„O Skrzaciku Kropeczce”
Inscenizacja zachęcająca do zabawy liczbowej. Dzieci mogą wykorzystać kropki do liczenia, porównywania zbiorów równolicznych i różnolicznych, do działań arytmetycznych. Mogą układać wzorki z określonej liczby kropek, łączyć naklejone kropki w pary lub według wielkości, obrysowywać kropki określonego koloru itp.
Występują:
Skrzacik Kropeczka
Ogrodnik
Malarz
Biedronka
Pani
Księżyc
2 Chmurki
3 Turystów
Scenografia:
Fragment Kropkowanej Krainy. Na wszystkich elementach scenografii – kropki różnej wielkości i koloru.
Rekwizyty:
Dużo kropek, koszyczek, wózek dla lalki, piłka, wiadro i pędzel malarski, konewka, tarcza dla Księżyca, walizka, plecak, aparat fotograficzny. Stroje w kropki.
j
(Narratorzy stoją przed kurtyną. W czasie gdy mówią tekst, ukazuje się Kropkowana Kraina. Występujące dzieci, całe w kropkach – tzn. na strojach, na twarzy, na głowie – po słowach „obsypanych kropkami” przechodzą po scenie, niby rozmawiają, bawią się. Potem pojawia się Skrzacik, podbiega do dzieci, daje im kropki i zatrzymuje się na środku sceny. Pozostałe dzieci przy ostatnich słowach narracji wychodzą. Skrzacik zostaje sam. Na szyi ma na wstążce umocowany koszyczek z kropkami. Narratorzy nie mają kropek. Otrzymują je pod koniec przedstawienia od Skrzata. Kurtyna rozsuwa się przy muzyce, na tle której mówią tekst.)
NARRATOR 1
Za wieloma górami,
za wieloma lasami,
jest niezwykła kraina
wypełniona kropkami.
NARRATOR 2
W tej odległej krainie
wszystko w kropki, kropeczki:
łąki, miasta i pola,
oraz wioski i rzeczki.
A w tych miastach i wioskach,
w różnych domkach i domach,
w oknach i na balkonach,
spotkać można mieszkańców
obsypanych kropkami ...
Nie wierzycie? Zobaczycie ...
Przekonacie się sami.
(Wskazuje na scenę, na której pojawiają się występujące dzieci.)
(Na scenie pojawia się Skrzacik Kropeczka.)
Wśród dorosłych i dzieci
w tej niezwykłej krainie
żyje Skrzacik Kropeczka,
co w krainie tej słynie.
(Skrzat rozdaje kropki.)
Gdzie się tylko pojawi,
zaraz kropki rozdaje,
a przyjezdnym turystom
(Wchodzi troje turystów: jeden z aparatem fotograficznym, drugi z walizką, trzeci z plecakiem. Dostają kropki od Skrzata.)
na pamiątkę je daje.
Wcale kropek nie liczy,
tylko sypie garściami.
Nie wierzycie? Popatrzcie ...
Zobaczycie to sami ...
(Narratorzy wchodzą za kurtynę. Występujący powoli schodzą ze sceny. Zostaje tylko Skrzacik Kropeczka.)
SKRZAT
Jestem Skrzacik Kropeczka,
co krainę tę stworzył
i we wszystkich jej miejscach
wiele kropek położył.
I rozdaje wciąż kropki,
jeśli taka potrzeba ...
Sam je też rozsypuje
i na góry, na drzewa ...
(Wchodzi Ogrodnik z konewką.)
OGRODNIK
Proszę kropek troszeczkę
dla mych kwiatów w ogrodzie ...
Ładnie będą wyglądać
przy słonecznej pogodzie.
(Dostaje kropki i wychodzi. Wchodzi malarz z pędzlem i wiadrem.)
MALARZ
Ja też trochę poproszę ...
Właśnie ścianę maluję ...
Pięknie wzorek ułożę ...
SKRZACIK
Bardzo proszę ...
Dziękuję ...
(Wychodzi z kropkami. Wchodzi Pani z wózkiem dziecięcym.)
PANI
Czy na wózek dla dziecka
kilka kropek dostanę?
Proszę, proszę wybierać!
Jeszcze dużo zostanie.
(Pani z wózkiem wychodzi, wbiega Chłopczyk z piłką.)
CHŁOPCZYK
Hej, Kropeczko! Skrzaciku!
Daj mi kropek troszeczkę!
Chcę ozdobić kropkami
moją nową piłeczkę.
(Wybiega. Powoli wchodzi Biedronka, która zagląda do koszyczka.)
BIEDRONKA
Ja poproszę te czarne,
na czerwone skrzydełka.
Proszę, wybierz mi małe,
jestem przecież niewielka.
(Biedronka wychodzi. Przed kurtyną pojawia się Narrator 1. Cały w kropkach. W miarę mówienia przez Narratora tekstu powoli wschodzi Księżyc. Ma na czole opaskę z tarczą księżycową, na której kropki są tylko na jej części w kształcie rogala. Pozostała część tarczy jest gładka.)
Nawet Księżyc, co w nowiu
właśnie w pełnię się zmienił,
po kropeczki przychodzi
schodząc z nieba na ziemię.
(Narrator chowa się za kurtynę.)
SKRZACIK (podbiega do Księżyca)
Jakich kropek potrzeba?
KSIĘŻYC
Ach, to nie ma znaczenia!
Byle dużo ich było,
właśnie w pełnię się zmieniam.
Wybierz sobie, Księżycu,
takie, jakich ci trzeba ...
Będę świecił kropkowo
w każdą nockę wprost z nieba ...
(Wybiera kropki i wychodzi. Wbiegają dwie Chmurki. Przed kurtyną Narrator 2 ubrany w strój w kropki.)
Przyszły Chmurki figlarki ...
CHMURKI
Daj nam kropek troszeczkę,
bo nam deszczyk je zmywa ...
Same deszczem kapiecie.
Z figlarkami tak bywa ...
Lecz to nie jest zmartwienie.
Masz tu, Chmurko kropeczki
(do jednej Chmurki)
i ty też kropki weź ...
(do drugiej Chmurki)
Uciekajmy do góry!
(Wybiegają.)
Będzie znów padał deszcz ...
(Wchodzą turyści, już w kropkach. Mają je na twarzach, na ubraniach, na plecaku, walizce i aparacie fotograficznym.)
TURYSTA 1
Dostaniemy po kilka?
TURYSTA 2
Na pamiątkę do kraju ...
TURYSTA 3
Wtedy wszyscy uwierzą,
że tu kropki rozdają ...
Zaraz trochę wam dam.
Proszę, proszę wybierzcie,
przecież po to je mam ...
(Wybierają kropki i wychodzą. Skrzat spaceruje i nakleja kropki na różne elementy scenografii. Przed sceną – Narratorzy.)
Skrzacik chodzi z kropkami ...
Jest kropkowa kraina,
widzieliście ją sami?
Przedszkole-pomoce_dla_wychowawcow