Szynowa kolej spągowa.doc

(45 KB) Pobierz

 

SZYNOWA KOLEJ SPĄGOWA SKS 100/900-NL

Zalety

·         Możliwość transportu ciężkich elementów maszyn i urządzeń górniczych o masie do 220 kN (22 t) w podziemnych wyrobiskach górniczych o nachyleniu do 30°

·         Możliwość jazdy ludzi w podziemnych wyrobiskach górniczych o nachyleniu do 25°

·         Możliwość jednoczesnej jazdy ludzi i transportu materiałów w podziemnych wyrobiskach górniczych o nachyleniu do 25°

·         Dopuszczenie do stosowania w podziemnych wyrobiskach górniczych o nachyleniu do 30° o klasie niebezpieczeństwa wybuchu metanu "a", "b" i "c"

·         Płynna regulacja prędkości jazdy w granicach 0-2 m/s

·         Sygnalizacja i łączność wzdłuż całej trasy kolei

·         Możliwość awaryjnego zatrzymania kolei z dowolnego miejsca trasy

Opis techniczny

Szynowa kolej spągowa z napędem linowym SKS-100/900 NL jest urządzeniem transportowym typu stacjonarnego, za pomocą którego przemieszczanie materiałów i jazda ludzi odbywa się wzdłuż wyrobiska transportowego, w którym zabudowana jest jezdnia szynowa umieszczona na końcu zwrotnią linową. Zestaw transportowy, który tworzą co najmniej platforma ciągnąco-nośna lub i wózek hamulcowy połączone ze sobą łącznikiem przegubowym i linami bezpieczeństwa, ciągniony jest po jezdni szynowej liną bez końca napędzaną kołowrotem przewojowym napędu, wykorzystującym sprzężenie cierne między liną a wykładziną cierną bębna, lub ciągnikiem linowym w układzie z liną nawijaną na jego bęben. Napięcie wstępne liny bez końca wspomagające sprzężenie cierne i zapobiegające zapętleniu się liny na rolkach ją prowadzących, wywierane jest przez stacje napinającą zabudowaną w bezpośredniej bliskości napędu kolei. Napęd linowy kolei zabudowany jest najczęściej na jednym z końców trasy jezdnej wzdłuż jej biegu. Możliwa jest jednak taka kompletacja kolei szynowej, w której na obu końcach trasy zabudowane są zwrotnie linowe, a sam napęd zabudowany jest w dowolnym miejscu trasy i usytuowany względem niej. pod dowolnym kątem. W takim wypadku lina ciągnąca z trasy jest naprowadzana na podzespoły napędu specjalnymi rolkami kierującymi.

Na początku, końcu oraz w razie potrzeby w innym dowolnym punkcie trasy kolei znajdują się dworce osobowe i materiałowe, z zainstalowanymi urządzeniami do bezpiecznego wsiadania i wysiadania załogi oraz bezpiecznego załadunku i wyładunku materiałów. Wzdłuż całej trasy zabudowane są podzespoły wyposażenia elektrycznego, zapewniające między innymi oświetlenie, łączność oraz bezpieczeństwo prowadzenia transportu koleją. Wyposażenie elektryczne współpracuje z urządzeniami zabezpieczenia ruchu kolei, tj. wyłącznikami przejezdnymi i wyłącznikami krańcowymi. W wypadku przewidywanej zmiany długości trasy kolei, do zestawu transportowego dopina się wózek z liną zapasową.

Dane techniczne

Maksymalna siła ciągnąca w linie napędu

100 kN

Średnica liny ciągnącej

do 30 mm

Typoszereg wózków hamulcowych

75, 90, 120 lub 150 kN

Prędkość jazdy zestawu

0-2 m/s

Prędkość jazdy zestawu, przy której zwalniany jest układ hamulcowy

2,8-3,2 m/s

Minimalny promień krzywizny toru:

 

- w płaszczyźnie poziomej

4 m

- w płaszczyźnie pionowej

10 m

Dopuszczalne pochylenie trasy

30°

Dopuszczalne pochylenie poprzeczne trasy

10°

Liczba osób przewożonych jednorazowo:

 

- w kabinie na wózku hamulcowym

8 osób

- w kabinie nakładanej na platformę ciągnąco-nośną

14 osób

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin