Montaż przenośników taśmowych.doc

(115 KB) Pobierz

Instrukcje dotyczące montażu przenośników taśmowych

INSTRUKCJA  montażu i demontażu przenośników taśmowych              1

INSTRUKCJA SZCZEGÓŁOWA  dotyczącą: demontażu napędów Gwarek-1000 i B-1000              4

INSTRUKCJA SZCZEGÓŁOWA dotyczącą: wymiany boków, bębnów i segmentów wysięgnika przenośnika PTG              6

INSTRUKCJA SZCZEGÓŁOWA dotyczącą: wymiany silnika w przenośniku taśmowym typu GWAREK              8

INSTRUKCJA SZCZEGÓŁOWAdotyczącą: wymiany przekładni z bębnem napędowym przenośnika taśmowego typu „GWAREK” i  „B-1000”.              9

 

 

INSTRUKCJA  montażu i demontażu przenośników taśmowych

 

 

Postanowienia ogólne

1.      Instrukcja przeznaczona jest dla pracowników brygad zatrudnionych przy pracach montażowych i demontażowych przenośników taśmowych.

2.      Pracownicy zatrudnieni do w/w prac zobowiązani są do wykonania zadań określonych przez osobę dozoru podczas podziału.

3.      Wyznaczony przodowy brygady odpowiada za całokształt prac na powierzonym odcinku oraz przekazywanie raportu z postępu prac w czasie kontroli stanowiska jak również po zakończonej zmianie.

4.      Pracownicy zatrudnieni do prac montażowych muszą być zapoznani z projektem technicznym w zakresie sposobu posadowienia i stabilizacji podzespołów przenośnika oraz dokumentacją techniczno-ruchową montowanego przenośnika.

 

I.                   Przed rozpoczęciem prac montażowych lub demontażowych należy:

1.      Skontrolować stanowisko w zakresie zagrożenia ze strony stropu i ociosu oraz zabezpieczyć miejsce prac jeżeli są one prowadzone przy drodze transportu. Transport linowy musi być zatrzymany a w przypadku prac na drogach przewozowych powiadomić należy dysponenta przewozu na danym poziomie i odpowiednio oznakować miejsce robót zgodnie z instrukcją nr 17/96/BHP dotyczącą prowadzenia robót na drogach przewozowych.

2.      Sprawdzić kompletność materiałów i elementów do montażu. Zgodność ich rozmieszczenia z kolejnością montażu.

3.      W przypadku prac demontażowych należy wezwać uprawnionego elektryka i po uzyskaniu odpowiednich luzów taśmy oraz uwolnieniu lin w stacji napinania wyłączyć przenośnik z ruchu zgodnie z zarządzeniem nr 10 KDEM. Odłączyć trwale przewody zasilające od demontowanych elementów przenośnika.

4.      Przed rozpoczęciem prac montażowych należy wypoziomować spąg pod zabudowę napędu lub przeprowadzić niwelację spągu pod zabudowę stacji zwrotnej, pętlicy, trasy. Usunąć zbędne materiały i elementy utrudniające montaż lub mogące stwarzać zagrożenie.

UWAGA !

Należy zwrócić uwagę na konfigurację elementów przenośnika i tak:

-          w przypadku montażu w wyrobisku poziomym lub po wzniosie do +160 kolejność podzespołów jest następująca: napęd, wysięgnik, bęben nawrotny pętlicy, pętlica, stacja napinająca, konstrukcja trasy, stacja zwrotna z przesypem.

-          Przenośnik w wyrobisku po upadzie do –140 podzespoły montuje się w kolejności: zespół bębnów kierujących, wysięgnik, bęben nawrotny pętlicy, pętlica, stacja napinająca, konstrukcja trasy, napęd, konstrukcja trasy, stacja zwrotna z przesypem.

Dla przenośników pracujących na upadzie zaleca się zabudowę napędu w odległości 40-100m od stacji zwrotnej.

5.      W zależności od postanowień projektu technicznego przygotować należy fundamenty pod napęd i stację napinającą lub indywidualne elementy podbudowy oraz elementy wiążące podbudowę z wyrobiskiem, tzn. kotwy, rozpory, odciągi lub inne elementy do stabilizacji podzespołów przenośnika.

 

II.                 Montaż napędu.

1.      Ustawiamy i skręcamy ramę napędu do fundamentu lub podbudowy.

2.      Przykręcamy ściany boczne do ramy wraz z poprzecznymi belkami konstrukcji napędu.

3.      Montujemy bębny napędowe oraz pozostałe poprzeczne wzmocnienia między ścianami bocznymi wraz ze skrobakami bębnów. Sprawdzamy poprawność ustawienia napędu w zadanej osi oraz zachowanie wymaganych gabarytów tj. 0,7m od ociosu po obu stronach przenośnika.

4.      Montujemy jednostki napędowe stosując się ściśle do zaleceń DTR danego przenośnika.

5.      Następnie montujemy hamulce i pozostałe osłony. Kontrolujemy poprawność zabudowy.

UWAGA!

Przekładnie oraz luzowniki hamulców napełnić odpowiednim olejem we właściwej ilości.

6.      Rozeprzeć i zastabilizować ustawienie napędu.

 

III.             Montaż wysięgnika.

1.      Zmontować pierwszy segment i odpowiednio go zamocować do konstrukcji napędu. Podwiesić łańcuchami Ø 18 do stropu.

2.      Montujemy kolejny człon wysięgnika i skręcamy go do poprzedniego również go podwieszając. Ilość segmentów zależy od przyjętej długości wysięgnika.

3.      Do ostatniego członu podwiesić i przykręcić głowicę wysypową.

4.      Uzupełnić krążniki oraz wszystkie osłony i zgarniaki. Sprawdzić osiowość z napędem i trasą, zgodnie z dokumentacją techniczną zastabilizować wysięgnik.

 

IV.             Montaż pętlicowego zasobnika taśmy.

1.      Montaż pętlicy rozpoczynamy od ustawienia bębna nawrotnego pętlicy za napędem i połączenia go z korpusem napędu.

2.      Montujemy konstrukcję nośną pętlicy wraz z szynami jezdnymi wózka napinającego.

3.      Po zmontowaniu ok. 4 przęseł pętlicy skręcamy wózek napinający i wprowadzamy go w szyny jezdne. Następnie montujemy pozostałe człony zasobnika oraz uzupełniamy krążniki.

4.      Montujemy i ustawiamy w osi przenośnika stację napinającą. Po właściwym ustawieniu rozpieramy i stabilizujemy jej położenie.

5.      Wprowadzamy na krążki prowadzące linę do zasobnika pętlicowego i mocujemy ją w bębnie stacji napinania.

6.      Napełniamy olejem siłownik stacji napinania, podłączamy manometr i uzupełniamy zgarniaki przy bębnie wózka i stacji nawrotnej oraz siatki boczne wzdłuż całej trasy.

 

V.                 Montaż stacji zwrotnej. 

1.      Ustawiamy segment roli zwrotnej w osi przenośnika. Następnie skręcamy i łączymy kratownicę przesypu wraz z poprzeczkami. Montujemy grzebienie, uzupełniamy krążniki i zgarniaki. Montujemy blachy przesypowe.

2.      Sprawdzamy poprawność ustawienia stacji zwrotnej i stabilizujemy ją zgodnie z projektem technicznym.

 

VI.             Montaż trasy przenośnika.

1.      W przypadku konstrukcji linowej należy w odpowiedniej odległości od zadanej osi rozciągnąć i naprężyć dwie liny od wysięgnika do stacji zwrotnej. Pamiętać należy o odpowiednim jej rozparciu i mocowaniu. Dobór konstrukcji, jej rozparcie i średnicę określa projekt techniczny.

2.      Następnie zakładamy kozły dolne wraz z krążnikami i grzebienie górne. Pamiętać należy aby odległość między kozłami nie przekraczała 3m, a pomiędzy grzebieniami nie była większa niż 1,5m.

3.      W przypadku konstrukcji sztywnej (są to elementy powtarzalne) składamy poszczególne elementy trasy sukcesywnie montując grzebienie i krążniki. Konstrukcja ta może być ustawiana bezpośrednio na spągu jak również na kostkach betonowych lub podwieszana łańcuchami do łuków obudowy. Pamiętać należy o stałej kontroli osiowości montowanej trasy.

4.      Równolegle z montażem podzespołów przenośnika powinny być prowadzone prace elektromonterskie. Podanie napięcia mające na celu uruchomienie podzespołów przenośnika może być dokonane przez uprawnionego elektryka po uzgodnieniu tego faktu z przodowym brygady montażowej. 

5.      Po wprowadzeniu taśmy na ciąg trasowy należy założyć linkę sygnalizacyjną pomiędzy blokadami. W miejscach gdzie będą przesypy należy zmontować odpowiedniej długości blachy przesypowe oraz odpowiednią ilość przełazów nad lub pod taśmą dla bezpiecznego ruchu załogi.

VII.          Próby ruchowe.

1.      Po zakończonym montażu sprawdzić należy poprawność jego wykonania, właściwe rozmieszczenie czujników, blokad, poprawność zabudowy urządzenia „SAGA” oraz połączeń taśmy.

2.      Po podłączeniu zasilania sprawdzić sprawność tablicy sterowniczej, kierunek obrotów bębnów napędowych oraz działanie blokad.

3.      Wstępnie napiąć taśmę i przystąpić do próbnego rozruchu. Podczas ruchu próbnego należy kontrolować bieg taśmy w napędzie, stacji zwrotnej, pętlicy i trasie. W razie konieczności przeprowadzić niezbędne regulacje. Wstępny rozruch przenośnika powinien trwać około 4 godz. bez obciążenia taśmy. Po tym okresie należy ponownie sprawdzić połączenia śrubowe w napędzie, stacji napinającej oraz napięcie taśmy i regulację hamulców.

4.      W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do sposobu prowadzenia prac przodowy ma obowiązek powiadomić o tym osobę dozoru nadzorującą prace i po ustaleniu dalszego postępowania kontynuować pracę.

 

VIII.       Prowadzenie prac demontażowych.

1.      Przed rozpoczęciem demontażu należy uzyskać odpowiednie luzy taśmy oraz uwolnić liny w stacji napinającej, następnie należy usunąć taśmę z trasy przenośnika.

2.      Wezwać uprawnionego elektryka celem trwałego odłączenia napięcia zasilania oraz odłączenia przewodów zasilających od silników.

3.      Proces demontażu przebiega odwrotnie aniżeli montaż. W związku z tym czynności wykonujemy w przeciwnej kolejności jak prace montażowe.

4.      Miejsce demontażu należy uporządkować ze zbędnych elementów i urobku, oczyścić podzespoły oraz odrdzewić elementy złączne. Przygotować miejsce do składowania demontowanych elementów i ich dalszego transportu.

 

IX.             Warunki bezpieczeństwa.

1.      Pracownicy zatrudnieni do demontażu muszą posiadać dopuszczoną odzież ochronną, posiadać i stosować środki ochrony osobistej. Szczególnie w przypadku rozcinania połączeń śrubowych bezwzględnie należy stosować okulary ochronne.

2.      Pracownicy ci muszą znać rozmieszczenie i sposób użycia sprzętu gaśniczego oraz znać sygnały alarmowe i drogi ucieczkowe z danego rejonu.

3.      W przypadku zaistnienia zagrożenia dla zdrowia ludzi lub dla mienia zakładu należy niezwłocznie przerwać pracę i powiadomić najbliższą osobę dozoru i dyspozytora kopalni o powstałym zagrożeniu. Dalsze czynności wykonywać ściśle wg ich poleceń.

4.      W przypadku zaistnienia sytuacji nie ujętej w tej instrukcji należy skontaktować się z osobą dozoru nadzorującą dane prace i podporządkować się poleceniom przez nią wydanych.

5.      Pracownicy zobowiązani są do stosowania sprawnych narzędzi i przyrządów w ilości gwarantującej prawidłowe i bezpieczne wykonanie zadania.

6.      Kontrolę stanowiska pracy osoba dozoru nadzorująca ten rejon przeprowadza jeden raz na zmianę, chyba że warunki prowadzenia prac lub przełożeni stanowią inaczej.

7.      Niniejsza instrukcja anuluje instrukcję nr 294/TM/97

 

 

 

                                                                     

 

 

INSTRUKCJA SZCZEGÓŁOWA  dotyczącą: demontażu napędów Gwarek-1000 i B-1000

 

 

I.         Przeznaczenie instrukcji.

 

Niniejsza instrukcja przeznaczona jest dla osób zatrudnionych przy demontażu napędów Gwarek-1000 i B-1000.

 

 

II.           Zakres odpowiedzialności pracowników.

 

1.      Za całokształt  prac związanych z demontażem napędów Gwarek-1000 i B-1000 odpowiada osoba dozoru średniego prowadząca zmianę.

 

      Osoba dozoru ruchu maszynowego prowadząca zmianę jest odpowiedzialna również za :

-          zaznajomienie pracowników z niniejszą instrukcją (pracownicy potwierdzają

    podpisem 

    znajomość tej instrukcji),

-          wyznaczenie przodowego brygady remontowej,

-          zaznajomienie pracowników z ryzykiem zawodowym, które wiąże się ze stanowiskiem pracy oraz z zasadami ochrony przed zagrożeniami oraz drogami ucieczkowymi,

-          bezpieczne prowadzenie prac.

 

Pracownicy w zależności od zakresu prac przewidzianych do wykonania zobowiązani są do posiadania :

-       odpowiednich uprawnień,

-       odzieży ochronnej i środków ochrony osobistej,

-       potrzebnych narzędzi.

 

Do łączności między poszczególnymi grupami pracowników i dozorem przeznaczone są: aparaty telefoniczne kopalnianej centrali telefonicznej, sygnalizatory akustyczne kolejki KSP lub instalacji głośno mówiącej przenośnika, sygnalizatory łączności dyspozytorskiej ASA.

 

 

III.             Czynności, które należy wykonać przed rozpoczęciem pracy.

 

1.  Przed rozpoczęciem prac demontażowych należy:

-          oczyścić rejon z nagromadzonego urobku i zbędnych elementów w obrębie około trzech metrów wokół napędu,

-          wezwać uprawnionego elektryka do wyłączenia zasilania napędu i zabezpieczenia stanu beznapięciowego zgodnie z Zarządz. KDEM.

 

IV.             Zasady i sposoby bezpiecznego wykonywania samej pracy.

 

1.       Po skontrolowaniu zabezpieczenia miejsca pracy oraz stanu wyłączenia napędu przystąpić do demontażu.

      Ustala się następującą kolejność demontażu:

-          uwalniamy i przy pomocy dwóch wciągarek min. 1,5 t opuszczamy elementy wysięgnika na spąg,

-          poszczególne segmenty wysięgnika rozcinamy do wielkości elementów możliwych do transportu w rejonie,

-          następnie demontujemy silniki i odciągamy je poza rejon dalszych prac,

-          przystępujemy do demontażu przekładni stosując wciągarki min.3,5tony i łańcuchy Ø18,

-          następnie z korpusu napędu wyciągamy bębny napędowe,

-          przestąpić do rozkręcenia belek poprzecznych i ramy korpusu,

UWAGA:

Zabezpieczyć łańcuchami gospodarczymi min. Ø 8 boki korpusu przed niekontrolowanym przemieszczeniem,

-          odciągamy segment stacji nawrotnej pętlicy.

2.    Każdorazowo przed rozpoczęciem i po zakończeniu zmiany roboczej należy skontrolować stan zabezpieczenia stropu i ociosów. W przypadku zauważenia usterek należy powiadomić osobę dozoru i kierując się jego wskazaniami poprawić stan zabezpieczenia.

 

VI.             Postanowienia końcowe.

 

1.      W przypadku zaistnienia okoliczności nieujętych w niniejszej instrukcji przodowy zespołu ślusarzy konsultuje się z osobą dozoru ruchu maszynowego wykonując ściśle jego polecenia.

2.      W razie sytuacji szczególnych zagrażających bezpieczeństwu należy natychmiast zatrzymać prowadzone prace i porozumieć się z osobą dozoru prowadzącą zmianę.

 

Instrukcję opracowano przy współudziale pracownika oddziału :

 

-          ............................................................... - ......................................

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin