Jesień.doc

(27 KB) Pobierz
Jesień jest to czas pełen uroku, nasycony barwami i zapachami

Jesień jest to czas pełen uroku, nasycony barwami i zapachami. Drzewa zachwycają swoimi kolorami liści i różnorodnością owoców. Codzienne spacery z dziećmi do parku, na ogródki działkowe są źródłem wielu doświadczeń, które zachęcają do działania.

     Pragnę podzielić się swoimi doświadczeniami w zakresie organizowania zajęć z obszaru pojęć matematycznych opartych na bogactwie darów jesieni.

 

GRUPA- SZEŚCIOLATKÓW

CEL OGÓLNY:

tworzenie zbiorów przedmiotów na podstawie cech jakościowych.

CELE OPERACYJNE:

rozumie pojęcia sad, ogród warzywny,

tworzy zbiory owoców i warzyw,

kojarzy liczbę z cyfrą,

umie porównać liczebność zbiorów,

wie, co to jest śpiżarnia,

wie, dlaczego robimy zapasy,

rozpoznaje warzywa i owoce poprzez smak i dotyk,

potrafi dokonać opisu słownego,

umie samodzielnie wykonać zadania zgodnie z poleceniem.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

wiersz «W spiżarni»- M. Kownackiej ze zbioru- H. Kruk- «Z ludźmi i przyrodą»,

płyta «Śpiewające brzdące»- cz. 7 piosenka Pt. «Zapasy»,

owoce i warzywa,

liczmany,

szablon pólek,

dwa kosze,

samochodzik,

ilustracja sadu i ogrodu warzywnego.

FORMA ORGANIZACJI:

grupowa i indywidualna.

PRZEBIEG:

Powitanie.

Wprowadzenie do tematu, poprzez zagadkę:

«Barwne liście wiatr gdzieś niesie,

wkrótce przyjdą wiatr i chłody.

Owoce w sadach, zbiera się a na polu ziemiopłody.

— Jaka to pora roku?

Wytłumaczenie pojęcia ziemiopłody.

Rozmowa kierowana na temat tego co zbieramy w sadzie, a tego co zbieramy z pola,ogrodu warzywnego.

Omówienie darów jesieni, przyniesionych przez dzieci.

Ustny opis wybranego przedmiotu: jabłka.

Opowiedz jaki ma kolor? Do czego służy? Gdzie rośnie? Itp.

(dziecko odwrócone tyłem może odgadywać nazwę na podstawie opisu)

Zabawa „Co to jest?“

Dziecko rozpoznaje nazwy owoców i warzyw, za pomocą smaku.

-Dlaczego należy jeść owoce i warzywa?

— O czym należ pamiętać przed ich spożyciem?

Dziecko rozpoznaje warzywa i owoce poprzez dotyk.

(możemy wyodrębniać pierwszą głoskę w wyrazie)

Segregowanie przyniesionych darów jesieni.

W koszu są zebrane owoce i warzywa oraz samochodzik. Dzieci segregują do koszy owoce i warzywa. Po zakończeniu powinny zauważyć, że został samochodzik, który nie pasuje do żadnego ze zbiorów.

— Co możemy z nim zrobić?

Utworzenie zbioru zabawek.

Zabawa ruchowa przy piosence „Zapasy“.

Rozmowa kierowana na temat robienia zapasów.

— Co możemy zrobić z owoców i warzyw, aby móc je jeść zimą?

(kompoty, przeciery, suszenie, kiszenie).

Odczytanie wiersza „W spiżarni“ jako miejsca przechowywania przetworów.

» W solarni na półkach

zapasów bez liku

są dżemy, kompoty

złoty miód w słoiku.

I cebula w wianuszku

i grzybki suszone

są główki kapusty

ogórki kwaszone.

A gdy będzie w zimie

tęgi mróz na dworze,

zapachnie nam lato

gdy słoik otworzę.

Rozmowa kierowana na temat wiersza- sprawdzenie stopnia zrozumienia.

Umieszczenie szablonu półek na tablicy.

Dzieci układają na pólkach przygotowane liczmany (4 jabłka, 3 gruszki, 2 cebule, 1 kapusta).

— Policz ile jest jabłek, ile gruszek, ile kapusty, ile cebuli?

— Czego jest najwięcej?

— Czego jest najmniej?

Praca samodzielna.

Tworzenie zbioru 1, 2, 3 i 4 elementowego.

Na kartkach narysowane są pętle z zaznaczoną liczbą elementów. Dzieci rysują dowolne dary jesieni.

Sprawdzenie prac.

Likwidacja zajęć.

Z przyniesionych owoców możemy wykonać sałatkę owocową.

autor: Irena Orawiec

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin