MARZEC
TEMATY KOMPLEKSOWE opracowała w oparciu o przewodniki i literaturę
Grażyna Burda
I. W MARCU JAK W GARNCU.
II. KUCHARECZKA.
III. ŻEGNAJ ZIMO – WITAJ WIOSNO.
IV. WIELKANOCNE TRADYCJE.
LITERATURA:
Cz.Janczarski „Marcowe słoneczko”
Cz.Janczarski „Bałwanek”
Cz.Janczarski „Do widzenia bałwanku”
M.Kownacka „Słonko coraz wyżej...”
B.Holska „Promyczek”
H.Zdzitowiecka „Ostatnia przygoda mrozu”
Cz.Janczarski „Najciekawsza przygoda dużego
A.Markiewicz, L.Wiszniewski „Marzec”
E.Szelburg-Zarembina „Kuchareczka”
M.Kownacka „Sroczka kaszkę warzyła”
E.Szelburg-Zarembina „Jak sroczka gości przyjmowała”
„Sroczka”
„Bajeczka o sześciu myszkach”
S. Szuchowa „Dzieci jedzą”
Cz. Janczarski „Nie chcę kaszy”
M. Kownacka „Kukuryku na ręczniku”
Świerszczyk 1968/7 „Sen Jadwisi”
E. Szelburg-Zarembina „Śniadanie”
B.C. „Nakryjemy do stołu”
Cz. Janczarski „Każdy je to, co lubi”
Cz. Janczarski „Gość”
S.Karaszewski, B.Kolaga „Niedźwiadki – niejadki”
Z. Krzemieniecka „O wiośnie w lesie i wiewiórki ważnym....”
G. Troszczyńska „Marzanna”
W. Grodzieńska „Jak Marysia GAIKU szukała”
I.Salach „Kto to?”
„Czy widziałeś wiosnę”
L. Miklaszewski, B.Lewandowska „Wiosna tuż, tuż”
H. Bechlerowa „Kolczatek”
E.Szelburg-Zarembina „O gęsim jaju, raku nieboraku, kogucie piejaku...”
„Zwyczaje przedświąteczne
Cz. Janczarski „Ciasto ucieka”
Cz. Janczarski „Śmigus Dyngus”
R.Wejner „Alleluja”
Autor nieznany „Kurczątka”
W. Szumanówna „Kurczątka”
I.W MARCU JAK W GARNCU.
Cele ogólne:
►Zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w przyrodzie na przedwiośniu: pojawianie
się pąków liści na drzewach, pierwszych kwiatów, coraz więcej słońca, topnienie śniegu, opady deszczu, wiatr –obserwowanie skutków.
►Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla przedwiośnia:
śnieg topnieje, ciepło, świeci słońce, wiatr, deszcz, kałuże, błoto, itp.
►Zapoznanie i nazywanie niektórych roślin znajdujących się w najbliższym otoczeniu
– rozpoznawanie po kwiatach, np. krokusy, przebiśniegi, złoty deszczyk /forsycja/, stokrotki, itp. Poznanie z roślinami chronionymi.
►Zapoznanie z wybranymi zwierzętami żyjącymi w naturalnym środowisku: zając,
owady - biedronka, mucha –nazwa, charakterystyczny wygląd.
Zadania edukacyjne wyzwalające
aktywność i działalność dzieci.
Zakładane efekty, cele operacyjne.
Dziecko ....:
Środki wspomagające działania :
*Spacer w najbliższej okolicy przedszkola w celu obserwacji budzącej się przyrody.
- Pobudzenie do obserwacji przyrodniczych poprzez opowiadania „Bałwanek” i „Do widzenia bałwanku” Cz. Janczarskiego.
-Zabawa rytm.-ruch. na tle piosenki „Bałwankowa rodzina”
-Zapoznanie ze zmianami atmosferycznymi typowymi dla przedwiośnia: silniejsze oddziaływanie promieni słonecznych, wyższe i zmienne temperatury.
*Zabawa gramatyczna „Czy widziałeś oznaki zbliżającej się wiosny?” –próby wypowiadania się na temat wyglądu otoczenia.
-Zabawa ortofoniczna „Głosy z ogrodu” –przećwiczenie narządów mowy na zgłoskach: „bzz”, „buu”.
-Ćwiczenie w formie zabawy naśladowczej „Zgadnij co robię?” –nazywanie czynności wykonywanych przez nauczyciela /rozgrzewanie się, ubieranie, kopanie łopatą podlewanie.../
-Układanie z tworzywa przyrodniczego nt. dowolny, zainspirowane zebranymi okazami przyrodniczymi /patyczki, kamyki/
* „Promyczek” –zapoznanie dzieci z bajką o promyczku wg utworu B.Holskiej, ocena postępowania promyczka.
-Wiersz „Słonko coraz wyżej” M.Kowna-ckiej –aktywizowanie do obserwowania zmian w przyrodzie na przedwiośniu.
-Zabawa ruchowa „Słonko świeci, pada deszcz”
-Zabawa pt. „Kwiaty” –wyodrębnianie trzech kwiatów z wieloelementowego zbioru, posługiwanie się liczebnikami głównymi: „jeden, dwa, trzy”.
-Lepienie z plasteliny nt. dowolny zainspirowane opowiadaniem i manipulacją sylwetami kwiatów.
* „Marcowe słoneczko” Cz. Janczarskiego –wiersz do nauki.
-„W marcu jak w garncu” –uzasadnienie znaczenia przysłowia, praca z ilustracjami.
-Zabawa ilustracyjna do piosenki „Uciekaj zimo” A.Galica, T.Pabsiak – próby przedstawiania melodii i rytmu prostymi elementami ruchu
-„Najciekawsza przygoda dużego psa” Cz. Janczarskiego –omówienie skutków odwilży i wzajemnej pomocy zwierząt.
-Labirynt –„Droga psa do zajączka”
*Działalność plastyczna zainspirowana opowiadaniem „Ostatnia przygoda mrozu” H.Zdzitowieckiej –malowanie białą farbą i zieloną na temat „Snieżyczka”
-Kształcenie umiejętności malowania na temat, zwrócenie uwagi na dobór kolorów.
-Samodzielne wypowiedzi dzieci na temat swoich prac.
*Rysowanie kredą na temat dowolny –na betonie.
-Próby wykonywania dużych i małych ruchów kolistych, ćwiczenie sprawności dłoni w nadgarstku.
-Szanowanie wytworów pracy kolegów i własnych
-Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Kto potrafi?” –przechodzenie po obramowaniu piaskownicy.
*Bawimy się wszyscy razem
-Ćwiczenia oddechowe oraz sprawne formowanie koła podczas zabawy „Baloniku”.
-Zabawa inscenizowana oparta na treści piosenek: „Dzwonią koraliczki”, „Nie chcę Cię”.
-Nauka z piosenki „Uciekaj zimo” A.Galica, T.Pabsiak
-Ćwiczenia słuchowe podczas zabawy „Co słyszysz?” –rozpoznawanie przez dzieci odgłosów wydawanych przez: klaskanie, tupanie, szelest papieru, dźwięk kluczy.
*Opowieść ruchowa pt. „Wiosną bywa różnie” – zapoznanie z prostymi zjawiskami przyrodniczymi, jakie zachodzą na przedwiośniu /burza, deszcz, przymrozki/.
-Próby reagowania ruchem na zmiany tempa, utrzymanie pozycji w bezruchu przez kilka sekund.
-Zabawa „Pada deszczyk” wg KLANZY
*Zestaw zabaw ruchowych nr 19
„Wiosenne igraszki”.
-Zabawa orient. -porządkowa „Deszcz”
-Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Rosną kwiaty”
-Zabawa na czworakach „Szukamy przebiśniegów”
-Zabawa z elementem równowagi „Kałuże”
-Zabawa z elementem skoku „Po równej dróżce” wg K.Wlaźnik
*RYTMIKA
-potrafi uważnie wysłuchać wiersz i swobodnie wypowiadać się na temat treści,
-potrafi włożyć odpowiednią odzież na spacer,
- potrafi uważnie obserwować środowisko przyrodnicze i nazwać pierwsze wiosenne kwiaty: stokrotka, przebiśnieg
-potrafi wypowiadać się na temat wyglądu najbliższego otoczenia i nazwać zaobserwowane zwiastuny wiosny: pączki liści na drzewach, pierwsze kwiaty,
-potrafi wysłuchać objaśnień nauczyciela i poprawnie je wykonać,
-potrafi wyraźnie wymawiać zgłoski „bzz, buu”,
-potrafi nazwać czynności wykonywane przez nauczycielkę,
-potrafi układać z tworzywa przyrodniczego na temat dowolny,
-potrafią uważnie wysłuchać opowiadani i wypowiadać się na temat treści oraz ocenić postępowanie promyczka,
-potrafi nazwać zmiany zachodzące na przedwiośniu w przyrodzie,
-potrafi wyodrębnić trzy elementy ze zbioru wieloelementowego,
-umie liczyć w zakresie trzech,
-potrafi lepić palcami i całą dłonią,
-potrafi umyć ręce po pracy.
-potrafi uważnie wysłuchać recytacji, recytować zbiorowo i indywidualnie,
-potrafi nazwać zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla wiosny: śnieg topnieje, świeci słońce, pada deszcz...
-potrafi przedstawić melodię i rytm prostymi elementami ruchu,
-potrafi uważnie wysłuchać krótkiego opowiadania i wypowiadać się na temat skutków odwilży i wzajemnej pomocy zwierząt,
-potrafi narysować drogę w labiryncie.
-potrafi uważnie wysłuchać opowiadania i wypowiadać się na temat wiosennego kwiatka,
-potrafi namalować kwiatek
-potrafi rysować kredą na betonie, wykonywać duże i małe ruchy koliste,
-potrafi wypowiadać się na temat swojego rysunku,
-potrafi uszanować prace kolegów i własną,
-potrafi poruszać się po zwężonej powierzchni i zachować równowagę.
-potrafi sprawnie formułować koło i poruszać się w czasie zabaw kołowych,
-potrafi prostymi elementami ruchu odzwierciedlać treść i melodię
poznanych piosenek prostymi elementami ruchu,
-potrafi uważnie wysłuchać nową piosenkę, wypowiadać się na temat jej treści i powtarzać jej słowa za nauczycielką,
-potrafi nazwać słyszane odgłosy.
-potrafi ruchowo zareagować odpowiednio do danego zjawiska przyrodniczego np. burza-tupnięcie
i przyklaśnięcie, deszcz - przysiady, przymrozki - wymachy rąk,
-potrafi zareagować ruchem na zmianę tempa oraz przyjąć pozycję w bezruchu.
-potrafi rytmicznie poruszać się w czasie zabawy „Pada deszczyk”
-potrafi sprawnie reagować na umowne sygnały słowne i muzyczne,
-poprawnie wykonać kolejne polecenia dotyczące ćwiczeń ruchowych.
-obrazki do opowiadania „Bałwanek”, „Do widzenia bałwanku
-tworzywo przyrodnicze,
-ilustracje do opowiadania: „Promyczek”,
-pacynka słoneczka
-sylwety kwiatów,
-plastelina,
-deseczki do plasteliny.
-pacynka słoneczko
-ilustracje do przysłowia,
-płyta CD „ABC Czterolatka”
-obrazek do opowiadania:
...
flek