program dostosowany gimnazjum.docx

(65 KB) Pobierz

 

 

 

Dostosowanie programu nauczania religii

dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną

opracowane na podstawie programu ”Przyjąć blask Bożej prawdy” nr AZ-3-02/2

autorstwa ks. J. Szpeta i D. Jackowak dla III etapu edukacyjnego (gimnazjum)

 

 

 

 

 

Opracowała: mgr Anna Nowak

 

 

 

 

 

Spis treści:

1.     Wprowadzenie

2.     Charakterystyka dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną

3.     Cele kształcenia

4.     Cele rewalidacyjne

5.     Cele rewalidacyjne

6.     Treści kształcenia

7.     Uwagi o realizacji programu

8.     Realizacja treści nauczania i cele szczegółowe (osiągnięcia uczniów)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.    Wprowadzenie

 

Komisja Wychowania katolickiego Komisji Episkopatu Polski podała w dniu 25 sierpnia 2008 roku (KWEP-C- 464/08)  zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych z religii rzymsko katolickiej w szkołach. Zgodnie z tymi zasadami:

§ 6. 1. Nauczyciel religii jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

2. Dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 4 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z 7 IX 1991 roku o systemie oświaty.

3. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 4 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

Zgodnie z tym zaleceniem oraz § 6.1. Rozporządzeniem MEN i S z dnia 7 września 2004 w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną opracowany został plan wynikowy z religii.

Pomocą w opracowaniu tego planu służyły:

- Podstawa programowa osób niepełnosprawnych intelektualnie” określoną przez „Podstawę programową katechezy Kościoła katolickiego w Polsce” z dnia 20 czerwca 2001 roku

- program nauczania religii

- podręcznik dla ucznia,

-podręcznik metodyczny dla katechety,

-zamierzone osiągnięcia,

-treści realizowane na pozostałych przedmiotach  i w ramach ścieżek edukacyjnych.

Konstruując wymagania programowe  uwzględniono  kierowano się następującymi kryteriami wyboru treści z programu nauczania:

·         przystępność,

·         wartość kształcąca,

·         niezawodność, niezbędność

·         wewnątrz przedmiotowa, między przedmiotowa

·         użyteczność.

Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim obowiązuje ta sama podstawa programowa, co uczniów z normą intelektualną. Realizuje on programy nauczania te same, które obowiązują w danym oddziale tylko odpowiednio dostosowane do jego indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych

 

2.    Charakterystyka dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną

 

Dzieci upośledzone w stopniu lekkim charakteryzują się osłabieniem w rozwoju psycho-motorycznym i umysłowym. Ich proces spostrzegania przebiega w wolniejszym tempie niż u dzieci w normie. Uwaga dzieci – chwiejna, o zwężonym zakresie – jest niepodzielna, co dodatkowo utrudnia spostrzeganie. Myślenie także przebiega w wolniejszym tempie niż u dzieci w normie. Największe problemy stwarza im porównywanie, dostrzeganie różnic i podobieństw. Dużą trudność sprawia również przyswajanie pojęć abstrakcyjnych i przeprowadzanie operacji logicznych. Uboga jest wy­obraź­nia dzieci. Często też nie rozumieją czytanego tekstu lub opowia­dania, gdyż nie potrafią sobie go wyobrazić.

              Kolejnym problemem jest słabsza pamięć, której powodem są wcześniej wymienione zaburzenia, które już w pierwszej fazie utrudniają proces zapamiętywania. Aby dzieci coś zapamiętały, nie wystarczą same powtó­rzenia. Konieczne jest posługiwanie się konkret­nym przykładem. Niezwy­kle po­moc­ne są tu wizualne środki dydaktyczne, które pomagają zobaczyć jakby na żywo poznawany i zapamiętywany obraz czy treść.

              W rozwoju psy­chicz­nym dzieci dostrzegamy zachowania impulsywne, kierowane popęda­mi i emocjami w znacznie większym stopniu niż to bywa u dzieci normal­nie się rozwijających. Dzieci mają znacznie mniej zaintere­sowań, a te, które posiadają, są dość powierzchowne i charaktery­styczne dla dzieci w młodszym wieku.

              Dzieci mają także poważne problemy z opanowaniem umiejętności czytania i pisania. Stąd korzystanie z podręcznika opartego głównie o przekaz słowny, adresowanego do uczniów szkoły masowej, nie zdaje zupełnie egzaminu ze względu na zbyt obszerną treść, co powoduje szyb­kie zniechęca­nie się uczniów do ich czytania. Fakt, że uczniowie nawet w klasach gimnazjalnych są na etapie sylabizowania i czytają bez zrozu­mie­nia należy do normalności. Także pomoce, takie jak ćwiczenia do podręcznika, wy­magają innego typu ćwiczeń niż słowne czy te polegające na wykorzysty­waniu zdolności analizy i syntezy, gdyż procesy myślowe u osób z lekkim upośledzeniem umysłowym są znacznie zaburzone.

              Kolejną poważną trudnością bywa niechęć rodziców do współpracy z wychowawcą czy katechetą dziecka. Bardzo często zdarza się, że ucznio­wie żyją w środowiskach patologicznych, przestępczych czy niewydolnych wychowawczo. Nadto nie mają żadnego wsparcia ze strony naturalnych ro­dzi­ców. Sytuacja taka pogłębia niedorozwój i naraża na wzmacnianie w dziecku postaw niepożąda­nych, obniżenie motywacji itp.

