OSKT_2013_klucz-matematyka.pdf

(167 KB) Pobierz
OGÓLNOPOLSKI SPRAWDZIAN
KOMPETENCJI TRZECIOKLASISTY
„Spotkanie w ciemnościach” – test z matematyki
KLUCZ PUNKTOWANIA
Klucz punktowania do zadań zamkniętych
Numer zadania 1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Odpowiedź
C
B
A
C
B
B
A
C
B
B
Punktacja zadaƒ zamkni´tych:
1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi lub podanie niepoprawnej odpowiedzi
Uwaga: JeÊli uczeƒ w zadaniach zamkni´tych zaznacza odpowiedzi niezgodnie z instrukcjà
(np. zamalowuje kratki), ale wybiera poprawne odpowiedzi, otrzymuje punkty.
Schemat punktowania zadań otwartych
Numer
zadania
Liczba
punktów
Zasady przyznawania punktów
11.
1 pkt – poprawne obliczenie w pamięci różnicy podanych liczb i uzupełnie-
nie luki w zdaniu liczbą uzyskaną w wyniku obliczenia
0 pkt – niepoprawne uzupełnienie luki w zdaniu lub brak odpowiedzi
Uczeń poprawnie oblicza w pamięci różnicę liczb 92 i 67; uzupełnia lukę
w zdaniu, wpisując liczbę 25.
0–1
12.
3 pkt – ustalenie właściwego sposobu obliczenia ceny gry planszowej – po-
danie poprawnego zapisu działania wskazującego na prawidłowy
tok rozumowania, poprawne obliczenia oraz ustalenie i zapisanie
poprawnej odpowiedzi (w formie zdania) na pytania zamieszczone
w zadaniu
0–3
Przykład rozwiązania zadania za 3 pkt:
39 zł + 29 zł = 68 zł
Odpowiedź: Gra kosztowała 68 złotych.
2 pkt ustalenie właściwego sposobu obliczenia ceny gry planszowej – po-
danie poprawnego zapisu działania wskazującego na prawidłowy tok
rozumowania, poprawne obliczenia, ale brak odpowiedzi lub nieza-
pisanie odpowiedzi w formie zdania (podanie jedynie poprawnego
wyniku), lub niepoprawne sformułowanie odpowiedzi na pytanie za-
mieszczone w zadaniu
lub
ustalenie właściwego sposobu obliczenia ceny gry planszowej – po-
danie poprawnego zapisu działania wskazującego na prawidłowy
tok rozumowania, ale niepoprawne obliczenia, oraz poprawne sfor-
mułowanie odpowiedzi na pytanie zamieszczone w zadaniu (z poda-
niem niepoprawnego wyniku)
Sprawdzian opracowany przez Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON.
Kopiowanie w całości lub we fragmentach bez zgody wydawcy zabronione.
Wydawca zezwala na kopiowanie zadań przez dyrektorów szkół biorących udział w programie
Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty z OPERONEM.
1054697252.079.png 1054697252.090.png 1054697252.101.png 1054697252.112.png 1054697252.001.png 1054697252.012.png 1054697252.023.png 1054697252.032.png 1054697252.033.png 1054697252.034.png 1054697252.035.png 1054697252.036.png 1054697252.037.png 1054697252.038.png 1054697252.039.png 1054697252.040.png 1054697252.041.png 1054697252.042.png 1054697252.043.png 1054697252.044.png 1054697252.045.png 1054697252.046.png 1054697252.047.png 1054697252.048.png 1054697252.049.png 1054697252.050.png 1054697252.051.png 1054697252.052.png 1054697252.053.png 1054697252.054.png 1054697252.055.png 1054697252.056.png 1054697252.057.png 1054697252.058.png 1054697252.059.png 1054697252.060.png 1054697252.061.png 1054697252.062.png 1054697252.063.png 1054697252.064.png 1054697252.065.png 1054697252.066.png 1054697252.067.png 1054697252.068.png 1054697252.069.png 1054697252.070.png 1054697252.071.png 1054697252.072.png 1054697252.073.png 1054697252.074.png 1054697252.075.png 1054697252.076.png 1054697252.077.png 1054697252.078.png 1054697252.080.png 1054697252.081.png
Klucz punktowania Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty
z OPERONEM i Grupą Wydawniczą Polskapresse
Numer
zadania
Liczba
punktów
Zasady przyznawania punktów
Przykłady rozwiązania zadania za 2 pkt:
39 zł + 29 zł = 68 zł
Odpowiedź: 68 złotych
lub
39 zł + 29 zł = 58 zł
Odpowiedź: Gra planszowa kosztowała 58 złotych.
1 pkt – ustalenie właściwego sposobu obliczenia ceny gry planszowej – po-
danie poprawnego zapisu działania wskazującego na prawidłowy tok
rozumowania, ale niepoprawne obliczenia oraz brak odpowiedzi lub
niezapisanie odpowiedzi w formie zdania, lub niepoprawne sformu-
łowanie odpowiedzi na pytanie zamieszczone w zadaniu
Przykład rozwiązania zadania za 1 pkt:
39 zł + 29 zł = 58 zł
Odpowiedź: 58 złotych
0 pkt – brak poprawnego sposobu rozwiązania zadania – podanie niepo-
prawnego zapisu działania
Przykłady rozwiązania zadania za 0 pkt:
39 zł – 19 zł +29 zł = 49 zł
lub
39 zł +19 zł +29 zł = 87 zł
lub
39 zł – 19 zł = 20 zł
Uwagi ogólne:
1. Jeśli uczeń nie poda poprawnego zapisu działania i nie wykona poprawnych obli-
czeń, a tylko poprawnie sformułuje odpowiedź na pytanie zamieszczone w zadaniu
(podając poprawny wynik), nie otrzymuje punktów za zadanie.
2. Brak mian nie wpływa na punktację.
3. W pracach uczniów, u których rozpoznano ryzyko specyicznych trudności w uczeniu
się czytania i pisania , dopuszcza się błędy, które powstały w wyniku mylenia cyfr po-
dobnych (np. 6 z 9, 3 z 8, 7 z 1), przestawiania sąsiednich cyfr, opuszczania cyfr.
13.
3 pkt – ustalenie właściwego sposobu obliczenia liczby stron, które Ewa
przeczytała w ciągu jednego dnia – podanie poprawnego zapisu dzia-
łania wskazującego na prawidłowy tok rozumowania, poprawne ob-
liczenie liczby stron oraz ustalenie i zapisanie poprawnej odpowiedzi
(w formie zdania) na pytanie zamieszczone w zadaniu
Przykład rozwiązania zadania za 3 pkt:
63 : 7= 9
Odpowiedź: Ewa przeczytała w czwartek 9 stron książki.
2 pkt – ustalenie właściwego sposobu obliczenia liczby stron, które Ewa prze-
czytała w ciągu jednego dnia – podanie poprawnego zapisu działania
wskazującego na prawidłowy tok rozumowania, poprawne obliczenie
liczby stron, ale brak odpowiedzi lub niezapisanie odpowiedzi w for-
mie zdania (podanie jedynie poprawnego wyniku), lub niepoprawne
sformułowanie odpowiedzi na pytanie zamieszczone w zadaniu
0–3
lub
ustalenie właściwego sposobu obliczenia liczby stron, które Ewa prze-
czytała w ciągu jednego dnia – podanie poprawnego zapisu działania
wskazującego na prawidłowy tok rozumowania, ale niepoprawne obli-
2
1054697252.082.png 1054697252.083.png 1054697252.084.png 1054697252.085.png 1054697252.086.png 1054697252.087.png 1054697252.088.png 1054697252.089.png 1054697252.091.png 1054697252.092.png 1054697252.093.png 1054697252.094.png 1054697252.095.png 1054697252.096.png 1054697252.097.png 1054697252.098.png 1054697252.099.png 1054697252.100.png 1054697252.102.png 1054697252.103.png 1054697252.104.png
Klucz punktowania Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty
z OPERONEM i Grupą Wydawniczą Polskapresse
Numer
zadania
Liczba
punktów
Zasady przyznawania punktów
czenie liczby stron, oraz poprawne sformułowanie odpowiedzi na py-
tanie zamieszczone w zadaniu (z podaniem niepoprawnego wyniku)
Przykłady rozwiązania zadania za 2 pkt:
63 : 7 = 9
Odpowiedź: 9 stron
lub
63 : 7= 8
Odpowiedź: Ewa przeczytała w czwartek 8 stron książki.
1 pkt – ustalenie właściwego sposobu obliczenia liczby stron, które Ewa prze-
czytała w ciągu jednego dnia – podanie poprawnego zapisu działania
wskazującego na prawidłowy tok rozumowania, ale niepoprawne ob-
liczenie liczby stron oraz brak odpowiedzi lub niezapisanie odpowie-
dzi w formie zdania, lub niepoprawne sformułowanie odpowiedzi na
pytanie zamieszczone w zadaniu
Przykład rozwiązania zadania za 1 pkt:
63 : 7= 8
Odpowiedź: 8 stron
0 pkt – brak poprawnego sposobu rozwiązania zadania – podanie niepo-
prawnego zapisu działania
Przykład rozwiązania zadania za 0 pkt:
67 : 7 = 9 9 · 4 =36
Odpowiedź: Ewa przeczytała w czwartek 36 stron książki.
Uwagi ogólne:
1. Jeśli uczeń nie poda poprawnego zapisu działania i nie wykona poprawnych obli-
czeń, a tylko poprawnie sformułuje odpowiedź na pytanie zamieszczone w zadaniu
(podając poprawny wynik), nie otrzymuje punktów za zadanie.
2. W pracach uczniów, u których rozpoznano ryzyko specyicznych trudności w uczeniu
się czytania i pisania , dopuszcza się błędy, które powstały w wyniku mylenia cyfr po-
dobnych (np. 6 z 9, 3 z 8, 7 z 1), przestawiania sąsiednich cyfr, opuszczania cyfr.
14.
3 pkt – ustalenie właściwego sposobu obliczenia obwodu obu obrazków –
podanie poprawnego zapisu działania (lub działań) wskazującego na
prawidłowy tok rozumowania, poprawne obliczenia oraz ustalenie
i zapisanie poprawnej odpowiedzi (w formie zdania) na pytanie za-
mieszczone w zadaniu
Przykłady rozwiązania zadania za 3 pkt:
20 cm + 30 cm + 20 cm + 30 cm = 100 cm
100 cm + 100 cm = 200 cm
0–3
lub
30 cm + 20 cm + 30 cm + 20 cm = 100 cm
30 cm + 20 cm + 30 cm + 20 cm = 100 cm
100 cm + 100 cm = 200 cm
lub
20 cm + 30 cm + 20 cm + 30 cm + 20 cm + 30 cm + 20 cm +
+ 30 cm = 200 cm
lub
20 cm + 30 cm = 50 cm 50 cm + 50 cm = 100 cm
100 cm + 100 cm = 200 cm
3
1054697252.105.png 1054697252.106.png 1054697252.107.png 1054697252.108.png 1054697252.109.png 1054697252.110.png 1054697252.111.png 1054697252.113.png 1054697252.114.png 1054697252.115.png 1054697252.116.png 1054697252.117.png 1054697252.118.png 1054697252.119.png 1054697252.120.png 1054697252.121.png 1054697252.122.png 1054697252.002.png 1054697252.003.png 1054697252.004.png 1054697252.005.png
Klucz punktowania Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty
z OPERONEM i Grupą Wydawniczą Polskapresse
Numer
zadania
Liczba
punktów
Zasady przyznawania punktów
lub
20 cm + 30 cm = 50 cm 2 · 50 cm = 100 cm
2 · 100 cm = 200 cm
lub
2 · 20 cm = 40 cm 2 · 30 cm = 60 cm 40 cm + 60 cm = 100 cm
100 cm + 100 cm = 200 cm
lub
2 · 20 cm + 2 · 30 cm = 40 cm + 60 cm = 100 cm
2 · 100 cm = 200 cm
lub
4 · 20 cm + 4 · 30 cm = 80 cm + 120 cm = 200 cm
Odpowiedź: Tata potrzebował do oprawienia obu obrazków 200 cm
listewki.
2 pkt – ustalenie właściwego sposobu obliczenia obwodu obu obrazków –
podanie poprawnego zapisu działania (lub działań) wskazującego na
prawidłowy tok rozumowania, poprawne obliczenia, ale brak odpo-
wiedzi lub niezapisanie odpowiedzi w formie zdania (podanie jedy-
nie poprawnego wyniku), lub niepoprawne sformułowanie odpowie-
dzi na pytanie zamieszczone w zadaniu
lub
ustalenie właściwego sposobu obliczenia obwodu obu obrazków –
podanie poprawnego zapisu działania (lub działań) wskazującego
na prawidłowy tok rozumowania, ale niepoprawne obliczenia, oraz
poprawne sformułowanie odpowiedzi na pytanie zamieszczone
w zadaniu (z podaniem niepoprawnego wyniku)
Przykłady rozwiązania zadania za 2 pkt:
20 cm + 30 cm + 20 cm + 30 cm = 100 cm
100 cm + 100 cm = 200 cm
lub
30 cm + 20 cm + 30 cm + 20 cm = 100 cm
30 cm + 20 cm + 30 cm + 20 cm = 100 cm
100 cm + 100 cm = 200 cm
lub
20 cm + 30 cm + 20 cm + 30 cm + 20 cm + 30 cm + 20 cm +
+ 30 cm = 200 cm
lub
20 cm + 30 cm = 50 cm 50 cm + 50 cm = 100 cm
100 cm + 100 cm = 200 cm
lub
20 cm + 30 cm = 50 cm 2 · 50 cm = 100 cm
2 · 100 cm = 200 cm
lub
2 · 20 cm = 40 cm 2 · 30 cm = 60 cm 40 cm + 60 cm = 100 cm
100 cm + 100 cm = 200 cm
lub
2 · 20 cm + 2 · 30 cm = 40 cm + 60 cm = 100 cm
2 · 100 cm = 200 cm
lub
4 · 20 cm + 4 · 30 cm = 80 cm + 120 cm = 200 cm
Odpowiedź: 200 centymetrów
4
1054697252.006.png 1054697252.007.png 1054697252.008.png 1054697252.009.png 1054697252.010.png 1054697252.011.png 1054697252.013.png 1054697252.014.png 1054697252.015.png 1054697252.016.png 1054697252.017.png 1054697252.018.png
Klucz punktowania Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty
z OPERONEM i Grupą Wydawniczą Polskapresse
Numer
zadania
Liczba
punktów
Zasady przyznawania punktów
lub
20 cm + 30 cm + 20 cm + 30 cm = 80 cm
80 cm + 80 cm = 160 cm
lub
30 cm + 20 cm + 30 cm + 20 cm = 80 cm
30 cm + 20 cm + 30 cm + 20 cm = 80 cm
80 cm + 80 cm = 160 cm
lub
20 cm + 30 cm + 20 cm + 30 cm + 20 cm + 30 cm + 20 cm +
+ 30 cm = 160 cm
lub
20 cm + 30 cm = 40 cm 40 cm + 40 cm = 80 cm
80 cm + 80 cm = 160 cm
lub
20 cm + 30 cm = 40 cm 2 · 40 cm = 80 cm
2 · 80 cm = 160 cm
lub
2 · 20 cm = 40 cm 2 · 30 cm = 60 cm 40 cm + 60 cm = 80 cm
80 cm + 80 cm = 160 cm
lub
2 · 20 cm + 2 · 30 cm = 40 cm + 60 cm = 80 cm
2 · 80 cm = 160 cm
lub
4 · 20 cm + 4 · 30 cm = 60 cm + 100 cm = 160 cm
Odpowiedź: Tata potrzebował do oprawienia obu obrazków 160 cm listewki.
1 pkt – ustalenie właściwego sposobu obliczenia obwodu obu obrazków – po-
danie poprawnego zapisu działania (lub działań) wskazującego na pra-
widłowy tok rozumowania, ale niepoprawne obliczenie oraz brak odpo-
wiedzi lub niezapisanie odpowiedzi w formie zdania lub niepoprawne
sformułowanie odpowiedzi na pytanie zamieszczone w zadaniu
Przykłady rozwiązania zadania za 1 pkt:
20 cm + 30 cm + 20 cm + 30 cm = 80 cm
80 cm + 80 cm = 160 cm
lub
30 cm + 20 cm + 30 cm + 20 cm = 80 cm
30 cm + 20 cm + 30 cm + 20 cm = 80 cm
80 cm + 80 cm = 160 cm
lub
20 cm + 30 cm + 20 cm + 30 cm + 20 cm + 30 cm + 20 cm +
+ 30 cm = 160 cm
lub
20 cm + 30 cm = 40 cm 40 cm + 40 cm = 80 cm
80 cm + 80 cm = 160 cm
lub
20 cm + 30 cm = 40 cm 2 · 40 cm = 80 cm
2 · 80 cm = 160 cm
lub
2 · 20 cm = 40 cm 2 · 30 cm = 60 cm 40 cm + 60 cm = 80 cm
80 cm + 80 cm = 160 cm
lub
2 · 20 cm + 2 · 30 cm = 40 cm + 60 cm = 80 cm
2 · 80 cm = 160 cm
5
1054697252.019.png 1054697252.020.png 1054697252.021.png 1054697252.022.png 1054697252.024.png 1054697252.025.png 1054697252.026.png 1054697252.027.png 1054697252.028.png 1054697252.029.png 1054697252.030.png 1054697252.031.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin