KONSPEKT ZAJĘĆ KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH DLA UCZNIÓW ZE SPYCYFICZNYMI TRUDNOSCIAMI W UCZENIU SIĘ
Elżbieta Wiśniewska, Szkoła Podstawowa w Wąpielsku
KLASA III SZKOLY PODSTAWOWEJ
Temat: Nazwy zwierząt i roślin - wyrazy wielosylabowe z grupą spółgłoskową w strukturze sylaby.
Rodzaj ćwiczenia
Cel ćwiczenia
Przebieg ćwiczenia
Pomoce Komunikacja
I. Część organizacyjno-mobilizująca
1 .Uważne słuchanie
2.Ćwiczenia słownikowe
3.Ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne
1. Uczeń usprawnia zdolność przetwarzania percepcyjnego bodźców słowno-słuchowych
2. Angażuje pamięć bezpośrednią, w integracji z poprawnością wymowy nazw zwierząt i roślin.
3. Usprawnianie narządów oddechowych (zwiększanie pojemności płuc) i mowy. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, orientacji przestrzennej spostrzegawczości
1.Uczniowie koncentrują uwagę dowolną i słuchają tekstu czytanego przez terapeutę.
2. Wymieniają nazwy wszystkich roślin i zwierząt usłyszanych z tekstu.
3. Otrzymują planszę, która jest ilustracją tekstu do tekstu. Do tego luźne obrazki zwierząt i roślin. Za pomocą słomki przenoszą obrazki w odpowiednie miejsca – ubierają obrazek
Siądźcie wygodnie i posłuchajcie tekstu, który wam przeczytam. Starajcie się zapamiętać jak najwięcej wyrazów oznaczających nazwy roślin i zwierząt.
Ilustracja do tekstu, luźne obrazki. Nałóżcie teraz za pomocą słomki przenoszą obrazki w odpowiednie miejsca – ubierają obrazek
II. Cześć intensywnej i efektywnej pracy korekcyjno-kompensacyjnej
Podzial wyrazów na sylaby
I. Kształcenie percepcji słuchowej: - analizy i syntezy słuchowej wyrazów wyrabianie pamięci słuchowej. 2. Doskonalenie koordynacji słuchowo wzrokowej.
1. Uczniowie otrzymują etykietki z nazwami zwierząt i roślin. Czytają po cichu każdą nazwę. Następnie dzielą ją na sylaby i k1aszcząc podają. liczbę sylab w wyrazach. 2. Segregują wyrazy wg. i1ości sylab i wg. kategorii zwierzęta roś1iny
1. Etykietki z nazwami zwierząt i roślin. Tabelka z napisem: Zwierzęta Rośliny
Ćwiczenia w czytaniu sylabami i całościowo
Doskonalenie techniki i tempa czytania tekstów z wyrazami wielosylabowymi z grupą, spółgłoskową w strukturze sylaby
Uczniowie czytają, tekst sylabami i całościowo. Każdą sylabę wystukują, ołówkiem na ławce. Sylaby łączą w wyrazy, wyrazy w zdania. Następnie czytają tekst całościowo.
Drukowany tekst: Sławek i Krysia wybrali się na spacer. W ogródku dostrzegli bratki, stokrotki, groszki i nasturcje. Na trawie skakały króliki. Na drzewach ćwierkały wróbelki i szpaki. Nad zbożem słyszeli śpiew skowronka.
Rozsypanka zdaniowa
1. Usprawnienie percepcji słuchowej - procesu analizy i syntezy. 2. Doskonalenie techniki i tempa czytania. 3. Kształtowanie umiejętności całościowego ujmowania wyrazu.
Otrzymują, tekst wcześniej pocięty na zdania. Głośno je odczytują i układają w odpowiedniej kolejności tak aby powstał tekst całościowy.
Zestaw zdań
Ćwiczenia w pisaniu -doskonalenie melodii kinetycznej pisma.
1. Utrwalenie graficzno- dźwiękowej budowy wyrazów wielosylabowych. 2. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo - ruchowej. 3. Doskonalenie graficznego poziomu pisma.
Uczniowie poprawnie przepisują, tekst do zeszytu. Zwracają uwagę na płynne i kształtne, proporcjonalne i jednolite położenie całego zapisu. Nauczyciel kontroluje prawidłowość zapisu.
Drukowany tekst, zeszyt, diugopis.
III. Cześć relaksacyjno-odprężająca
Krzyżówka obrazkowa
1. Ćwiczenia koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej.
Dzieci otrzymują kartkę z krzyżówką i obrazkami ptaków oraz etykietkami podpisów do obrazków. Odpowiednio przyporządkowują nazwę ptaka do jednego obrazka i numeru kolejnego w krzyżówce. Odczytują a następnie wpisują w poziome rzędy krzyżówki. Litery w rzędzie pionowym dają rozwiązanie, którym jest wyraz ,,krokusy”.
Kartka z krzyżówką, etykietki z podpisami, ołówek.
Ćwiczenia grafomotoryczne – zamalowywanie obrazka konturowego
1, Usprawnianie umiejętności prawidłowego trzymania i posługiwania się narzędziem pisarskim.
2. Usprawnienie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Dziecko zamalowuje kredkami konturowy obrazek:
- prawidłowo trzyma kredkę
- nie wychodzi poza wyznaczony kontur
- dobiera odpowiednie kolory.
Obrazek konturowy ,,Krokus”, kredki.
III. Część relaksacyjno-odprężająca
Utrwalenie umiejętności czytania poznanych wyrazów, samoocena sukcesów.
1. Usprawnienie umiejętności prawidłowego trzymania i posługiwania się narzędziem pisarskim.
Uczniowie jeszcze raz czytają teksty, które otrzymali. Czytają je głośno. Dokonują samooceny, mówią co było trudne, co się udało, a co nie.
Teksty do czytania
emaciak