Najczęściej występujące trudności szkolne dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim to:

-zaburzenie orientacji przestrzennej,

-słaby poziom sprawności grafomotorycznej,

-częściej występujący niż u rówieśników słabszy rozwój motoryczny,

-słaba koncentracja uwagi,

-częściej występujące wady wymowy,

-wolne tempo pracy,

-zaburzenia rozumienia znaczenia wypowiedzi,

-zaburzenia analizy i syntezy ( wzrokowej, słuchowej, wzrokowo-słuchowej),

-trudności w rozpoznawaniu liter oraz w czytaniu,

-trudności w rozumieniu przeczytanego tekstu,

-istotnie zaburzony poziom rozumienia wszelkich reguł, zasad, definicji,

-utrudnione tworzenie pojęcia liczby,

-ograniczony poziom pamięciowego wykonywania działań matematycznych,

-brak zrozumienia treści zadań tekstowych i trudności w ich rozwiązywaniu,

-zaburzenia wyobraźni przestrzennej utrudniające rozumienie i wykonywanie    

zadań geometrycznych,

-trudności w orientowaniu się w stosunkach czasowych i posługiwaniu się nimi,

-kłopoty w powiązaniu nowych informacji z poprzednio zapamiętanymi,

-słaby poziom stosowania umiejętności w praktyce,

-mała samodzielność w wykonywaniu wszelkich zadań,

-często występująca nadpobudliwość psychoruchowa lub zahamowanie,

-brak krytycyzmu, egoizm,

-brak antycypacji zachowań,

-znaczna impulsywność,

-podatność na negatywne wpływy otoczenia,

-niski poziom motywacji,

-mała wrażliwość na potrzeby innych,

3. Cele katechetyczne

Podstawa programowa katechezy Kościoła Katolickiego w Polsce mówiąc o celach podkreśla, że określają one, czemu ma służyć nauczanie i wychowa­nie religijne na terenie szkoły. W odniesieniu do katechezy w gimnazjum  celem głównym jest wychowanie katolika świadomego i odpowiedzialnego za swoją wiarę, kochającego Boga, Kościół i własną Ojczyznę. Realizacja tego celu ma się odbywać poprzez:

 1.              Ukazanie sensu życia proponowanego przez chrześcijaństwo;

 2.              Wprowadzenie w świat pojęć religijnych przez poznanie języka i orę­dzia zbawczego Biblii oraz teologii, prawd wiary i zasad moral­nych;

 3.              Przedstawienie osoby i odkupieńczego charakteru dzieła Jezusa Chrystusa;

 4.              Internalizację prawd wiary i katolickich postaw moralnych;

 5.              Wychowanie do udziału w liturgii roku kościelnego i sakramentów oraz do modlitwy liturgicznej;

 6.              Przygotowanie do umiejętnego wyboru dobra w konkretnych sytua­cjach życiowych;

 7.              Wdrożenie do przestrzegania przykazania miłości w zakresie indywi­dualnym i społecznym;

 8.              Odniesienie działań człowieka do woli Boga;

 9.              Pomoc w osiągnięciu socjalizacji kościelnej (w odniesieniu do Koś­cioła powszechnego, jak i partykularnego);

10.              Przygotowanie do podjęcia misji świadczenia o prawdach wiary i war­tościach chrześcijańskich.

4.    Cele rewalidacyjne

Aby proces usprawniania dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualna przyniósł pożądane efekty konieczne jest założenie celów rewalidacyjnych. W ten sposób katecheza wpisze się w działalność rewalidacyjną szkoły i wyniesie z tego wymierne korzyści.

Realizując cele rewalidacyjne należy wziąć pod uwagę:

·         Wydłużenie  czasu na koncentrację kiedy zadajemy pytania,

·         Wprowadzanie ćwiczeń polegających na  formułowaniu wypowiedzi w formie równoważników zdań, zdań prostych i  złożonych.

·         Stosowanie różnorodnych  ćwiczeń mających na celu  rozwijanie  spostrzegania elementów rysunku, ilustracji.

·         Stosowanie ćwiczeń na  orientację w otaczającej przestrzeni.

·         Ćwiczenia w utrwalaniu i zapamiętywaniu prostych znaków religijnych krzyża, pokoju, reagowania gestami na słowa pieśni o treści religijnej.

·         Ćwiczyć analizę i syntezę słuchową,

·         Stosować ćwiczenia  polegające na kojarzeniu faktów oraz zależności przyczynowo- skutkowych. 

·         Ćwiczyć rozumowanie, myślenie i koncentrację na pytaniu, podanym zdaniu, wybranej ilustracji bądź tekście słownym.

 

·         Wprowadzać urozmaicone czynności manualne wymagające określonego stopnia uwagi i koncentracji, np. kolorowanie obrazków, wybranych elementów ilustracji, komponowanie z podanych elementów pewnej całości, np. księga  Pisma Świętego, obrazek, krzyż, symbole Eucharystyczne

.

·         Pomagać w zrozumieniu znaczeń poszczególnego Przykazania Bożego, zachęcać do głośnej , słownej analizy.

 

4. Zadan...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin