tytuł: "MASAŻ - Techniki wschodu i zachodu Krok po kroku" autor: Lucinda Lidell tytuł oryginału: "The New Book of Massage" Z języka angielskiego przełożył: prof. dr Stefan Kru tekst wklepał: dunder@poczta.fm Współautorzy: Sara Thomas (masaż) Catola Betesford-Cooke (shiatsu) Anthony Portet (refleksologia) Układ: Pattick Nugent Uwaga. Jeżeli cierpisz na jakš chorobę albo jeste w cišży, nie możesz podjšć żadnych ćwiczeń opisanych w tej ksišżce bez zasięgnięcia opinii lekarskiej. Starannie przeczytaj wszystkie wskazówki i ostrzeżenia. Ani autorzy, ani wydawca nie mogš przyjšć odpowiedzialnoci za szkody, jakie mogš być skutkiem niezastosowania się do tych wskazówek. Redaktor merytoryczny: Barbara Andrzejewska Redaktor techniczny wydania polskiego: Elżbieta Kasprzak Korektor: Barbara Zamorska Š Gaia Books Ltd, Londyn Š for the Polish edition by Oficyna Wydawnicza Delta W-Z", Warszawa tel./fax O (prefiks) 22 858-24-18 Skład i łamanie: ťCoroneiŤ Warszawa Druk i oprawa: Przedsiębiorstwo Wydawniczo-Poligraficzne Gryf1' SA Ciechanów Wszystkie prawa zastrzeżone przez Wydawnictwo Gaia, łšcznie z prawem powielania całoci lub częci w jakiejkolwiek postaci ISBN 83-7175-401-9 Co o tej ksišżce... Nowy przewodnik Masaż" trzech różnych metod leczniczych, mianowicie masażu, shiatsu i reflek-sologii. Niezależnie od tego, której z nich chcesz się uczyć, musisz przeczytać rozdział pt. Poczštek" (str. 18-25), zawierajšcy uwagi praktyczne, podstawowe dla wszystkich trzech metod, i Dotyk drugiego człowieka" (str. 152-165), przedstawiajšcy zastosowanie technik różnych w zależnoci od wieku i specjalnych wskazań. Uwaga. W częci dotyczšcej masażu osoby masowane sš pokazywane nago, ponieważ ksišżka jest przeznaczona głównie dla partnerów lub bliskich przyjaciół. Korzystajšc z masażu profesjonalnego będziesz zawsze przykrywać ciało przecieradłem (str. 38-39). Ostrzeżenie. Jeżeli masz wštpliwoci na temat stanu swego zdrowia, korzystaj zawsze z porady lekarza i przestrzegaj ostrzeżeń i przeciwwskazań podanych w tej ksišżce. Słowo wstępne Masaż jest prawdopodobnie najstarszš i najprostszš sporód wszystkich metod postępowania lekarskiego. W kulturach z tradycjami, zwłaszcza na Wschodzie, jest rzeczš naturalnš, że ludzie w każdym wieku regularnie korzystajš z masażu. Na Zachodzie z kolei zawsze doceniano znaczenie masażu w sporcie, ale wiadomoć jego korzystnego działania dopiero obecnie zaczyna obejmować coraz szersze grupy społeczne. Zbyt często odczuwamy obawę wzajemnego dotykania się. Badania a ono przecież jest podstawš masażu. Ostatnio stwierdzono, że sam akt masażu poprawia nastrój pacjenta i przyspiesza zdrowienie. Potwierdzajš to moje własne obserwacje kliniczne. Będšc masażystš odkrywa się, że masaż zawiera wiele elementów psychologicznych. Masujšcy wczuwa się w doznania osoby, znajdujšcej się pod jego rękami". Każdy dobry masażysta wie, że tkwi to w przewiadczeniu: jestem tu, aby pomagać". Korzyciš jest również to, że masaż jest przyjemny zarówno dla masowanego, jak i dla masujšcego. Potwierdzono naukowo, że głaskanie zwierzęcia udomowionego działa na nie uspokajajšco i obniża mu cinienie krwi. Takie samo znaczenie ma głaskanie ludzi. Masaż ma stymulować lub uspokajać. Zależy to od szybkoci i głębokoci ruchów. Dlatego może on powodować, że osoba masowana odczuwa stan gotowoci do biegu maratońskiego albo odwrotnie - jest rozluniona i przysypiajšca. Masaż relaksuje, łagodzi ból głowy, usuwa napięcie i ból mięni, przezwycięża bezsennoć. Oprócz tego stwarza warunki do zdrowienia, pobudzajšc dobry nastrój. Wielu moich pacjentów jest przekonanych, że wynikajšca z masowania przyjemnoć sama w sobie stanowi rodek leczniczy. Masażu dajšcego te korzyci łatwo się nauczyć. Jest to umiejętnoć, którš każdy może zdobyć, w zasadzie bowiem rozwija ona to, co wszyscy robimy instynktownie: gładzimy czoło, kiedy jestemy zmęczeni albo odczuwamy ból głowy, głaszczemy główkę lub twarz dzieci, aby je podnieć na duchu, dodaje nam siły trzymanie ręki przyjaciela, rozcieramy bolšcš okolicę, co równa się głaskaniu zwierzęcia. Celem tej ksišżki jest udzielenie pomocy w rozwijaniu tego naturalnego działania. Masażem można nazwać każdš powtarzajšcš się czynnoć dotykania, która przynosi miłe doznanie albo podtrzymuje dobre zdrowie. W ksišżce tej sš opisane trzy różne techniki: masaż jako taki, w którym ruchy sš rozległe i płynne, shiatsu wschodnia metoda uciskania, analogiczna z akupunkturš, i refleksologia, wpływajšca na wszystkie częci ciała poprzez pobudzanie orodków znajdujšcych się w stopach. Nowa Ksišżka o masażu stanowi więc wietne wprowadzenie do przedmiotu. Z jej pomocš każdy może podjšć rozwijanie leczniczych właciwoci własnych ršk. Pamiętaj, że życie może pozbawić cię energii, ale masaż jš przywróci. SPIS TRECI 10 Wprowadzenie 19 Poczštek 20 Tworzenie właciwego otoczenia 22 Dawanie i przyjmowanie 24 Koncentrowanie się 27 Masaż 28 Smarowanie olejkiem 30 Ruchy podstawowe 36 Podstawowy cykl masażu 38 Przykrycia i podkładki 40 Plecy 46 Tylna powierzchnia nóg 52 Barki, szyja i głowa 58 Twarz 63 Ramiona i ręce 68 Przednia strona tułowia 72 Przednia powierzchnia nóg 76 Łšczenie 78 Zestawienie zabiegów 81 Shiatsu 82 Ki 86 Wschodnia droga do zdrowia 88 Narzędzia" i techniki 90 Podstawowe sekwencje shiatsu 92 Plecy 96 Biodra 100 Tylna i boczne powierzchnie nóg 106 Tylna strona barków 110 Przednia strona barków i szyi 114 Głowa i twarz 118 Ramiona i ręce 122 Hara 126 Przednia i przyrodkowa strona nóg 130 Zestawienie technik shiatsu 131 Punkty uciskania w masażu 133 Refleksologia 134 Teoria i podstawy 136 Strefy odniesienia na stopie 138 Techniki podstawowe 142 Cykl zabiegów na stopie 148 Mapa stref odniesienia na ręce 150 Cykl zabiegów na ręce 153 Dotyk drugiego człowieka 155 Macierzyństwo 156 Niemowlęta 160 Złoty wiek 162 Masaż i wysiłek fizyczny 164 Automasaż 167 Odczytywanie ciała 168 Podziały i asymetrie 170 Stopy i nogi 172 Miednica 173 Brzuch 174 Klatka piersiowa 175 Barki i ramiona 176 Szyja, głowa i twarz 178 Mowa ciała 180 Anatomia 188 Aura i orodek energii 191 Skorowidz 192 Podziękowania * * * Wprowadzenie Każdy potrzebuje odpoczynku, wyzwolenia się od tyranii czasu. Słuchanie muzyki, wpatrywanie się w ruch chmur na niebie, rozgrzebywanie piasku na plaży w poszukiwaniu kamyczków lub muszelek wszystko to uspokaja umysł i pozwala odzyskać poczucie własnej osobowoci w warunkach chwilowego braku zagrożenia. Będšc dziećmi wdrapujemy się na drzewa i biegamy boso. Żyjemy zgodnie ze swojš naturš, nie mamy kłopotów z własnš osobš. Wraz z upływem lat powięcamy coraz więcej i więcej czasu życiu wewnętrznemu. I oto nastaje czas na odbudowę równowagi i powrót do własnego ciała poprzez ponowne odkrycie sztuki oddychania. Jest to język wszechstronny, można go używać do leczenia i przywracania pewnoci siebie, do łagodzenia bólu i niweczenia napięcia, ale nade wszystko do uwiadomienia sobie, że poddajemy się czyjej opiece. Podobnie jak polana lena, daje nam to czas na oddech i odpoczynek. Masaż jest rodkiem przeciwdziałajšcym nieubłaganej presji pracy i kłopotów domowych. Dla zbyt wielu z nas sztywnoć mięni i ból sš doznaniami życiowymi, do których jestemy przyzwyczajeni. Często dopiero podczas masażu zdajemy sobie sprawę z tego, że nasze mięnie sš stwardniałe oraz że tak dużo energii zużywamy w stanach napięcia. Masaż może być drogš do odkrycia siebie, ukazania, jak się człowiek czuje, będšc zrelaksowanym i w zgodzie z samym sobš, może pozwolić doznać przyjemnoci z ciała swobodnie oddychajšcego, stojšcego lub będšcego w ruchu. Masaż, przeszłoć i teraniejszoć Od tysięcy lat pewne formy masażu lub nakładania ršk były stosowane w leczeniu lub łagodzeniu dolegliwoci u chorych. Dla starożytnych lekarzy greckich i rzymskich masaż był jednym z głównych sposobów umierzania bólu. W poczštku V wieku przed nar. Chr. ojciec medycyny", Hipokrates, pisał: lekarz musi mieć wielorakie umiejętnoci, lecz obowišzkowe jest rozcieranie... Może ono zwiększyć moc rozlunionego stawu albo rozlunić staw zanadto zesztywniały". Pliniusz, wielki rzymski przyrodnik, był regularnie rozcierany, co miało na celu przeciwdziałanie dychawicy, a Juliusz Cezar, cierpišcy na padaczkę, był codziennie poddawany oszczypywaniu całego ciała, łagodzšcemu jego nerwobóle i bóle głowy. Po upadku Rzymu w V w. po nar. Chr. postęp medycyny był w Europie bardzo niewielki. Arabowie przejęli badania naukowe i nauczanie od wiata klasycznego. Avicenna, arabski filozof i lekarz z XI w., zapisał w swoim Kanonie, że celem masażu jest rozpraszanie zużytych substancji, znajdujšcych się w mięniach, a nieusuwanych poprzez operacje". Niewiele o masażu słychać w Europie redniowiecznej, co się wišzało z pogardš dla rozkoszy ciała. Masaż odżył w XVI w., głównie dzięki lekarzowi francuskiemu, Ambrożemu Parę. Póniej, na poczštku XIX w. Szwed, Per Henrik Ling stworzył to, co się teraz nazywa gimnastykš szwedzkš. System ten łšczył znajomoć ćwiczeń i fizjologii z technikami chińskimi, egipskimi, greckimi i rzymskimi. W 1813 r. powstał w Sztokholmie pierwszy zakład, oferujšcy masaże jako jeden z zabiegów. Zakłady i uzdrowiska tego typu rozprzestrzeniły się na całym kontynencie. W naszych czasach zalety masażu stale znajdujš potwierdzenie. Stosowanie go kwitnie i rozwija się w wiecie Zachodu, zarówno wród praktyków bez przygotowania teoretycznego, jak i zawodowców. Na Wschodzie zawsze bardziej niż na Zachodzie ceniono lecznicze właciwoci masażu i stosowano go bez przerw od najdawniejszych czasów. Prawdopodobnie różnica w podejciu do masażu między Wschodem a Zachodem wynikła z rewolu...
corman