Scenariusz zajęć z kształtowania pojęć matematycznych - wprowadzenie liczby 3 i jej zapisu cyfrowego
TEAMT: Kto powie? – M. Czerkawska – wiersz. Wprowadzenie liczby 3 i jej zapisu cyfrowego, grupa 6-latkiCELE: dziecko :·Zna cyfry 1-3·Potrafi umiejętnie słuchać i wykonywać polecenia·Pisze po śladzie cyfrę 3 ·Układa zbiory w ciągu rosnącym i malejącym·Dzieli zbiór na podzbiory, liczy i porównuje liczebność zbiorówMETODA: pokaz, rozmowa, ćwiczeniaFORMA: indywidualna, zbiorowa, zespołowaPOMOCE: kosze z owocami (jabłka, gruszki, śliwki), kartki z cyframiPRZEBIEG1.zabawa ruchowa ze śpiewaniem do melodii „Litery”Stańmy i utwórzmy krąg; Teraz podskocz tra la la;Niech powstanie łańcuch z rąk; Klaskaj w ręce raz i dwa;Witam Was, witam Was; Noga w przód, noga w tył;Na zabawę nadszedł czas Powitalny taniec był;2.Dzieci siadają przed tablicą. Nauczycielka recytuje wiersz „Kto powie” i przypina na tablicy odpowiednie elementy ( owoce-sylwety)Przez sad idzie mały Maciuś;Śmieje się do słonka;A tu pac!- czerwone jabłko;Rzuca mu jabłonka;Podniósł jabłko idzie dalej;A wtem, obok dróżki;Pac pac!- co to? Stara grusza;Rzuciła dwie gruszki;Podniósł Maciuś żółte gruszki;Bardzo jest szczęśliwy;Znów pac, pac, pac- trzy śliweczki;Spadły z gęstej śliwy;Niesie Maciuś jabłko, śliwki;Gruszki co się złocą;Kto z was powie Maciusiowi;Ile jest owoców??3.Analiza treści:·Gdzie wybrał się Maciuś?·Jakie owoce zebrał w sadzie?·Ile było śliwek, jabłek, gruszek? ( śliwki-3 skłony, gruszki-2 przysiady, jabłko-1 pajacyk)·Ile owoców przyniósł do domu? (podskocz tyle razy)4.Przeliczanie owoców, podpisywanie cyfrą 1-2. Dzieci siadają w kole, otrzymują od n-lki tekturowy talerzyk, oraz kopertę z cyframi. W środku koła n-lka ustawia 3 kosze z owocami. Jeszcze raz recytuje wiersz a dzieci zgodnie z treścią wiersza wybierają odpowiednie owoce.·Przeliczają owoce na talerzyku (6)·Otrzymują jeszcze dwa talerzyki i rozkładają owoce (tworzą podzbiory)·Których owoców jest najwięcej?·O ile więcej jest śliwek niż gruszek itp… ( łączy w pary )·Podpisz swoje talerzyki z owocami cyframi z koperty.N: Dlaczego nie podpisałyście śliwek?DZ: bo jest ich 3 a w kopercie nie było takiej cyfry.5.Wprowadzenie liczby 3 i jej zapisu cyfrowego.·Pokaz cyfry 3, co wam przypomina jej kształt, jak wygląda?·Ułóżcie cyfrę 3 z kolorowej tasiemki, czego w naszej sali jest 3?·Odszukajcie w pojemnikach cyfrę 3 i podpiszcie nią śliwkiUłóżcie cyfry 1-3 od najmniejszej do największej i odwrotnie( odłóżcie owoce do koszy, a cyfry do kopert )6.Zabawa ruchowa „odszukaj cyfrę”Na dywanie leżą obrazki drzew owocowych, na pniach napisane są cyfry 1-3.Dzieci biegają w sadzie, przerwa w muzyce- n-lka mówi odszukaj cyfrę1.– dzieci siadają wokół drzew z cyfrą 1. N-lka mówi odszukaj cyfrę2.– dzieci siadają wokół drzew z cyfrą 2 itd.:…Dzieci siadają przed nauczycielką7.Nauka pisania cyfry 3 z wykorzystaniem metody „DobregoStartu”. N-lka rozdaje dzieciom kartki, na których napisana jest cyfra 3, następnie śpiewa i pokazuje jak prawidłowo pisze się cyfrę 3 (po śladzie)Troje / nas // Troje nasDo pie / czenia // chlebaChodź i / ty // chodź i / ty Ciebie / tu // potrze / ba (melodia „mało nas”)·Dzieci piszą po śladzie palcem, kredką i śpiewają·Piszą palcem po kaszy mannej·Piszą w powietrzu, na dywanie8.Praca w zespołach.Porządkowanie zbiorów owoców w ciągu rosnącym i malejącym (6)(obrazek)Ułóżcie talerze z jabłkami tak, aby w każdym następnym było o 1 więcej, oraz talerze z gruszkami tak, aby w każdym talerzu było o 1 mniej.Zabawa ruchowa z śpiewaniem „Bawimy się w klaskanie”Na podwórku deszczyk pada;Przemoczone ubranie;Więc zostańmy w domu lalkotańczą w parachBawmy się w klaskanieNajpierw ja! Raz, dwa, trzy;Będę klaskać sobie;stająca przeciw siebie i klaszczą w swoje dłoniezgodnie ze słowami piosenkiPotem ty! Raz, dwa, trzy;Teraz klaszczemy obie;Raz, dwa, trzy! Raz, dwa, trzy!;Klaszczmy sobie w ręce;Raz, dwa, trzy! Raz, dwa, trzy; Trzy nie więcej;/stają naprzeciw siebie i klaszczą w ręce kolegi/9.Praca przy stolikach. Praca z książką
agatabo1