyli? A jak maj
ą
uwierzy
ć
w Tego, o
którym nie słyszeli? A jak usłysze
ć
, je
ś
li nie ma tego, który zwiastuje?
(Rzymian 10:14). Zatem tych, którzy zwiastuj
ą
profesjonalnie, jest dzi
ś
bardzo
wielu. O ile
Ŝ
bardziej wielu jest tych, którzy ko
ś
cielny hałas usłyszeli!
Czy ci wszyscy, którzy usłyszeli, dost
ą
pili zbawienia?
- We współczesnym „
ś
wiecie chrze
ś
cija
ń
skim” bardzo wielu dało sobie to
wmówi
ć
. Lecz tych, którzy wdzi
ę
cznie modl
ą
si
ę
we
ś
nie, jest tylko garstka. A
jeszcze mniej jest tych, którzy na jawie wydaj
ą
namacalne owoce u
ś
wi
ę
cenia.
Zatem ko
ś
cielna wiedza o zbawczym dziele Mesjasza – jak wida
ć
– nie
przywiodła wszystkich ludzi do owocowania uczynkami miło
ś
ci. Nie istnieje
wi
ę
c „Ko
ś
ciół powszechny”, lecz Dom Bo
Ŝ
y stanowi
ą
serca garstki wra
Ŝ
liwców
wywołanych ze
ś
wiata; tych, którzy usłyszeli, a nast
ę
pnie zareagowali w gł
ę
bi
serca i za głosem serca weszli na strom
ą
, w
ą
sk
ą
drog
ę
do górnej chwały.
Tylko niektórzy na mow
ę
o krzy
Ŝ
u zareagowali przemian
ą
serca tak,
Ŝ
e
wdzi
ę
cznie modl
ą
si
ę
na jawie i we
ś
nie,
aby
ś
my, czy czuwamy, czy
ś
pimy,
razem z Nim
Ŝ
yli
(1.Tesaloniczan 5:10).
Czym
Ŝ
e wi
ę
c jest ta niepoj
ę
ta
tajemnica wiary
, si
ę
gaj
ą
ca do gł
ę
bi serca,
która pozwala nam odkry
ć
nasze Boskie przeznaczenie?
Gdy
Ŝ
Bóg nie
przeznaczył nas na gniew, lecz na osi
ą
gni
ę
cie zbawienia przez Pana naszego
Jezusa Chrystusa, który umarł za nas, aby
ś
my, czy czuwamy, czy
ś
pimy, razem
z nim
Ŝ
yli
(1.Tesaloniczan 5:9-10). A jest to Boskie przeznaczenie tajemne,
które usuwa l
ę
k przed
ś
mierci
ą
!
bo je
ś
li
Ŝ
yjemy, dla Pana
Ŝ
yjemy; je
ś
li
umieramy, dla Pana umieramy; przeto czy
Ŝ
yjemy, czy umieramy, Pa
ń
scy
jeste
ś
my
(Rzymian 14:8). Apostoł Paweł nawet napisał bardzo trudne do
zrozumienia dla niewierz
ą
cych słowa wiary:
Albowiem dla mnie
Ŝ
yciem jest
Chrystus, a
ś
mier
ć
zyskiem
(Filipian 1:21). S
ą
to słowa b
ę
d
ą
ce wyrazem
3
najwy
Ŝ
szego uto
Ŝ
samienia si
ę
z niebia
ń
sk
ą
rzeczywisto
ś
ci
ą
Ŝ
ycia w Boskiej
chwale. To nowe
Ŝ
ycie wiary nosi wyra
ź
ny akcent mesja
ń
ski:
Z Chrystusem jestem ukrzy
Ŝ
owany;
Ŝ
yj
ę
wi
ę
c ju
Ŝ
nie ja, ale
Ŝ
yje we mnie
Chrystus; a obecne
Ŝ
ycie moje w ciele jest
Ŝ
yciem w wierze w Syna Bo
Ŝ
ego,
który mnie umiłował i wydał samego siebie za mnie
(Galacjan 2:20).
W tym zdaniu, jak
Ŝ
e bogatym w tre
ść
, jest zarówno współ-ukrzy
Ŝ
owanie, jak
te
Ŝ
najwy
Ŝ
sze uto
Ŝ
samienie si
ę
z Mesjaszem, jest
Ŝ
ycie w wierze, wreszcie jest
tak
Ŝ
e mowa o odkupieniu „
ZA MNIE
”. Owo „
ZA MNIE
” stanowi kluczowy akcent
mowy o krzy
Ŝ
u
.
W przebogatej literaturze chrze
ś
cija
ń
skiej pojmowanie ofiary zast
ę
pczej nosi
cały wachlarz odcieni, jednak
Ŝ
e powszechnie cieszy si
ę
wielk
ą
aprobat
ą
. Tak
Ŝ
e
wielu Chrze
ś
cijan w swych wypowiedziach wyznaje: „Gdyby nie
ś
mier
ć
Jezusa
na krzy
Ŝ
u, to nie mieliby
ś
my zbawienia, a cały
ś
wiat byłby pot
ę
piony”. W tak
uproszczonym stwierdzeniu mo
Ŝ
na si
ę
dopatrywa
ć
wielu akcentów:
zarówno wielkiej wdzi
ę
czno
ś
ci wobec Mesjasza, który - jako „Baranek Bo
Ŝ
y”
- sam si
ę
na
ś
mier
ć
ofiarował „
ZA MNIE
”, jak te
Ŝ
· aprobaty morderstwa dokonanego na niewinnym Jezusie, a nawet
· satysfakcji z „mechanicznego” odkupienia wszystkich nowotestamentowych
ludzi, „jak leci”, oraz
pewno
ś
ci,
Ŝ
e -
Ŝ
yj
ą
cy przed Chrystusem - Abraham, Moj
Ŝ
esz i Prorocy, zostali
na wieki pot
ę
pieni.
Takie niejednoznaczne wypowiedzi i wieloznaczne pojmowanie Odkupienia
stanowi
ą
powód do słusznej krytyki ze strony ludzi trze
ź
wo my
ś
l
ą
cych. W
naszym laicyzuj
ą
cym si
ę
społecze
ń
stwie takich spotykamy coraz cz
ęś
ciej.
Powiadaj
ą
oni: „niepoj
ę
te s
ą
sadystyczne instynkty waszego Boga, który dla
wzbudzenia w sobie kompensacyjnego nastroju dla udzielenia udr
ę
czonym
ludziom łask, odwiecznie pała rz
ą
dz
ą
przelewania niewinnej krwi tak bardzo,
Ŝ
e
ostatnio nawet nie oszcz
ę
dził własnego bezgrzesznego Syna”.
Sk
ą
d pochodzi takie my
ś
lenie?
– Z przewrotnego nauczania bezmy
ś
lnych owieczek przez duchowie
ń
stwo
bezduszne, „wierz
ą
ce” jedynie zarobkowo. Wszak stale u podstawy krzy
Ŝ
a le
Ŝ
y
wyrok
ś
mierci na Jezusa, wydany wła
ś
nie przez duchowie
ń
stwo!
A wczesnym rankiem wszyscy arcykapłani i starsi ludu powzi
ę
li uchwał
ę
przeciwko Jezusowi,
Ŝ
e trzeba go zabi
ć
(Mateusza 27:1).
Jezus dobrze wiedział, czego mo
Ŝ
e si
ę
po nich spodziewa
ć
, mówi
ą
c:
Oto idziemy do Jerozolimy, a Syn Człowieczy b
ę
dzie wydany arcykapłanom
oraz uczonym w Pi
ś
mie i ska
Ŝą
go na
ś
mier
ć
(Mateusza 20:18).
4
·
·
I tak si
ę
stało. Dlatego powstała nauka,
Ŝ
e Jezus sam si
ę
„pchał na krzy
Ŝ
”.
Natomiast – jak uczy praktyka czasów wzgl
ę
dnego pokoju – władza
ś
wiecka
(narodowa lub okupacyjna) na ogół nie
ś
pieszy si
ę
z zabijaniem niewinnych.
Piłat za
ś
rzekł do arcykapłanów i do tłumów:
ś
adnej winy w tym człowieku
nie znajduj
ę
(Łukasza 23:4).
...Piłat ponownie przemówił do nich, chc
ą
c uwolni
ć
Jezusa
(Łukasza 23:20).
…A to rzekłszy, wyszedł znowu do
ś
ydów i powiedział do nich: Ja w nim
Ŝ
adnej winy nie znajduj
ę
(Jana 18:38).
A Piłat wyszedł znowu na zewn
ą
trz i rzekł im: Oto wyprowadzam go do was,
aby
ś
cie poznali,
Ŝ
e w nim
Ŝ
adnej winy nie znajduj
ę
(Jana 19:4).
– Czego wi
ę
c maj
ą
duchowni naucza
ć
?
ś
e Piłat miał wi
ę
cej sprawiedliwo
ś
ci
w sercu ni
Ŝ
duchowni?
ś
e Jezus zagra
Ŝ
ał ich interesom? Na to nie nale
Ŝ
y liczy
ć
.
Tedy mówili faryzeusze mi
ę
dzy sob
ą
: Widzicie,
Ŝ
e nic nie wskóracie, oto cały
ś
wiat poszedł za nim
(Jana 12:19).
W Ko
ś
ciele rynkowym takiej nauki nigdy nie b
ę
dzie! Tego nie oczekujmy!
A
jednak musimy pozosta
ć
przy pogl
ą
dzie,
Ŝ
e Jezus sam si
ę
ofiarował.
Wszak
czytamy słowa Jezusa nie pozostawiaj
ą
ce cienia w
ą
tpliwo
ś
ci:
Nikt mi go
[
Ŝ
ycia]
nie odbiera, ale Ja kład
ę
je z własnej woli. Mam moc da
ć
je i mam moc znowu je odzyska
ć
; taki rozkaz wzi
ą
łem od Ojca mego
(Jana
10:18).
– Czy
Ŝ
by my
ś
l
ą
cy, lecz niewierz
ą
cy szydercy mieli racj
ę
? Có
Ŝ
innego mo
Ŝ
e
znaczy
ć
„rozkaz od Ojca”?
To echo głosu Boga jest jedn
ą
z tajemnic wiary, zasadzonych przez
Stwórc
ę
na niepoj
ę
tej przez człowieka glebie ludzkiego ducha.
Zatem spójrzmy w tym miejscu na tajemnic
ę
wiary poprzez Pawłowe współ-
ukrzy
Ŝ
owanie według listu do Galacjan 2:20. Czy z tego wersetu przebrzmiewa
wyraz aprobaty lub satysfakcji z faktu
ś
mierci Mesjasza?
– Nie! Wszak ukrzy
Ŝ
owanie samego siebie obok Chrystusa stanowi wyraz
najwy
Ŝ
szego uto
Ŝ
samienia si
ę
z Mesjaszem, a
Ŝ
poza granice
Ŝ
ycia. Jest wielk
ą
tajemnic
ą
Ŝ
ycia wiary przej
ś
cie poprzez własn
ą
ś
mier
ć
do wiecznego
Ŝ
ycia w
wierze, do stanu wiary, nie podlegaj
ą
cego
ś
mierci.
Gdzie
Ŝ
jest, o
ś
mierci, zwyci
ę
stwo twoje? Gdzie
Ŝ
jest, o
ś
mierci,
Ŝą
dło twoje?
(1.Koryntian 15:55).
Owo apostolskie uto
Ŝ
samienie si
ę
z Mesjaszem w Jego
ś
mierci nie zawiera
ani cienia aprobaty dla aktu zamordowania niewinnego Jezusa. W tym miejscu
podeszli
ś
my ju
Ŝ
nieco bli
Ŝ
ej poznania tajemnicy nawrócenia. Człowiek, aby si
ę
nawrócił, musi mie
ć
pokutnicze serce, rozerwane
ś
miertelnie, a
Ŝ
poza granice
Ŝ
ycia i strachu przed
ś
mierci
ą
! Musi prze
Ŝ
y
ć
najwy
Ŝ
szy,
ś
miertelny dramat!
5
Plik z chomika:
sszady
Inne pliki z tego folderu:
M-W44_97.pdf
(699 KB)
M-W43_96.pdf
(506 KB)
M-W42_95.pdf
(526 KB)
M-W41_94.pdf
(371 KB)
M-W40_93.pdf
(1431 KB)
Inne foldery tego chomika:
religia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin