GRY I ZABAWY.doc

(115 KB) Pobierz

GRY I ZABAWY

 

GRUBY BOKSER  (10-20 osób)

.          Ustawcie się w jednym rzędzie, następnie wylosujcie „goniącego”. Wasz cel znajduje się w odległości 10 metrów od miejsca, w którym stoicie. Zaznaczcie linię celu wbitymi w ziemię kijkami.

.          Kiedy goniący woła: „Kto się boi grubego boksera?” – wołacie: „Nikt!”. Wtedy ruszacie biegiem do celu, uważając, aby nie dać się złapać.

.          Nie możecie zawrócić, jeżeli już wyruszyliście. Albo dotrzecie do celu, albo zostaniecie złapani.

.          Ten, kto został złapany, musi biegać razem z goniącym, trzymając go za rękę. Wtedy wołacie razem: „Kto boi się grubego boksera?”. Goniącym oczywiście będzie coraz trudniej uciec.

.          Kiedy dotrzecie do celu, ustawcie się w jednej linii. Wszyscy, którzy nie zostali złapani, próbują jeszcze raz przebiec na drugą stronę. Zabawa trwa tak długo, aż wszyscy zostaną złapani.

.          Kto zostanie złapany jako ostatni, zostaje nowym bokserem.

 

ŁAPANIE ŁAŃCUCHOWE  (4-20 osób)

.          Wybierzcie spośród siebie goniącego. Następnie szybko uciekajcie, on będzie was gonił.

.          Gdy kogoś złapie, wtedy złapany musi z nim ręka w rękę „polować” na pozostałych.

.          Jeżeli obaj goniący dotkną kogoś z was, przyłącza się on także do łańcucha i goni wraz z nimi.

.          Łańcuch będzie coraz dłuższy, gdyż każdy, kto został złapany, musi gonić ze wszystkimi. Ostatni złapany zostaje nowym goniącym.

 

ŁAPANIE KRZYŻOWE  (6 osób)

.          Wybierzcie goniącego i uciekajcie.

.          Goniący poluje na jedno z was. Ktoś inny przebiega pomiędzy goniącym i gonionym, skierowując na siebie jego uwagę.

.          Goniący natychmiast zaczyna polować na niego. Albo uda mu się go złapać, albo znów ktoś między nimi przebiegnie. Wtedy goniący ponownie musi zacząć go gonić.

.          Ten, kto zostanie złapany, zaczyna gonić.

 

GONITWA Z UWALNIANIEM

.          Po wybraniu goniącego szybko uciekacie.

.          Jeżeli goniący dogoni kogoś z was złapany musi natychmiast stanąć i rozprostować ręce.

.          Jeżeli ktoś inny go dotknie, będzie znów wolny.

.          Zabawa trwa tak długo, aż każdy z was zostanie co najmniej raz złapany.

 

ŁAPANIE GRUPOWE  (4-20 osób)

.          Wybierzcie goniącego i szybko uciekajcie. Jeżeli kogoś złapie, to musi on wraz z nim gonić.

.          Jeżeli złapią oboje jeszcze kogoś, musi on także gonić z nimi.

.          Gdy dotknie czwartego, podzielcie się na dwie grupy i biegnijcie osobno za pozostałymi.

.          Zawsze, kiedy będzie was czwórka, dzielicie się na dwie pary.

.          Zabawa trwa tak długo, aż wszyscy będą złapani. Kto zostanie złapany jako ostatni, będzie nowym goniącym.

 

ZDOBYWANIE ŁUPU  (10-20 osób, flaga, skarb – buty, kapelusz itd.)

.          Podzielcie się na dwie drużyny. Każda drużyna musi znaleźć sobie dobrą pozycję na swój obóz.

.          W każdym obozie znajdą się wasze skarby. Wyznaczcie granicę pomiędzy obozami. Może to być granica naturalna, na przykład ścieżka.

.          Zawsze jeden z drużyny wyrusza, by zdobyć skarb przeciwników. Jeżeli przeciwnik go dotknie, jest złapany.

.          Jeżeli ktoś z jego własnej drużyny go dotknie, jest on znów wolny. Naturalnie tylko wtedy, jeżeli ten, kto go dotknął, sam nie jest złapany.

.          Wyzwoliciel „złapanego” musi wracać do swego obozu. Dopiero wtedy może znowu próbować zdobyć łup lub uwolnić złapanych.

.          Drużyna, która zdobędzie cały skarb przeciwników – zwycięża.

.          Najlepiej, gdy sprawni biegacze z każdej drużyny próbują zdobyć skarb, a pozostali czuwają nad obozem.

 

 

 

 

OŁOWIANY ŻOŁNIERZYK  (8-20 osób)

.          Wybrany przez was „goniący” próbuje was złapać.

.          Jeśli kogoś z was złapał, to musi on stanąć w bezruchu z rozstawionymi nogami.

.          „Złapany” może zostać wybawiony, gdy ktoś z was prześliźnie się między jego nogami. Przy prześlizgiwaniu goniący nie może nikogo złapać. Kto został uwolniony, bawi się dalej ze wszystkimi.

.          Jeżeli jest was dużo, wtedy wybierzcie dwóch lub trzech goniących.

.          Ustalcie jakiś czas, może 5 min., po którym gra zaczyna się od początku, z nowymi goniącymi.

 

LISY I ZAJĄCE  (10-20 osób)

.          podzielcie się, jeżeli jest to możliwe, na dwie jednakowe grupy: na zające i lisy.

.          Wszystkie lisy liczą do dziesięciu, a zające uciekają tak szybko, jak to jest możliwe.

.          Jeżeli lis złapie zająca, to ten natychmiast staje się także lisem i z miejsca zaczyna polować na pozostałe zające.

.          Zabawa trwa do czasu, aż wszystkie zające zostaną złapane. Wtedy podzielcie się znowu i zamieńcie się rolami. Teraz lisy będą zającami, a zające lisami.

 

HEJ, BRACISZKU  (10-20 osób, 2 gazety, 2 chusteczki)

.          Utwórzcie koło. Dwoje z was z zawiązanymi oczami ustawcie w jego środku.

.          Każda z dwóch osób trzyma w ręku zwiniętą gazetę i usiłuje nią uderzyć w głowę przeciwnika.

.          Przy tym wołają ciągle „hej, braciszku”, aby przez to mogli usłyszeć, gdzie jest przeciwnik. Wy musicie ich naturalnie do tej zabawy zapalać (dopingować).

.          Jak tylko trafią, inni wchodzą na ich miejsce.

.          Zabawa trwa tak długo, aż każda będzie 1 raz braciszkiem.

 

 

ZABAWY W CHOWANEGO

 

CHOWANIE SIĘ  (4-20 osób)

.          Jeden z was zostaje poszukującym. Zamyka oczy i liczy do 100. Pozostali uciekają i ukrywają się.

.          Szukający woła „idę” i rozpoczyna poszukiwanie.

.          Gdy ktoś z was zostanie odnaleziony, musi pomagać w poszukiwaniu.

.          Kto znalazł najlepszą kryjówkę, a więc został odnaleziony jako ostatni, jest nowym szukającym.

 

PIĘĆDZIESIĄT DWA  (4-12 osób)

.          Poszukajcie dobrego miejsca na zaklepywankę, może to być np. ławka w parku. Później wybierzcie jednego z was na szukającego.

.          Szukający liczy z zamkniętymi oczami do 52. Inni uciekają i ukrywają się.

.          Jeżeli szukający kogoś odkrył, biegnie do zaklepywanki i wykrzykuje imię znalezionego.

.          Odkryty również biegnie do zaklepywanki tak szybko, jak potrafi. Jeżeli jest pierwszy, wtedy wykrzykuje: „52” i może się znowu ukryć. Jeżeli jednak szukający jest pierwszy i zawoła: „52”, wtedy ma jeńca.

.          Złapani mogą zostać uwolnieni w taki oto sposób: Ktoś z was biegnie do zaklepywanki, albo się tam podkrada, wykrzykuje: „52” i imię złapanego.

.          Szukający ma trudne zadanie: musi on wszystkich odnaleźć i równocześnie pilnować swoich jeńców. Nie może więc zbytnio oddalać się od zaklepywanki.

.          Jeżeli szukający złapał każdego przynajmniej raz, wtedy musicie wybrać nowego szukającego.

 

POLICJANCI I ZŁODIEJE (4-12 osób)

.          Jeden z was ucieka i ukrywa się. Pozostali liczą z zamkniętymi oczami do 100. Poszukiwany nie musi pozostawać w jednej kryjówce. Jeżeli chce się ukryć gdzie indziej, musi tylko uważać, aby go nikt nie zauważył.

.          Natychmiast, gdy zostaje odkryty, rozpoczyna się za nim pościg.

.          Kto dotknie go jako pierwszy, może się ukrywać jako następny.

 

 

 

 

 

 

 

ZAMIATACZ ULIC  (4-20 osób, torebki i listę, na której jest napisane, co powinniście zbierać)

.          Napiszcie na jednej kartce, co powinno być znalezione: pióro, okrągły kamień, szyszka jodłowa, nić wełniana, itd.

.          Każdy z was otrzyma tę listę. Następnie musicie w ciągu 20 min. Znaleźć jak najwięcej rzeczy zapisanych na kartce. Jeżeli wolicie, możecie poszukiwać dwójkami.

.          Wygrywa ten, kto znajdzie wszystko jako pierwszy.

.          Kto znajdzie najpiękniejszy przedmiot, otrzymuje nagrodę specjalną.

 

POSZUKIWANIE SKARBU  (6-16 osób, SKARB I OPISY TRAS)

.          Najlepiej poproście waszego ojca, aby bawił się z wami. Musi on przygotować opisy tras dla poszczególnych drużyn. Opis trasy nie prowadzi bezpośrednio do skarbu. Musicie szukać poszczególnych stacji. Tam znajdziecie zawsze opis następnego odcinka trasy. Opis trasy może wyglądać np. tak: „Znajdziesz mnie za rzeczą tutaj stojącą i zawierającą coś, czym podlewa się rośliny”. To jest beczka na wodę.

.          Każda drużyna otrzyma opis innej trasy.

.          Dopiero ostatni opis jest dla wszystkich drużyn identyczny, gdyż prowadzi prosto do skarbu.

.          Na każdej stacji ukryty jest opis następnego odcinka.

.          Jeżeli znaleźliście już wszystkie stacje, to zanieście opisy do kierownika zabawy. Od niego dostaniecie ostatni opis trasy, prowadzący prosto do skarbu. Zwycięża drużyna, która najszybciej odkryje skarb.

Przygotowanie tej zabawy wymaga wysiłku, ale jest ona pełna emocji. Nie biegniecie wszyscy jeden za drugim, lecz dochodzicie różnymi drogami do celu.

 

POLOWANIE NA ZAJĄCE (8-20 osób, kreda, patyki i kamyki)

.          Wybierzcie spośród siebie dwie osoby, które zostaną zającami, najlepiej kogoś, kto zna dobrze okolicę.

.          Zające wyruszają w drogę. Pozostawiają za sobą ślady. To mogą być kamienie, patyki, narysowane na ziemi strzałki, albo kredowe strzałki na drzewach.

.          Jeżeli ślady są fałszywe, to na ich końcu zawsze musi być krzyżyk.

.          Jeżeli zające zmienią kierunek ucieczki, strzałka pokazuje w którą stroną poszły.

.          Po 10-15 min. Ruszają w pogoń psy.

.          Jeżeli psy wytropią zające, zanim te dotrą do punktu wyjścia, wygrywają. Jeżeli nie – zwycięzcami zostają zające.

Jeżeli zające wymyśliły długą drogę ucieczki, polowanie może trwać bardzo długo.

 

 

ZABAWY Z PIŁKĄ

 

ŁAPANIE (4-20 osób, piłka)

.          Ustawcie się w kole. Jeden z was idzie z piłką do środka i rzuca kolejno każdemu z was piłkę.

.          Jeżeli komuś piłka spadnie, łapanie zostanie mu utrudnione. Następnym razem musi spróbować złapać piłkę jedną ręką. Jeśli mu się znów nie uda, musi ją złapać drugą rękę.

.          Przy kolejnym niepowodzeniu musi ją złapać klęcząc na jednym kolanie. Jeśli znowu mu się nie uda, klęka na oba kolana i próbuje w ten sposób.

.          Może jeszcze łapać na siedząco, ale jeśli mu się nie uda i tym razem – odpada z gry.

.          Jeżeli raz złapie piłkę, to będzie mu łatwiej: może zająć lepszą, wygodniejszą postawę. W przypadku, gdy złapie ją znowu, może już na stojąco łapać dwiema rękami.

 

WRACAJĄCA PIŁKA  (10-20 osób, dwie piłki)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin