SSP383_Audi_TT_Nadwozie.pdf

(1399 KB) Pobierz
383I_DE.fm
Przewaga dzięki technice www.audi.de
Szkolenia techniczne
Audi TT Coupé ´07 – Nadwozie
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 383
Wszelkie prawa
zastrzeżone.
Zmiany zastrzeżone.
Copyright
AUDI AG
I/VK-35
Service.training@audi.de
Fax +049 - 841 / 89 - 36367
AUDI AG
D-85045 Ingolstadt
Stan techniczny 05/06
Printed in Polen
A06.5S00.28.11
220980743.025.png 220980743.026.png 220980743.027.png 220980743.028.png 220980743.001.png 220980743.002.png 220980743.003.png 220980743.004.png 220980743.005.png 220980743.006.png 220980743.007.png 220980743.008.png 220980743.009.png 220980743.010.png 220980743.011.png 220980743.012.png 220980743.013.png 220980743.014.png 220980743.015.png 220980743.016.png 220980743.017.png 220980743.018.png 220980743.019.png
Nadwozie Audi-Space-Frame ASF ® w Audi TT Coupé
Cele opracowania nadwozia Audi TT
Nowa koncepcja aluminiowo-stalowego nadwozia o nazwie własnej Audi-Space-Frame ASF w Audi TT
pozwoliła uzyskać masę o 48% mniejszą, niż w przypadku porównywalnej konstrukcji nadwozia całkowicie
stalowego, przy zapewnieniu jednocześnie optymalnego rozłożenia jego masy, co stanowi kolejny kamień
milowy w budowie nowoczesnych nadwozi w samochodach marki Audi.
Nadwozie to zapewnia odpowiednie bezpieczeństwo w razie wypadku dzięki wytrzymałym elementom
nośnym przednich, tylnych i bocznych partii. Duży nacisk położono również na ochronę pieszych.
W procesie wielkoseryjnej produkcji tego nadwozia wprowadzono różnorodne nowe technologie mające
na celu wytwarzanie i łączenie jego elementów.
Koncepcja napraw nadwozia opiera się na znanej koncepcji nadwozi aluminiowych, przy czym połączenie
aluminium i stali stwarza konieczność wprowadzenia nowych metod postępowania.
383_001
220980743.020.png
Spis treści
Nadwozie Audi-Space-Frame w Audi TT
Wymiary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Koncepcja techniczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Korozja stykowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Połączenie stali z aluminium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Porównanie z koncepcją ASF. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Techniki łączenia i metody produkcji
Przegląd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Nity zatłaczane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Zaciskanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Zgrzewanie metodą MIG (w osłonie gazów obojętnych) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Oporowe zgrzewanie punktowe i zgrzewanie metodą MAG (w osłonie dwutlenku węgla) .14
Klejenie struktury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Nowa technika łączenia: nitowanie za pomocą nitów przelotowych (nity karbowe
stożkowe). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Nowa technika łączenia: wkręty samogwintujące . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Nowa technika łączenia: zgrzewanie laserowe aluminium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Koncepcja naprawy
Naprawa aluminium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Naprawa stali . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Naprawa aluminium - stali . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Wyposażenie warsztatowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Kwalifikacja aluminium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Koncepcja bezpieczeństwa nadwozia
Zderzenie przednie, boczne i tylne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Ochrona pieszych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Elektromechaniczny spoiler tylny
Zeszyt do samodzielnego kształcenia informuje o podstawach budowy i działania nowych modeli
samochodów,
nowych podzespołów oraz nowych rozwiązaniach technicznych.
Odnośnik
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nie jest instrukcją napraw!
Podawane tutaj wartości mają jedynie pomóc w zrozumieniu treści i dotyczą wersji programowych,
aktualnych w chwili tworzenia tego zeszytu.
Obsługę techniczną oraz naprawy należy przeprowadzać wyłącznie na podstawie aktualnej literatury
serwisowej.
220980743.021.png
Nadwozie Audi-Space-Frame w Audi TT
Wymiary
383_002
Audi TT Coupé ’ 07
2,0
3,2 quattro
Skrzynia biegów
Ręczna
S tronic
Ręczna
S tronic
Masa własna bez kierowcy w kg
1260
1280
1410
1430
Dopuszczalna masa całkowita w kg
1660
1680
1810
1830
C w (tylny spoiler wysunięty)
0,3
0,3
0,31
Pojemność bagażnika w l
290 (700*)
290 (700*)
Moc w kW
147 (200 KM)
184 (250 KM)
Vmax w km/h
240
250
Przyspieszenie 0 do 100 km/h w s
6,6
6,4
5,9
5,7
Zużycie w l/100 km
7,7
7,7
10,3
9,4
* przy złożonym oparciu tylnego siedzenia
4
220980743.022.png
Koncepcja techniki
W nowym Audi TT po raz pierwszy wprowadzono do
nadwozia ASF, obok aluminiowych elementów
odlewanych i wytłaczanych oraz blach
aluminiowych, również elementy blach stalowych,
które tworzą strukturę nadwozia. Zastosowanie
elementów z blachy stalowej w tylnej części
nadwozia umożliwiło zoptymalizowanie rozkładu
mas samochodu. Ma to bezpośredni wpływ zarówno
na właściwości sportowe samochodu, jak dynamika
jazdy i przyspieszenie, jak również na jego
bezpieczeństwo, takie jak droga hamowania czy
stabilność jazdy.
Mimo częściowego wprowadzenia blaszanych
elementów stalowych, cały ciężar nadwozia o masie
277 kg z drzwiami i pokrywami) jest znacznie
mniejszy, niż porównywalne nadwozie całkowicie
stalowe.
Chociaż nowy model TT urósł w zakresie swoich
wymiarów, zastosowanie nadwozia z aluminium
znacznie obniżyło masę całkowitą samochodu.
Struktura nadwozia nowego Audi TT jest
wytrzymalsza i ma o 50% większą sztywność
skrętną, niż nadwozie poprzedniego modelu.
Profile wytłaczane z aluminium
Części z blachy aluminiowej
Części odlewane z aluminium
Części z blachy stalowej
383_003
5
220980743.023.png 220980743.024.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin